Palstan akateemiset, miten juhlistatte vuoden vaihtumista?
Kutsuimme ystäviä viettämään iltaa. Ensin vähän kuohuvaa ja Trivial Pursuitia ja muita lautapelejä. Loppuillasta patonkeja, salaatteja, kaloja ja juustoja juomien kera ja sen jälkeen katsomaan ilotulitusta.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti: Vastasin sen vuoksi, kun sinä et ole akateemista koulua käynyt. Ja kirjoitat täysin väärin, että Keskustelunaloituksiin kaikki yhteen? Eikö akateemisen koulun käynyt osaa kirjoittaa oikein lainkaan? Ja kukaan ei oikeasti kirjoita näin ilkeästi toisia kohtaan, siinä ei ole kyse juhlimisesta lainkaan, vaan sinun ilkeästä käytöksestä toisia kohtaan. Kukaan hyvätuloinen ei kirjoittaisi näin, ellei ole sitten narsisti tai vain ilkeyttä toisia kohtaan? Ja sanot, että kaikilla on oikeus nauttia elämästä? Miksi kirjoitit vain, että akateemiset? Etkö omaa hyviä käytöstapoja, kun kysyt näitä vain akateemisilta? Eikö aloitukseen olisi voinut vain laittaa, että miten juhlitte uutta vuotta?
Akateemisten kirjoitusvirheet tulevat vain lisääntymään jatkossa. Eivät kirjoitusvirheet valmistumista estä, numerot vain ovat huonommat.
T. pilkkuvammainen akateeminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on ilmeisesti työläistausta.
Mieheni ja minä tulemme akateemisista suvuista. Järjestämme isovanhempieni huoneistossa illalliskutsut ystävillemme. Alkupalojen kera nautimme shampanjaa ja ruokaviineiksi olen valinnut viinikellaristamme laadukkaita viinejä, joita hankimme luottotoimittajaltamme Italiasta.
Haista valepaska, siinä senkin valepaska!
Mikä tälle vastaajalle tuli? Itse vietän rauhallisen illan ei-akateemisen miesystäväni kanssa. Tämä on tärkeää meille, ensimmäinen yhteinen uusivuosi. Suunnittelemme elämää yhdessä eteenpäin. Akateemiset lapseni juhlivat akateemisten ja vähemmän akateemisten ystäviensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua huvittaa, että täällä pidetään vanhoja akateemisia sukuja jotenkin muita parempana. Ja niihin syntyneitä ihmisiä. Oikeassa elämässä en ole huomannut tällaista, ehkä jopa päinvastaista.
Kukas se nyt on kateellinen??? Harmittaako sinua, että minun isoisoisäni rakensi kivitalon Töölöön.
Minua harmittaisi ainakin jos suvussa olisi rakennusmiehiä kuten sinulla. Meidän suku on aina asunut kartanoissa, kuten meillä aatelisilla on tapana.
Vierailija kirjoitti:
No, voi, kun näkee heti aloituksesta, että ei se ap ole lainkaan akateemista koulutusta käynyt lainkaan. On todella typerä aloitus köyhiä, vähävaraisia kohtaan tämä aloitus. En itse koskaan käyttäydy näin ilkeästi toisia kohtaan, joilla on vähän. Vaikka itse tulen toimeen hyvin, niin en ikinä laittaisi tämän kaltaisia aloituksia toisia kohtaan. Mietitkö koskaan ap, että miten se vaikuttaa koko Suomen väestöön? Kun toisilta lähtee asunto alta, ei ole rahaa ruokaan, vuokraan, ei saa töitä ym. Ja terveydenhuolto pilattu lähes kaikilta. Sote-järjestelmä tuhosi koko terveydenhuollon. Ja yrityksiä kuolee ym. Ehkä sinä ap opit joskus käyttäytymään toisia kohtaan hyvin, kunnioitat ja arvostat toisia ihmisiä samanvertaisina.
No onpas tuossa kommentti!
Itse luin ap:n aloituksen niin, että siinä ei puhuttu rahasta eikä edes varallisuudesta pätkääkään.
Trivial Pursuit? Joo, se oli kallis lautapeli joskus 1990-luvulla (ja se voi olla ap:lla sieltä perua), eivätkä kuvaillut tarjoilut - huom! kuohari, ei shamppanja! - ole kovin kalliita. Patonki maksaa halvimmillaan euron, itse tehtynä vielä vähemmän. Juustot ovat joulunpyhien jäljiltä tarjouksessa... Eivätkä ystävät todennäköisesti maksa rahaa hekään.
Tuskin tarvitsee toistaa keskustelupalstojen ei-akateemisten jatkuvaa irvailua siitä, miten putkimies tienaa paremmin kuin maisteri. Siinäkin keskustelussa vain raha puhuu. Akateemisuus, koulutuksena mutta nimenomaan elämänasenteena, ei välttämättä - ei hyvässä eikä pahassa - korreloi rahan ja materian kanssa lainkaan.
Omana mielipiteenäni sanoisin, että aitoon akateemisuuteen kuuluvista asioista mm. luetunymmärtäminen oikeasti vaikuttaisi "koko Suomen väestöön" erittäin myönteisesti, kun kerran edellinen kommentoija oli sitä mieltä, että ap:n aloitus oli ilkeä ja vaikuttaa "koko Suomen väestöön" ilkeydellään.
Kokoonnumme noin kymmenen hengen porukalla ystävien luo istumaan iltaa. Ohjelmassa on jutustelua, herkuttelua ja ehkä pelaamista. Osa porukasta jatkanee tanssimaan.
Vierailija kirjoitti:
Me taas haluamme juhlistaa uutta vuotta tyylillä, joka yhdistää arvokkuuden ja lämpimän vieraanvaraisuuden. Illalliskutsumme pidetään isovanhempieni elegantissa kaupunkihuoneistossa, jonka korkeat katot, kristallikruunut ja antiikkihuonekalut luovat juhlaan ajattoman, lähes elokuvallisen tunnelman.
Illan aloitamme nostamalla maljan samppanjalla, joka on valittu huolella täydentämään tarjoamiamme alkupaloja pieniä mutta täydellisesti viimeisteltyjä herkkuja, jotka herättävät vieraiden ruokahalun. Illallisen aikana ruokapöydän kruunaa viinikellarimme ylpeys: valikoima italialaisia huippuviinejä, jotka olemme hankkineet suoraan luottotoimittajaltamme vuosien saatossa. Jokainen viini on valittu tarkoin täydentämään illan ruokalajeja, jotka tasapainottelevat modernin ja klassisen keittiön välillä.
Vieraille on luvassa paitsi gastronominen elämys myös keskustelua, joka venyy pitkälle yöhön pohdimme yhdessä niin menne
Hyvää uuttavuotta, toivottaa Chat GPT
Ollaan perheen kanssa kotona. Nachovuoka on jo opiskeluajoilta saakka säilynyt uudenvuoden ruokaperinne, sipsiä ja nakkia sekä juustoja on myös. Pelataan lautapelejä tai pleikkaa, käydään saunassa ja kävelyllä katselemassa raketteja. Juomana Pommac ja ehkä pikkupullo skumppaa kahdelle jaettuna, jos tuntuu sille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekemistä akateemisuudella on juhlinnan kanssa?
Palstanaiset kuvittelee, että jollai kirkkoslaavin maisterintutkinnolla on akateeminen🤣🤣
Miksi maisteri ei olisi akateeminen, alasta riippumatta.
Sillä, että sä et oo oppinu tutkintos aikana yhtään mitään, eikä se oo tehny susta yhtään fiksumpaa, piste!
Minkä alan maisterit sitten sun mielestä on akateemisia? Onko lastentarhan opettaja? Hammaslääkäri? Pappi?
"Hyvää uuttavuotta, toivottaa Chat GPT"
ChatGPT ei osaa kirjoittaa minämuodossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstanaiset kuvittelee, että jollai kirkkoslaavin maisterintutkinnolla on akateeminen🤣🤣
Maisteri voi olla akateeminen, jos on sivistynyt ja ylläpitää sivistystään, mutta voi olla olemattakin. Etenkin vanhemmissa sukupolvissa näkyy vieläkin duunarielämän eläneitä mutta itsenäisesti opiskelleiden ihmisten sivistystä, joka voi olla korkeammalla tasolla kuin monella nykyisellä (ja muutamalla entiselläkin) maisterilla.
Ei mitään kummempaa. Piereskellään sohvalla. Käydään lasten kanssa katsomassa raketteja. Muuten vaan sitten tosiaan piereskellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää tuntea ylemmyyttä. Miksi muuten kysyisi?
Jos haluaa tietää, miten muut omasta mielestään akateemiset ihmiset juhlivat, niin mitä h*vetin ylemmyyttä siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä, että sä et oo oppinu tutkintos aikana yhtään mitään, eikä se oo tehny susta yhtään fiksumpaa, piste!
Minkä alan maisterit sitten sun mielestä on akateemisia? Onko lastentarhan opettaja? Hammaslääkäri? Pappi?
