Eikö ihmiset enää juhli toistensa kanssa uuttavuotta? Onko sinut kutsuttu juhliin?
Koronan jälkeen kaikki näyttäisi viettävän vuodenvaihtumisen vain oman perheensä kanssa?
Kommentit (83)
Itse asiassa olen parhaillaan koronassa ja jää kaikki juhlat väliin. Oksettaa, päätä särkee, kolottaa. Haju- ja makuaisti on poissa, ei maistu mikään. Äsken yritin laittaa puhtaat lakanat, alkoi pyörryttää. Niskat on niin jumissa, että paras asento on makuulla. Lapset 12 ja 14 v, sairastivat joulun pyhät ja nyt on sitten minun vuoro.
on kutsuttu, ei mennä. miksi pilata iltaa typerien ihmisten seurassa? vain ukon seura kelpaa. lasten uudenvuoden toivottelut tuli tekstiviestinä. ihanan rauhallinen ilta, hyvä ruoka, sauna ja sitten voikin jo vetäytyä yöpuulle. hauskaa uuttavuotta kaikille normaaleille ihmisille.
Perinteiset bileet veljen perheen luona. Hyvää ruokaa, skumppaa, raketteja, iloista jutustelua muiden vieraiden kanssa. Ihanaa olla ystävien seurassa ja paketoida tämä vuosi ja ottaa vastaan uusi vuosi. Ai niin, juhlat on nyyttärit eli ei liian kalliit kenellekään.
Ei ole kutsuttu tänä vuonna, enkä ole itsekään kutsunut, vaikka pitkästä aikaa nuoriso on uvn muualla, eikä järjestä meillä bileitä.
Aikanaan olen järjestänyt monet mukavat uudenvuodenbileet. Meillä oli ystäväporukassa hyvä systeemi, jossa joku aina järjesti vapun, toiset juhannuksen, rapujuhlat jne. ja kaikki pääsivät myös vierailemaan, ei vaan järjestämään. Sitten tuli avioeroja ja korona-aika.
Viime vuosina olen usein ollut siskoni tai hyvän ystävän luona uuden vuoden, nyt taitaa tulla ensimmäinen kerta yksin. Vähän haikeaa, mutta raskaan syksyn ja vauhdikkaan joulun ajan jälkeen ihan hyvä rauhoittua kotona.
Vierailija kirjoitti:
Mitä juhlimista tässä maailmantilanteessa on ?
Samaa mieltä.
On kutsuttu pippaloihin, mut ollaan todennäköisesti kaverin kanssa kaksin ja skipataan bileet. Kyllä sitä nuorena oli aina bilettämässä jossain. Nykyään ei niin enää jaksa kiinnostaa. Ne ajat meni jo.
On kutsuttu. En jaksa lähteä, kun nenä tukossa, yskittää, maha sekaisin eikä ruoka maistu. Neljäs päivä menossa tätä räkäisyyttä. Pakko oli jäädä saikulle tänään, kun ei töissä olo onnistu ja eilen kun olin etätöissä, oksensin limaa kesken työpäivän. Mikä tauti lienee, korona vai influenssa, mutta joka tapauksessa ihan törkeän huono olo.
En juhli. Käyn saunassa ja nautin koiran kanssa olosta. Meillä nuoriso lähtee katsomaan jotain kaupungin järjestämää uuden vuoden ohjelmaa. Minä en jaksa enää sellaisia. Otin saldovapaan tälle päivää, että saa rauhassa kotoilla pyjama päällä. Mies on vielä töissä, tulee varmaan joskus viiden maissa kotiin ja sitten saunotaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen 45v eikä minua ole koskaan kutsuttu uutena vuonna minnekään.
Mäkin olen 45 ja on kutsuttu. Tosin vain pieniin illanistujaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kavereita eikä ystäviä joiden kanssa viettää yhtään mitään juhlia. Ja kannattaako juhlia sitä että Venäjä hyökkää tänne ensi vuonna?
Tolla asenteella sun kannattaa juhlia, että Venäjä ei ole vielä hyökännyt ja että sä olet yhtenä kappaleena ja saat juoda kaljaa.
Vierailija kirjoitti:
On kutsuttu. En jaksa lähteä, kun nenä tukossa, yskittää, maha sekaisin eikä ruoka maistu. Neljäs päivä menossa tätä räkäisyyttä. Pakko oli jäädä saikulle tänään, kun ei töissä olo onnistu ja eilen kun olin etätöissä, oksensin limaa kesken työpäivän. Mikä tauti lienee, korona vai influenssa, mutta joka tapauksessa ihan törkeän huono olo.
Mulla oli tuo sama jouluviikolla. Nenä tukossa, paljon tuli räkää ja kun valui nieluun, alkoi oksettaa. Kuumetta oli 2 pv, mut kun se loppui, olo vaan huononi ja ripuli iski. Tietty ripuli voi johtua myös siitä, jos on on niellyt paljon limaa. Nyt mulla alkaa olla parempi olo, mutta koko viime viikko oli tuota samaa. Tsempit sulle!
Ja tuohon kysymykseen, että onko kutsuttu juhliin, niin eipä kyllä. Helsingissä asun, ja monet ei kutsu kotiinsa ketään, kun kaikki tutut asuu aika ahtaasti yksiöissä ja kaksioissa. Mä tulin tänne junan tuomana 18 v. sitten, eikä täällä yleisesti kutsuta ihmisiä kylään, vaan yleensä mennään yhdessä kahvilaan, baariin, syömään ravintolaan tai kesällä vaikka Suomenlinnaan. Mä luulen, että tänäänkin käydään jossain vähintään parilla lasillisella.
Ei jaksa juhlia. Mitä sitten jos vuosi vaihtuu, samaa kakkaa eri numerolla. Kotona tänään ja huomenna. Ihan hissun kissun.
Juhlat peruttiin. Meille piti tulla miehen veli vaimonsa kanssa ja hänen siskonsa, joka erosi vastikään. Ei pysty tulemaan, miehen veli on ollut kovassa flunssassa ja vaimonsa ilmoitti, että nyt on hänelläkin nuha. Ei viitsitä ottaa vastaan vieraita, jotka tuo pöpöt tullessaan. Meillä 3 lasta, joista vanhin 18 v., ja hän lähtee kavereiden kanssa jonnekin juhlimaan. Luulen, että me muut vain katsotaan raketteja ikkunasta ja syödään paahtopaistia ja valkosipuliperunaa. Juomaa on reilusti varattu, siis kuoharia ja punaviiniä ja limuja, mutta juomat saa jäädä odottamaan aikaa parempaa. Minulla ei ole mitään pakkomiellettä tuhota ostettuja juomia, jos ei tule vieraitakaan. Miehestäni en tiedä, ottaako pari lasillista vai ei. Meillä oli monta vuotta monopoli-peli, jota usein pelattiin uutena vuotena, mutta kun muutettiin pienempään kotiin, kaikki pelit lähti roskikseen.
Yövuoro töissä pilaa tällä kertaa kaiken. Muussa tapauksessa viettäisimme iltaa ystäväpariskunnan kanssa, kuten olemme tehneet pääsääntöisesti viimeiset 30 vuotta. Alkuun myös lapset olivat mukana, mutta nyt kaikki ovat jo aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Mä menen tänään illaksi töihin, huomenna aamuvuoro.
Olen pahoillani puolestasi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä menen tänään illaksi töihin, huomenna aamuvuoro.
Olen pahoillani puolestasi!
Miksi? Mulle uusi vuosi on ihan yhdentekevä juhla. Sama on juhannus, yhtään ei haittaa olla silloin töissä.
Mulla on perinteenä uudenvuoden sauna, sitä ennen mielellään lenkki tai jooga, tai molemmat. Sitten hyvää ruokaa, sohvaa, kirjaa, telkkaria, ristikoita jne. Viimeistään heti puolenyön jälkeen unille. Aah.
Uudessa vuodessa ei ole juhlittavaa joten miksi pitäisi?
Hieman kateellisena seuraan siskoni vilkasta seuraelämää (asuu Ruotsissa). Siellä naapurit tutustuvat toisiinsa, kutsuvat kylään ja heillä onkin lähes joka kuukausi yhteisiä illanistujaisia pariskuntien kesken. Aikoinaan olemme puolison kanssa pitäneet uutenavuotena bileitä mutta kun harvoin kukaan muu pitää juhlia niin ei sitä viitsi loputtomiin itse olla se aloitteentekijä. Suomalaiset on niin epäsosiaalista porukkaa että kaikki juhlapyhät vietetään perhepiirissä tai yksin. Säälittävää.
Eli suurin osa suomalaisista juhlii. Enemmistö ei elä tukien varassa, vaan elättää kokonaan perheensä itse. Elämä on arvovalintoja. Valitako jelppo vai raskas tie? Kyllä se raskas opiskelujen ja yrittämisen tie johtaa varmimmin varmaan toimeentuloon.