Leena, 76, järkyttyi lääkäriltä saamastaan kirjeestä epäilee ikäsyrjintää
www.is.fi/kotimaa/art-2000010875836.htmlwww.is.fi/kotimaa/art-200001087…
No niin, nyt järkytytään siis hyvistäkin uutisista.
Olet terve. Seurantaa ei tarvitse jatkaa, koska ikäkin tulee vastaan isoille hoidoille ja leikkauksille.
Leena: "Minulla ei ole mitään perussairauksia. Tämä ei johdu viinasta eikä tupakasta. Liikun. Ei ole ylipainoa. En ymmärrä, että miten kuntoni on niin huono, että minua ei enää edes seurata, hän sanoo."
Voi tätä väärinymmärrysten määrää taas kerran, Leena parka.
Sinua ei seurata, kun olet terve.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän Leena ole tutkimusten mukaan terve! Ne kystat ovat edelleen olemassa, ne eivät ole kadonneet ja jos Leenalla olisi ikää 50v, niin seurantaa jatkettaisiin.
Minusta ne lääkäreiden perustelut oli lystejä: jos seurannassa löytyisi syöpään viittaavia muutoksia, ei 90v ikäinen enää kestäisi isoa leikkausta, joten ei kannata seurata. Tässä on kuitenkin 14 vuotta siihen, että Leena on 90v, joten oikeastiko hän on leikkauskelvoton?
Vai sanotaanko 36v ikäiselle raskaana olevalle naiselle, että ei me sun raskautta seurata, koska 14 vuoden kuluttua ei periaatteessa edes voi olla raskaana, joten turha sitä on nytkään miettiä, miten tilanne etenee.
Olen Leenan kanssa ihan samaa mieltä: kyse on ikäsyrjinnästä ja siihen tulee puuttua!
Ovat hyvälaatuisia kystia eivätkä enää kahden vuoden kuluttua vaadi
Huomaan realismia ja hoidon rajausta ja se on hyvä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerilla pitäisi olla käytettävissä yksityinen lääkäri 24/7 seuraamassa terveen boomerin vointia? Ei ole röyhkeydellä rajaa taas ahneen sukupolven osalta.
Tervetuloa boomerihullu. Keksi jotain omaperäistä.🤮
Vaikutat fiksulta. Kansakoulu kesken edelleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerilla pitäisi olla käytettävissä yksityinen lääkäri 24/7 seuraamassa terveen boomerin vointia? Ei ole röyhkeydellä rajaa taas ahneen sukupolven osalta.
Tämä. Sukupolvi on ahminut omaisuudet, työpaikat ja jättieläkkeet. Nyt pitäisi yhä palvelun tulla kuin manulle illallisen. Jumalauta minä vihaan boomereita.
Jättieläke? Monilla ikänsä töissä olleilla on pazka eläke.
Olisit jatkanut työelämää superkarttumalla, meillä nuoremmilla ei sellaista vaihtoehtoa ole. Sekin poistettiin heti kun boomerit eläköityvät.
En ole eläkkeellä. Olen 50+ osatyökyvytön. Esim. mun vanhemmat ovat sen verran sairaita että eivät ole voineet tehdä töitä eläkeiköisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Sukupolvi on ahminut omaisuudet, työpaikat ja jättieläkkeet. Nyt pitäisi yhä palvelun tulla kuin manulle illallisen. Jumalauta minä vihaan boomereita.
Jättieläke? Monilla ikänsä töissä olleilla on pazka eläke.
Olisit jatkanut työelämää superkarttumalla, meillä nuoremmilla ei sellaista vaihtoehtoa ole. Sekin poistettiin heti kun boomerit eläköityvät.
En ole eläkkeellä. Olen 50+ osatyökyvytön. Esim. mun vanhemmat ovat sen verran sairaita että eivät ole voineet tehdä töitä elä
Voi voi, kuinkas sattuikaan. Aina niin sairaita = laiskoja, mutta eläkkeen pitäisi silti olla kymppitonnin kuukaudessa.
