Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkasta nipistetty osa korkeamman veroprossan mukaan

Vierailija
31.12.2024 |

Näin vuoden vikaa palkkaa odotellessa oli yllätys aikamoinen kun aamulla huomasin, että osasta palkkaani on nipistetty korkeamman veroprosentin mukaan. 

Olen tilannut itselleni muutosverokortin jo tammikuussa 2024, (veroprosentti ei siinä muuttunut, ainoastaan tuo vuosirajamäärä), ja oletin että se menisi palkanmaksuun aivan kuten verotiedot meillä töissä menee muutenkin, digitaalisesti. Soitin Verotoimistoon josta sanottiin et ilmeisesti näin ei ole. Palkka on maksettu edellisvuoden vuosirajan mukaan, joten yllämenevästä osasta sitten makseltu 42%). Mulle siis maksettiin tässä vuoden vikassa palkassa myös bonuksia hyvän tehdystä työstä ja kokouspalkkiot koko vuodelta, jotka nyt kaikki jäi periaatteessa saamatta.

Kaivelin duunin intrasta tietoja, ja huomasin että tammikuussa (juuri ollessani lomalla) on jossain henkilöstön kokouksessa tosiaan infottu, että muutosverokortti tulisi toimittaa palkkikseen itse. Mitään selkeää linjausta tästä ei kuitenkaan ole esim. palkanmaksuun liittyvällä sivustolla meidän intrassa, vaan tämä tieto piti kaivella prese kerrallaan kaikista HR:n dokumenteista...

Tässä meni sitten koko tammikuun budjetti aivan vihkoon, kun rahaa tuli miltei tonni vähemmän kuin mitä odotin. Erittäin ahdistava tilanne näin yh-äidille joulumenojen jälkeen. Meillä ei toki ketään nyt töissä joten en saa keneltäkään tähän minkäänlaista tietoa / apuja. Palkkikseen lähetin tuon tammikuisen muutosverokortin jos pystyisivät jotain tekemään.. ei silti varmuutta.

Onko teille käynyt samalla tavalla? Ja miten asia selvisi?

Nyt siis mieti että voisiko käydä niin hyvin että tuo "liikaa nipistetty" osuus palautettaisiin mulle vielä tammikuussa. Tilanne siis tosiaan se, että mulle jää tänään 200e rahaa tilille kun makselen tässä pois alkuvuoden vakuutukset, lasten harrastukset, auton katsastuksen ja remontin jne. Eli 200e sitten pitäisi elellä tammikuu kahden teinin kanssa.

Kommentit (131)

Vierailija
121/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on mennyt viimeiset 4kk korkeammalla prosentilla 31. Se on kuitenkin matalampi kuin muutosverokortin alempi prosentti olisi ollut, joten päätin pysyä 31%:ssa 37%:n sijaan.

Ei huolta huomisesta... jostain vaan pitää löytää mätkyihin rahaa.

Ei ole huolta, kun sijoitukset ja säästötili pullistelee rahaa.

Hölmö tuhlaa sijoituksiaan ja säästöjään siihen, että ei osaa arvioida tulojaan oikein. 

Hölmömpi lainaa rahansa pienellä korolla valtiolle.

Kerropa ihan selvällä suomenkielellä, että mitä haittaa tuosta sinulle koitui

Muualta saa paremman koron.

Ei tuo ole mikään vastaus kysymykseen. Mitä sinä sillä voitat, että maksat mätkyjä vs laskisit tulorajan oikein? 

Vierailija
122/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nipistetty" 😂😂😂🤣🤣🤣🤣😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolle, joka vastasi että sijoittamalla saa paremman koron: jos kyse on vaikka 2000 eurosta ja palautuksen saa jo elokuussa, niin ei sillä ole juurikaan merkitystä onko korko 3 prosenttia vai 15. Valtion kolmesta ei mene verokaan. Sijoitan itsekin, mutta en jaksa pienistä summista nipottaa. 

Vierailija
124/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höylää luottokorttia välttämättömyyksiin, maksa viimeistään veronpalautuksista takaisin ja sitten kasvata edes pieni puskuri. 

Veronpalautuksista? Juurihan tässä ketjussa avataan, että ap ei saa veronpalautuksia, sillä vuosituloraja meni yli. Ap välttyi mätkyiltä, jos jotain positiivista haetaan.

