Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Evakuointikuljetukseen ei saa ottaa lemmikkieläimiä

Vierailija
29.12.2024 |

Tiedoksi eläinten omistajille: Evakuointikuljetuksiin ei saa ottaa lemmikkieläimiä. Valmistautukaa siis kulkemaan omalla autolla tai järjestämään itsellenne ja lemmikillenne jokin muu kyyti.

Itse olen autoton lemmikkien omistaja, eli tämä pulma koskee minuakin.

Kommentit (258)

Vierailija
221/258 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 204: "varavirtalähteitä kannattaa hankkia"

Tottakai, mutta välillä nekin pitää ladata. 

Kun on useampia, niin helposti ehtii sitten lataamaan, kun sähköä saa jostain. Meilläkin on varmaan kymmenen varavirtalähdettä ja hätätilanteessa ne kaikki menisi aika varmasti juuri kännykän käyttöön, säännöstellen. Yksi varavirtalähde lataa kännykän täyteen (ja vähän jää ylikin) ja kännykän akku kestää muutaman päivän, jos ei sillä kummallisempia asioita tee kuin pitää auki ja ihan pakollisen, vaikka lyhyet puhelut, tai laskun maksut.

Ei mitään ongelmaa.

Sodassa vaan voi hyvin konkreettisesti käydä toteen se Tysonin lausahdus, "kaikilla on suunnitelma, kunnes joku lyö sua nyrkillä naamaan" tms. 

Oik

Voit kuvitella kirjoittajista ihan mitä haluat, mutta minulle ei tarvitse yrittää alkaa miesselittää . Jokainen suomalainen on voinut halutessaan opetella niin erätaitoja tai vaikka sivistää itseään sillä mitä on sodan todellisuus, mitä se on ollut ennen, mitä se on nyt ja mitä se ehkä tulevaisuudessa on.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä nyt jo sellaista horinaa, että menisitte nukkumaan tai ottakaa ne lääkkeenne tai viimeiset kaljanne. Onneksi menee kohta kiinni, nii pakko teidänkin jäädä pois paniikistanne edes yöksi.

Ehkä se oletkin sinä, joka on paniikissa? Itseäni kiinnostaa kaikenlainen vaaratilanneajattelu ja tällaistenkin ketjujen lukeminen, kun en ole mikään ahdistuva persoona eikä tämä nykytilannekaan minua ahdista. Miksi ahdistaisi. En minä voi mitään tilanteelle tehdä. Voin vain varmistua siitä, että itse osaan toimia. Ja että olen toimintakykyinen.

Juuri näin. Jo ennenkuin mun lapseni olivat edes eskari-iässä, me harjoiteltiin kotoa poistumista sellaisessa kuvitteellisessa tilanteessa, että kotona syttyisi tulipalo. Samoin harjoiteltiin leikkipuhelimellä hälytyskeskukseen soittamista. Esikoisen ollessa pieni numero oli vielä 000, mutta siis sama, mihin nyt on 112. Lapsi soitti ja mä olin Häken päivystäjä. Harjoiteltiin leikin varjolla todellisia tilanteita varten. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/258 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 206: "Nuo "ei saa pelotella, ei saa pelotella"-valittajat ovat persuja. Persut tutkitustikin kokevat neutraalitkin asiat ja niistä uutisoinnin pelottaviksi. Ainoa asia, mistä persujen mielestä saisi uutisoida, on maaha nmuut tajien rikollisuus. Persujen mielestä kaikki muu uutisointi on pelottelua, hysteriaa, aivopesua yms."

Voi olla noinkin, mutta mä ajattelen pikemminkin niin, että ne ovat näitä "iigoreita". Eivät halua, että me suomalaiset varaudutaan yhtään mihinkään. 

Siitä "varautumisesta" mitä täällä toitotetaan on vaan kovin vähän rintamalla hyötyä, kun kaikki kuuluttaa joidenkin lemmikkien ja patterien perään. 

Jos nyt oikeasti haluttaisiin varautua sotaan, niin täällä lietsottaisiin ihmisiä lenkille, eikä syvemmälle sohvan perukoille. 

Niinhän on kehotettukin etenkin miehiä kohottamaan kuntoaan.

