Muita joille tulee KAURASTA ripuli ja vatsanväänteitä?
Aloin syömään kauraa päivittäin kun lääkäri suositteli. Vaihdoin siis päivittäisen vehnän ja rukiin syömisen tähän. Nyt on ollut useampana päivänä kipeitä vatsanväänteitä ja kaura tulee sulamattomana vellinä pihalle. Ruis ja vehnä eivät koskaan ole aiheuttaneet moisia oireita, joten keliakiasta tuskin kyse?
Ja syön kauran siis joko puurona tai hiutaleina esim. jogurtin seassa.
Kommentit (91)
No mulla tulee iho-oireita (lue: akne) kaikista muista viljoista paitsi -yllätys yllätys- vehnästä. Selityskin tälle löytyy, kun tarpeeksi googlettaa. Jospa se kaurakaan ei sitten sovi sulle. Sopisiko quinoa, tattari tai hirssi?
Riippuu aika paljon myös siitä, mitä siihen puuroon pistät kaurahiutaleiden ja veden lisäksi. Tai syyllinen voi olla se jogurtti syödessäsi kauraa jogurtin kanssa. Nopeat ruokavaliomuutokset voivat jo itsessään aiheuttaa vatsan ylireagointia, esim. jos aloittaa runsaan kasvisten tai ruisleivän syönnin, kun niitä ei ole aiemmin juuri syönyt. Monella menee vatsa sekaisin niistäkin aluksi.
Mulle tulee kaurasta ihottumaa. Aloin juomaan kauramaitoa, ja noin viiden kuukauden kuluttua aloittamisesta sain sääriin ja selkään ihottumaa (ensimmäiset ihottumani ikinä, olen 45-v). En ensin tajunnut yhteyttä, mutta kun mietin että söin aivan kuten aina ennenkin siihen saakka paitsi kauramaito, vaihdoin takaisin lehmänmaitoon (jonka olin lopettanut ilmavaivojen takia). Ihottuma hävisi 3-4 kk kauramaidon lopettamisen jälkeen. Jos syön jotain missä on kauraa, iho alkaa heti kutisemaan, välttelen siis kauraa nykyään.
Ei kaikki ole superfoodia kaikille. Itselleni kaura sopii myös jopa vehnää huonommin, riippumatta siitä minkä kanssa sen syön.
Vierailija kirjoitti:
No mulla tulee iho-oireita (lue: akne) kaikista muista viljoista paitsi -yllätys yllätys- vehnästä. Selityskin tälle löytyy, kun tarpeeksi googlettaa. Jospa se kaurakaan ei sitten sovi sulle. Sopisiko quinoa, tattari tai hirssi?
Voitko kertoa syyn, en jaksa nyt googlettaa?
Miehellä menee maha sekaisin kaurasta ja tattarista ja rukiista.
Juu ei kaura sovi kaikille. Itsellekkin tulee joskus kauraleivästä maha kipeäksi (jos kovin tuoretta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko kertoa syyn, en jaksa nyt googlettaa?
Eiku googleta. En muista niin tarkkaan enää miten se liittyy imeytymiseen ja suoliston kuntoon, että osaisin sitä selittää.
Onko jollain mennyt kauran aiheuttamat sivuoireet ohi pidemmällä käytöllä? Mietin vaan kun kerrankin löysin hyvänmakuisen vaihtoehdon ainaiselle vehnän puputtamiselle. On inhottavaa kun suoli muljahtelee ja vessaan on päästävä viiden minuutin sisällä tuosta muljahduksesta, mutta silti olen iloinen että vehnän aiheuttama kivistävä turvotus on kateissa ja painoa on pudonnut.
ap
Täällä yksi. Päätin aloittaa terveellisen elämän ja vaihtaa aamupalan kahvista ja sämpylästä kaurapuuroon. Muutaman viikon söin, ja sitten alkoi se helvetillinen mahavaiva. Siis ihan hirveät poltteet, joita seurasi kaamea ripulipaska. Välillä en ehtinyt edes kotoa töihin, kun tuska alkoi. Töissä sitten jalat ristissä suoraan pytylle.
Elämä alkoi tahdittua ruuan suhteen, piti tarkkaan harkita mihin kauppaan menen ja siis onko pytylle pääsy helppoa. Kävin kaiken maailman tutkimuksissa, otettiin veri- ja ulostenäytteitä, tähystettiinkin. Mitään viitteitä mistään taudista ei löytynyt. Vihdoin lääkäri päätteli, että minulla on vatsahaava, vaikka siihenkään ei löytynyt mitään todisteita. Ehdotin lääkärille (vatsatautien erikoislääkäri), että voisiko vaiva johtua kaurasta, mutta lääkäri mitätöi asian heti. Aikuisilla kuulemma ei missään nimessä voi olla kaura-allergiaa, se on pikkuvauvojen vaiva. Hän määräsi lääkityksen vatsahaavaan.
Ennen kuin aloin syödä vatsahaavalääkettä, päätin kokeilla kauratonta ruokavaliota. Vaiva kaikkosi kuin veitsellä leikaten. Ei mitään kipuja, ei ripulia. Olen yrittänyt pysytellä täysin kaurattomalla linjalla, mutta välillä vahingossa syön kauraa, ja siitä seuraa heti poltteet ja ripuli. Esimerkiksi kerran menin ostamaan muroja aamupalaksi, ja töissä taas oli aivan helvettiä. Kotona tutkin muropakettia, ja totta tosiaan, kauramurojahan ne olivat. En ollut edes ajatellut, että murojakin tehdään kaurasta.
Nykyisin kauraa tungetaan joka paikkaan. Kauratonta leipää ei tahdo löytyä. Aina on vähintään jotain kauralitistettä joukossa. Annoin Fazerille palautettakin siitä, että ennen he myivät grahamleipää, joka sopi minulle hyvin, kunnes alkoi tulla vaivoja, ja kas kun tutkin pussin tietoja, huomasin, että hitto vieköön siihenkin oli alettu tunkea kauraa sekaan.
Itse syön lähinnä näkkileipää ja sämpylöitä. Viljoista ohra ja vehnä sopivat, samoin ruis-vehnäsämpylät. Ruisleipä sellaisenaan ei oikein makunsa puolesta maistu ja pakkaa pierettämäänkin. Puhdas vehnäsämpylä taas tuntuu tulevan kauhean hitaasti suolesta läpi, joten sekaleipää koetan suosia. Puuroa ja velliä meillä tehdään mannavehnästä ja riisistä. Olen oppinut korvaamaan resepteissä kaurahiutaleet vehnähiutaleilla.
Mysliä ei voi tietenkään ostaa, saati syödä hotelliaamiaisella jogurtin joukossa, vaan se täytyy itse sekoitella vehnähiutaleista, rusinoista, siemenistä ja pähkinärouheesta. Onneksi noita on hotelleissakin nykyisin erikseen astioissa.
Asia harmittaa sikäli, että lapsena meillä ei syöty koskaan puuroa paitsi jouluna riisipuuroa. Kaurakeksejä kyllä joskus harvoin tehtiin, eikä silloin tullut mitään ongelmaa. En ole tottunut kauran syöjä, mutta nyt kun aloitin sen kaurapuuroelämäni, se oli yhtäkkinen muutos ja sain kerralla aina ison satsin kauraa. Se oli varmaan elimistölle liian iso sokki, vaikka mitään viljaongelmia ei ennen ole ollut.
Sekin harmittaa, kun koko ajan joka paikassa hehkutetaan kauran sopivuutta kaikille, vaikka on selkeästi minunkin kaltaisiani ihmisiä, joille muut viljat sopivat mutta kaura ei. Onkohan kauraa jotenkin jalostettu erilaiseksi kuin se oli vielä esim. 30 vuotta sitten?
Minulle ei myöskään sovi kaura, venhä ja ruis. Kaura varsinkin tuntuu olevan sellainen jota suositellaan jos ei vehnä sovi, joten tuon kanssa oli vähän sulattelemista (pun intended). Vaikeuttaa ruokavalion suunnittelua huomattavasti.
Kaurapuuro on mulle aamupalana pahin mahdollinen. Aivan helvetilliset vatsakivut ja kiljuva näläntunne jo tunnin päästä puuron syönnistä.
Ei muuta asiaa syönkö sen pelkältään tai voisilmän kanssa tai marjojen kanssa, lopputulos on ihan sama. Tällä palstalla tätä ei millään uskota, toisaalta täältä on löytynyt kohtalotovereita joilla just sama reaktio kaurapuuroon.
Muuten kaura sopii, vaikka kauraleipä ei aiheuta tuollaista, ainoastaan puuro.
Kyllä tulee oireita!
Naurattaa se lehtijuttu missä otsikkona oli että "hän söi kuukauden ajan aamupalaksi kaurapuuroa ja näin se vaikutti". Mulla tulis vähän p*skaisempi tarina =D ja monella muullakin.
Mun kaverilla oireet aiheutti puuron päälle laitettu kaneli.
Joo, en voi syödä kauraa (enkä useimpia muita viljoja), vaikka mitään keliakiaa/allergiaa ei ole todettu. Vatsa tulee todella kipeäksi.
Kaurapuuro saa vatsan toimimaan niin vikkelästi, ettei aina kerkeä kolmen (3) metrin matkaa pöydästä pytylle...
Pitää ensin tottua kuituun ja juoda tarpeeksi.
Vanha ketju, mutta täälläkin yksi kaurasta kipeäksi tuleva. En voi syödä sitä missään muodossa pieniäkään määriä. Seurauksena kauheat vatsakrampit ja väänteet ja ripuli. Mikä pahinta tuo ripuli on todellakin sitä laatua, että yksi vatsan vääntäisy ja heti pitäisi olla vessassa.
Mikään siedätys tai tottuminen ei poista vaivaa... Ja todellakin harmillista, tuota pahuksen kauraa tungetaan nykyään joka paikkaan.
No, älä syö kauraa.