Miehen toistuva epärehellisyys
Mies jäi vahingossa kiinni muutaman kk:n sivusuhteesta (jonka oli paljastumisajankohtana jo päättänyt) 2 vuotta sitten. Kävin läpi helvetin, minä aikana laihduin 18 kg, valvoin öitä, töistä ei tullut mitään ja itsetuntoni vedettiin pohjamutiin. Kävimme pariterapiassa ja olen yrittänyt rakentaa luottoa mieheen uudestaan - on todella vaikea tehtävä. Hän on ollut silminnähden pahoillaan ja voinut itsekin todella huonosti, mutta ei hänen salaileva ja pälyilevä käytös ole mihinkään muuttunut. Edelleen jättää kertomatta ihan perusjuttuja ja selittää vaan, ettei hän ole sen tyyppinen, joka puhuisi ylipäätään mistään, mitä ei koe edes tärkeäksi asiaksi mainita.
Epävarmuuteni on kasvanut viime aikoina kasvamistaan ja kollasin hänen puhelimensa, mistä löytyi viestittely naispuolisen tuttavan kanssa. Ilmeisesti joku vanha luokka- tai työkaveri. Nainen on eronnut ja miettivät tapaamista kahvittelun merkeissä. Siinä ei olisi mielestäni mitään pahaa, mutta mieheni oli todennut, että voisi tulla naisen luokse, sillä parisuhdetilan vuoksi ei olisi hyvä näyttäytyä julkisessa paikassa yhdessä.
Mitä hel***iä tästä voi ajatella muuta kuin että on menossa pettämään? Jos vanhan kaverin tapaamisessa ei ole mitään filunkia niin miksi sitä ei voi tehdä rehellisesti päivänvalossa? Miten ihmeessä saan asian selvitettyä ilman että menetän taas mielenterveyteni vai onko tässä enää mitään muuta tehtävissä kuin todeta, että mies on täysi sika ja parasta olisi poistaa kokonaan elämästäni?
Kommentit (296)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos miehellä on ollut historiassaan sivusuhteita/sivusuhde, miksi ei olisi realistista odottaa, että kys käytös jatkuu myöhemminkin? Sit mies on taas pahoillaan, että jäi kiinni, eikä siitä, että häpäisi rakkaimpasa.
Ihan itsensä se mies siinä häpäisee. Ei ole naisen vika, miten mies käyttäytyy. Mies vastaa käytöksestään ihan itse.
Niin mutta kyllä se pettäminen tuottaa häpeää sille uhrillekin.
Kyllä. Häpeän sitä, että olen nainen, jota petettiin ja jolle valehdeltiin. Häpeän parisuhdettani sen vuoksi.
Se hävettää, minuakin on petetty ja itselläni nolatuksi tuleminen oli pahempi tunne kuin se, että mies oli uittanut vehjettään v
Mitä sinä häpesit? Ethän sinä ollut toiminut väärin? Silloin voi kulkea leuka pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos miehellä on ollut historiassaan sivusuhteita/sivusuhde, miksi ei olisi realistista odottaa, että kys käytös jatkuu myöhemminkin? Sit mies on taas pahoillaan, että jäi kiinni, eikä siitä, että häpäisi rakkaimpasa.
Ihan itsensä se mies siinä häpäisee. Ei ole naisen vika, miten mies käyttäytyy. Mies vastaa käytöksestään ihan itse.
Niinpä. Ihan sairasta, että häpeä yritetään sälyttää uhrin kannettavaksi.
Ei. Minua hävettää mm. Se, että miksi et tajunnut tätä ajoissa. Miksi en ole nähnyt varoitusmerkkejä. Miksi olen valinnut pettäjän elämänkumppanikseni. Miksi en valinnut paremmin.
No eihän tuollaista voi tietää tai ennustaa. Vastuu teoista on sillä tekijällä.
Pettäminen ilman muuta hävettää myös uhria. Siihen liittyy usein lähipiirin tietoisuus pettämisestä, jolloin uhrin ovat pettäneet myös läheiset tai osa heistä. On yleistä.
Usein pettäjä myös kertoo suhteen ja puolison intiimejä asioita rakastajalleen, mikä lisää häpeää. Tälle häpeälle on hyvä syykin, koska rakastaja usein kertoo asiat ystävilleen, joille sitten nauretaan yhdessä.
Pettäminen on monitasoinen luottamuksenmenetys. Jos tässä kohtaa uhri ei tunne häpeää, olisi se äärettömän todennäköistä että uhrilla on häiriintynyt persoona, esim antisosiaalinen. Häpeä on normaali tunne, joka aktivoituu aina kun asemaamme suhteessa tai yhteisössämme koetellaan tai kyseenlaistetaan.
Tuskinpa moista ukkoa jaksaa kauankaan huvittaa uuden naisen kanssa sulle naureskelu, sen verran kypsymättömiltä kuulostavat, että kohta jommalla kummalla tai kummallakin on jo uusi kierroksessa. Julmaa, lapsellista touhua, ole onnellinen että pääset moisesta hölmöstä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Minua hävettää mm. Se, että miksi et tajunnut tätä ajoissa. Miksi en ole nähnyt varoitusmerkkejä. Miksi olen valinnut pettäjän elämänkumppanikseni. Miksi en valinnut paremmin.
No eihän tuollaista voi tietää tai ennustaa. Vast
Itseasiassa olisi. Jälkiviisaana olen tajunnut, että ne pienet valheet, joita oli suhteen alussa, olivat vain jäävuoren huippu. Jos niitä ei olisi antanut anteeksi, vaan päättänyt suhteen, näin ei olisi koskaan käynyt. Mutta koska olin oppinut, että mikään suhde ei voi jatkua, jos mitään ei osaa antaa anteeksi, annoin pienet valheet anteeksi...
Vierailija kirjoitti:
Pettäminen ilman muuta hävettää myös uhria. Siihen liittyy usein lähipiirin tietoisuus pettämisestä, jolloin uhrin ovat pettäneet myös läheiset tai osa heistä. On yleistä.
Usein pettäjä myös kertoo suhteen ja puolison intiimejä asioita rakastajalleen, mikä lisää häpeää. Tälle häpeälle on hyvä syykin, koska rakastaja usein kertoo asiat ystävilleen, joille sitten nauretaan yhdessä.
Pettäminen on monitasoinen luottamuksenmenetys. Jos tässä kohtaa uhri ei tunne häpeää, olisi se äärettömän todennäköistä että uhrilla on häiriintynyt persoona, esim antisosiaalinen. Häpeä on normaali tunne, joka aktivoituu aina kun asemaamme suhteessa tai yhteisössämme koetellaan tai kyseenlaistetaan.
Ei tuossa ole mitään antisosiaalista. Itse esim häpesin ja vaikenin minuun kohdistuvasta perheväkivallasta.
Toki vaatihan se paljon työtä muuttaa ajatukset terveiksi ja todeta, että häpeä kuuluu tekijälle. Ehdottomasti se silti kannattaa ja on henkisen hyvinvoinnin kannalta jopa välttämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa moista ukkoa jaksaa kauankaan huvittaa uuden naisen kanssa sulle naureskelu, sen verran kypsymättömiltä kuulostavat, että kohta jommalla kummalla tai kummallakin on jo uusi kierroksessa. Julmaa, lapsellista touhua, ole onnellinen että pääset moisesta hölmöstä eroon.
Itselläni valheet ja naureskelu on jatkunut vasta 8 vuotta. Narsistille uuden kumppanin mukaantuleminen ei vähennä kiinostusta vanhoja uhreja kohtaan millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Häpeän sitä, että olen nainen, jota petettiin ja jolle valehdeltiin. Häpeän parisuhdettani sen vuoksi.
Se hävettää, minuakin on petetty ja itselläni nolatuksi tuleminen oli pahempi t
Pettäminen aiheuttaa häpeää, ja sen tunteen tunnistaminen on ok. Häpeää ei tarvitse hävetä. Itsensä syyllistäminen on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa ole mitään antisosiaalista. Itse esim häpesin ja vaikenin minuun kohdistuvasta perheväkivallasta.
Toki vaatihan se paljon työtä
Miksi esimerkiksi koulukiusatuksi joutuvat lapset tuntevat häpeää, muiden lasten haukkuessa ja kaltoinkohdellessa? Vaikka heidän ei tarvitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä onkaan ongelma, yleinen puhumattomuus ja epärehellisyys vai sinun mustasukkaisuutesi?
Joka tapauksessa niin paha yhdistelmä, että miksi teette toistenne elämän vaikeaksi olemalla yhdessä?
Onpa todella outoa että ihmisestä tulee mustasukkainen, jos taustalla on pettämistä. Varmasti oltava joku ihan psyko akka, jos ei pysty luottamaan sen jälkeen, kun luottamus on petetty.
Psyykkisesti terve ihminen ei jää suhteeseen jossa luottamus on petetty ja joutuu kokemaan epävarmuutta, tutkimaan toisen puhelinta, jne.
No se on toki totta, mutta pidän silti aika vähättelevänä sitä, että puhutaan mustasukkaisuudesta silloin, kun niissä sukissa on jo ripulia kumppanin toimesta.
No tuo oli aika vaikutuksen tekevä mielikuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki vaatihan se paljon työtä
Varmaan tunsit alussa häpeää, että sun perheessä oli tällaista? Sitten meni terapiaan ja pääsit eroon häpeästä. Jos häpeä ei käväissyt mielessä, olisin huolissani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se hävettää, minuakin on petetty ja itselläni nolatuksi tuleminen oli pahempi t
Ei häpeän tunteminen estä leuka pystyssä kulkemista. Huomaa että suomessa on valtavasti häpeätraumaa kun häpeää ei saisi enää edes tuntea.
Japanissa kasvonsa menettäneet jopa tappavat itsensä ns harakiri, häpeän takia.
"Varmaan tunsit alussa häpeää, että sun perheessä oli tällaista? Sitten meni terapiaan ja pääsit eroon häpeästä. Jos häpeä ei käväissyt mielessä, olisin huolissani."
Juurihan kirjoitin, miten häpesin ja miten paljon töitä se vaatii, että tuosta haitallisista ajattelutavasta pääsi eroon.
Minusta ei tarvitse olla huolissaan.
Tuollainen mies on hiiri, pelkuri ja munaton vellihousu, eikä ilmeisesti voi itsekään sietää itseään. Hakee jatkuvaa hyväksyntää muualta ja tuntee itsensä mitättömäksi ap:n seurassa. Mistäkö näin luulen?
Itselläni oli tällainen mies. Hyvä keskustelemaan yleismaallisista asioista, mukava ja pidetty, mutta traumojen aiheuttama heikko itsetunto ja riittämättömyyden tunne läsnä varsinkin seurassani sosiaalisissa tilanteissa. Olen hauska, nätti ja helposti lähestyttävä. Mies petti jatkuvasti, mutta jäi kiinni vasta vuosien perästä. Hänellä oli valokuva kaikista näistä naisista, jotka oli valloittanut. Mies on itse ihan mukiinmenevä, mutta nämä naiset oli ainakin ulkoisesti aivan eri sarjasta kuin mihin mies olisi mielestäni kyennyt. Ehkä heissä oli sitten se valtavan iso ja ihana sielu tai jotain, mutta itseäni loukkasi ehkä eniten juuri se, että naiset oli kategoriaa "pubiruusu".
Kysy ap suoraan mieheltä, mikä on taustalla tuollaisella kahvittelulla, mitä ei voi tehdä julkisella paikalla? Eihän tuossa ole mitään muuta kuin pyrkimys päästä pukille. Hyi helvetti mikä äijä. Voimia sinulle eroamiseen - ei tuollaisen kanssa mikään tule muuttumaan, hän on sen jo näyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet etsinyt vastaukset noihin kysymyksiin ja käynyt läpi vastausten sisältämän henkisen muutoksen ja kasvun, voit olla ylpeä itsestäsi. Kaikki eivät sitä tee vaan jumittavat tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuollaista voi tietää tai ennustaa. Vast
Hehän myös peittelevät tekemisiään.