Vierailija
224/258 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.hs.fi/alueet/art-2000010897708.html

Tämä jatkuva uutisointi sodasta pistää miettimään, onko se oikeasti toteutumassa. Ympäri Suomen tyhjentelevät lentökenttien läheisyydessä olevia asuntoja, Kuopion rissalaan rakennetaan uutta sotilaskenttää jne..

Pakkohan suomen on varautua.  Että JOS käy jotain, niin ei tarvitse sitten alkaa vääntäämään kättä asunnoista ja tonteista

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 206: "Nuo "ei saa pelotella, ei saa pelotella"-valittajat ovat persuja. Persut tutkitustikin kokevat neutraalitkin asiat ja niistä uutisoinnin pelottaviksi. Ainoa asia, mistä persujen mielestä saisi uutisoida, on maaha nmuut tajien rikollisuus. Persujen mielestä kaikki muu uutisointi on pelottelua, hysteriaa, aivopesua yms."

Voi olla noinkin, mutta mä ajattelen pikemminkin niin, että ne ovat näitä "iigoreita". Eivät halua, että me suomalaiset varaudutaan yhtään mihinkään. 

Siitä "varautumisesta" mitä täällä toitotetaan on vaan kovin vähän rintamalla hyötyä, kun kaikki kuuluttaa joidenkin lemmikkien ja patterien perään. 

Jos nyt oikeasti haluttaisiin varautua sotaan, niin täällä lietsottaisiin ihmisiä lenkille, eikä syvemmälle sohvan perukoille. 

Varautua kannattaa muuhunkin kuin sotaan. Esimerkiksi just sähkökatkoksiin, vedenjakelun häiriöihin, isoihin tulipaloihin lähialueella (myrkylliset savukaasut), tietoliikenneyhteyksien häiriöihin, pankkien maksujärjestelmien häiriöihin jne jne. Ei pidä ajatella niin, että vain sotaan pitäisi varautua ja muuten voi olla kuin Ellun kana varautumatta yhtään mihinkään. 

Vierailija
226/258 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lemnikkejä ei saa tuoda väestönsuojaan, myöskään.

Minä tuon ja sille et mahda mitään.

Ei minun tarvitsekaan mahtaa. Viranomaiset kyllä hoitavat asian.

Suotta riitelette. Kaikille ei riitä kuitenkaan väestönsuojapaikkoja. Kaikilla paikkakunnilla ei ole yleisiä suojia eikä niitä ole kaikissa taloissakaan.

Vierailija
227/258 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirat ja kissat möhnäytetään pajavasaralla tiukan paikan tullen. Tv. eräjorkki

Sinut ensin. Viina ja metsästys eivät muuten kuulu yhteen.

Vierailija
228/258 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä jatkuva uutisointi sodasta pistää miettimään, onko se oikeasti toteutumassa. Ympäri Suomen tyhjentelevät lentökenttien läheisyydessä olevia asuntoja, Kuopion rissalaan rakennetaan uutta sotilaskenttää jne..

Pakkohan suomen on varautua.  Että JOS käy jotain, niin ei tarvitse sitten alkaa vääntäämään kättä asunnoista ja tonteista

Ahvenanmaan demilitarisoinnista luopuminen olisi parasta ja tehokkainta varautumista - jos siis oikeasti halutaan tehdä Venäjälle vaikeaksi katkaista suurin osa Suomen ulkomaanyhteyksistä. Kaikki muu on pelkkää näpertelyä.

Vierailija
229/258 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Evakkoon pitää mennä jalan, löpön (bensiinin) hinta nousee taivaisiin, köyhillä ei oo varaa löpöön.

Kaasutoimitukset loppuvat Ukrainaan / Euroopaan, Bidee laskuttaa Eurooppaa, ostavat välikäsien kautta venäläistä öljyä ---> löpön hinta nousee

Löpö on dieseliä. 

Vierailija
230/258 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahvenanmaan demilitarisoinnista luopuminen olisi parasta ja tehokkainta varautumista - jos siis oikeasti halutaan tehdä Venäjälle vaikeaksi katkaista suurin osa Suomen ulkomaanyhteyksistä. Kaikki muu on pelkkää näpertelyä.

Vaan ei ole meidän soveliasta niitä ruotsalaisia käydä komentamaan, niin minkäs teet. 

