Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palkasta nipistetty osa korkeamman veroprossan mukaan

Vierailija
31.12.2024 |

Näin vuoden vikaa palkkaa odotellessa oli yllätys aikamoinen kun aamulla huomasin, että osasta palkkaani on nipistetty korkeamman veroprosentin mukaan. 

Olen tilannut itselleni muutosverokortin jo tammikuussa 2024, (veroprosentti ei siinä muuttunut, ainoastaan tuo vuosirajamäärä), ja oletin että se menisi palkanmaksuun aivan kuten verotiedot meillä töissä menee muutenkin, digitaalisesti. Soitin Verotoimistoon josta sanottiin et ilmeisesti näin ei ole. Palkka on maksettu edellisvuoden vuosirajan mukaan, joten yllämenevästä osasta sitten makseltu 42%). Mulle siis maksettiin tässä vuoden vikassa palkassa myös bonuksia hyvän tehdystä työstä ja kokouspalkkiot koko vuodelta, jotka nyt kaikki jäi periaatteessa saamatta.

Kaivelin duunin intrasta tietoja, ja huomasin että tammikuussa (juuri ollessani lomalla) on jossain henkilöstön kokouksessa tosiaan infottu, että muutosverokortti tulisi toimittaa palkkikseen itse. Mitään selkeää linjausta tästä ei kuitenkaan ole esim. palkanmaksuun liittyvällä sivustolla meidän intrassa, vaan tämä tieto piti kaivella prese kerrallaan kaikista HR:n dokumenteista...

Tässä meni sitten koko tammikuun budjetti aivan vihkoon, kun rahaa tuli miltei tonni vähemmän kuin mitä odotin. Erittäin ahdistava tilanne näin yh-äidille joulumenojen jälkeen. Meillä ei toki ketään nyt töissä joten en saa keneltäkään tähän minkäänlaista tietoa / apuja. Palkkikseen lähetin tuon tammikuisen muutosverokortin jos pystyisivät jotain tekemään.. ei silti varmuutta.

Onko teille käynyt samalla tavalla? Ja miten asia selvisi?

Nyt siis mieti että voisiko käydä niin hyvin että tuo "liikaa nipistetty" osuus palautettaisiin mulle vielä tammikuussa. Tilanne siis tosiaan se, että mulle jää tänään 200e rahaa tilille kun makselen tässä pois alkuvuoden vakuutukset, lasten harrastukset, auton katsastuksen ja remontin jne. Eli 200e sitten pitäisi elellä tammikuu kahden teinin kanssa.

Kommentit (131)

Vierailija
21/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis vuodesta 2025 muutosverokorttikin siirtyy automaattisesti verosta palkkikseen, ainoastaan tämä 2024 on poikkeus, kun tuo muutosverokortti on pitänyt itse toimitella.

Tästä mulla ei tosiaan ollut mitään käryä - kunnes tänään, vuoden vikana, kun tilille tulikin reilusti vähemmän massia kuin mitä odotin. 

Todella, todella syvältä.

ap

Vierailija
22/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mulle siis maksettiin tässä vuoden vikassa palkassa myös bonuksia hyvän tehdystä työstä ja kokouspalkkiot koko vuodelta, jotka nyt kaikki jäi periaatteessa saamatta."

Ei jäänyt, vaan saat ne sitten veronpalautuksena myöhemmin ensi vuonna. Ymmärrettävää tietysti, ettei se lämmitä juuri nyt, mutta tuskin palkanmaksua voi enää muuttaa. Eikö sinulla muuten näy palkkalaskelmassa vuositulorajaa?

Näkyy, ja nyt tosiaan aloin ihmettelemään että miksi se on eri kuin voimassa olevalla verokortillani.

No tämä toki sanottiin verostakin että jos ei muuta niin se palautuu veronpalautuksissa, joka tosiaan ei tällä hetkellä lämmitä yhtään.

ap

Pystytkö vielä siirtämään joidenkin laskujen eräpäiviä, vai joko ne menivät maksuun? Tai esimerkiksi muuttamaan vakuutusmaksuja useammassa erässä maksettavaksi? Jos mikään ei onnistu, niin sitten on vain pakko pistää suu säkkiä myöden ja paikata tilannetta luottokortilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia, että muutettu verokortti toimitetaan itse. Onko sinulla luottokorttia? Se pelastaa, jos olet etukäteen jo palkkasi tuhlannut. 

Ei meilläkään toimiteta verokorttia itse, vaan instanssit kuten Sarastia, saa verotiedot aina suoraan verotoimistosta.

Mutta jos itse muuttaa kortin tietoja niin se pitää toimittaa. 

No ei tartte, jos palkkis noutaa ne aina palkka-ahon yhteydessä suoraan asiakasrajapinnasta.

Vierailija
24/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trolli.

Bonuksia ei muuten makseta ennen kuin firman tilikausi  on saatu valmiiksi. Yleensä tilikausi päättyy vuoden lopussa ja sitten lasketaan paljonko tulew bonuksia ja kenelle.

Jos alunperinkin verokortti on toimitettu sähköisenä ja automaattisesti niin samoim toimitetaan myls muutosverokortti. 

Mitä ihmettä sä selität? Luuletko, että jokaisessa Suomen yrityksessä on samanlaiset bonuskäytänteet?

Vierailija
25/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tarkistanut asiaa yrityksesi palkanlaskennasta, hehän sen varmasti parhaiten osaa sanoa, voiko palkanmaksuun verotuksen osalta vielä tehdä korjauksen?

Vierailija
26/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia, että muutettu verokortti toimitetaan itse. Onko sinulla luottokorttia? Se pelastaa, jos olet etukäteen jo palkkasi tuhlannut. 

Ei meilläkään toimiteta verokorttia itse, vaan instanssit kuten Sarastia, saa verotiedot aina suoraan verotoimistosta.

Mutta jos itse muuttaa kortin tietoja niin se pitää toimittaa. 

No ei tartte, jos palkkis noutaa ne aina palkka-ahon yhteydessä suoraan asiakasrajapinnasta.

Ei toimi noin joka paikassa. Se kannattaa aina kysyä työnantajalta erikseen.

Vierailija
27/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutosverokortti ei koskaan mene palkkoihin vaan pitää toimittaa itse 

Vierailija
28/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis vuodesta 2025 muutosverokorttikin siirtyy automaattisesti verosta palkkikseen, ainoastaan tämä 2024 on poikkeus, kun tuo muutosverokortti on pitänyt itse toimitella.

Tästä mulla ei tosiaan ollut mitään käryä - kunnes tänään, vuoden vikana, kun tilille tulikin reilusti vähemmän massia kuin mitä odotin. 

ap

Etkö ole saanut palkastasi etukäteen palkkakuittia, vai jäikö sekin tarkistamatta?

Vierailija
29/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tarkistanut asiaa yrityksesi palkanlaskennasta, hehän sen varmasti parhaiten osaa sanoa, voiko palkanmaksuun verotuksen osalta vielä tehdä korjauksen?

Olen soittanut verotoimistoon ja palkkikseen tänään, meillähän ei toki uuden vuoden kunniaksi ole ketään töissä..

Toimitin palkkikseen myös tuon jo tammikuussa tilaamani muutosverokortin, sieltä luvattiin laittaa asia kiireellisenä eteenpäin. Elättelen siis toiveita että tässä kävisi joku uuden vuoden taika ja asia selviäisi ennen niitä veronpalautuksia.. 

Meillä on palkanmaksu ulkoistettu, verotoimistosta sanottiin et aika erikoista että tämä ulkoistettu palkanmaksaja ei ole kertaakaan tarkistanut verotietojani, paitsi ihan työsuhteen alussa vuosia sitten (silloin piti toimittaa eka verokortti suoraan palkkikseen). Ainoastaan työnantajani (joka ei siis palkkoja käsittele) on tsekannut verotietojani tässä välissä.

ap

Vierailija
30/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Etkö ole saanut palkastasi etukäteen palkkakuittia, vai jäikö sekin tarkistamatta?

