Elämäntaparemontti 2025
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Itse olin vähän ajatellut suurin piirtein tällaista ruokavaliota:
Aamupala: Ruispala, hummusta ja kasviksia leivän päällä, kahvi ja kauramaito
Tämä on normaali aamupalani, mutta hummuksen sijasta olen syönyt kermajuustoa. Haluan, että aamiainen on mieluinen. Puuro ei pidä minulla nälkää, enkä pidä siitä, joten koko loppupäivä on mielitekoja.
Lounas ja päivällinen: perunoita/riisiä/täysjyväpästaa n. 1 dl, 150-200 g kalaa/kanaa ja paljon kasviksia.
Välipala:
Kahvi ja hitusen pähkinöitä, porkkana/hedelmä
Iltapala:
Luonnonjogurtti ja keräämiäni mustikoita, hitusen hunajaa.
Paljon vettä päivän mittaan. Yritän olla alkuvuoden tipattomalla. Tarkoitukseni ei kuitenkaan ole olla ehdoton, vaan syödä maltilla samaa ruokaa muiden kanssa esim. juhlissa. En usko ihan täyskieltoihin.
Mitä mieltä olette, kuinka tätä voisi parantaa?
- Ap
&nb
Aika onnetonta syömistä. Perunaa, riisiä, pastaa, kauramaitoa. Ei lihaa eikä oikeaa rasvaa. Saattaa pudottaa painoa, mutta terveys huononee noin ravinnottomalla syömisellä.
Aion paistaa kanan oliiviöljyssä ja lisätä oliiviöljyä salaattiin ja uuniparsaan tai muihin uunikasviksiin. 😊 Lisäksi pähkinöistä ja hummuksesta saa hyviä rasvoja.
Ja siis aion pyrkiä syömään kahdesti viikossa lohta kanan sijaan, josta saa myös hyviä rasvoja. 😊 Ehdotuksia voi toki laittaa, kuinka ruokavaliota kannattaisi monipuolistaa.
- Ap
Ei sun tarvii monipuolistaa, vaan alat syömään ruokaa, jolla ihminen toimii.
Vierailija kirjoitti:
Jaha, ja kun sinulla ilmeisesti on tietoa, millä ihminen "toimii" ja mikä olisi hyvä ruokavalio, niin jaa toki tietosi muillekin.
- Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaha, ja kun sinulla ilmeisesti on tietoa, millä ihminen "toimii" ja mikä olisi hyvä ruokavalio, niin jaa toki tietosi muillekin.
- Ap
Lihaa ja eläirasvaa.
Kolmantena aamuna paino oli pudonnut -1,7 kg Toki se on nestettä, mutta olo on jo nyt parempi. Olen nyt vielä tyhjentänyt jääkaappia, joten pitkällä tähtäimellä ajatus olisi tosiaan korvata kermajuusto esim. hummuksella tai kevytjuustolla.
Eilisen ruoat:
Aamiainen
Ruisleipä, becel, kermajuusto, paprika, kurkku, kahvi, kaurajuoma
Lounas
1 dl täysjyväspagettia, jauhelihaa ja mausteita, runsaasti parsakaalia, vettä
Välipala
Omena ja kahvi kauramaidolla
Päivällinen
Sama kuin lounas, mutta lisukkeena myös porkkanaa
Iltapala
1 annos kaurapuuroa, kananmunan valkuainen, pellavansiemenrouhe, suola ja 1 dl mustikoita, vihreä tee
Minä olen mukana, kunhan pääsen keuhkokuumeen jälkeen jaloilleni. Viime keväänä meni selkä (3pullistumaa), joten liikunnat nollissa ja painoa kertyi. Sen päälle korona ja keuhkokuume, joten kunto on luokkaa rapa. Vielä vuonna 2022 kävin salilla 4-5 krt/vko, kävelin, golfasin, tein pieniä päivävaelluksia.
Tavoite on päästä liikunnassa taas rytmiin ja vuoden aikana sulatella 15kg.
Mukana! Mulla on tällä hetkellä 15kg matkaa normaalipainoon. Nämä on "koronakilot" ja vähän päälle. Koetan muistaa tulla tänne päivittelemään edistystä.
Ohjelmassa:
- liikunta rutiiniksi väh. 2 krt/vko
- ruokapuolella katse erityisesti proteiinin saantiin (n. 100g/pvä) ja kasviksiin (500+g/pvä)
- herkut, esim. karkit, jäätelö, keksit ja sipsit ainakin tammikuuksi pois. Katsotaan, keksinkö jonkin tavan pitää herkuttelu järkevissä mitoissa sitten myöhemmin.
- iltasyömisen rajoittaminen, viimein ateria viimeistään klo 19 = 12h yöpaasto
Nimim. Nukkumaija
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin muutoksen vuosi sitten. Ja tulos..en ole laihtunut yhtään. No en lihonnutkaan, mutta tuntuu, että koko vuosi meni vain hukkaan. Lisäsin päivittäistä liikkumista, lopetin alkoholin lähen kokonaan(2 kuohuviinilasia olen juonut vuodessa), lopetin päivittäisen iltaherkuttelun, muutin ruokavalion 90% kasvisruuaksi. Olen jättänyt niin monet istujaiset ja juhlat väliin tai juonut teetä niissä ilman mitään muuta niin ei. En vaan pysty kiristämään ruokavaliota enenmän tai liikkumaan enenmän. Nyt päätin et olkoon, ensi vuonna elän.
Minä samanikäinen totesin myös, että ihan painon pitäminen ennallaan on muuttunut työksi. Lähde siitä, että se on jo onnistuminen, laihtua ei tarvitse ellei terveys ole menossa kuten minulla diabetes kolkuttaa ovella. Itse en saanut millään touhulla painoa lähtemään putoamaan. Aloitin yöpaaston pidentämisen, ja totesin että se vie voimat koska en jaksa syödä tarpeeksi syömäikkunan aikana ja syöminen alkaa stressata valmiiksi rasittavassa elämänvaiheessa. Muuten olisi tuntunut hyvältä.
Paino kuitenkin putosi vähitellen pari kiloa, vaikka se edelleen seilaa niin sen haarukka on siirtynyt hiukan alemmas. Pätkäpaastosta oli kuitenkin se hyöty, että ruuanhimoni on vähentynyt, pystyn olemaan syömättä tai syömään pienempiä annoksia. Jalkoja ei enää särje lainkaan, aiemmin ne valittivat koko ajan jotain. Olkapäät ovat parantuneet eivätkä oireile enää lainkaan. Olo on siis 10 vuotta nuorempi. Nyt sitten kun huomasin painon alkavan hiipiä taas ylämäkeen, paastosin kokeeksi kaksi vuorokautta ilman mitään ongelmaa, olisin voinut jatkaakin. Se tuntui todella hyvältä, ja paaston jälkeen paino lähti taas laskusuuntaan. Tarkoitus on ottaa 2-3 vrk paasto kerran kuussa ja lisäksi kevyemmän syömisen pätkiä aina kun siltä tuntuu. Ja niinkuin on ohjeistettu, jos ei ole oikeasti nälkä, älä syö.
Nuo viisi pikkuateriaa päivässä voivat toimia jollekin hienosti, mutta jos rasvanpoltto ei ole käynnistynyt ja verensokeri seilaa ja insuliiniresistenssi vaivaa ja sokeria tai tarkemmin fruktoosia syödään muuten kuin hedelminä, en ihan heti usko asiaan. Silloin niiden pitäisi olla täyttä ravintoa, ja kuten täällä nähdään, moni edelleen vetää rasvat minimiin ja sitten koko ajan pännii ja välillä ahmitaan.
Hei,
5. aamuna paino oli -2,7 kg eli nestettä on nopeasti lähtenyt poistumaan. Olen tehnyt ruokavaliomuutosten ohella hyvin kevyitä treenejä: lyhyttä lihaskuntotreeniä, kevyttä kävelylenkkiä tai venyttelyä. Huomaa, että kunto on aika pohjamudissa syksyn sairastelukierteen jälkeen, mutta tästä se lähtee. Mieliala on korkealla, eikä ruodussa pysyminen ole ollut lainkaan vaikeaa, vaikka viikonloppuna vietettiin paljon aikaa sukulaisten kanssa, jotka herkuttelivat ja käyttivät alkoholiakin.
Kiva kun tänne on tullut muitakin osallistujia. Miten muilla sujuu?
- Ap
Hienoa ap! Minä myös mukana ja samat 15 kg vastuksina kuin monella muulla. Aloitan sokerin välttelyn, pätkäpaaston ja liikunnan lisäämisen (lähtötaso sohva). Kun loppiainen lopsahtaa, niin kaali kuppiin kopsahtaa!
Minäkin aloittelen elämäntapamuutosta.
Takana on tosi rankka syksy, äitini kuoli oltuaan pitkään sairas ja senkin takia tuntuu, että haluan pitää omasta terveydestäni huolta, vaikkei äidin sairaus hänen elintavoistaan suoraan johtunutkaan.
Minua on myös alkanut ärsyttää minäkuvani, jonka mukaan olen heikko, kömpelö ja voimaton. Olen jo pari vuotta käynyt säännöllisen epäsäännöllisesti kuntosalilla ja ryhmäliikunnassa, mutta nyt haluan saada treeneihin paremman otteen ja suunnitelmallisuutta.
Syömisessä haluan myös petrata: syödä enemmän kasviksia ja ylipäätään syödä säännöllisesti ja päästä sillä eroon sokerikoukusta. En halua olla enää se tyyppi, joka ahmii karkkipusseja salaa autossa voi sitten huonosti.
