Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämäntaparemontti 2025

Vierailija
31.12.2024 |

Kuka lähtee mukaan? Mitkä ovat tavoitteesi?

Kommentit (107)

Elovena
101/107 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mullakaan muutu paino mihinkään. Yritän syödä viikolla terveellisesti, mutta herkkuja tahdon myös. Vaihdevuosissa painoa vaan tuppaa kertymään...

Ehkä keskitynkin siihen, ettei ainakaan nouse :)

Elovena

Vierailija
102/107 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas hiljaista...

Huomenna alkaa lämpenemään... kylmä valkoviini, olut, grilliruoka... voi miten maistuu.

Elovena

Välillä oli jo -3kg... en uskaltanut tänään vaakaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/107 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tiputtanut tammikuusta 4kg. Tosi hitaasti, mutta tämä on ollut se tahti, jolla olen pystynyt oikeasti tekemään kestäviä muutoksia. Enää pari kiloa niin olen normaalipainon puolella, mikä tuntuu tosi hyvältä :)

Elovena, en ottaisi liika stressiä lomasyömisistä. Minullakin oli kuukausi, jolloin olin lomalla ja söin herkkuja ja energiatiheämpiä ruokia. Tein samalla myös terveellisiempiä valintoja: paljon hedelmiä ja vihanneksia, ehkä vähän pienempi jätskiannos tai viiniä yhtenä päivänä viikossa, ei joka ilta :)

Hallon

Vierailija
104/107 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä menee?

Vierailija
105/107 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vuoden alusta laihtunut 5kg..tärkeintä oli saada painonnousu pysäytettyä kun se lähenteli jo 90kg ja itselleni semmoinen 70kg olisi mikä riittäsi, nuorena painoin alle 60kg, mutta sinne pääseminen tuntuu epätodelliselta, seuraava tavoite on, että ensi vuonna jossain kohtaa paino alkaisi 7:llä. Eli pikkuhiljaa.

Vierailija
106/107 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä alotin lopputalvesta tai alkukeväästä elämäntaparemontin ja ekaa kertaa elämässäni oon onnistunut pudottamaan painoa ja parantamaan kuntoa.

12/2024 lääkärin vastaanotolla vaaka kertoi, että paino olisi noussut 10 kg vuodessa. Tämä pysäytti. Hiljalleen vuosien myötä painoa oli kyllä jo kertynyt muutenkin, mutta tuo oli itselle jo aikamoinen järkytys ja puhuinkin siitä lääkärille. Paino ei kuitenkaan ollut ko. käynnin pääasia. Lääkäri tokaisi, että voisin katsoa painonhallintataloa Terveyskylän sivuilla. Ajattelin, että ihan turhaa. Kotona kuitenkin aloin tätä katselee ja kas kummaa, sain jotenkin juonen jujusta kiinni. Aloin tarkastelemaan vähän, että mistä ne omat kalorit tuleekaan, vaikka ajattelin, etten nyt syö niin hirveän epäterveellisesti.

Aloin tekemään pieniä muutoksia hiljalleen.Paino on laskenut tuosta lääkärivisiitistä -20 kg. 3/2025 lähtien 14 kg. Vaatteet alkaa olla aika löysiä ja pitäisi ostaa uusia, mutta yritän vielä pudottaa ehkä noin 6-7 kg, vaikka ei olekaan pakko. Lähtöpaino oli siis 12/2024 94 kg ja nyt on 74 kg. 

Aloitin myös kävelemään pikku hiljaa enemmän. Aamuisin ihan vain 10 minuuttia. Sitten vähän kauemmalle bussipysäkille töihin mennessä. Älykello oli tässä suuri motivaattori juuri tuosta 3/2025 alkaen, sen myötä tajusin miten vähän oikeasti askeleita päivässä tulee. Kellon hankkimisen myötä aluksi tavoitteenani oli 5000 askelta päivässä, tällä hetkellä menee 10 000-19 000 herkästi. Erityisesti olen innostunut aamulla heti herättyäni lähtemään liikkumaan. Päätinpä sitten keväällä, että lieneekö sama vaikka juosta ja olen alkanut sitä treenaamaan, noin 3 kertaa viikossa. Tällä hetkellä jaksan 4 km:n lenkin. En ole koskaan harrastanut kunnolla liikuntaa ja olen todella yllättynyt, että juoksu jopa innostaa. 

Epäreilun edun (?) mulle on ehkä antanut se, että olen huomannut, että monet herkut ei vain sovi mun vatsalle eli mulla ei varsinaisesti tee mieli mitään makeita herkkuja, kun niistä vatsa turpoaa niin herkästi ja on raskas olo. Sipsit kyllä maistuu välillä. En myöskään ole koskaan erityisesti pitänyt makeista juomista, kaikki maistuu turhaan sokeriliemeltä eikä alkoholiakaan oikein tee mieli. 

Oon seurannut painoa chatgpt:n avulla ja se auttanut myös motivaation kanssa, kun todella hahmottanut, että paino saattaa päivien välillä vaihdella helpostikin esim. 500 g ja täytyy vaan ymmärtää, että se on normaalia aaltoliikettä. Kunnon graafi omasta painonlaskusta on ollut hyvin motivoivaa. 

Nyt jännittää mitä tuleva talvi tuo tullessaan esim. liikkumisen suhteen, miten sitä jaksaa ja saa aikaiseksi, kun on pimeää ja märkää? Toivon todella, että saan pidettyä kiinni tästä kaikesta. Vaikkei paino tästä enää laskisikaan, on suuri motivaattori yksinkertaisesti parempi, kevyempi olo. Ai niin, ja puolisoakin häiritsevä kuorsaaminen on hävinnyt. Kovasti tekisi mieli ostaa uusia vaatteita, mutta koko vaatekaappia ei raaski kerralla uusia. Vuosia sitten teetetty puku oli kyllä mahtava laittaa päälle tuossa yksiin juhliin ja se oli jopa vähän löysä! 

Mun vinkit: Aloita todella pienestä, siis niin pienestä, että sun ei tarvitse edes epäillä onnistuuko se. Ole itsellesi armollinen. Pidä kirjaa tavalla tai toisella. Hae tukea, apua ammattilaisilta/ystäviltä/tekoälyltä, siis ihan mistä vaan, mikä sulle vois toimia parhaiten. 

Vierailija
107/107 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä alotin lopputalvesta tai alkukeväästä elämäntaparemontin ja ekaa kertaa elämässäni oon onnistunut pudottamaan painoa ja parantamaan kuntoa.

12/2024 lääkärin vastaanotolla vaaka kertoi, että paino olisi noussut 10 kg vuodessa. Tämä pysäytti. Hiljalleen vuosien myötä painoa oli kyllä jo kertynyt muutenkin, mutta tuo oli itselle jo aikamoinen järkytys ja puhuinkin siitä lääkärille. Paino ei kuitenkaan ollut ko. käynnin pääasia. Lääkäri tokaisi, että voisin katsoa painonhallintataloa Terveyskylän sivuilla. Ajattelin, että ihan turhaa. Kotona kuitenkin aloin tätä katselee ja kas kummaa, sain jotenkin juonen jujusta kiinni. Aloin tarkastelemaan vähän, että mistä ne omat kalorit tuleekaan, vaikka ajattelin, etten nyt syö niin hirveän epäterveellisesti.

Aloin tekemään pieniä muutoksia hiljalleen.Paino on laskenut tuosta lääkärivisiitistä -20 kg. 3/2025 lähtien 14 kg. Vaatteet alkaa olla aika löysiä ja pitäisi ostaa

Olipa jotenkin ihana lukea tää viesti. Kiitos kun jaoit sun onnistumisia ja vinkkejä. Tuli tosi onnellinen fiilis sun puolesta, hienoja onnistumisia! 😊