Meillä tulee sähköinen palkkakuitti verkkopankkiin palkanmaksun ohessa, ei etukäteen. 

ap

Vierailija
31/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä homma, mutta eipä tuohon paljoa muuta voi tehdä kuin lähettää vihaista viestiä HR:ään puutteellisesta tiedotuksesta vaikka apua siitä ei olekaan.

Vierailija
32/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Meillä tulee sähköinen palkkakuitti verkkopankkiin palkanmaksun ohessa, ei etukäteen. 

ap

Mutta sulla on ollut vuosi aikaa tarkistaa, että muutosverokortti on mennyt perille.

Vierailija
33/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä lisää.

Ajattelin myös, että kun vielä tammikuussa tilaan muutoskortin, ja uusi verokorttihan astuu voimaan helmikuussa 2024 (tammikuu meni edellisen vuoden verokortilla), ei tarvisi miettiä mitään muutoskorttien toimitteluja. Toki eri juttu olisi jos tilaisin muutoskortin vaikka työpaikan vaihtumisen yhteydessä keskellä vuotta, jos palkkaan tulisi huomattavia muutoksia.

Mutta joo, turha tässä kitistä kun vahinko sattunut jo.

Kunhan kirjoittelin, jos jollakulla tapahtunut vastaavaa - ja olisiki onnistunut nämä "väärin veloitetut" saamaan tililleen ensi sijassa.

Tässä onkin vuoden vika työpäivä mennyt mukavasti eri toimistoihin soitellessa, ja verotietoja tsekkaillessa. Nyt voisinkin suoraan nukkua tammikuun yli ja herätä sit helmikuussa paremmalla fiiliksellä.

Vierailija
34/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten osannut seurata tulorajaa palkkakuiteista? Olisit voinut katsoa jo lokakuussa että Ohhoh.. tuloraja saattaa paukkua ja eipäs tuo olekkaan se mitä luulin. Eli oma vikasi

Vierailija
35/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita palstalle kysely rahaa 200€ ja kuukausi pitäisi elää.

Vierailija
36/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuos sitten korona-aikaan ei ollut paljoa muuta tekemistä niin tein sitten kovasti ylitöitä. Saatiin vielä korona poissaolojen takia ylimääräistä porkkanaa niin loppujen lopuksi olin 4 kuukautta sitten lisäveroprosentilla. En ole sen jälkeen ylitöitä tehnyt

Vierailija
37/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut yritykset on maksaneet siitä, että muutosverokortit menee automaattisesti. Jotkut ei. 

Yrityksessä on nyt lyöty palkat ja tulorekisteri-ilmoitukset kiinni. Ei ne niitä enää korjaa.

Pilko vakuutusmaksuja, muuta eräpäiviä tai lainaa rahaa.  Jos sulla on mennyt 2000e lisäprosentilla, niin eihän se rahavaikutus ole kun jotain 500 verrattuna siihen, että olisi mennyt oikealla. 

Vierailija
38/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Mutta sulla on ollut vuosi aikaa tarkistaa, että muutosverokortti on mennyt perille.

Tiedän, oma moka. Eipä tullut mieleen kun aina verokortit menneet suoraan palkkikseen, olen tsekannut vain et niin veroprossa on kuten kuuluukin, en ole syynännyt tuota vuositulorajaa suurennuslasilla. Ja jollei nyt tässä vuoden vikassa palkassa olisi tullut näitä ylimääräisi bonuksia ja muita korvauksia, vaan olisi tullut vain se normi-kuukausipalkka, olisi verokin mennyt normin mukaan, mutta koska sain näitä kiitospalkkioita esimerkillisesti hoidetuista hommista, paukkui tuo vuoden tuloraja. 

ap

Vierailija
39/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kulutusluotto.

Vierailija
40/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuos sitten korona-aikaan ei ollut paljoa muuta tekemistä niin tein sitten kovasti ylitöitä. Saatiin vielä korona poissaolojen takia ylimääräistä porkkanaa niin loppujen lopuksi olin 4 kuukautta sitten lisäveroprosentilla. En ole sen jälkeen ylitöitä tehnyt

Mikset korjannut tuolloin veroprosenttia?