Päämääränä on tehdä fiksuja valintoja ja nimenomaan fiksuja, ei tempoilua ääripäästä toiseen. Valehtelisin, jos väittäisin, ettei ulkonäölläkin olisi merkitystä. Haluaisin olla hoikempi, mutta en lähde tähän touhuun sillä kulmalla vaan parempi olo edellä.
Nimim. Hallon
Harmillista kuulla, että niin monilla on ollut vaikeita aikoja, mutta silloinhan ne ruokavaliot helposti meneekin (ainakin itsellä) retuperällä. Tänne on tullut kivasti vastauksia ja osallistujia elämäntapamuutos-haasteeseen, mutta kuulumisia ei juurikaan ole tainnut tulla. Toivottavasti joku jaksaisi pysyä menossa pitkäänkin ja kertoa aktiivisesti kuulumisistaan.
Olen muuten laskenut joka päivälle kasviksia sen suositellun 700-800 g. Ajattelin etukäteen, että se on valtava määrä, mutta eihän se sitten olekaan. Tänään esim. aamulla pinaatti-tomaatti-munakas, lounaalla ja päivällisellä pestokanaa ja uunijuureksia, välipalana omena ja iltapuurolla paljon marjoja. Sanoin alussa, että puuro ei maistu ja nyt olenkin iltaisin alkanut syömään sitä, koska tuntuu, että yöt sujuvat hyvin, kun saa syödä kylläiseksi itsensä ennen unia. Itse en siis varsinaisesti pätkäpaastoa. Iltapalan syön klo 19 ja aamupalan klo 7.
- Ap
Näinhän se on, että stressissä, surussa jne. usein jää ne hyvät elämäntavat, vaikka juuri ne oikeasti auttaa jaksamaan edes vähän paremmin.
Hienoa, että olet ap saanut paljon kasviksia mukaan! Minulla on kyse oikeastaan vaan tottumuksesta. Tykkään kyllä lähes kaikista kasviksista, mutta niitä ei meinaa tulla syötyä. Nyt koitan vaan heittää niitä ruuan sekaan mahdollisimman paljon. Sama juttu marjojen kanssa.
- Hallon
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on, että stressissä, surussa jne. usein jää ne hyvät elämäntavat, vaikka juuri ne oikeasti auttaa jaksamaan edes vähän paremmin.
Hienoa, että olet ap saanut paljon kasviksia mukaan! Minulla on kyse oikeastaan vaan tottumuksesta. Tykkään kyllä lähes kaikista kasviksista, mutta niitä ei meinaa tulla syötyä. Nyt koitan vaan heittää niitä ruuan sekaan mahdollisimman paljon. Sama juttu marjojen kanssa.
- Hallon
Minulla on ihan sama. Rakastan esimerkiksi parsakaalia, jota monet vihaavat, mutta jotenkin vihannesten ja hedelmien pesuun/kuorimiseen/pilkkomiseen ei olisi olevinaan lainkaan aikaa (ja rahaa) ja toisinaan tajuan vasta kauppareissun jälkeen, että mukaan tarttui vain kurkku ja pari hassua hedelmää...
- Ap
Painonpudotus ensimmäisen viikon jälkeen -3,3 kg. Jatkossa laitan vain viikoittain etenemosen, ettei mene pelkäksi painospämmäilyksi, ensimmäinen viikko on mennyt intoillessa. 😊
Kun elämäntaparemontista puhutaan, niin haaveena olisi kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin parantaminen pidemmällä aikavälillä. Siihen kuuluisi esim. ruutuajan puolittaminen ja kirjojen lukeminen. Olen huomannut, että ruutuaika on vaarallisen koukuttavaa ja minulla on todellisia vaikeuksia olla päivällä katsomatta kännykkää. Se rajoittaa hirveästi elämää. Yritän kuitenkin olla sillä tavalla lempeä itselleni, että terveysaspektit on minulle ensisijaiset tässä vaiheessa ja laitan energiani nyt pääasiallisesti ruokavalio- ja liikuntamuutoksiin.
Aiemmin muuten joku kehotti lisäämään lihaa, rasvaa yms. Minä kärsin korkeasta kolesterolista, minkä johdosta pyrin syömään vähän punaista lihaa ja eläinperäistä rasvaa.
- Ap
Katsoitko laittamani ruokavalioesimerkin, jota on tarkoitus noudattaa? Siinä ei paljon herkkuja näy. Kirjoitin, että juhlissa aion syödä samaa muiden kanssa, mutta maltilla. Tiedossa on kevään mittaan muutamia perheenjäsenten ja sukulaisten syntymäpäiväjuhlia, joten en todellakaan aio alkaa mihinkään täyskieltoihin, kun kuitenkin omiakin lapsia on paikalla. Mielestäni se ei vaan ole tai opeta järkevää ruokasuhdetta, vaan mennään ojasta allikkoon, jos heti alussa vetää täyskiellon, koska se ajatus voi lamaannuttaa, ettei saisi enää koskaan herkutella, mutta kukin tavallaan. Itseäni pienet etapit motivoivat.
- Ap