Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämäntaparemontti 2025

Vierailija
31.12.2024 |

Kuka lähtee mukaan? Mitkä ovat tavoitteesi?

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aloitin jo viime vuonna ruokaremontin  ja laihduin n. 10 kiloa. Tänä vuonna tarkoitus on lisätä liikuntaa lihaskuntoharjoittelun muodossa. Tai olen aloittanut sen jo.

Laihtuakin täytyy vielä ainakin toiset 10 kiloa, mielellään enemmänkin. Lihaskuntoa teen lähinnä vanhuuden varalle, ei kiinnostaisi tippaakaan, mutta haluan pystyä asumaan omassa kodissani ja huolehtimaan itsestäni niin pitkään kuin mahdollista. 

Kunhan kelit taas antavat myöten, jatkan kesällä aloittamaani juoksulenkkeilyä tuon lihaskunnon ja päivittäisten kävelylenkkien lisäksi. 

Olen sekasyöjä, enkä ole ruokavaliossa muuttanut juuri muuta kuin vähentänyt herkkujen määrää ja ollut tarkempi annoskokojen kanssa. Alkoholia en ole juonut muutenkaan enää pitkään aikaan ja gluteenin jouduin jättämään pari vuotta sitten pois.

Hei, upea tulos tuo -10 kiloa! 

-Ap

Vierailija
62/107 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoja tuloksia Ap! :) Ja varmaan ihan hyväkin, että olet ottanut rennommin noissa juhlatilanteissa. Kokonaisuus ratkaisee, kuten sanoit.

Mä en ole punninnut itseäni vieläkään. Mulle vaaan lukema on vähän sellainen mörkö, että vain sillä on sitten merkitystä, eikä esimerkiksi hyvä olo elämäntaparemontin tuloksena riitä. 

Tänään ei kyllä ole hyvä olo kun tuli eilen juotua alkoholia juhlissa :D Olin siis ihan päättänyt, että juon muutaman, mutta yli vuoden juomattomuuden jälkeen niistä muutamastakin iski aivan kammottavan huono olo. No juhlat olivat kuitenkin hauskat ja nyt on erinomainen motivaatio pitää kiinni holittomuudesta taas hamaan tulevaisuuteen!

Tuolla juhlissa tapasin myös tutun, jonka kanssa emme olleet nähneet puoleen vuoteen ja hän kehui minun laihtuneen, yleensä en tykkää kun kehoja kommentoidaan noin, mutta nyt tuntui että kiva jos jotain muutosta näkyykin.

Hallon

Hei, onpa kiva, että sait kehuja. Olen ihan samanlainen tuon kehon kommentoinnin suhteen. Toisaalta harmittaa, jos kukaan ei huomaa eroa eli ristiriitainen olen. 😁 Tuo alkoholi on kyllä sellainen asia, että nyt kun olen kerran alkuvuonna ravintolassa juonut ruoan kanssa useamman annoksen, niin huono olo oli ihan kauhea koko seuraavan päivän.

5 viikon jälkeen painoa oli pudonnut 6,7 kg. Odotan siis ihan uskomattoman paljon, että ihan kohta painoni alkaa kutosella alkavalla luvulla (nyt tasan 70).

Nyt on pitänyt skarpata vähän ruokavalion monipuolisuuden kanssa, että saa riittävästi vitamiineja. Alussa jaksoin syödä ja varmistaa sen väh. 700 g kasviksia. Viime viikolla oli niin uskomattoman kiireistä, että tuli syötyä paljon ravintoköyhemmin kiireessä jotain nuudeleita ja ruisleipää.

- Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin Instagramissa seuraamaan naista, joka on aiemmin rempannut elämäntapansa ja tekee nyt 75 hard -haastetta. Eli tätä 75 päivän todella tiukkaa ruokavalio ja treeni-ohjelmaa. En itse lähtisi tuohon, mutta sain pienen kipinän toteuttaa omaa haastetta jonka nimesin 57 puolipehmeäksi😄 

Olen lähdössä matkalle 57 päivän päästä, joten se olisi luonnollinen maaliviiva. Sääntöni:

- Sokeriherkkuja ja sipsejä vain sosiaalisissa tilanteissa (mieheni ei syö herkkuja, joten en voi käyttää häntä jokaviikkoiseen mässäilyyn 🙈)

- Ei alkoholia tai limuja

- 45 minuuttia treeniä/päivä (voi tehdä varastoon aiemmin tai korvata seuraavana päivänä. Kävely lasketaan ja voi tehdä osissa)

- 2 litraa vettä päivässä

- Luen joka päivä kirjaa

Miltä kuulostaa? :P

Vierailija
64/107 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin Instagramissa seuraamaan naista, joka on aiemmin rempannut elämäntapansa ja tekee nyt 75 hard -haastetta. Eli tätä 75 päivän todella tiukkaa ruokavalio ja treeni-ohjelmaa. En itse lähtisi tuohon, mutta sain pienen kipinän toteuttaa omaa haastetta jonka nimesin 57 puolipehmeäksi😄 

Olen lähdössä matkalle 57 päivän päästä, joten se olisi luonnollinen maaliviiva. Sääntöni:

- Sokeriherkkuja ja sipsejä vain sosiaalisissa tilanteissa (mieheni ei syö herkkuja, joten en voi käyttää häntä jokaviikkoiseen mässäilyyn 🙈)

- Ei alkoholia tai limuja

- 45 minuuttia treeniä/päivä (voi tehdä varastoon aiemmin tai korvata seuraavana päivänä. Kävely lasketaan ja voi tehdä osissa)

- 2 litraa vettä päivässä

- Luen joka päivä kirjaa

Miltä kuulostaa? :P

Hei, miten sinun "puolipehmeä" on lähtenyt liikkeelle. 😊 Varmasti paljon riippuu elämäntilanteesta, että miltä nuo tavoitteet kuulostavat. Jos olet perheellinen ruuhkavuosia elävä sohvaperuna (kuten itse olin), niin 45 min treeniä joka ikinen päivä kuulostaa aika kunnianhimoiselta. Itselle hyvä tahti alkuun oli n. 2-4 treenipäivää putkeen ja 1 lepopäivä. Mutta jos sinulla on hyvin aikaa harrastuksille ja olet jo valmiiksi liikunnallinen, niin varmasti tehtävissä, kun kävelykin lasketaan. Ja niinhän minuakin toppuuteltiin alkuun, mutta niin vain on jo 6,9 kg lähtenyt painosta. Vain sinä voit tehdä muutoksen, eikä muiden sanomisilla ole lopulta väliä. Tsemppiä!

- Ap

Vierailija
65/107 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskallauduin terveyskeskukseen punnitsemaan itseni ja paino oli tippunu joulun 76 kilosta 74 kiloon. Jotain sekin!

Ajattelin, että voisin käydä tuolla kerran kuussa kun olen maanantaina vapaalla. 

Pieni flunssa sekoitti pakkaa viime viikolla, mutta muuten olen saanut kasaan aika kivan treenirutiinin omalla salilla. Melkein kaikki taitaa olla Les Mils -tunteja.

Ma: Strength development - 45 min ohjattu lihaskuntotunti, jossa tehdään lyhyitä sarjoja isoilla painoilla

Ti: Functional - 30 min ohjattu kuntopiiri, sekaisin lihaskuntoa ja airobista + 30 min ohjattu keskivartalotreeni

To: Bodyattack 30 min airobinen pompputunti, jossa tavoitellaan maksimisykettä

Su: Shapes 45 min ohjattu kehonpainotunti +  Body balaance 45 joogasta inspiroitunut musiikin kanssa tehtävä treeni

Näiden lisäksi/jonkun korvaajana käyn joskus perjantaisin tai lauantaisin tekemässä itsenäisen treenin salilla.

hallon

Vierailija
66/107 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

M55 vuotta, 183 cm ja vuodenvaihteessa aloittaessa 105 kg. Nyt 99 kg. Tavoite kasilla alkava lukema, joku 85-87 kg. Olen syönyt tasaisesti n. 1500 kcal päivässä vuodenvaihteesta alkaen. Riittävästi proteiinia joka aterialla. Paino on siis pudonnut vajaan kilon joka viikko.

Tyypilliset ruuat päivätasolla:

aamupala: Täytetty Reissumies-leipä kinkulla / kalkkunalla ja kananmunalla.

lounas: puuroateria tai reilusti salaattia - proteiinia unohtamatta. Salaatin tai puuron kylkeen suus kananmunaa / kalaa / lihaa.

päivällinen: päivän pääateria, mitä tavallista arkiruokaa nyt milloinkin. Lihaa, kalaa, kasviksia. Keittoja, laatikoita tms.

iltapala: hedelmä ja jogurttia.

Mitä jätin pois: herkut, karkit, leivonnaiset, älytön leivän syönti. Ei alkoholia tippaakaan. Vesi ruokajuomana. Järkevät annoskoot.