-eri

Vierailija
231/258 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa 800 000 koiraa ja on aivan valtava määrä koiran omistajia, jotka ei koiraa hädän hetkellä jätä. Itsekin kuulun siihen porukkaan.

Kyllä muunkin lajiset eläimet kuin koirat ovat ihmisille tärkeitä. Itselläni on kilpikonnia, enkä minäkään jätä niitä.

Pidät tuosta sitten kiinni, ja oot mukana kantamassa mun akvaariota, kun pitää saada mun kultakalat ja muut sillit mukaan.

-eri 

Laita kalat pienempään astiaan, jota pystyt kantamaan.

Ei tietenkään ole järjetöntä. Sä voit hävittää jokaisen lemmikin tältä pallolta ja elämä jatkuu ennallaan. Samaa et voi sanoa lasten hävittämisestä. 

Olet väärässä. Jos lemmikit hävitettäisiin pallolta, elämä ei tietenkään jatkuisi ennallaan. Asiat muuttuisivat silloin huonommiksi. Jos kaikki lapset hävitettäisiin pallolta, maailma muuttuisi paremmaksi.

Tiukassa tilanteessa lapset tapetaan. Esim. kun vauva itki eikä ollut hiljaa, se tapettiin. Itku häiritsi muita ja ilmaisi läsnäolon vastapuolen sotilaille.

Vierailija
232/258 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin ymmärrettävää. Tosin monihan ei halua edes ilmoittaa lemmikkiään viranomaisrekisteriin, eli silläkin saataisiin mukavasti tilaa, kun otettaisiin kyytiin vain virallisesti alusta saakka rekisteröidyt yksilöt. Jos ei halua viranomaisten silmissä edes omistaa lemmikkiään, tuskin odottaa että siitä kukaan ottaisi mitään vastuutakaan.

Ei läheskään kaikille lemmikkieläinlajeille ole olemassakaan mitään viranomaisrekisteriä. Ihan turhaan siis vouhotat.

Vierailija
233/258 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi muuten hyvä pitää passi voimassa kun kotimaasta lähtee. Ei koskaan tiedä mihin maahan päätyy. Ja takaisin tullessa voi olla niin että Suomeen pääsevät takaisin vain suomalaiset. Passi on todistus kansalaisuudestasi.

Tämänkin faktan taki erikoista, että meillä täällä on passi voimassa vain 5 vuotta ja sen uusiminen on kallista toisin kuin esimerkiksi Saksassa, jossa passi on voimassa 10 vuotta ja halvempaa ylläpitää.

Voi luoja, mihin te olette lähdössä ? Minun vanhempani olivat tässä kaupungissa koko edellisen sota-ajan heidän isät oli rintamalla ja äidit töissä, mummoni oli kaupassa töissä. Joten oikeasti huomaa, ettette edes tiedä mitä sota on. Esim Ukrainassa on suurin osa maasta täysin asumiskelvollista ja kaupat auki. Minun isä osasi hälytyksen tultua mennä suojaan, kun muuten olisi saanut kuulemma selkään 

Vierailija
234/258 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa 800 000 koiraa ja on aivan valtava määrä koiran omistajia, jotka ei koiraa hädän hetkellä jätä. Itsekin kuulun siihen porukkaan.

Kyllä muunkin lajiset eläimet kuin koirat ovat ihmisille tärkeitä. Itselläni on kilpikonnia, enkä minäkään jätä niitä.

Pidät tuosta sitten kiinni, ja oot mukana kantamassa mun akvaariota, kun pitää saada mun kultakalat ja muut sillit mukaan.

-eri 

Laita kalat p

Olet väärässä. Jos lemmikit hävitettäisiin pallolta, elämä ei tietenkään jatkuisi ennallaan. Asiat muuttuisivat silloin huonommiksi. Jos kaikki lapset hävitettäisiin pallolta, maailma muuttuisi paremmaksi.

Tiukassa tilanteessa lapset tapetaan. Esim. kun vauva itki eikä ollut hiljaa, se tapettiin. Itku häiritsi muita ja ilmaisi läsnäolon vastapuolen sotilaille.

Kerro mulle yksikin asia mikä menisi jotenkin konkreettisesti huonommaksi, jolla siis on oikeasti jotain merkitystä, jos maailmasta hävitettäisiin lemmikkinä olevat kissat, koirat, kalat, jne? 

Tuo kuvailemasi tilanne taas on niin harvinainen, että millään muotoa merkittävissä määrin ei lapsia ole päästetty päiviltä tuollaisen syyn takia. Ja noissa tilanteissa ihan säännönmukaisesti noin toimittaisiinkin, niin se ei olisi likimainkaan kaikkien lasten hävittämistä. 

Vierailija
235/258 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi muuten hyvä pitää passi voimassa kun kotimaasta lähtee. Ei koskaan tiedä mihin maahan päätyy. Ja takaisin tullessa voi olla niin että Suomeen pääsevät takaisin vain suomalaiset. Passi on todistus kansalaisuudestasi.

Tämänkin faktan taki erikoista, että meillä täällä on passi voimassa vain 5 vuotta ja sen uusiminen on kallista toisin kuin esimerkiksi Saksassa, jossa passi on voimassa 10 vuotta ja halvempaa ylläpitää.

Voi luoja, mihin te olette lähdössä ? Minun vanhempani olivat tässä kaupungissa koko edellisen sota-ajan heidän isät oli rintamalla ja äidit töissä, mummoni oli kaupassa töissä. Joten oikeasti huomaa, ettette edes tiedä mitä sota on. Esim Ukrainassa on suurin osa maasta täysin asumiskelvollista ja kaupat auki. Minun isä osasi hälytyksen tultua mennä suojaan, kun muuten olisi

Ukraina on Suomea 2 krt isompi pinta-alaltaan eikä Venäjä alunperinkään ollut valtaamassa koko maata vaan Krimin ja itäisimmät osat. Olisiko sodankäynti muuttunut tehokkaammaksi 80:ssa vuodessa, mitäpä luulet ja mitä sinä olet sodasta tietävinäsi kun omakohtaista kokemusta asiasta ei ole sen enempää kuin muillakaan vuoden 1944 jälkeen syntyneillä.

Vierailija
236/258 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukraina ja sen pinta-ala ja asukasmäärä on tosiaan vähän eri luokkaa kuin Suomen, joka on täysin lilliputti valtio molemmilta osin. Naton hävittäjätkään ei ehtisi lentoon lähteä kun Suomi olisi jo pimennetty ja isoimmat kaupungit tuhottua, kiitos nykyajan pitkänmatkan ohjuksien ja droonien.

Vierailija
237/258 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lemmikit otetaan tietenkin mukaan. Nehän kuolevat kotona kolmessa päivässä nälkään ja janoon.

Voit ottaa mukaan, kunhan järjestät kuljetuksesi itse. Vai mihin meinaat, että allergiset ja astmaatikot menisivät? Jäisivät pois kuljetuksesta, vai?

Vierailija
238/258 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lemmikkien omistajien kannattaa liittoutua ja miettiä vaihtoehtoinen kyyti sekä majoitus. Itse en onneksi asu sellaisessa paikassa, josta pitäisi lähteä mihinkään. Ja majoitusta jos tarvitaan, otan lemmikinomistajat ensin lemmikeineen. 

Ei sitä saa itse päättää, ketä majoittaa. Viranomaiset päättävät.

Mutta voin päättää miten kohtelen majoittujia. 

Siis allergiset saisivat nuivaa kohtelua synnynnäisen sairautensa vuoksi, niinkö?

Vierailija
239/258 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syanidikapselit vaan jakoon, lemmikille ja itselle. Lemmikkiä ei jätetä. Onpahan sitten vähemmän ihmisiäkin sijoitettavana.

Vierailija
240/258 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsoo mikä taktiikka on tällä hetkellä itänaapurilla meidän suhteen niin enpä usko että mahdollisesta sodasta nyt etukäteen edes varoteltaisiin. Jos sota on tullakseen niin se tulee äkkiarvaamatta ja kertarysäyksellä. Iso tuho ensin ja jos et ole ollut isossa kaupungissa (joihon ensi iskut kohdistuvat) niin ehkä ehdit alta pois ennenkuin muuallakin isketään. Kyllä ihmisen vaistomainen reaktio on ehtiä itsensä pelastaa, lapset ja puoliso mukaanlukien ja kaikki muu on sillä hetkellä toisarvoista. Myös ne rakkaat lemmikit siinä tilanteessa jää. Jos niitä enää edes löytää.