Koskeeko mielestänne illalliskutsu myös vierailevan perheen AIKUISIA lapsia? Missä menee raja?
En ole itse koskaan aiemmin törmännyt vastaavaan tilanteeseen, mutta nyt on pakko kysyä muidenkin mielipidettä. Ystäväni perheeseen kuuluu aikuinen tytär, joka on hänen ensimmäisestä liitostaan. Vierailemme toistemme luona perheiden kanssa joitakin kertoja vuodessa ja aina kun kutsun ystäväperheen kylään tulee tämä aikuinen tytär (tänä vuonna 20v) mukana. Hänellä ei ole kumppania ja asuu yhä kotona, mutta silti mielestäni hieman hassua, että ylipäätään haluaa tulla esimerkiksi juhannuksen viettoon meille, jossa siis me aikuiset ja kummankin perheen alakouluikäiset lapset..
Toisaalta en niin välittäisi tuleeko vai ei, mutta persoonana hän ei ole mitenkään miellyttävää seuraa. Jossain kulkee mielestäni myös raja siinä, koskeeko kutsu myös perheen aikuisia lapsia. Aikooko hän vain liittyä seuraan aina kun kutsu käy, hamaan tulevaisuuteen asti?
Mitä mieltä ollaan, onko ok ja kuuluukin mennä näin?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi aika pikkumaista olla kutsumatta häntäkin.
Ja käytännön kysymys: jos päätätte että hän ei ole tervetullut, miten aiotte kertoa sen tuolle perheelle? Tervetuloa meille, mutta tytär ei sitten saa tulla?
Haluaisin nähdä miten hyviä ystäviä sen jälkeen olette tuon perheen kanssa.
Emme tietenkään voi jättää kutsumatta häntä! Siitähän tässä ei ollut kyse :) Halusin kuulla mielipiteitä siitä, että onko tuo ok, että kutsu automaattisesti koskee myös perheen aikuisia lapsia. Vai pitäisikö jossain kohtaa tulla ajatelleeksi, että ei välttämättä koske.. Ehkä 20-vuotias voisi itsekin pysähtyä huomaamaan asian?
Kutsu koskee kaikkia samassa taloudessa asuvia lapsia. Ikä ei ole olennainen tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaakohan edes itse tulla mukaan vai eikö vanhemmat ole valmiita irrottamaan napanuoraa ja painostavat AIKUISEN lapsensa mukaan. Ja mihin se raja tosiaan vedetään, jos vielä kolmekymppisenä maleksii vanhemmillaan?
Viimeksi mietin tätä, että liittyyköhän hän seuraan myös sitten, kun nämä alakouluikäiset ovat jo omissa menoissaan :) En jaksa uskoa, että ystäväni tai hänen puolisonsa pakottaa 2-kymppisen tyttärensä mukaan meille. Ei ole heidän tyylistään.
Jep, tätä mietin - mihin raja vedetään. Itse tosiaan kysyisin 18-vuotiaasta, että onko ok jos tulee mukaan.
Jos kutsutaan perhe niin silloin kutsutaan perhe ja saadaan vieraaksi myös perheen lapset jos nämä haluavat osallistua. Kutsun voi esittää myös pelkästään ystävälle tai pariskunnalle ilman lapsia.
Mikä tämä tällainen suomalainen tapa on, että tuo kutsutaan ja tuota ei ja voi ei, tuokin tuli. Meille ainakin kaikki ovat ilolla tervetulleita, jokaisen kanssa seurustellaan, jokaiselle tarjotaan ruokaa ja huolehditaan että jokainen viihtyy. Ystävät ovat rikkaus elämässä ja jos toinen vaihtoehto sille tytölle on jäädä aina yksin kotiin, niin onhan se mukavaa vaihtelua lähteä mukaan ja saada ihmisten seuraa. Itse ilahduin taannoin, kun ystäväpariskunta kävi ja mukana oli heidän aikuinen (ajatella, jo 35-vuotias tyttärensä, joka asuu sinkkuna omillaan). Oltiin viimeksi nähty, kun hän oli juurikin jotain 20 kieppeillä ja kyllä oli mukava vaihtaa kuulumisia. 😊
Ap, ettekö halua tuon 20-vuotiaan tyttären tulevan vierailulle luoksenne - jos, niin miksi?
Itse kyllä harmistuin, kun olimme kutsuneet ystäväpariskunnan meille syömään ja mennessäni heitä noutamaan autoon pynkesikin myös heidän kaksi lastaan, teini-ikäisiä.
Olimme kutsuneet Matin ja Maijan, emme odottaneet myös Lissua ja Lassea.
Kyllähän kaikki lopulta hyvin meni, mutta onhan se oleminen ja juttelu ihan erilaista kun mukana on lapsia. Onneksi ruokaa sentään riitti kaikille.
Minulla kävi samalla tavalla. Ystäviemme vastenmielinen lapsi alkoi tulla aina mukana. Kun tuli täysi-ikäiseksi ratkaisin ongelman lähettämällä kaikille henkilöille eri kutsun. Herra ja rouva, en koskaan kutsunut tuota lasta.ja kerran hänen äitinsä kysyi saako hän tulla syömään, kun tiedossa on että pitopöytäni ovat runsaat. Ei mitään häpyä ihmisillä nykyään. En kutsu enää tuota pershettä.
Kutsutteko virallisesti kirjeellä hyviä ystäviänne ettekö esim.soittamalla suoraan? Vai onko niin hienoa touhua ettei siellä uskalla pieraista kun kutsuillaan!HÄH
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tuon ikäisenä olisi edes lähtenyt vanhempien ja sisarusten kanssa kyläilemään vaikka asuinkin kotona opiskelujen takia.
Et edes tuttujen luo? Kyllä minä olisin saattanut lähteäkin, jos olisin kotona vielä asunut. Olisi ollut kiva nähdä vanhoja tuttuja.
Näin niitä tuttuja ilman vanhempiakin.
Kävit yksin niiden vanhempiesi kavereiden luona kylässä vai? Tuo jos mikä ON erikoista.
Minusta kutsu koskee myös tuota parikymppistä, tosin en tiedä ketään, joka siinä iässä tulisi vanhempien mukaan, vaikka kotona asuisikin. Luulisi, että olisi muita menoja, töitä opiskelujen ohella ja kavereita ym.
Mutta ehkä teillä on hyötyä tuosta nuoresta kutsuillanne. Hän ei ole aikuisten kaveri, joten ei oikein kuulu teidän juttuihinne, mutta ei ole enää lapsikaan. Eikös hän ole juuri se, jolle voi sanoa, että hän vahtii lapsia tai vie heidät jonnekin tai on tuomarina jossain pelissä, kun ei hänellä ole siellä kekkereissä kavereita ja tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Kutsuun voi selkeesti kirjottaa kutsuttujen nimet niin ei tule tälläsiä ongelmia.
Lähetätkö sinä kutsun postissa kaverillesi, että tulkaa käymään meillä? Ai niin paitsi se yksi.
Vierailija kirjoitti:
Kutsutteko virallisesti kirjeellä hyviä ystäviänne ettekö esim.soittamalla suoraan? Vai onko niin hienoa touhua ettei siellä uskalla pieraista kun kutsuillaan!HÄH
Minä kutsun aina ilalliselle ja coctail-kutsuille tyylikkäällä kutsukortilla. On muiden huomioonottamista, että kutsu on kaunis ja tyylikäs. Sillä saa myös rajoitettua eitoivotut vieraisilta pois.
Kutsu on vain nimetyille, paitsi jos siinä on että perhe myös tarkoittaen yleensä alaikäisiä lapsia. Kutsuttu henkilö voi erikseen kysyä saisiko hän tuoda ei-kutsutun mukanaan. Näin sen pitäisi mennä, mutta menee kuin menee.
Kun kutsun perhetutut kylään, kutsun koko perheen kylään. Se tarkoittaa kaikkia, jotka perheeseen kuuluvat. Itse päättävät, tuleeko aikuinen perheenjäsen mukaan vai ei.
Teininä vanhemmat pakotti mut kyläileen mutta siellä kylässä katsottiin kieroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kutsun aina ilalliselle ja coctail-kutsuille tyylikkäällä kutsukortilla. On muiden huomioonottamista, että kutsu on kaunis ja tyylikäs. Sillä saa myös rajoitettua eitoivotut vieraisilta pois.
Pöytäillallisilla on harkittu ja rajattu vierasmäärä ja tarjoilu. Ei yleinen huvitilaisuus. Mutta riippuu paljon tosiaan siitä millainen isäntäväki on, ja millaisilla fiiliksillä ollaan liikkeellä ja tutummat vieraat sen tietääkin.
Itsekin asuin yli 20-vuotiaaksi kotona. Yleensä en suostunut varmaan 12-vuotiaasta alkaen lähtemään vanhempien mukana mihinkään kylään. Muutamia poikkeuksia oli, joiden luokse lähdin vanhempien kanssa vielä aikuisena. Mutta nämä olivat lähinnä sellaisia, joiden luona ei käyty välttämättä joka vuosikaan, ja oli mukava pitkästä aikaa tavata.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin tuo on outoa, sekä itse että kaveripiiri oli 20-vuotiaana asunut jo vuosia itsenäisesti. Minun kirjoissani tuo on siis yhtä kummallista kuin jos mukana roikkuisi 35v peräkammarinpoika. Samalla lailla aikuisia molemmat.
Liekö tytöllä jokin vamma jos hän ei vielä elä aikuisen elämää? Normaali nuori muuttaa kotoa viimeistään 2. asteen opintojen jälkeen eli 18/19 vuotiaana.
Ja jos on vaikka vuoden vaihdossa niin ne 2. asteen opinnot loppuu vasta 20-vuotiaana. Tekeekö se jotenkin peräkammarinpojaksi ja epänormaaliksi jos on halunnut panostaa kansainvälisyyteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsuun voi selkeesti kirjottaa kutsuttujen nimet niin ei tule tälläsiä ongelmia.
Lähetätkö sinä kutsun postissa kaverillesi, että tulkaa käymään meillä? Ai niin paitsi se yksi.
Ei vaan selkeesti herra ja rouva, tervetuloa.
Minä järjestän vain hienoja kutsuja joissa on henkilökohtainen kutsukortti ja ovella kun sitä kysytään ei tule teinit yms mukana kun on nimetty kutsu tilaisuuteen.