Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkasta nipistetty osa korkeamman veroprossan mukaan

Vierailija
31.12.2024 |

Näin vuoden vikaa palkkaa odotellessa oli yllätys aikamoinen kun aamulla huomasin, että osasta palkkaani on nipistetty korkeamman veroprosentin mukaan. 

Olen tilannut itselleni muutosverokortin jo tammikuussa 2024, (veroprosentti ei siinä muuttunut, ainoastaan tuo vuosirajamäärä), ja oletin että se menisi palkanmaksuun aivan kuten verotiedot meillä töissä menee muutenkin, digitaalisesti. Soitin Verotoimistoon josta sanottiin et ilmeisesti näin ei ole. Palkka on maksettu edellisvuoden vuosirajan mukaan, joten yllämenevästä osasta sitten makseltu 42%). Mulle siis maksettiin tässä vuoden vikassa palkassa myös bonuksia hyvän tehdystä työstä ja kokouspalkkiot koko vuodelta, jotka nyt kaikki jäi periaatteessa saamatta.

Kaivelin duunin intrasta tietoja, ja huomasin että tammikuussa (juuri ollessani lomalla) on jossain henkilöstön kokouksessa tosiaan infottu, että muutosverokortti tulisi toimittaa palkkikseen itse. Mitään selkeää linjausta tästä ei kuitenkaan ole esim. palkanmaksuun liittyvällä sivustolla meidän intrassa, vaan tämä tieto piti kaivella prese kerrallaan kaikista HR:n dokumenteista...

Tässä meni sitten koko tammikuun budjetti aivan vihkoon, kun rahaa tuli miltei tonni vähemmän kuin mitä odotin. Erittäin ahdistava tilanne näin yh-äidille joulumenojen jälkeen. Meillä ei toki ketään nyt töissä joten en saa keneltäkään tähän minkäänlaista tietoa / apuja. Palkkikseen lähetin tuon tammikuisen muutosverokortin jos pystyisivät jotain tekemään.. ei silti varmuutta.

Onko teille käynyt samalla tavalla? Ja miten asia selvisi?

Nyt siis mieti että voisiko käydä niin hyvin että tuo "liikaa nipistetty" osuus palautettaisiin mulle vielä tammikuussa. Tilanne siis tosiaan se, että mulle jää tänään 200e rahaa tilille kun makselen tässä pois alkuvuoden vakuutukset, lasten harrastukset, auton katsastuksen ja remontin jne. Eli 200e sitten pitäisi elellä tammikuu kahden teinin kanssa.

Kommentit (131)

Vierailija
61/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla verotus on ollut väärin, jos olet nyt koko vuoden maksanut kaikista muista palkoistasi pienempää veroprosenttia, kuin mitä se sillä muutosverokortillasi olisi ollut?

Veroprosentti ei ole muuttunut muutosverokortin myötä, vaan ainoastaan tuo vuoden tuloraja. Ja koska vuoden vikassa palkassa tuli näitä bonareita yms, meni mulla vuosituloraja yli sen vanhassa verokortissa olleen tulorajani. Tammikuun puolivälissä tosiaan hain uuden verokortin jossa tuloraja oli hieman ed-vuotta korkeampi, ja jos palkkiksessa olisi tämä kortti ollut, olisin saanut tilillenii sen "koko summan" jota odottelin. 

ap

Sinulla on ollut koko vuosi mahdollisuus seurata ns. Palkkanauhasi tulorajaa. Sitä pitää seurata jollei halua joulukuussa tai loppuvuodesta yllätystä.

Kollegalleni kävi näin muutama vuosi sitten. Tuloraja meni täyteen jo lokakuussa. Hänellä oli tiukka loppuvuosi.

Vierailija
62/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, oma moka. Eipä tullut mieleen kun aina verokortit menneet suoraan palkkikseen, olen tsekannut vain et niin veroprossa on kuten kuuluukin, en ole syynännyt tuota vuositulorajaa suurennuslasilla. Ja jollei nyt tässä vuoden vikassa palkassa olisi tullut näitä ylimääräisi bonuksia ja muita korvauksia, vaan olisi tullut vain se normi-kuukausipalkka, olisi verokin mennyt normin mukaan, mutta koska sain näitä kiitospalkkioita esimerkillisesti hoidetuista hommista, paukkui tuo vuoden tuloraja. 

ap

Jos sulla on pelkät bonukset mennyt lisäprosentille niin millä ihmeen ilveellä käteen jäi vaan se 200€? Sunhan olisi pitänyt saada ihan normi kuukausipalkka ja ainoastaan vähän kovemmin verotetut bonukset.

Siis mulla jäi käteen normi nettopalkka - 300€. 

ap

Eihän tuo sun väittämä silloin voi mitenkään pitää paikkansa. Lisäprosentille se olisi mennyt joka tapauksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, nyt opit sen, että muutosverokortti ei mene palkkikseen automaattisesti. Tai no, meneekös se ensi vuonna automaattisesti? Mutta siis se ei ole kovin uusi juttu, että ylipäänsä työnantaja saa verokortin automaattisesti verottajalta, joten tuo muutosverokortin automaattinen toimittaminenkin olisi kannattanut tarkistaa sitä hakiessa. Ja niitä palkkakuitteja on hyvä seurata, olisihan se jo alkuvuonna käynyt ilmi, että siinä on väärä vuosituloraja (alkuperäisen verokortin mukainen eikä muutosverokortin). Tyhmästä päästä kärsii ja niin edelleen.

(itse olen tehnyt myös saman kalliihkon virheen joskus)

Joo, opin kyllä. Ja tosiaan, 2025 menee automaattisesti muutosverokorttikin palkkikseen. 

Ja joo, mitäs tätä nyt enää itkee kun rahat jäi saamatta, mutta olisi kyllä toivonut että olisi jonkinlainen yhteenveto näistä duunin intran palkanmaksu-sivustoll

Ihme holhousta kaipaat, aikuinen ihminen. Jokaisella on vastuu tarkastaa se oma palkkalaskelmansa, joten nyt vaan katse sinne peiliin. 

Vierailija
64/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää ottaa palkanlaskentaan yhteyttä. Siellä on joku ksipää, joka tekee tuota luultavimmin ihan tahalleen. Teidän palkanlaskijalla on liikaa valtaa ja se on noussut sillä nyt päähän. Soita hänelle, kun hän tulee töihin ja selitä asia, sano sille, että pilasi sun lapsen joulunajan ja hänen laskelmansa tuottivat sinulle stressiä, ja et ole vuoden kovan duuni  tekemisen jälkeen ansainnut mitään tuollaista kyykytystä. Laita viesti myös hänen esimiehelle hänen toiminnastaan ja pyydä, että ensi jouluna ei toimi noin.  

Mitä sinä höyryät? Verotuksen pelisäännöt hukassa ainakin.

Vierailija
65/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloisten verotus on korkeimmalla kuin koskaan (murkut.org MV-lehti) samoin eläkeläisten verotus on korkeimmillaan kuin koskaan. Suurimalla osalla jää indeksitarkastuksen jälkeen vähemmän käteen eläkkeestä ja ostetaan vähemmän jne....

Vierailija
66/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trolli.

Bonuksia ei muuten makseta ennen kuin firman tilikausi  on saatu valmiiksi. Yleensä tilikausi päättyy vuoden lopussa ja sitten lasketaan paljonko tulew bonuksia ja kenelle.

Jos alunperinkin verokortti on toimitettu sähköisenä ja automaattisesti niin samoim toimitetaan myls muutosverokortti. 

No eipä ole trolli. Tilikausi voi firmassa päättyä vaikka maaliskuussa.

Ja niin, verokortti menee meillä automaattisesti palkkikseen, paitsi muutosverokortti olisi pitänyt itse tajuta lähettää. Enpä tätä tiennyt kun tietoa ei ole infottu kuin tuossa yhdessä HR:n kuukausi-infossa jossa en ollut, kun vietin kesälomanloppujani pois. 

Hienoa.

ap

Tästä viisastuneena jatkossa otat selvää, mitä asioita infoissa on käsitelty silloin, kun et ole ollut paikalla. Ei työpaikka pysähdy laakereilleen lepäämään, vaikka sinä olisit lomalla.

Vierailija
67/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ole enää palkanlaskija. Ensin jätetään palkkanauha lukematta ja sitten tapahtuu karmea *vääryys ja virhe*

Olen pitänyt kotona teineille oppituntia aiheesta ja nyt ne neuvoo kavereitaan.

ap on kyllä käynyt tämän keskustelun ihan asiallisesti, ei sillä

Vierailija
68/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis vuodesta 2025 muutosverokorttikin siirtyy automaattisesti verosta palkkikseen, ainoastaan tämä 2024 on poikkeus, kun tuo muutosverokortti on pitänyt itse toimitella.

Tästä mulla ei tosiaan ollut mitään käryä - kunnes tänään, vuoden vikana, kun tilille tulikin reilusti vähemmän massia kuin mitä odotin. 

Todella, todella syvältä.

ap

Minulla taitaa olla sama tilanne. Palkasta oli pidätetty veroa enemmän kuin marraskuussa. En jaksa uskoa, että kyseessä olisi mikään lisäprosentti, koska pidätysprosenttini on valmiiksi melko korkea ja siksi toiseksi olin tänä vuonna ennakoimattomasti yhden kuukauden palkattomalla vapaalla. Outoa siis. No ei ero ole suuri, mutta kumma juttu silti.

Katso nyt hyvä ihminen sitä viimeistä palkkakuittia. Jos palkkakuitin vuosiraja on ylittynyt menee vero lisäprosentilla.

Itse en ymmärrä miten joku ei ole kiinnostunut selvittämään tai ymmärtämään vaan toteaa, että jotain kummallista on tapahtunut.

Vierailija
69/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on ollut koko vuosi mahdollisuus seurata ns. Palkkanauhasi tulorajaa. Sitä pitää seurata jollei halua joulukuussa tai loppuvuodesta yllätystä.

Kollegalleni kävi näin muutama vuosi sitten. Tuloraja meni täyteen jo lokakuussa. Hänellä oli tiukka loppuvuosi.

Kollegasikin siis oli niitä pönttöjä jotka eivät tajua tehdä muutosverokorttia. Loppuvuosi olisi mennyt vähän aiempaa suuremmalla veroprosentilla, mutta ei sentään lisäprosentilla.

Vierailija
70/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en ole enää palkanlaskija. Ensin jätetään palkkanauha lukematta ja sitten tapahtuu karmea *vääryys ja virhe*

Olen pitänyt kotona teineille oppituntia aiheesta ja nyt ne neuvoo kavereitaan.

ap on kyllä käynyt tämän keskustelun ihan asiallisesti, ei sillä

Omasta puolestani täytyy sanoa, että tänä vuonna näitä on tullut harvinaisen vähän. Toisaalta harmi, kun näille saa aina nauraa toimistolla 😂.

Ja mitä ihmeellisimmille pyynnöille. Joskus joku lähettänyt muutosverokortin palkanmaksupäivänä, että voiko tämän palkan korjata vielä tämän mukaiseksi 🤦🏻. No mitäpä veikkaat....

T. Palkanlaskija

Vierailija
71/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis vuodesta 2025 muutosverokorttikin siirtyy automaattisesti verosta palkkikseen, ainoastaan tämä 2024 on poikkeus, kun tuo muutosverokortti on pitänyt itse toimitella.

Tästä mulla ei tosiaan ollut mitään käryä - kunnes tänään, vuoden vikana, kun tilille tulikin reilusti vähemmän massia kuin mitä odotin. 

ap

No, sä olet saanut vuoden kaikkina muina kuukausina enemmän kuin olisi pitänyt. Et sitten tullut tilinauhasta kattoneeksi, että millä prosentilla pidättävät ja että onko muutosverokortti huomioitu.

No enhän tienaole, vaan aivan linjassa verokortin kanssa olen mennyt koko vuoden. Kuten sanoin, nämä vikan kuun bonukset nosti tulot tuon vuosiansion yli, joten ylimenevältä osalta nipistettiin ylimääräistä veroa.

ap

No olethan saanut kaikkina muina kuukausina enemmän kuin olisi pitänyt, ap. Suomessa on progressiivinen verotus ja samalla käytössä verovuosi. Verottaja katsoo koko vuoden verotusta ja yksiselitteisesti koko vuoden ansiot ovat liian isot suhteessa perusveroprosenttiin.

Vierailija
72/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, nyt opit sen, että muutosverokortti ei mene palkkikseen automaattisesti. Tai no, meneekös se ensi vuonna automaattisesti? Mutta siis se ei ole kovin uusi juttu, että ylipäänsä työnantaja saa verokortin automaattisesti verottajalta, joten tuo muutosverokortin automaattinen toimittaminenkin olisi kannattanut tarkistaa sitä hakiessa. Ja niitä palkkakuitteja on hyvä seurata, olisihan se jo alkuvuonna käynyt ilmi, että siinä on väärä vuosituloraja (alkuperäisen verokortin mukainen eikä muutosverokortin). Tyhmästä päästä kärsii ja niin edelleen.

(itse olen tehnyt myös saman kalliihkon virheen joskus)

Joo, opin kyllä. Ja tosiaan, 2025 menee automaattisesti muutosverokorttikin palkkikseen. 

Ja joo, mitäs tätä nyt enää itkee kun rahat jäi saamatta, mutta olisi kyllä toivonut että olisi jonkinlainen yhteenveto näistä duunin intran palkanmaksu-sivustoll

Tuo on aivan epäolennaista onko yrityksen intran sivulla tieto asiasta vai ei. Olennaista on itse seurata omaa palkkatositettaan ja vuosituloraja.

Vierailija
73/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Etkö ole saanut palkastasi etukäteen palkkakuittia, vai jäikö sekin tarkistamatta?

Meillä tulee sähköinen palkkakuitti verkkopankkiin palkanmaksun ohessa, ei etukäteen. 

ap

Eikö sen ihan jonkun lain mukaan pitäisi tulla etukäteen?

Vierailija
74/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy työnantajalta olisiko tammikuussa mahdollista saada palkkaennakkoa jos on tiukkaa.

Vierailija
75/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Etkö ole saanut palkastasi etukäteen palkkakuittia, vai jäikö sekin tarkistamatta?

Meillä tulee sähköinen palkkakuitti verkkopankkiin palkanmaksun ohessa, ei etukäteen. 

ap

Eikö sen ihan jonkun lain mukaan pitäisi tulla etukäteen?

Lain mukaan laskelma pitää toimittaa palkan maksun yhteydessä. Ajasta ei ole sanottu yhtään mitään muuta. 

Vierailija
76/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy työnantajalta olisiko tammikuussa mahdollista saada palkkaennakkoa jos on tiukkaa.

No ei! Huolehtikaa itse raha-asioistanne. 

Vierailija
77/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höylää luottokorttia välttämättömyyksiin, maksa viimeistään veronpalautuksista takaisin ja sitten kasvata edes pieni puskuri. 

Vierailija
78/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mennyt viimeiset 4kk korkeammalla prosentilla 31. Se on kuitenkin matalampi kuin muutosverokortin alempi prosentti olisi ollut, joten päätin pysyä 31%:ssa 37%:n sijaan.

Vierailija
79/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin on tuo tuloraja nähtävissä tilinauhassa, joten olisi helppo katsoa onko se päivittynyt muutoskortin mukaiseksi. 

Vierailija
80/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin on tuo tuloraja nähtävissä tilinauhassa, joten olisi helppo katsoa onko se päivittynyt muutoskortin mukaiseksi. 

Se näkyy kaikilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme