Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koskeeko mielestänne illalliskutsu myös vierailevan perheen AIKUISIA lapsia? Missä menee raja?

Vierailija
30.12.2024 |

En ole itse koskaan aiemmin törmännyt vastaavaan tilanteeseen, mutta nyt on pakko kysyä muidenkin mielipidettä. Ystäväni perheeseen kuuluu aikuinen tytär, joka on hänen ensimmäisestä liitostaan. Vierailemme toistemme luona perheiden kanssa joitakin kertoja vuodessa ja aina kun kutsun ystäväperheen kylään tulee tämä aikuinen tytär (tänä vuonna 20v) mukana. Hänellä ei ole kumppania ja asuu yhä kotona, mutta silti mielestäni hieman hassua, että ylipäätään haluaa tulla esimerkiksi juhannuksen viettoon meille, jossa siis me aikuiset ja kummankin perheen alakouluikäiset lapset..

Toisaalta en niin välittäisi tuleeko vai ei, mutta persoonana hän ei ole mitenkään miellyttävää seuraa. Jossain kulkee mielestäni myös raja siinä, koskeeko kutsu myös perheen aikuisia lapsia. Aikooko hän vain liittyä seuraan aina kun kutsu käy, hamaan tulevaisuuteen asti? 

Mitä mieltä ollaan, onko ok ja kuuluukin mennä näin?  

Kommentit (144)

Vierailija
101/144 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika outoa, tuon ikäinen on jo aikuinen ja monet asuvat jo omassa asunnossa, joten luulisi olevan edes oma elämä, vaikka vanhemmillaan asuisikin. 

Ei kaikilla ole ystäviä eikä menoja. 

Niimpä. Ehkä tämä vierailu on yksi ainoista vierailuista, mitä nuori aikuinen pääsee tekemään vuoden aikana ja haluaa siksi mukaan. Jos ei ole mitään muuta tekemistä koskaan ja viihtyy kuitenkin perheensä seurassa. Toivottavasti ei ole näin harmittava tilanne, mutta on se mahdollista. 

Vierailija
102/144 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaakohan edes itse tulla mukaan vai eikö vanhemmat ole valmiita irrottamaan napanuoraa ja painostavat AIKUISEN lapsensa mukaan. Ja mihin se raja tosiaan vedetään, jos vielä kolmekymppisenä maleksii vanhemmillaan? 

Onhan näitä. Jotka maleksii vanhemmillaan vielä nelikymppisinäkin, vaikka oma perhe ja kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/144 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsutteko virallisesti kirjeellä hyviä ystäviänne ettekö esim.soittamalla suoraan? Vai onko niin hienoa touhua ettei siellä uskalla pieraista kun kutsuillaan!HÄH

Samaa ihmettelin. Kutsun ystäviä syömään ihan soittamalla, että milloin ois aikaa tulla iltaa viettämään.

Vierailija
104/144 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Houston! We have a problem.

Vierailija
105/144 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta 20 vuotiaalla pitäisi olla jo omat menot, mutta toisaalta kun ei me tiedetä taustoja, onko esim kehitysvammainen tms miksi vanhemmat kuljettaa mukana. 

Vierailija
106/144 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaakohan edes itse tulla mukaan vai eikö vanhemmat ole valmiita irrottamaan napanuoraa ja painostavat AIKUISEN lapsensa mukaan. Ja mihin se raja tosiaan vedetään, jos vielä kolmekymppisenä maleksii vanhemmillaan? 

Onhan näitä. Jotka maleksii vanhemmillaan vielä nelikymppisinäkin, vaikka oma perhe ja kaikki.

Naapurilla oli aikuinen lapsi aina mukana, ei pärjännyt yhtään yksin kotona, en tiedä mitä muuta oli kuin kuuromykkä.

Vierailija
107/144 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä itse olisi enää parikymppisenä lähtenyt vanhempieni kanssa heidän kavereidensa illalliselle.

Eri asia tietysti, jos paikalla olisi ollut ikäistäni seuraa 

Vierailija
108/144 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsutteko virallisesti kirjeellä hyviä ystäviänne ettekö esim.soittamalla suoraan? Vai onko niin hienoa touhua ettei siellä uskalla pieraista kun kutsuillaan!HÄH

Aina kun järjestän illalliskestejä vieraille kirjoitan käsin huolitellut kutsukortit kaikille vieraille jotka postitan hyvissä ajoin.

Vierailija
109/144 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä itse olisi enää parikymppisenä lähtenyt vanhempieni kanssa heidän kavereidensa illalliselle.

Eri asia tietysti, jos paikalla olisi ollut ikäistäni seuraa 

Minä lähdin, kun yksi ystäväperhe oli tosi mukavia. Tai on edelleenkin ja olen pitänyt yhteyttä näihin päiviin saakka. Jossain vaiheessa aloin käydä yksinään siellä. Tullaan niin hyvin juttuun.

Vierailija
110/144 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: Niin mutta kun hän on kaunis ja nuori ja rintansa ovat kiinteämmät kuin minulla ja hän puhuu viittä kieltä ja on etevä keskustelija ja hyvä kuuntelija ja loistava kokki ja valoisa luonne. Ni siks mulla on niin kaameaa.

Vierailija
111/144 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vaikeuksia ymmärtää, että miten voidaan vetää mutkat niin suoriksi, että jos 20-vuotias kotona asuva nuori lähtee vielä kyläreissulle vanhempiensa mukaan, niin hän varmaan tulee mukaan "hamaan iäisyyteen asti".

No ei varmaan tule, mutta tuntui vielä luontevalta lähteä, kun asuu kotona. Ehkä omat suunnitelmat ovat esim. peruuntuneet tai sitten on aina viihtynyt teillä, kokenut itsensä tervetulleeksi ja halunnut vielä lähteä mukaan viettämään esim. juhannusta perheystävien ja oman perheensä seurassa. 

Oletpa inhottava ihminen "ystäväksi".

Vierailija
112/144 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina kun järjestän illalliskestejä vieraille kirjoitan käsin huolitellut kutsukortit kaikille vieraille jotka postitan hyvissä ajoin.

Mihin postitat ne vieraat? 

Vierailija
113/144 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin noin 18-vuotias, kun asuin vielä kotona ja lähdin vanhempieni kanssa kylään heidän tuttavapariskunnan luo. Kylässä ollessa minusta tuntui, että olin siellä liikaa, tuli ei-toivottu fiilis.

Päätin sitten lähteä ulos. Sanoin, että lähden vähän kävelemään ja ympäristöä katsomaan. Oli kesä ja lämmin sää. Viivyin noin tunnin. Ehkäpä sinä aikana saivat tärkeimmät asiat puhuttua. 

Vierailija
114/144 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todella koske.

Vierailija
115/144 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos perheissä on lisäksi selvästi nuorempia lapsia, niin tämä parikymppinenhän on hyvä ilmainen lapsenpiika.

Vierailija
116/144 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olen kutsunut kylään Annan ja Miikan, niin en oleta, että heidän 20 v tyttärensä tulee automaattisesti mukana. 

Vaan onkohan aloittaja ystävälle kutsun esittäessään erityisesti edes painottanut, että tulisitteko sinä ja MIIKKA meille illalliselle?

Vierailija
117/144 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun noin parikymppisenä asuin vielä kotona, oli ihan kiva, että vanhemmat lähti välillä jonnekin. En olisi niihin ompeluseuroihin tahtonutkaan mukaan. 

Oli ihanaa huudattaa stereoita täysillä. Omakotitalossa se ei haitannut mitään. Sain laulaakin kurkku suorana ja tehdä mitä tykkäsin. 

Vierailija
118/144 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hän on epämiellyttävää seuraa? Musta on outo ajatus, että tähän tarvisi vetää jotain ikärajaa. Tuon ikäistä ihmistä tuskin kuitenkaan pakotetaan teille tulemaan, niin voisi ajatella että ehkä nämä ovat hänelle itselleen tärkeitä tilaisuuksia ja kohtaamisia, vaikka teille eivät niin sitä olekaan. Jotenkin toivoisi Suomeen vähän vähemmän sisäänpäinkääntynyttä ja ulossulkevaa meininkiä, tässäkin tapauksessa voisi avata sydämen tälle nuorelle aikuiselle ja ajatella että voitte edelleen olla hänelle turvallisia vanhempia aikuisia, jotka ottavat hänet vastaan ja saavat hänet kokemaan olonsa tervetulleeksi johonkin. Ja pitää sitä kohteliaisuutena, että hän edelleen viihtyy perheenne seurassa. Toki jos hän on oikeasti tahallaan todella huonokäytöksinen, niin ymmärrän että sellainen vieras nyt ei ylipäätään ole kovin mielekäs ikinä.

Vierailija
119/144 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tytär siis kuulu mielestäsi tuohon perheeseen ikänsä vai isänsä perusteella? Ihmettelen vaan kun täytyy korostaa hänen olevan edellisestä avioliitosta.

Vierailija
120/144 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin postitat ne vieraat? 

Hyvissä ajoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi