Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko ihmiset jotka ovat hyviä manipuloimaan toisia ihmisiä poikkeuksetta keskivertoa älykkäämpiä?

Vierailija
30.12.2024 |

Mitä mieltä olette?

Kommentit (82)

Vierailija
81/82 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä tavannut ihmistä, joka olisi hyvä manipuloimaan. Mulla on muutama kaveri, jotka yrittävät manipuloida. Ei ole vielä muhun uponnut.

Yksi noista pitää itseään älykkäänä, mutta ei ole. Mä olen torpannut sen suht törkeitäkin yrityksiä ja sitten se suuttuu mulle, kun ei onnistu.

Meidän ala-asteikäinen lapsikin saa usein tuon herran manipuloinnista kiinni. Aina se ukko siitäkin pahastuu.

Vierailija
82/82 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovaa tekstiä taas palstalaisilta. Todellisuudessa manipulaatio on äärimmäisen vaikea huomata. Sen tajuaa ehkä pitkän aikaa asian jälkeen, että joku on itse asiassa vaikuttanut merkittävästi päätöksen syntymiseen. Se ei oikeasti ole ollenkaan läpinäkyvää. Läpinäkyvä "manipulaatio", eli vaikuttaminen on sitä kun pikkulapsi itkee kaupassa karkkipussin perään. Mutta kun puhutaan aikuisesta ja osaavasta vaikuttajasta, niin ei se mene miksikään inttämiseksi tai painostamiseksi. Se ei myöskään ole valehtelua, kuten jo aikaisemmin aiheesta kirjoitin. Se on faktojen valintaa, asioiden esittämistä tietyssä valossa, unelmien maalailua ja uhkakuvien piirtämistä. Vaikuttamisen kohteen on käytännössä täysin mahdoton erottaa, että milloin henkilö vain vilpittömästi pyrkii auttamaan ja neuvomaan ja milloin on ns. oma lehmä ojassa, eli vaikuttaja haluaa jonkin asian vain menevän tietyllä tavalla. Oma motiivi ei vaikuttamisessa voi tai saakaan olla liian ilmeinen. Jos niin on, se on tuotava manipulaation ohessa avoimesti julki, jolloin se poistaa vastapuolen epäilyt. Käytän esimerkkinä jälleen sitä kumppanin suostuttelua tiettyyn asuntoon. Kun kohteelle on "myyty" unelmat ja maalattu kilpailevien asuntojen uhkakuvat voisin hyvin todeta, että "tässä asunnossa myös mun työmatka olisi lyhyin. Jäisi aikaa enemmän perheelle ja säästyisi rahaa". Tämän todettua kumppani ei oikein voi väittää minun manipuloivan valintaa oman etuni vuoksi, koska olenhan sen jo itsekin ääneen todennut.

Mutta ne ketkä eivät manipulaatiota tunne ja tiedä, eivät tajua millaista se todellisuudessa on. Mutta missään nimessä se ei ole mitään sellaista, mitä tälläkin palstalla kuvitellaan sen olevan. Se ei ole huijaamista tai valehtelemista. Se ei ole sitä että saadaan henkilö jotenkin vahingossa tai erehdyksessä tekemään jotain. Se on jotain sata kertaa ovelampaa. Se on sitä kun puoliso itse kehuu päätöksensä jälkeen ystäville, miten hyvä asunto tulikin valituksi ja miten hän itse asiassa oli koko ajan sitä mieltä että juuri tämä päätös kuuluu tehdä. Se on vähän kuten myynnissä. Sinä et päätä mitä asiakas ostaa, vaan saat ostajan haluamaan ostaa juuri se, minkä sinä haluat hänen ostavan. Tätä on vaikea selittää sanoin, mutta manipulaatio on niin tehokasta, että puoliso kuvittelee ystäviensä olevan niitä manipuloijia, koska he olivat tätä asuntohankintaa vastaan ja ehdottivat toista vaihtoehtoa. Että he varmaankin ovat vain olleet kateellisia ja siksi yrittäneet manipuloida, mutta onneksi tuli oltua niin fiksu, että tuli tajutuksi tuo manipulaatioyritys. Sitten sä itse todellisena manipuloijana katselet peiliin, hymähdät ja mietit mielessäsi, että "hemmetti kun mä olen tässä niin hyvä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi