Koskeeko mielestänne illalliskutsu myös vierailevan perheen AIKUISIA lapsia? Missä menee raja?
En ole itse koskaan aiemmin törmännyt vastaavaan tilanteeseen, mutta nyt on pakko kysyä muidenkin mielipidettä. Ystäväni perheeseen kuuluu aikuinen tytär, joka on hänen ensimmäisestä liitostaan. Vierailemme toistemme luona perheiden kanssa joitakin kertoja vuodessa ja aina kun kutsun ystäväperheen kylään tulee tämä aikuinen tytär (tänä vuonna 20v) mukana. Hänellä ei ole kumppania ja asuu yhä kotona, mutta silti mielestäni hieman hassua, että ylipäätään haluaa tulla esimerkiksi juhannuksen viettoon meille, jossa siis me aikuiset ja kummankin perheen alakouluikäiset lapset..
Toisaalta en niin välittäisi tuleeko vai ei, mutta persoonana hän ei ole mitenkään miellyttävää seuraa. Jossain kulkee mielestäni myös raja siinä, koskeeko kutsu myös perheen aikuisia lapsia. Aikooko hän vain liittyä seuraan aina kun kutsu käy, hamaan tulevaisuuteen asti?
Mitä mieltä ollaan, onko ok ja kuuluukin mennä näin?
Kommentit (144)
Illalliskutsu.
Aloittaja ei ole koskaan illalliskutsua saanut tai antanut, koska normaali ihmiset vain pyytää ihmisiä syömään ja käsite illalliskutsu on vähintäänkin nolo hänen tilanteessaan. Muutenkin nämä typerät trollaukset alkaa jo väsyttämään.
Illalliskutsu ei koske lapsia, ellei näitä ole erityisesti kutsuttu.
Minä olen lapseton ja miehelläni on exänsä kanssa mahtavat silloin vielä pienehköt lapset. (En rikkonut perhettä tms ikävää) Kun rakastuimme, rakastuin koko pakettiin.
Nykyään, kun alkavat olla aikuisia, ilahdun aina kun ovat kanssamme. Harmittavan vähän enää kun heillä on omat elämänsä ja ymmärrän sen. Joka kerta olen isänsä tavoin hyvin mielissäni, kun heitä näen.
En voi ymmärtää, mitä vaikeaa on siinä, että joku hyvin tuttu 20-vuotias on läsnä. Minusta oikeasti tuntuu välillä, että tämä meidän kulttuurimme on jokseenkin sairas. Kylmä ja etäinen.
En osaa sanoa, koska meillä ollaan niin juntteja ettei kotona koskaan ole nautittu lounasta tai illallista.
Ne on olleet vain ruokaa siinä missä muutkin, ei ne kelloa tunne.
Aamupalan ja iltapala sentään on ollut, yleensä tyyliin puuroa tai leipää.
Vierailija kirjoitti:
Jos hänellä ei ole kavereita, niin missä ehdottaisit hänen viettävän juhannusta, jollei siellä missä hänen perheensäkin on? Yksin kotona?
Voihan olla kavereita, vaikkei heitä juhannuksena näkisikään.
Yhdellä sukulaisella on about 25v kasvattipoika, sellainen peräkammarinpoika, päivääkään ollut töissä, enkä ole hänen kuullut juurikaan käyttävän kuin yksisanaisia lauseita. Joo, juu, ei, ok, jep...
Koskaan en ole tuota heppua erikseen kutsunut, sukulainen kuitenkin tuo usein tuon kundin mukanaan, jos on jotkut kutsut. Tämä on mulle ihan ok, onhan se tietty ihan hyväkin että heppu näkee muitakin ihmisiä ja voi edes seurata ns normaalia sosiaalista kanssakäymistä.
On meidän talossa sen verran pitkä pöytä ja monta tuolia, että mahtuu samaan pöytään vaikkei nimenomaan olisi kutsuttukaan.
M44
Mä kyllä ihmettelen ap:n kysymystä.
Miksi ihmeessä perheen kotona asuva 20v tytär ei voisi tulla mukaan juhannuksen viettoon? Pitäisikö hänen jäädä yksinään kotiin juhannukseksi?
Mun tytär asui 20v ikään asti kotona ennen kuin lähti opiskelemaan. Nyt on jo poikaystäväkin kuvioissa. Mutta siis ennen opiskeluja hän lähti mielellään kyläilemään meidän vanhempien kanssa sukulaisillemme ja ystävillemme. Olisi ollut tosi outoa sanoa hänelle, että mukaan ei saisi tulla kun pitäisi etsiä omia ystäviä joiden kanssa viettää aikaa. Minä pidin sitä vain hyvänä asiana, että haluaa tavata perheen ystäviä ja sukua.
Vierailija kirjoitti:
Tää on vähän kuin hääkutsut, että ketkä on kutsuttu, jos kuoressa on "Maija ja Matti Mattila" tai "Maija ja Matti Mattila perheineen". Sitten sitä pyöritellään ja ihmetellään, että miten se nyt etiketin mukaan menikään etenkin perheissä, joissa on eri-ikäisiä lapsia. Että jos Minni Mattila 20v ei saa omaa kutsua, niin onko hän osa perhettä vai ei, kun osoite kuitenkin kaikilla on sama. Ja entä Miro Mattila, 19v, joka on armeijassa, kuuluuko perheeseen, kun ei kotona poikaa paljoa näy. Sitten soitellaan sukulaiset läpi, että saiko teidän tyttö Mariella Mattila, 20v, ei asu enää vanhempien kanssa, kutsun serkkunsa häihin, että miten me nyt sitten ilmoitetaan, että ketä meiltä on tulossa, kun ei voida olla varmoja, että keitä se perheineen tarkoittaa,
Ja lopulta häihin menevät Maija, Matti ja Mia (12v) Mattila, koska varmuudeksi ajateltiin, että ei se kutsu voi muita koskea. Paitsi että morsian oli ihmeissään, että miksi kaikki ser
Minä olen yli 50-vuotias ja asunut omillani n. 30 vuotta. Yksi serkkuni oli taannoin kirjoittanut vanhemmilleni osoitettuun ja lähetettyyn kutsuun, lapsensa ylioppilasjuhliin, myös minun nimeni, vanhemmat sitten jossain välissä mainitsivat, että ai niin, siinä oli sinunkin nimesi.
Toinen serkkuni lähetteli yli kuukausi ennen lapsensa lakkiaisia kirjallisia kutsuja, myös vanhemmilleni. Viikko ennen juhlia hän näki sattumalta äitini ja esitti tämän kautta suullisesti kutsun minulle.
Kolmas serkkuni lähetti minulle nimelläni ja osoitteellani kutsun lapsensa lakkiaisiin.
Näihin viimeksi mainittuihin osallistuin, kahteen ensimmäiseen en, koska en kokenut tulleeni asianmukaisesti kutsutuksi vaan lähinnä tyyliin "ai niin no voi sekin tulla".
(Osoitteeni ei ole salainen vaan helposti selvitettävissä ja kysyäkin tarvittaessa voi.)
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä ihmettelen ap:n kysymystä.
Miksi ihmeessä perheen kotona asuva 20v tytär ei voisi tulla mukaan juhannuksen viettoon? Pitäisikö hänen jäädä yksinään kotiin juhannukseksi?
Mun tytär asui 20v ikään asti kotona ennen kuin lähti opiskelemaan. Nyt on jo poikaystäväkin kuvioissa. Mutta siis ennen opiskeluja hän lähti mielellään kyläilemään meidän vanhempien kanssa sukulaisillemme ja ystävillemme. Olisi ollut tosi outoa sanoa hänelle, että mukaan ei saisi tulla kun pitäisi etsiä omia ystäviä joiden kanssa viettää aikaa. Minä pidin sitä vain hyvänä asiana, että haluaa tavata perheen ystäviä ja sukua.
Niin ja entäpä jos ystävä jonakin juhannuksena kysäisikin, että "hei, voiko tyttäremmekin vielä tulla mukaan?" niin aloittajako sitten vastaisi, että "no ei kyl voi"?!
Itse vierailen kolmen nuoren kanssa ( 20v, 18v ja 16v) ystävien luona. Toki voin käydä myös yksin , mutta usein ruokavierailuissa on nuoret mukana. Kutsun itsekin meille ystäviä syömään ja heidän lapset / nuoret saavat olla mukana. Saatan erikseen mainita että ovat myös tervetulleita.
Sanamuodoin voit esittää ketä kutsu koskee, tai jos kutsu on epäselvä, tarkenna .
Kutsun voi esittää vaikka näin: tuletko Maken kanssa mun ja Samin luo illanviettoon ? Jos kutsu koskee nuoria sanamuoto on tulisitteko koko perhe ..
Suomessa suhtaudutaan kumman rajoittuneesti sosiaalisiin tilanteisiin eri-ikäisten kesken. Asun Espanjassa ja olin juuri ystävien luona illallisella. Meitä oli kolme pariskuntaa, kaksi sinkkuäitiä ja yksi mummo. Aikuisia lapsia oli kolme ikähaitarilla 18-21, alaikäisiä lapsia kahdeksan ikähaitarilla 7-17. Kaikki olivat tervetulleita ja kaikilla oli kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Illalliskutsu.
Aloittaja ei ole koskaan illalliskutsua saanut tai antanut, koska normaali ihmiset vain pyytää ihmisiä syömään ja käsite illalliskutsu on vähintäänkin nolo hänen tilanteessaan. Muutenkin nämä typerät trollaukset alkaa jo väsyttämään.
Ap ei maininnut illallisia tai illalliskutsuja sanallakaan. Ketjuun on vaan taas ruvettu kirjoittamaan mitä sattuu, lukematta viestejä.
Ei kai ketään jätetä juhannuksena yksin kotiin. Koko porukka kylään tai ei ketään.
Vierailija kirjoitti:
Illalliskutsu.
Kyllä meidän ystäväpiirissä nimenomaan kutsutaan erikseen illallisille. Isompiin juhliin tulee yleensä jo paljon aikaisemmin varaa päivä -ilmoitus ennen varsinaista kutsua. Ihan normaaleja ihmisiä olemme.
Illallisin osallistuu vain ne jotka on kutsuttu. Jos ei kutsutun perheen lapsia ole erikseen mainittu kutsussa niin eivät osallistu.
Minä olen joutunut kerran tilanteeseen jossa omat vanhempani eivät kutsuneet minua illalliselle silloin kun asuin kotona, kakskymppisenä. Jouduin menemään ulos kavereiden kanssa viettämään iltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Illalliskutsu.
Ap ei maininnut illallisia tai illalliskutsuja sanallakaan. Ketjuun on vaan taas ruvettu kirjoittamaan mitä sattuu, lukematta viestejä.
Otsikossa luki illalliskutsu
Sä päätät kuka kutsutaan. Mutta tuleeko vanhempi jos lapsi ei pääse. Ei muiden aikuiset lapset tule, että enpä tiedä vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Illalliskutsu.
Kyllä meidän ystäväpiirissä nimenomaan kutsutaan erikseen illallisille. Isompiin juhliin tulee yleensä jo paljon aikaisemmin varaa päivä -ilmoitus ennen varsinaista kutsua. Ihan normaaleja ihmisiä olemme.
Ihan normaalia on laskea riittääkö rahat ruokaan ja laskuihin..pitäisi vielä muita alkaa ruokkia kuin itsensä. Huh. Kyllä me ihmiset eletään niin eri todellisuuksissa.
Entä mitä mieltä olet aloittaja siitä kun vierailet (lapsinesi) siellä ystäväsi luona sopiiko tyttären näyttäytyä tai peräti liittyyä siellä kahvipöytään seuraksi?
Entä oletko aloittaja miettinyt pitääkö ystäväsi sinun lapsistasi vai miettiikö hänkin, että ainako nekin pitää mukaan raahata, eivätkö jo pärjäisi kotona keskenään tai eikö voisi edes kerran pyytää isovanhemmat lapsenvahdeiksi?