Se lisäprosentti on sen verran kova, että pienellä ylityksellä saa kuitenkin ihan kivasti palautuksia. Mulla meni myös kerran bonusten takia joulukuun palkka lisäprosentilla, suurin osa tuli palautuksena takaisin.

Ap:lla ei mennyt KOKO kuun palkka lisäprosentilla. Siinä se ero.

Vierailija
125/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on mennyt viimeiset 4kk korkeammalla prosentilla 31. Se on kuitenkin matalampi kuin muutosverokortin alempi prosentti olisi ollut, joten päätin pysyä 31%:ssa 37%:n sijaan.

Ei huolta huomisesta... jostain vaan pitää löytää mätkyihin rahaa.

Ei ole huolta, kun sijoitukset ja säästötili pullistelee rahaa.

Hölmö tuhlaa sijoituksiaan ja säästöjään siihen, että ei osaa arvioida tulojaan oikein. 

Hölmömpi lainaa rahansa pienellä korolla valtiolle.

Kerropa ihan selvällä suomen

Ei tuo ole mikään vastaus kysymykseen. Mitä sinä sillä voitat, että maksat mätkyjä vs laskisit tulorajan oikein? 

Se on matalakorkoinen sijoituslaina. 

Vierailija
126/131 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää ottaa palkanlaskentaan yhteyttä. Siellä on joku ksipää, joka tekee tuota luultavimmin ihan tahalleen. Teidän palkanlaskijalla on liikaa valtaa ja se on noussut sillä nyt päähän. Soita hänelle, kun hän tulee töihin ja selitä asia, sano sille, että pilasi sun lapsen joulunajan ja hänen laskelmansa tuottivat sinulle stressiä, ja et ole vuoden kovan duuni  tekemisen jälkeen ansainnut mitään tuollaista kyykytystä. Laita viesti myös hänen esimiehelle hänen toiminnastaan ja pyydä, että ensi jouluna ei toimi noin.  

Kiva kuulla tämmöstä näin palkanlaskijana, joka näkee koka kuukausi, kuinka paljon enemmän pslkkss maksetaan niille, joiden näkee notkuvan siellä kahviossa puoltoista tumtia putkeen. Meidän pitää laskea ne palkat ihan lain mukaan, sun lapsen joulua ei siinä ole mainittu.

Vierailija
127/131 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höylää luottokorttia välttämättömyyksiin, maksa viimeistään veronpalautuksista takaisin ja sitten kasvata edes pieni puskuri. 

Veronpalautuksista? Juurihan tässä ketjussa avataan, että ap ei saa veronpalautuksia, sillä vuosituloraja meni yli. Ap välttyi mätkyiltä, jos jotain positiivista haetaan.

Verokortin vuosituloraja on vain ennakkoarvio. Lopullinen verotus valmistuu vasta verovuoden jälkeen, kun nähdään vähennykset ja todelliset tulot.

Vierailija
128/131 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä lasten isät ovat, eivätkö he voi auttaa lasten harrastusmaksujen kanssa?

Vierailija
129/131 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö ihmisillä ihan oikeasti ole tämän vertaa puskuria? Jos siis sait palkkaa lopulta vain muutaman satasen tavallista vähemmän. Olen todella huolissani ihmisten taloustaidoista.

Itsekin olen ihmetellyt, että muuten fiksut ihmiset eivät millään tajua näitä verotusasioita. Ennakonpidätysprosenttia ei osata seurata ja joka vuosi jännitetään, tuleeko palautuksia vai maksettavaa. Muutosverokortin tilaaminenkin on täysin vieras asia. Sitten syytetään työnantajaa huijaamisesta, jos palkasta on lähtenyt lisäprosentilla.

Näiden ihmisten ajatuksenjuoksuun kuuluu yleensä se, että veronpalautusta pidetään lahjana.

Vierailija
130/131 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule näin on mokannut moni muukin. Eikä voi mitään kun ei itse katsonut palkkalaskelmaa kertaakaan vuoden aikana. Siinä näkyisi veroprosentti ja tuloraja. Helmikuussa olisit jo voinut asian hoitaa. Sinut pelastaa se että verottajalla on eri tieto kuin palkanlaskennalla niin saat edes jälkikäteen jotain

Vierailija
131/131 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wi niitä jälkikäteen pystytä korjamaa , etenkään jos on ollut sinun moka. Kannattaa seurata omia palkkalaskelmia, että kaikki menee oikein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme