Isäni leski lähetti minulle n. 12 000 euron laskun putkiremontista
Leski siis asuu omistamassani asunnossa leskenoikeudella. Ei minulla ole tuollaisia rahoja! Mitä teen?
Kommentit (767)
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä edes mennä uudestaan naimisiin siinä vaiheessa, kun lasten teko ei ole enää ajankohtaista. Pelkkää harmia jälkipolvelle.
Eikös tästä lesken asumisoikeudesta ollut kyse Nykäsilläkin? Pia jäi jumittamaan Matin taloon, ja perikunta oli raivoissaan.
Talon ostivat Matti ja Pia yhdessä. Nyt sen omistavat Pia 50 % ja Matin lapset 16,66% kukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitipuoli voi olla vaikka 20 v salikissa joka on mennyt 40 vuotiaan vainajan kanssa naimisiin. Siinä perikunta sitten odottelee lukaalin vapautumista 50 vuotta ja laskua pukkaa.
Äitipuoli maksaa vain ne laskut joissa on itse sopimusosapuolena.
Salikissa voi myös löytää uuden rahamiehen ja vuokrata lukaalin ja pitää vuokrarahat. Perikunta maksaa.
Ei onnistu. Lesken asumisoikeus päättyy, jos leski muuttaa asunnosta pois.
Väärin. Ota asioista selvää ennen kuin huutelet perättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Siis rivari. Taloyhtiön lasku. Eli mulle tulee vai?
Ap
Sinun pitää panostaa baitteihisi enemmän. Ei rivarissa putkirempat ikinä maksa noin paljoa. Olisit väittänyt kämppää kerrostaloasunnoksi.
Vierailija kirjoitti:
Tilasi remontin ilman lupaa? Muijan oma moka..
Putkiremontti pakollinen kaikissa asunnoissa, taloyhytö päättää niistä eikä asukas.
Meillä viimeksi yhtiökokouksessa joku osakkeenomistaja osallistui etäyhteydellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitipuoli voi olla vaikka 20 v salikissa joka on mennyt 40 vuotiaan vainajan kanssa naimisiin. Siinä perikunta sitten odottelee lukaalin vapautumista 50 vuotta ja laskua pukkaa.
Salikissa voi myös löytää uuden rahamiehen ja vuokrata lukaalin ja pitää vuokrarahat. Perikunta maksaa.
Paitsi kysehän ei ole asumisoikeudesta. Olet väärässä keskustelussa. Vaihda kanavaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä viimeksi yhtiökokouksessa joku osakkeenomistaja osallistui etäyhteydellä.
Korona aikaan kaikki osallistuivat etäyhteydellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonaisuutena mielenkiintoista, koska niin sekavaa ja järjetöntä. Onko esimerkiksi omakotitalon tonttivuokra tai kiinteistövero nyt sitten leskelle vai perillisille lankeava kulu? Sähköön tai veteen verrattavia asumiskuluja ne eivät ole, mutta eivät myöskään selkeästi asuntovarallisuuden hoitoon liittyviä kustannuksia vaan juoksevia kuluja. Ei kyllä käy kateeksi ketään joka joutuu jonkun ikävän äitipuolen kanssa näistä vääntämään jonkun 20 vuotta.
Aika on kyllä ajanut täysin tämän systeemin ohi. Tätä tarvittiin aikana jolloin naiset eivät omistaneet itse käytännössä mitään ja piti varmistaa se ettei mummo joudu varattomana kadulle siinä vaiheessa kun mies kuolee. Nyt olisi kohtuullista että asunnon saa myydä tai ottaa käyttöön viimeistään puoli vuotta hautajaisista.
Vierailija kirjoitti:
kuolinpesä eli sinä olet vastuussa sen asunnon ylläpidosta niin kauan kun leski hyödyntää siinä asumisoikeuttaan...
Leski ei voi tilailla remontteja.
Vierailija kirjoitti:
Eli joudun ulosottoon tän kanssa?
Ei vtunkele.
Ap
Ulosotto ei ole nykyään niin paha, kun luottotiedot palautuu aika nopeasti Oliko se muutama kuukausi.
Jos olisi lapseton ja omaisuudeton muuten, niin paras temppu olisi kadota jonnekin Thaimaaseen muutamaksi kuukaudeksi tai vaikka vuodeksi. Katkoo kaikki tuet, että kukaan ei varmasti saa mitään.
Ulosotto tai taloyhtiö joutuu myymään/lunastamaan asunnon ja leski lentää pihalle, jos ei maksa laskuja.
Jos rahaa jäi, niin ne tilitetään omistajalle, eli sulle.
Vierailija kirjoitti:
kuolinpesä eli sinä olet vastuussa sen asunnon ylläpidosta niin kauan kun leski hyödyntää siinä asumisoikeuttaan...
Joo, mutta omistaja päättää mitä tehdään. Jos ei tee mitään remontteja, kukaan ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Putkiremontti pakollinen kaikissa asunnoissa, taloyhytö päättää niistä eikä asukas.
Harvemmin niitä tuollaisia könttäsummana maksetaan vaan ne maksetaan kuukausittaisen rahoitusvastikkeen kautta.
Leskenoikeus ei sovi tähän päivää ollenkaan. Laki on niin väärä ja vanhentunut.
Vierailija kirjoitti:
Se akkahan voi teettää vaikka marmoritapetit jos ilman lupaasi voi remontteerata.
Sentyyppiset remontit, ja kiinteistön ylläpitokulut maksaa haltija (leski). Rakenteisiin ulottuvat perusparannukset maksaa omistaja
Jos tuo asunto on jossain muuttotappiopaikkakunnalla oleva korjausvelkainen taloyhtiö ei perikunta saa siitä koskaan rahojaan takaisin mutta leski voi pyörittää asunnossa vuokrabisnestä ja ottaa hyvät hillondeerokset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis rivari. Taloyhtiön lasku. Eli mulle tulee vai?
Ap
Sinun pitää panostaa baitteihisi enemmän. Ei rivarissa putkirempat ikinä maksa noin paljoa. Olisit väittänyt kämppää kerrostaloasunnoksi.
Miten niin? Ex-miehen putkiremppa rivarikolmioon maksoi viime kesänä 16000€.
Omistatko puolet asunnosta jo ennen isäsi kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi kysehän ei ole asumisoikeudesta. Olet väärässä keskustelussa. Vaihda kanavaa.
Lesken lain perusteella saama hallintaoikeus vainajan tai vainajan ja lesken yhdessä omistamaan asuntoon päättyy, jos leski muuttaa asunnosta pysyvästi pois. Leski ei voi sen jälkeen esim. vuokrata tätä asuntoa jollekin toiselle ilman omistajan lupaa.
Sitten on eri asia, jos leski on saanut vainajan testamentin perusteella hallintaoikeuden asuntoon. Tällöin leski voi myös vuokrata asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin niitä tuollaisia könttäsummana maksetaan vaan ne maksetaan kuukausittaisen rahoitusvastikkeen kautta.
Jos vainaja on sopinut maksavansa oman osuutensa taloyhtiölainasta ennen kuolemaansa.
Kuinka vanha tämä muori on?