Johtuneeko kovasta motivaatiosta, mutta lipsumisia ei ole tapahtunut. Eikä ole ollut kauhea nälkäkään. Motivaatiota lisännee jonkin verran se, että erektion kanssa on ollut vähän haasteita eli "lerpahduksia". Ylipaino lisää tässä iässä häiriön riskiä, kun testosteronitaso laskee ja vatsarasva heikentää nivusalueen verenkiertoa. Yritän hoitaa homman näin ilman niitä sinisiä pillereitä.

Verenpaine on ollut koholla ja minimiannos Candesartania on ollut käytössä pari vuotta. Saa nähdä mitä sille tapahtuu.

Vierailija
67/107 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskallauduin terveyskeskukseen punnitsemaan itseni ja paino oli tippunu joulun 76 kilosta 74 kiloon. Jotain sekin!

Ajattelin, että voisin käydä tuolla kerran kuussa kun olen maanantaina vapaalla. 

Pieni flunssa sekoitti pakkaa viime viikolla, mutta muuten olen saanut kasaan aika kivan treenirutiinin omalla salilla. Melkein kaikki taitaa olla Les Mils -tunteja.

Ma: Strength development - 45 min ohjattu lihaskuntotunti, jossa tehdään lyhyitä sarjoja isoilla painoilla

Ti: Functional - 30 min ohjattu kuntopiiri, sekaisin lihaskuntoa ja airobista + 30 min ohjattu keskivartalotreeni

To: Bodyattack 30 min airobinen pompputunti, jossa tavoitellaan maksimisykettä

Su: Shapes 45 min ohjattu kehonpainotunti +  Body balaance 45 joogasta inspiroitunut musiikin kanssa tehtävä treeni

Näiden lisäksi/jonkun korvaajana käyn joskus perjantaisin tai lauantaisin tekemässä itsenäisen treenin salilla.

Hei, onnea painonpudotuksesta! Kuukausittainen painonpudotus on varmasti hyvä idea. Hyvän kuuloinen ja monipuolinen viikoittainen treenirutiini sinulla. 😊

Kuuden viikon jälkeen paino näytti tasan -7 kg eli paino on pudonnut 76,7 -> 69,7. Tämä tuntuu minulle niin isolta saavutukselta, koska vuosikausia sitten ennen lapsia painoin viimeksi alle 70 kg.

- Ap

Vierailija
68/107 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Kiva saada sinut mukaan! Ja onnea hienosta painonpudotuksesta tähän saakka. 😊 Ruokavaliosi kuulosti hyvältä ja melko samankaltaiselta, mitä olen itse noudattanut. Toivottavasti erektio-ongelmat ja verenpaine parantuvat elämäntapamuutoksen myötä. On tosi hienoa, että olet aktiivisesti lähtenyt etsimään hoitoa ensimmäiseen ensisijaisesti elämäntapamuutoksella. Harrastatko liikuntaa?

- Ap

Vierailija
69/107 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa ap, että olet päässyt 70 alle! Sinne minäkin pyrin! Meillä on muuten melkein tasan sama lähtöpaino Olen aikuisiällä painanut kaikkea 62 ja 84 kilon välillä ja tuo 66-68 on tuntunut itselle parhaalta. 

Koin vähän aikaa sitten pienen onnistumisen töissä.

Sain tehtäväksi tilata kahvit ja pullat kokoukseen ja tilasin tarkoituksella keksejä, joista en niin välitä, jotta voisin skipata ne. Kahvila kuitenkin toimitti suklaakeksejä, jotka ovat ihan lemppareitani 😄

Päätin siis, että nyt otan tämän yhden keksin ja syön sen hyvällä omalla tunnolla ja niin tein. Minun vastuulleni jäi myös kärrätä tiskit takaisin kahvilaan. Entinen minäni olisi rohmunnut ylijääneet keksit omaan taskuun, mutta kävin jakamassa ne kollegoille enkä aidosti kaivannut kuin sen yhden. Iltapäivällä töissä oli tarjolla vielä prinsessakakkua, mutta minun ei tehnyt yhtään mieli! Olen siis aina ollut sellainen herkkuhiiri, että tämä on minulle aivan ennenkuulumatonta 😅

Tuntuu hyvältä kun ei tarvitse pitää hampaat irvessä itsekuria vaan voi toimia järkevästi herkkujen kanssa.

- hallon

Vierailija
70/107 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva Hallon, kun jaksat päivitellä tänne! Itselläkin meni useampi viikko hiljaiseloa. Ymmärrän fiiliksesi tuon suhteen, että pystyit pitämään itsekurin töissä! Itsekin sattumoisin vähän aikaa sitten tarjosin työkavereille kakkua, mutten ottanut itse lainkaan. Olen kuitenkin myös herkutellut, mutta harkitummin, kuten tällä viikolla laskiaispullalla.

Paino on nyt 68,4. Painoa on pudonnut 8,4 kg. Hitaasti mutta varmasti mennään tässä vaiheessa, kuten pitääkin. Olen nyt jo aika tyytyväinen, vaikka lopullinen tavoitteeni on 63-64 kg. Siihen on ällistyttävän vähän matkaa.

Yksi päivä minulle tuli jopa vähän surullinen olo siitä, miksen ole pystynyt tähän aiemmin. Miksi olen hukannut vuosia, kun tämä olisi ollut "näin helppoa". Ja sitten mietin, että miten olen nyt onnistunut? Mikä on ollut ratkaisevaa? En oikein osaa ihan täysin sanoa, mutta leipiä puputin ennen aamusta iltaan. Nykyisin syön yhden ruisleivän yleensä päivän aikana. En juo juurikaan alkoholia, enkä napostele iltaisin. En syö klo 19-07 välillä, joten kroppa saa levätä. Vaikka olen toisinaan herkutellut reilustikin, on paino jatkanut laskuaan ja uskon, että nämä on olleet ihan ratkaisevia muutoksia itselleni.

- Ap

Vierailija
71/107 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön 1700 kaloria päivässä, tällä hetkellä aamuisin teen 45 min kuntopyörällä. 168/57

Vierailija
72/107 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa testata jättää vehnä ja sokeri pois. Tai ainakin mahdollisimman vähiin.

Itsellä aikakin lähti mahaläskit kivasti. 

Vierailija
73/107 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne on kiva kirjottaa, harmi että on aika hiljaista :D

En itse viitsi tästä elämäntaparemontisra hirveästi huudella läheisille, kun en halua hyvää tarkoittavia neuvoja. Tiedän, että sieltä tulisi näitä no jätät vaan ihan kaiken sokerin pois tai älä nosta painoja vaan käy juoksulenkillä mitkä ei minua auta kun tarkoitus on muuttaa elämäntapoja pysyvästi parempaan eikä etsiä pikavoittoja.

Siltikin: kävin taas punnitsemassa itseni ja kuukaudessa painoa oli pudonnut 400g.

Vähän vaikea olla harmistumatta noin pienestä muutoksesta kun tuntuu, että olen muuttanut elintapojani vaikka kuinka! Harrastan suositusten mukaisesti liikuntaa sekä lihaskuntoa, aerobista ja arkitouhuilua. Herkkuja olen syönyt vain sosiaalisissa tilanteissa tyyliin suklaapala töissä tai marjapiirakkapala kaverin kanssa kahvilla. Ennen tosiaan ostelin 400g karkkipusseja ja suklaalevyjä melkein viikottain. 

Noh, ainakin suunta on oikea ja kai se hiljaa hyvä tulee. Joten jatkan samaan malliin ja lisään vielä enemmän kasviksia ruokavalioon

Hallon

Vierailija
74/107 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Pitkästä aikaa! Miten sinulla Hallon menee? Tosi ikävä kuulla, ettei paino putoa toiveidesi mukaisesti, mutta terveet elämäntavat vaikuttavat kuitenkin kokonaisvaltaisesti terveyteen. Ymmärrän kyllä turhautumisen. Onko arkiruokailusi perusterveellisiä ja annoskoot kohtuullisia?

Itsellä paino 67,7 kg, joten ei ole enää juurikaan pudonnut viime kerrasta. Olen ollut jo niin tyytyväinen painooni ja ulkonäköön ja sairastellut paljon lähiaikoina, että en ole jaksanut enää samalla tavalla syödä tiukasti kuin alussa. Mutta jospa tästä pikkuhiljaa alkaisi sairastelukierteet olla ohitse ja saisi taas vähän tehokkaamman tahdin aikaiseksi - aika näyttää. Noin 9 kg pudonnut vuoden alusta ja se on kuitenkin kokonaisuutena paljon se! Toki se -10 kg olisi ainakin aika ihana saavuttaa.

- Ap

Vierailija
75/107 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upea saavutus ap! Toivottavasti sairastelut on ohi.

Itse olen huhtikuussa ollut ensin pari viikkoa lomamatkalla ja sen jälkeen meillä on ollut sukulaisia ulkomailta kylässä, joten syömiset ja liikuntarutiinit ovat heittäneet häränpyllyä 😅

En ole stressannut asiasta enkä käynyt vaaalla, mutta kaipaan kyllä takaisin treeneihin ja suunnitelmallisempaan syömiseen, nyt ollaan menty vieraiden ehdoilla ja syöty paljon ulkona. Mutta onneksi kuuluisasti maanantaina voi taas jatkaa paremmilla valinnoilla.

- Hallon

Vierailija
76/107 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liityn mukaan keskusteluun näin vasta toukokuussa!

Olen nainen ja ikää 45. Laihdutin normaalipainoon 6 vuotta sitten joten varsinaista painonpudotustarvetta ei ole. Aloin lisäämään liikuntaa kävelylenkkien lisäksi viime syksynä ja ohjelmaan tuli spinning tunnit 2 krt viikossa.

Aloitin vuoden 2025 tipattomalla tammikuulla ja tipattomuus on jatkunut koko vuoden. Nyt sitten on tarkoitus lisätä liikuntaa entisestään lihaskuntotreenin muodossa. Olen aina inhonnut salilla käymistä ja bodypump tunteja ei lähistöllä ole niin että ne sopisivat aikatauluuni.

Otin kuitenkin puhelimen käteen ja sovin tapaamisen läheiselle salille. Kerroin että en yhtään jaksa odottelua ja haluan että koko kropan treeni on tehty tunnissa. Sieltäpä löytyikin vastaus ongelmaani ja aloitin viikko sitten!

Alkoholittomuudesta on jo tullut osa identiteettiäni ja cardiotreeniä tulee se 2 tuntia viikossa. Nyt kun saan vielä itseni tonne salille myös 2 kertaa viikossa niin hyvä tulee. Alku on ollut helppoa ja mieluisaa mutta kunhan saisin tämän motivaation pidettyä!

- Bloom

Vierailija
77/107 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruokavalio ei ole mitenkään laihdutuksen must. Päinvastoin. Liikunnan lisääminen ei myöskään vaikuta kovinkaan paljon. Mutta syöminen ja liikunta tietenkin yhdessä järkevästi tuo tuloksia. Monelle on yllättää että varsinkin salitreeni tuo paremmin tuloksia kuin vaikka pitkäkestoinen aerobinen liiikunta. Myös se on yllättävää että syömistä tulee lisätä mutta se mitä syö on tärkeää. Nälkää ei saa päästää tulemaan, kroppa alkaa polttamaan rasvaa kun ruokailu, ruoka-aineet ja saliharjoittelu on säännöllistä ja oikeaa. Syömättä oleminen ei laihduta, eikä pelkkä lenkkeily. 

Vierailija
78/107 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan muuttaa tapojani ! Pahinta mulla on viinin juominen. Jotenkin haen sillä helpotusta ja rentoutumista elämään. Toissa iltana join kaksi litran valkkari-tölkkiä. Ensin yhden, sitten innostuin hakemaan lisää polkupyörällä. Muistan,että pelkäsin kaatuvani. Ihan kamalaa...

Vierailija
79/107 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä minä!

Kilot kertyi pikkuhiljaa + 15... vuosien varrella, pysähtyi siihen, onneksi. Kaikenlaista murhetta on matkan varrella ollut, silloin viis veisaan syömisistä. Tammikuusta alkaen sain 2kg pois!

Liikuntaa pitäisi lisätä, niin yleensä keväällä teenkin. En tänä vuonna... yritän tsempata, vaatekaappi pullistelee 'kutistuneita' kivoja vaatteita. Iän myötä kilot liimaantuu kiinni, vyötäröön, se pahin paikka terveyden kannalta.

Elovena

Vierailija
80/107 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähdin myös mukaan.

Tavoitteet: lisätä nyt valoisana aikana askeleita yli 6000, mutta mielellään ovesta ulos 2 kertaa päivässä. 

Vaihdoin juuri voin Benecoliin, koska minulla on hoitamaton kolesteroliongelma, en siis popsi Rosuvastiinia. 

Tärkein on tapa miten syön. Minun on panostettava syömishetkiin. Syötävä hitaasti ja hyvillä mielin. Ja ehdottomasti pidettävä kiinni ruokarytmistä. 

Aamiainen, lounas, (välipala) päivällinen, iltapala. Aina samaan aikaan. Ja nukkumaan 21 mennessä. 

Lisään vielä hedelmiä ruokavalioon, pitkin päivää. Itse ruokaan lisään vielä monipuolisuutta, munaa, maksaa, paprikaa, yrttejä. Muutoin ruokani on jo viilattu terveelliseksi. Höyrystettyjä kasviksia ja laadukasta proteiinia. Vihersmoothiin laitan kaiken mahdollisen terveellisen ja syön sen leivän päällä.

Makeaa tekee mieli illalla, siihen minulla on konstit vähissä. Tuntuu, ettei mikään muu auta, kuin unilääke ilta kuudelta naamariin.