Palkasta nipistetty osa korkeamman veroprossan mukaan
Näin vuoden vikaa palkkaa odotellessa oli yllätys aikamoinen kun aamulla huomasin, että osasta palkkaani on nipistetty korkeamman veroprosentin mukaan.
Olen tilannut itselleni muutosverokortin jo tammikuussa 2024, (veroprosentti ei siinä muuttunut, ainoastaan tuo vuosirajamäärä), ja oletin että se menisi palkanmaksuun aivan kuten verotiedot meillä töissä menee muutenkin, digitaalisesti. Soitin Verotoimistoon josta sanottiin et ilmeisesti näin ei ole. Palkka on maksettu edellisvuoden vuosirajan mukaan, joten yllämenevästä osasta sitten makseltu 42%). Mulle siis maksettiin tässä vuoden vikassa palkassa myös bonuksia hyvän tehdystä työstä ja kokouspalkkiot koko vuodelta, jotka nyt kaikki jäi periaatteessa saamatta.
Kaivelin duunin intrasta tietoja, ja huomasin että tammikuussa (juuri ollessani lomalla) on jossain henkilöstön kokouksessa tosiaan infottu, että muutosverokortti tulisi toimittaa palkkikseen itse. Mitään selkeää linjausta tästä ei kuitenkaan ole esim. palkanmaksuun liittyvällä sivustolla meidän intrassa, vaan tämä tieto piti kaivella prese kerrallaan kaikista HR:n dokumenteista...
Tässä meni sitten koko tammikuun budjetti aivan vihkoon, kun rahaa tuli miltei tonni vähemmän kuin mitä odotin. Erittäin ahdistava tilanne näin yh-äidille joulumenojen jälkeen. Meillä ei toki ketään nyt töissä joten en saa keneltäkään tähän minkäänlaista tietoa / apuja. Palkkikseen lähetin tuon tammikuisen muutosverokortin jos pystyisivät jotain tekemään.. ei silti varmuutta.
Onko teille käynyt samalla tavalla? Ja miten asia selvisi?
Nyt siis mieti että voisiko käydä niin hyvin että tuo "liikaa nipistetty" osuus palautettaisiin mulle vielä tammikuussa. Tilanne siis tosiaan se, että mulle jää tänään 200e rahaa tilille kun makselen tässä pois alkuvuoden vakuutukset, lasten harrastukset, auton katsastuksen ja remontin jne. Eli 200e sitten pitäisi elellä tammikuu kahden teinin kanssa.
Kommentit (131)
Asia selviää hyvin, kun verottaja maksaa sinulle veronpalautuksia sitten ensi vuonna.
"Olen tilannut itselleni muutosverokortin jo tammikuussa 2024, (veroprosentti ei siinä muuttunut, ainoastaan tuo vuosirajamäärä)"
Jos veroprosentti ei ole vuoden aikana ollut korkeampi muutoksenhaun jälkeen, niin totta kai ylimenevä osuus lasketaan lisäprosentilla. Eihän siinä muutoskortissa olisi mitään järkeä muutoin.
Vierailija kirjoitti:
"Mulle siis maksettiin tässä vuoden vikassa palkassa myös bonuksia hyvän tehdystä työstä ja kokouspalkkiot koko vuodelta, jotka nyt kaikki jäi periaatteessa saamatta."
Ei jäänyt, vaan saat ne sitten veronpalautuksena myöhemmin ensi vuonna. Ymmärrettävää tietysti, ettei se lämmitä juuri nyt, mutta tuskin palkanmaksua voi enää muuttaa. Eikö sinulla muuten näy palkkalaskelmassa vuositulorajaa?
Näkyy, ja nyt tosiaan aloin ihmettelemään että miksi se on eri kuin voimassa olevalla verokortillani.
No tämä toki sanottiin verostakin että jos ei muuta niin se palautuu veronpalautuksissa, joka tosiaan ei tällä hetkellä lämmitä yhtään.
ap
Ihan normaalia, että muutettu verokortti toimitetaan itse. Onko sinulla luottokorttia? Se pelastaa, jos olet etukäteen jo palkkasi tuhlannut.
Et sitten ole seurannut palkkalaskelmasta tulorajaa? Sieltähän tuo olisi käynyt ilmi. Ensi kerralla olet sitten viisaampi.
Vierailija kirjoitti:
"Olen tilannut itselleni muutosverokortin jo tammikuussa 2024, (veroprosentti ei siinä muuttunut, ainoastaan tuo vuosirajamäärä)"
Jos veroprosentti ei ole vuoden aikana ollut korkeampi muutoksenhaun jälkeen, niin totta kai ylimenevä osuus lasketaan lisäprosentilla. Eihän siinä muutoskortissa olisi mitään järkeä muutoin.
Veroprossaan vaikuttaa toki muukin asia kuin palkkatulo, ota huomioon. Eli veroprosentti ei välttämättä muutu, vaikka vuositulo hieman nousiskin. Nyt on kyse 2000e erosta edellisen ja tämän vuoden verokorttien vuositulorajoissa.
ap
Ei auta kuin siirtää laskuja. Pitäisi onnistua, jos eräpäivät ei ole menneet. Luottokortti pelastaa, jos sinulla on.
Trolli.
Bonuksia ei muuten makseta ennen kuin firman tilikausi on saatu valmiiksi. Yleensä tilikausi päättyy vuoden lopussa ja sitten lasketaan paljonko tulew bonuksia ja kenelle.
Jos alunperinkin verokortti on toimitettu sähköisenä ja automaattisesti niin samoim toimitetaan myls muutosverokortti.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia, että muutettu verokortti toimitetaan itse. Onko sinulla luottokorttia? Se pelastaa, jos olet etukäteen jo palkkasi tuhlannut.
Ei meilläkään toimiteta verokorttia itse, vaan instanssit kuten Sarastia, saa verotiedot aina suoraan verotoimistosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meilläkään toimiteta verokorttia itse, vaan instanssit kuten Sarastia, saa verotiedot aina suoraan verotoimistosta.
Mutta jos itse muuttaa kortin tietoja niin se pitää toimittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain paikoissa muutosverokortti pitää toimittaa itse, vaikka muuten kortti menisi automaattisesti.
Millä tavalla verotus on ollut väärin, jos olet nyt koko vuoden maksanut kaikista muista palkoistasi pienempää veroprosenttia, kuin mitä se sillä muutosverokortillasi olisi ollut?
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että alkuperäisessä verokortissa veroprosentin ja tulorajan suhde ei ole ollut oikea, ei ole edes mitenkään harvinainen virhe verottajalta. Joka tapauksessa vuosituloraja on se mikä ratkaisee, ja jos se ylittyy, käytetään lisäprosenttia.
Vierailija kirjoitti:
Trolli.
Bonuksia ei muuten makseta ennen kuin firman tilikausi on saatu valmiiksi. Yleensä tilikausi päättyy vuoden lopussa ja sitten lasketaan paljonko tulew bonuksia ja kenelle.
Jos alunperinkin verokortti on toimitettu sähköisenä ja automaattisesti niin samoim toimitetaan myls muutosverokortti.
No eipä ole trolli. Tilikausi voi firmassa päättyä vaikka maaliskuussa.
Ja niin, verokortti menee meillä automaattisesti palkkikseen, paitsi muutosverokortti olisi pitänyt itse tajuta lähettää. Enpä tätä tiennyt kun tietoa ei ole infottu kuin tuossa yhdessä HR:n kuukausi-infossa jossa en ollut, kun vietin kesälomanloppujani pois.
Hienoa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla verotus on ollut väärin, jos olet nyt koko vuoden maksanut kaikista muista palkoistasi pienempää veroprosenttia, kuin mitä se sillä muutosverokortillasi olisi ollut?
Veroprosentti ei ole muuttunut muutosverokortin myötä, vaan ainoastaan tuo vuoden tuloraja. Ja koska vuoden vikassa palkassa tuli näitä bonareita yms, meni mulla vuosituloraja yli sen vanhassa verokortissa olleen tulorajani. Tammikuun puolivälissä tosiaan hain uuden verokortin jossa tuloraja oli hieman ed-vuotta korkeampi, ja jos palkkiksessa olisi tämä kortti ollut, olisin saanut tilillenii sen "koko summan" jota odottelin.
ap
Luottokortti hakuun heti niin jos sen viikossa saisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mulle siis maksettiin tässä vuoden vikassa palkassa myös bonuksia hyvän tehdystä työstä ja kokouspalkkiot koko vuodelta, jotka nyt kaikki jäi periaatteessa saamatta."
Ei jäänyt, vaan saat ne sitten veronpalautuksena myöhemmin ensi vuonna. Ymmärrettävää tietysti, ettei se lämmitä juuri nyt, mutta tuskin palkanmaksua voi enää muuttaa. Eikö sinulla muuten näy palkkalaskelmassa vuositulorajaa?
Näkyy, ja nyt tosiaan aloin ihmettelemään että miksi se on eri kuin voimassa olevalla verokortillani.
No tämä toki sanottiin verostakin että jos ei muuta niin se palautuu veronpalautuksissa, joka tosiaan ei tällä hetkellä lämmitä yhtään.
ap
Oma moka. Sulla on ollut koko vuosi aikaa tarkistaa se vuosituloraja.
Vierailija kirjoitti:
Trolli.
Se on se yrityksen tulokseen perustuva. Meillä maksetaan myös kvartaali- ja kuukausibonuksia, ne perustuu nimenomaan siihen hyvin tehtyyn omaan/tiimin työhön.
Vierailija kirjoitti:
Taisitkin vastata jo edellä, eli ilmeisesti muutosverokortissasi veroprosentti olisi tosiaan pysynyt samana koko vuoden, vaikka ne tulot nousivat? Siinä tapauksessa ne liikaa maksetut verot pitäisi tosiaan palautua ensi vuonna siinä vaiheessa kun tämän vuoden verotus on käsitelty.