Muistattehan kaikki kommentoijat kieltäytyä kaikista seulontatutkimuksista, ellei teillä ole jo jotain oireita. Muuten aika tekopyhää kommentointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia ikään perustuvia hoitopäätöksiä tehdään jatkuvasti eikä sitä voida pitää syrjintänä jos on toimittu sääntöjen mukaan, jotta olisi sen kirjeen saaja voinut vedota muuhun kuin syrjimiseen, verrannut vaikka jonkin toisen maan vastaavaan tilanteeseen.
Ikäsyrjintä on ikäsyrjintää. Ei siinä tarvita vertailuja toisiin maihin. Suomessa herkästi jätetään seniorikansalaiset tutkimatta ja hoitamatta pelkän iän perusteella. Suomalaisten eliniän odote on jo kääntynyt laskuun, koska julkinen terveydenhuolto on rappiolla.
Kuule kun edes työikäiset ei pääse lääkäriin, niin miksi tuottamattomia kulueriä pitäisi syynätä suurennuslasin kanssa joka viikko? Maksa itse lääkärikäyntisi, niin minäkin joudun tekemään.
"Tuottamattomia kulueriä"? Unohdatte, että tuo ikäluokka on kasvanut niukkudessa, rakentanut Suomen sodan jälkeen 1 Mk tuntipalkoilla ja 1 päivä/viikko vapailla. Roskiin heti, kun ei enää tuota? Lasketaanko kaikista ihmisistä sen hetkinen tuotto ja menoerä? Lapset ei tuota, mutta on menoeriä? Nykyään siis raha ratkaisee eikä mikään muu merkitse mitään?
Leenalle olisi hoitavan lääkärin pitänyt selittää miksi seurantaa ei ole syytä jatkaa. Niin sitä ei tarvitsisi lehtien palstoilla kysellä.
Oireettomia haima kystia on isolla osalla väestöä. Usein nämä löytyvät sattumalöydöksinä kun kuvataan mahaa jostain muusta syystä. Samalla tavalla esim maksassa on viattomia kystia ja muissakin elimissä. Jos ne on todettu hyvänlaatuisiksi, eivätkä oireile, ei seurantaa tarvita. Jotain rajaa sentään.
Oikeasti jutussa luki että nuorempiakin seurataan pari vuotta ja tätä on seurattu 1,5 vuotta. Jos menee vuosikymmeniä että ehkä voi kehittyä syöväksi nuo kysta, tuskin tuo mummo on enää murehtimassa edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
taitaa olla alkis ei muuten noin sekavaa aloitusta tee jos olisi seurantaan määrätty olisi valittanut kuinka lääkärit aivan turhaan juoksuttavat tervettä seurannoissa olisi siitäkin jonkun salaliitto teorian korruptioineen kehittänyt.
Hänellä on haimassa kystia, joita on seurattu. Ei siis huvikseen ole kuvattu haimaa, jossa ei ole mitään muutoksia. Jos hän olisi nuorempi, seurantaa jatkettaisiin. Mutta kun ikää on yli 70 vuotta, todetaan ettei elämän mahdollinen lyheneminen esim. kymmenellä vuodella haittaa. Kaikkihan me kuollaan joskus, joten miksi ylipäänsä järjestää mitään seulontatutkimuksia rinta- tai kohdunkaulansyöpään tai suolistosyöpiin. Säästyisi paljon rahaa ja resursseja.
Lue juttu !!!! Nuorempia seurataan pari vuotta, ei sen pidempään
Joku purkaa katkeruuttaan palstalla. On helppo syyttä toisia ja nähdä ne syyllisenä oman elämän kipuiluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia ikään perustuvia hoitopäätöksiä tehdään jatkuvasti eikä sitä voida pitää syrjintänä jos on toimittu sääntöjen mukaan, jotta olisi sen kirjeen saaja voinut vedota muuhun kuin syrjimiseen, verrannut vaikka jonkin toisen maan vastaavaan tilanteeseen.
Ikäsyrjintä on ikäsyrjintää. Ei siinä tarvita vertailuja toisiin maihin. Suomessa herkästi jätetään seniorikansalaiset tutkimatta ja hoitamatta pelkän iän perusteella. Suomalaisten eliniän odote on jo kääntynyt laskuun, koska julkinen terveydenhuolto on rappiolla.
Kuule kun edes työikäiset ei pääse lääkäriin, niin miksi tuottamattomia kulueriä pitäisi syynätä suurennuslasin kanssa joka viikko? Maksa itse lääkärikäyntisi, niin minäkin joudun tekemään.
Housuissas on tuottamaton kuluerä. Jos ihminen on tehnyt töitä n 40 v ja maksanut veronsa, niin onko tuottamaton. Mikä olisi sinunkin olotilasi ilman edellisten sukupolvien verorahoja. Kerropa🙄
Vierailija kirjoitti:
Oireettomia haima kystia on isolla osalla väestöä. Usein nämä löytyvät sattumalöydöksinä kun kuvataan mahaa jostain muusta syystä. Samalla tavalla esim maksassa on viattomia kystia ja muissakin elimissä. Jos ne on todettu hyvänlaatuisiksi, eivätkä oireile, ei seurantaa tarvita. Jotain rajaa sentään.
Ehkä hoitavan tahon olisi pitänyt se kertoa potilaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ja viisivuotiaina maksoitte yksin sotakorvauksetkin. Sekin on täällä kuultu.
Vierailija kirjoitti:
Muistattehan kaikki kommentoijat kieltäytyä kaikista seulontatutkimuksista, ellei teillä ole jo jotain oireita. Muuten aika tekopyhää kommentointia.
Esim. rintasyöpäseulannat voisi kaikilta lopettaa. Jos on terve rinta eikä itse löydä kyhmyä, on aivan turha niitä tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Housuissas on tuottamaton kuluerä. Jos ihminen on tehnyt töitä n 40 v ja maksanut veronsa, niin onko tuottamaton. Mikä olisi sinunkin olotilasi ilman edellisten sukupolvien verorahoja. Kerropa🙄
Valitettavasti ihminen, joka ei tee enää töitä, on pelkkä kuluerä valtiolle. Niin se vaan menee vaikka olisi tehnyt 1000 vuotta töitä menneisyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti jutussa luki että nuorempiakin seurataan pari vuotta ja tätä on seurattu 1,5 vuotta. Jos menee vuosikymmeniä että ehkä voi kehittyä syöväksi nuo kysta, tuskin tuo mummo on enää murehtimassa edes.
14 vuotta ei ole vuosikymmeniä? Nykyään monet haluaisivat elää terveenä ja pitkään. 70-90v voi terveenä omata vielä ikävuosia lisää. Ei ihmisiä pitäisi tosiaan luokitella iän mukaan tai jonkin asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen ikäluokkansa sosialisti. Tuijottaa vain omaa napaansa kädet kainaloita myöten toisten taskuissa.
Sivua ei löydy. Yllätys..
Ap oli vaan sössinyt tuon linkin ja laittanut sen kahdesti peräkkäin.
Kiitos!
Onko jutussa vanhuksesta useampi kuva hänen armonsa Itse itsestään? 🙂
NAAMApuolelta ; -- )
no mutta nyt alan ymmärtää... Onko Rinsessa Itse ottanut yhteyttä lehtiin .....😉😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kaikki jotka elävät vastikkeettomien sosiaalitukien varassa, näihin kuuluu myös työeläkkeet, ovat tuottamattomia kulueriä. Mene töihin niin olet jälleen tuottava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. rintasyöpäseulannat voisi kaikilta lopettaa. Jos on terve rinta eikä itse löydä kyhmyä, on aivan turha niitä tutkia.
Miksi ne pitäisi lopettaa, kun ne on terveydenhuollossa katsottu tarpeellisiksi? Nekin lopetetaan 69 ikävuoteen, koska sen jälkeen niistä ei enää ole mainittavaa hyötyä.
Hänellä on haimassa kystia, joita on seurattu. Ei siis huvikseen ole kuvattu haimaa, jossa ei ole mitään muutoksia. Jos hän olisi nuorempi, seurantaa jatkettaisiin. Mutta kun ikää on yli 70 vuotta, todetaan ettei elämän mahdollinen lyheneminen esim. kymmenellä vuodella haittaa. Kaikkihan me kuollaan joskus, joten miksi ylipäänsä järjestää mitään seulontatutkimuksia rinta- tai kohdunkaulansyöpään tai suolistosyöpiin. Säästyisi paljon rahaa ja resursseja.