Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi 700/kk vuokra on ihan törkeen kallista, mutta saman suuruiset lainakorot ja remppakulut on järkevää oman varallisuuden kerryttämistä?

Vierailija
29.12.2024 |

Oli aika mielenkiintoinen keskustelu lainakorkojen ja suurten remppojen keskellä kamppailevan kaverin kanssa. Ihmetteli aivan silmät pyörien vuokra-asumisen törkeää kalleutta ja miten järjetöntä on heittää rahaa kaivoon.

Kommentit (717)

Vierailija
101/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kovin monella ole 700 euron lainakorot kuussa? Remppakulujakaan ei tule joka kuukausi. 

Huoh. Miten vaikeaa on ymmärtää että lainakorot + remppakulut kk-tasolle jaettuna = noin 700 kk. 

Entä miten vaikeaa on ymmärtää, että kun omansa myy pois, saa kerralla kelpo summan rahaa. Kun vuokrasopimus päättyy, saa ehkä vuokratakuun takaisin.

Kenelle sä myyt?

Tulee potkulaki.

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta ja koko ajan tulee perikunnan asuntoja myyntiin.

Moni työikäinen ei saa edes lainaa.

jankututtaako kun isä veti perseeseen lapsena?

Vierailija
102/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoihin kerrostaloihin putkiremontit on todella kalliita koska siellä putket ja viemärit menee betonien sisällä. 

Meillä uusittiin putket+kylpyhuoneet sähkölämmitteisessä rivitalossa vuonna 2022 ja tähän minun asuntoon se maksoi 12 000e. Eniten aikaa meni kylpyhuoneeseen kun siellä vaihdettiin vedeneristeet uusiin eli piikattiin lattiat ja seinät auki mutta itse putkien uusimiseen meni 1-2 päivää. 

Mä olen kuullut että putkiremppa ja kylppäri on maksanut vanhoissa kerrostaloissa jopa 50 000e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla kun asuttiin niin maksettiin vähän päälle 1000 vuokraa, ei saatu mitään tukia siihen. Nyt hinta on varmaan 1300. Samalla rahalla lyhennetään nyt omaa lainaa ja maksetaan toki niitä remppojakin. Jossain sitä joka tapauksessa pitää asua, mieluummin makselen pankille jotta jonain päivänä voi tätä omaksi kutsua.

Vierailija
104/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kovin monella ole 700 euron lainakorot kuussa? Remppakulujakaan ei tule joka kuukausi.

Kateellisen vuokralla asujan "korot" moninkertaistuvat näissä ketjuissa, kuten myös remontoinnin määrä, joka vähintään triplaantuu. Lisäksi remppoja ei voi tietenkään tehdä itse, tai pyytää kavereita edullisesti tekemään, vaan ne tekee tietty aina joku kallis firma tai ulkomaalainen joka petkuttaa ja tekee huonoa työtä.

Eli kannattaa maksaa liki tonni joka kk vuokraa, kuin yrittää säästää siihen omaan kämppään, josta ei tule koskaan häätöä, eikä sitä myydä alta pois. Lisäksi se on yleensä rauhallisempi ja itse valitulta asuinalueelta. Rempatakin saa just mieleisekseen ja lemmikkejä ottaa niin paljon kuin haluaa. Asiat hoidetaan hyvin, kun kaikilla on rahat kiinni asunnossa.

Mutta ei, on niin paljon paremp

Niin, jotkut ihan oikeasti tykkäävät asua vuokralla ja tykkäävät siitä vapaudesta. Miksi sitä on niin helvetin vaikeaa ymmärtää? No tietysti siksi, koska kuvittelet olevasi jotenkin parempaa ja äveriäämpää väkeä koska asut omistuskämpässä. No, et ole yhtään parempi. Mutta hemmetin epävarma olet, kun täytyy noin todistella. Tee mielesi kanssa töitä ja opettele hyväksymään, että kaikki eivät halua samoja asioita kuin sinä, eikä se liity kateuteen mitenkään.

Mutta joku vuokralla-asuja tämänkin jankutus ketjun aloitti. Miksi? Kuka oikeasti vatvoo kaiket päivät muiden asumista ja asumiskuluja?  Joku palstahulluvarmaan, se sama, joka jankuttaa sähkölämmitteisten omakotitalojen työleiristä.

Ei kukaan normaali ihminen mieti päivän aikana hetkeäkään sitä, miten muut asuvat tai mitä muut asumisesta maksavat. Ellei asia nyt tule jostain syystä puheeksi.

Toinen asia mikä näissä keskusteluissa nousee esille on, että ne vuokralla-asuja jankkaavat kokoajan kerrostaloista. Eli oletus on, että se omistusasuja asuu kerrostalossa, kuten varmasti pk-seudulla suuri osaa asuu. Uskallan silti väittää, että monella muulla paikkakunnalla esimerkiksi  kolmevitoset lapsiperheelliset asuvat ihan omakotitalossa. Kun ne hinnat on halvempia, kuin pk-seudulla pienenkään yksiön hinta  

Vierailija
105/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni yrittäjä menettää asumistuen tammikuussa omistusasuntoon. 

"Asunto tulkitaan omistusasunnoksi, vaikka asunnosta olisi tehty vuokrasopimus, jos asunto, jossa yrittäjä asuu, on kiinteistöosakeyhtiön tai yrityksen nimissä ja yrittäjä omistaa yrityksestä vähintään 50 prosenttia."

https://www.salkunrakentaja.fi/2024/08/asumismenot-asumistuki

Vierailija
106/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateellisen vuokralla asujan "korot" moninkertaistuvat näissä ketjuissa, kuten myös remontoinnin määrä, joka vähintään triplaantuu. Lisäksi remppoja ei voi tietenkään tehdä itse, tai pyytää kavereita edullisesti tekemään, vaan ne tekee tietty aina joku kallis firma tai ulkomaalainen joka petkuttaa ja tekee huonoa työtä.

Eli kannattaa maksaa liki tonni joka kk vuokraa, kuin yrittää säästää siihen omaan kämppään, josta ei tule koskaan häätöä, eikä sitä myydä alta pois. Lisäksi se on yleensä rauhallisempi ja itse valitulta asuinalueelta. Rempatakin saa just mieleisekseen ja lemmikkejä ottaa niin paljon kuin haluaa. Asiat hoidetaan hyvin, kun kaikilla on rahat kiinni

Hallitus leikkaa, kukaan ei halua vuokrata sähkölämmitteistä asuntoa. 

Kelalla on lämmityslaskussa katto.

Oletko sä ostanut sähkölämmitys paskan? 

Vierailija
107/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Miten vaikeaa on ymmärtää että lainakorot + remppakulut kk-tasolle jaettuna = noin 700 kk. 

Niin, ymmärrettiin kyllä, ei edelleenkään täsmää. Minkälaisessa asunnossa nuo kulut ovat noin valtavat? Mitä toi sun laskutoimitus on syönyt?

Esimerkiksi naapurilla pelkästään lainankorko+marginaali on kuulemma tällä hetkellä 3,5% eli jos lainaa on yli 240 000€, pelkkää korkoa on yli 700€. Jos teet vaikkapa 20 000€:lla remonttia, ja ajattelet maksuajaksi 20 vuotta, on tuo n. 85€/kk, jos et tee velkarahalla, josta joudut maksamaan korkoakin, silloin lainaa ei tarvitse olla kuin n. 215 000€ tai enemmän ja mennään yli 700€:n kk-kuluissa.

Vierailija
108/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh itelles. Asuntolainan korkoja maksetaan ihan jokaikinen kuukausi, eikä mitään "kk-tasolle jaettuna". Opit sinäkin kun kasvat aikuiseksi ja saat sellaisen työpaikan, että pankki myöntää lainan ja voit ostaa ensimmäisen oman asuntosi. Taloyhtiön remppakulut maksetaan joko kerralla tai remonttivastikkeena, ei niitä voi yhdistää lainakuluihin mitenkään, ihan eri asia.

Vierailija
109/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska maksamastasi vuokrasta et saa pennin jeniä koskaan takaisin, oman asunnon voit myydä milloin vain ja saada isotkin kasat rahaa, markkinatilanteesta riippuen toki. Se on sijoitus, jonka arvo nousee. Ja kun laina on maksettu, asumiskulut romahtavat pelkkään vastikkeeseen. Vuokralla asumisessa ei ole mitään vikaa eikä väärää, se on vaan toisenlainen valinta ja sopii johonkin elämäntilanteeseen loistavasti.

Minulle asunto ei ole mikään sijoitus vaan minulle asunto on paikka missä asun. On harmillista että nykyään asunto ja auto on ihmisille vain sijoitus eli asioita joilla on tarkoitus tehdä voittoa. 

Kenellekähän auto on sijoitus???? Miten autolla tehdään voittoa? Sen arvo laskee joka päivä satasella. Mitä harmillista on siinä, että asunto on sijoitus? Miten se haittaa sinua? Mitä pahaa on voit

Aika monelle jotka ovat ostaneet uuden auton ja nyt monesti sähköautoilijat ovat tuskailleet sitä kun sähköautojen arvot on laskenu vielä enemmän. Autojen arvonaleneminen on aika iso juttu. 

Vierailija
110/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lisää leikkauksia asumislisään. Vanhemmiltaan vuokraamassaan tai vanhempansa omistamassa asunnossa asuva opiskelija voi saada tulevaisuudessa enintään 83 euroa asumislisää kuukaudessa, suunnittelee hallitus."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010717026.html

Vierailija
111/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskin joskus, paljonko olen maksanut vuokraa vuokralla asumisen vuosien ajan. Sillä rahalla olisi melkein pienen asunnon asuntolaina maksettu ja olisin selvinnyt siitä työttömänäkin siinä missä vuokrastakin. Kyllä kirpaisi. Mutta minkäs teet kun lainaehdot ovat niin tiukat... 

Laskeskelin että 20 vuoden aikana olisin maksanut vastike- ja korkomaksuja yli 100k euroa. Siihen päälle todennäköisesti olisi ollut isompia remppoja.

20v aikana vuokramenot ovat olleet noin 160k.   Eroa on toki jonkin verran, mutta se on huomattavasti pienempi kuin voisi äkkiseltään ajatella.

Kyllä ja unohdat vielä lisäksi sen, että omistajalla on se 200 000 € kiinni mitään vain juoksevia kuluja ja isoja jatkuvia riskejä tuottavassa kämpässä. Vuokralla asuvalla sama pääoma 200000€ tuottaa hyvin varo

Vuokrat on ainakin perheelliselle niin kalliita että ei olisi juurikaan varaa kyllä sijoittaa. Asuttiin 15v melko vaatimattomassa omistusasunnossa ja samalla sijoitettiin. Sitten myytiin osa sijoituksista ja tuo omistusasunto ja ostettiin uusi okt. Nyt on nettovarallisuudesta puolet tässä okt:ssa ja puolet osakesijoituksissa. Ja kun tässä on halvempaa asua kuin vuokralla niin sijoitetaan koko ajan edelleen osakkeisiin. On hyvä että varallisuutta hajautetaan. 

Vierailija
112/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lisää leikkauksia asumislisään. Vanhemmiltaan vuokraamassaan tai vanhempansa omistamassa asunnossa asuva opiskelija voi saada tulevaisuudessa enintään 83 euroa asumislisää kuukaudessa, suunnittelee hallitus."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010717026.html

Elokuusta alkaen äiti ja isä maksaa asunnon lainan ja yhtiövastikkeen. 

Vierailija
113/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ymmärrettiin kyllä, ei edelleenkään täsmää. Minkälaisessa asunnossa nuo kulut ovat noin valtavat? Mitä toi sun laskutoimitus on syönyt?

Esimerkiksi naapurilla pelkästään lainankorko+marginaali on kuulemma tällä hetkellä 3,5% eli jos lainaa on yli 240 000€, pelkkää korkoa on yli 700€. Jos teet vaikkapa 20 000€:lla remonttia, ja ajattelet maksuajaksi 20 vuotta, on tuo n. 85€/kk, jos et tee velkarahalla, josta joudut maksamaan korkoakin, silloin lainaa ei tarvitse olla kuin n. 215 000€ tai enemmän ja mennään yli 700€:

Mitäs ovat ostaneet noin kalliin asunnon? 240 000e asunnosta on minun mielestä aivan valtavasti, miksi laittaa noin paljon asuntoon? Minä ostin omasta mielestä kalliin asunnon kun maksoin tästä 78 000e. 

Vierailija
114/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto ei säily ilman korjauksia ja myös vuokra-asuntoa on ylläpidettävä. 

Kun olen maksanut kiltisti lyhennykset, korot ja muutaman pienen korjauslaskun, minulla on nyt velaton asunto. Äiti teki samoin, joten myös perin häneltä velattoman asunnon. Isän talo on myyntikelvoton, mutta on parintuhannen neliön tontilla hyvällä paikalla pk-seudulla. Velaton sekin.

Onhan se nyt ihan eri asia kuin olla vain maksanut vuokraa, vaikka nyt asuntokauppa takkuaisikin. Oman asunnon koon ja sijainnin voi valita vapaasti. Sekä seinien värin ja kiintokalusteet jne.

Vierailija
115/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kannattaa maksaa liki tonni joka kk vuokraa, kuin yrittää säästää siihen omaan kämppään, josta ei tule koskaan häätöä, eikä sitä myydä alta pois. Lisäksi se on yleensä rauhallisempi ja itse valitulta asuinalueelta. Rempatakin saa just mieleisekseen ja lemmikkejä ottaa niin paljon kuin haluaa.

laitahan se vuokra mun tilille.

Vierailija
116/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Remppakulut kasvattaa asunnon arvoa ja sitä kautta omaa varallisuutta. Lainan korot on toki aina hukkaan heitettyä rahaa.

Tämä riippuu kyllä asunnon sijainnista ja politikkojen päätöksistä. Kuinka paljon on hylättyjä rakennuksia, joilla arvo on negatiivinen? Näitä löytyy myös Helsingistä ja Espoosta. Hylättyjä huviloita, purettavia kerrostaloja ja rivitaloja. Ja noissa arvoalueiden arvotaloissa ylläpitokulut ovat sen verran tyyriitä, että yhtiövastike kipuaa hyvinkin vuokran tasolle. Kivijalkakaupat eivät enää maksa korkeita vuokria, joilla rahoitetaan asukkaiden kuluja. 

Vierailija
117/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi itse valita maksaako vuokraa vai koettaako ostaa oman, jolloin 20 vuoden kuluttua kun laina on maksettu, voi sitten asua halvemmalla ehkä loppuikänsä.

Kun se laina on maksettu, alkaa uusien lainojen maksu remppojen muodossa.   Julkisivu, parvekkeet, ikkunat, putket, sähköt, piha, katto jne.

Asuntolaina ei tarkoita sitä, että se kämppä on sun viimeinen kotisi elämäsi aikana. Aina voi muuttaa, eikä ruveta uudestaan maksamaan remontteja.

Vierailija
118/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, me asutaan miehen kanssa eri osoitteissa. Mä omistan molemmat okt:t. Ovat maalla, toinen maksoi 90 000, toinen 65 000. Mies asuu lasten kanssa ja on mulla vuokralla, mä maksan myös sähkölaskun. Näin voin vähentää sen kuluna verotuksessa, kun tukisin heitä sen maksulla joka tapauksessa ja kela maksaa miehelle asumistukea noin 600 e/kk ja mies maksaa mulle 880e vuokraa kuukaudessa! Kela siis käytännössä maksaa sen, kun mulla on asunnosta laina. 

Toki järjestely hankaloituu lasten muuttaessa pois kotoa, mutta ei taida ihan hetkeen tapahtua. 

Että ei ne sähkölämmitteiset talot niin huonoja oo :D

Vierailija
119/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaupungissa saa kolmion vuokrattua 500 eurolla. 

Ja kela maksaa kolmioon asumistukea maksimissaan 600.

Eli ei noista edes vuokraa enää kukaan paljon maksa. 

Vierailija
120/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi naapurilla pelkästään lainankorko+marginaali on kuulemma tällä hetkellä 3,5% eli jos lainaa on yli 240 000€, pelkkää korkoa on yli 700€. Jos teet vaikkapa 20 000€:lla remonttia, ja ajattelet maksuajaksi 20 vuotta, on tuo n. 85€/kk, jos et tee velkarahalla, josta joudut maksamaan korkoakin, silloin lainaa ei tarvitse olla kuin n. 215 000€ tai enemmän ja mennään yli 700€:

Tuon kokoisen ja hintaisen asunnon vuokra EI OLE 700 euroa vaan reilusti enemmän.