Ainoastaan sellainen lasketaan joka on akateeminen vähintään viidennessä polvessa, asuu Helsingissä (no Espoon tietyt alueet voi menetellä tai Kauniainen), on käynyt jonkun eliittilukion ja sen jälkeen jonkun riittävän elitistisen alan tutkinnon, mieluusti sama kuin isällä. Esim juristi ok, lääkäri saattaa menetellä. Toki tohtorin tutkinto jos on niin joku muukin ala saattaa käydä, kunhan ei humanistinen. Tuttavapiiri koostuu muista samanlaisista, muunlaisten kanssa ei olla tekemisissä ellei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Vastasin sen vuoksi, kun sinä et ole akateemista koulua käynyt. Ja kirjoitat täysin väärin, että Keskustelunaloituksiin kaikki yhteen? Eikö akateemisen koulun käynyt osaa kirjoittaa oikein lainkaan? Ja kukaan ei oikeasti kirjoita näin ilkeästi toisia kohtaan, siinä ei ole kyse juhlimisesta lainkaan, vaan sinun ilkeästä käytöksestä toisia kohtaan. Kukaan hyvätuloinen ei kirjoittaisi näin, ellei ole sitten narsisti tai vain ilkeyttä toisia kohtaan? Ja sanot, että kaikilla on oikeus nauttia elämästä? Miksi kirjoitit vain, että akateemiset? Etkö omaa hyviä käytöstapoja, kun kysyt näitä vain akateemisilta? Eikö aloitukseen olisi voinut vain laittaa, että miten juhlitte uutta vuotta?
Akateemisten kirjoitusvirheet tulevat vain lisääntymään jatkossa. Eivät kirjoitusvirheet valmistumista estä, numerot vain ovat huonommat.
T. pilkkuvammainen akateeminen
Suomen kielessä ei ole tulla-futuuria. Tulevista tapahtumista käytetään preesensiä. Viimeisessä virkkeessä vain-sanan tilalle kuuluisi vaan-sana.
t. toinen akateeminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää tuntea ylemmyyttä. Miksi muuten kysyisi?
Jos haluaa tietää, miten muut omasta mielestään akateemiset ihmiset juhlivat, niin mitä h*vetin ylemmyyttä siinä on?
Miksi nimenomaan akateemisten juhlimistavat kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta haluan omana vakaana mielipiteenäni sanoa tähän keskusteluun, että "akateeminen koulutus" ja "akateemisuus" eivät välttämättä korreloi lainkaan.
Akateeminen koulutus voi olla ihmiselle pelkkä ammattikoulutus, eikä ihminen maisteroiduttuaan edes pidä itseään akateemisena. Se, mitä "akateemisuus" itse kullekin on tai ei ole, olisi mielenkiintoinen keskustelu. Se on selvää, että jos ei ole vähintään maisteri, ei voi olla akateeminen, mutta "akateemisuuteen" vaaditaan jotain muutakin kuin pelkät maisterinpaperit.
Olisiko kellään näkökantoja siihen, mitä akateemisuus on tai ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisteri voi olla akateeminen, jos on sivistynyt ja ylläpitää sivistystään, mutta voi olla olemattakin. Etenkin vanhemmissa sukupolvissa näkyy vieläkin duunarielämän eläneitä mutta itsenäisesti opiskelleiden ihmisten sivistystä, joka voi olla korkeammalla tasolla kuin monella nykyisellä (ja muutamalla entiselläkin) maisterilla.
Ei akateemisuus ja sivistyneisyys ole synonyymejä.
Vierailija kirjoitti:
Juhlimme Ruotsin ajassa.
😂 Tää on hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on ilmeisesti työläistausta.
Mieheni ja minä tulemme akateemisista suvuista. Järjestämme isovanhempieni huoneistossa illalliskutsut ystävillemme. Alkupalojen kera nautimme shampanjaa ja ruokaviineiksi olen valinnut viinikellaristamme laadukkaita viinejä, joita hankimme luottotoimittajaltamme Italiasta.
Riikka, oletko se sinä laadukkaiden viiniesi kanssa?
En ole akateeminen, koska en ole maisteri, vaan olen yliakateeminen eli tohtori. En vietä mitenkään uutta vuotta. En nauti edes mitään alkoholia. Menen aikaisin nukkumaan, ja olen tyytyväinen siitä, että vuosi on tullut päätökseen. Olen suunnitellut valmiiksi ensi vuotta, ja olen lähinnä tyytyväinen siihen, että pysyn terveenä, jotta voi toteuttaa suunnitelmaani.