Miksi 700/kk vuokra on ihan törkeen kallista, mutta saman suuruiset lainakorot ja remppakulut on järkevää oman varallisuuden kerryttämistä?
Oli aika mielenkiintoinen keskustelu lainakorkojen ja suurten remppojen keskellä kamppailevan kaverin kanssa. Ihmetteli aivan silmät pyörien vuokra-asumisen törkeää kalleutta ja miten järjetöntä on heittää rahaa kaivoon.
Kommentit (717)
Tosiasiahan on ettei kaikilla suomalaisilla enää ole mahdollisuutta omistusasuntoon. Johtuu asuntojen hintatasosta ja nykyisistä palkoista. Suomeen on myös tullut paljon rahattomia ihmisiä, jotka saavat rahansa Suomen valtiolta eli kaikilta veronmaksajilta. Ja se vähentää suomalaisten veronmaksajien rahavaroja.
jankuttaja tykkää maksaa muitten lainoja ja taloyhtiön lainoja vuokran muodossa.mahtaa vituttaaaaa.
no tyhmä on tyhmä.
Ei rahoja saa kuitenkaan mukaansa tuonpuoleiseen eikä niillä varmaan siellä mitään tekisikään
Vierailija kirjoitti:
Ei rahoja saa kuitenkaan mukaansa tuonpuoleiseen eikä niillä varmaan siellä mitään tekisikään
eli kannattaa ollä tyhmä niin kauvan kun elää?
jankuttaja tykkää maksaa muitten lainoja ja taloyhtiön lainoja vuokran muodossa.mahtaa vituttaaaaa.
no tyhmä on tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä maailman tilanteessa esim pienen yksiön ostaminen lainalla hintaan 200 000€ mitä järkeä? Kuka haluaa sijoittaa rahansa tänne ja kuvittelee viettävänsä mukavia eläkepäiviä? Surkea sijoitus on Suomi, naapurissa Venäjä mutta jos uskoo joulupukkiin niin sitten ehkä.
Venäjän trollin tekstiä. Kuvittelet varmaan Venäjän voittavan turhan ja typerän sotansa? Et tiedä montako sataa tuhatra venäläismiestä on kuollut turhaan vtun juuresämpärillinen palkkionaan.
Ryssy on ikuinen paaria, mutta sille voi sodan jälkeen myydä nylkyhintaan kaikkea kivaa.
APN KANNATTAA TUA AVAUS ILÄHETTÄÄ " YSTÄVÄLLEEN" SAA HÄNKIN NAURAA VAIKKA ON JO NAURANUTKIN. MITEN VOIT OLLA NOIN TYHMÄ.
Vierailija kirjoitti:
Eipä niin, ja siknä kohtaa ne onkin kiva jättää lapsille.
Ap on selvästi sukua, jossa perinnöksi jätetään lähinnä velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos puhutaan lainanlyhennyksestä, tietysti on järkevämpi lyhentää lainaa 700€/kk vs maksaa vuokraa 700€/kk. Lainassa maksat päämäärää kohti, että se asumus, jos kaikki putkeen menee, on jonain päivänä oma. Vuokrassa maksat oikeudesta asua jonkun toisen omistamassa asunnossa, ja siitä ei jää mitään käteen.
Mutta kun se lainanlyhennys ei riitä, vaan omistusasuja maksaa sen LISÄKSI vielä vastikkeita, korkoja, remppoja ja muita maksuja sen toiset 700€ sen lainanlyhennyksen päälle. Ollaan helposti tilanteessa jossa molemmat "menettää" sen 700€ toisten taskuihin. Omistusasujalla menee sitten se 700 sijoituksina omiin seiniin jotka joko pitää arvonsa tai sitten ei. Vuokra-asujalla vastaavasti jäisi se 700 käytettäväksi muuhun.
Karkea esimerkki toki, mutta kertoo sen ettei omistusasumisen ja vuokra-asumisen välinen hintaero ole lopulta nii
Niin no, itsellä jää vielä vastikkeenkin jälkeen reilu 300€ löysää, ennen kuin ollaan alueen vuokratasolla.
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu ihan siitä, missäpäin asuu. Täällä maalla kannatti ostaa oma, rempattu omakotitalo. Sen verran teimme itse, että värimaailma muuttui. Peruskunnostus oli tehty. Asuin neliöitä on 149m2. Autotalli varastoa, 50m2. Talo maksoi 73 000€ + remppaan 10 000€ . Lämmitykseen ja lämpimään veteen, 180€/kk. Sähkölasku n.100€/kk. Lainaa jouduttiin ottamaan 40 000€ . Vuosi vielä, ja sitten on oma. Edullista on asuminen, vaikka kaikki kulut laskee, vakuutukset ja kiinteistöverot. Kymmenen vuoden kuluttua ulkomaalaus ja sisäremppaa tarpeen mukaan. Tilaa on jälkikasvun temmeltää, ja ulkorakennuksessa kesäaitat, voipi tuoda tyttöjä yökylään...
Setämiesmitäs vaimo sanoo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä maailman tilanteessa esim pienen yksiön ostaminen lainalla hintaan 200 000€ mitä järkeä? Kuka haluaa sijoittaa rahansa tänne ja kuvittelee viettävänsä mukavia eläkepäiviä? Surkea sijoitus on Suomi, naapurissa Venäjä mutta jos uskoo joulupukkiin niin sitten ehkä.
Venäjän trollin tekstiä. Kuvittelet varmaan Venäjän voittavan turhan ja typerän sotansa? Et tiedä montako sataa tuhatra venäläismiestä on kuollut turhaan vtun juuresämpärillinen palkkionaan.
Ryssy on ikuinen paaria, mutta sille voi sodan jälkeen myydä nylkyhintaan kaikkea kivaa.
rysä mikä rysä.homo sergei laittaa vähä ylihintaa.mä maksoin mun yksiöstä 6 vuotta sit 48 000e mut sergein yksiöt maksaa 200 000e
Mä sain vakkarityön vasta nyt, ikää 53 joten vuokralla olen aina asunut. Olen miettinyt säästäisinkö käsirahan asuntoon (saisi maksaa maks 80k) mutta ehkäpä ei, joutuisin maksamaan lainaa 20v minun tuloilla nopeampi tahti ei onnistu ja kävisin siis jo kahdeksaa kymppiä kun asunto olisi oma! Liikaa riskitekijöitä, jos työpaikka meneekin alta niin uutta ei ehkä löydy, eläke on pieni ja vuokralla siihen kuitenkin saa tukia. Oman asunnon osto olisi ollut järkevää nuorempana jos se olisi silloin ollut mahdollista ja ehkä olisin jo lainan maksanut mutta että nyt hyppäsin siihen karuselliin tuntuisi hullulta.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain vakkarityön vasta nyt, ikää 53 joten vuokralla olen aina asunut. Olen miettinyt säästäisinkö käsirahan asuntoon (saisi maksaa maks 80k) mutta ehkäpä ei, joutuisin maksamaan lainaa 20v minun tuloilla nopeampi tahti ei onnistu ja kävisin siis jo kahdeksaa kymppiä kun asunto olisi oma! Liikaa riskitekijöitä, jos työpaikka meneekin alta niin uutta ei ehkä löydy, eläke on pieni ja vuokralla siihen kuitenkin saa tukia. Oman asunnon osto olisi ollut järkevää nuorempana jos se olisi silloin ollut mahdollista ja ehkä olisin jo lainan maksanut mutta että nyt hyppäsin siihen karuselliin tuntuisi hullulta.
Harkitse ASO:a jossa on edullisempi asua kuin kokonaan vuokralla ja siihenkin voi ottaa "asuntolainaa" siihen ASO-maksuun.
Me emme ostaneet kotia sijoituskohteeksi, emmekä ole pahoillamme, jos emme tästä voittoa saa. Se pääpointti on nimittäin asumismukavuudessa ja -laadussa. Ostimme täysin remonttikuntoisen asunnon, remointoimme sen lattiasta kattoon. Remontissa käytettiin laadukkaita tarvikkeita ja se on juuri sellainen kuin haluamme. Ennen oman ostamissa asuimme vuokralla ja vuokra-asuntojen taso oli surkea. 70-luvun muovimattoa lattioissa, kylppärit muovimatolla tai 80-luvun laatalla josta saumat homeessa, keittiökaappien ovet täynnä pintarikkoja, seinät täynnä taulukoukkujen reikiä, listat, karmit, kynnykset kuluneet, roikkuvia keittiön kaappien ovia jne. Kaikesta näki, että asunnoista ei oltu pidetty huolta millään tavalla. Kun sitten keväällä sulamisvedet valuivat liesituulettimen läpivientien kautta hellan päälle, meille tuli mitta täyteen vuokra-asumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu ihan siitä, missäpäin asuu. Täällä maalla kannatti ostaa oma, rempattu omakotitalo. Sen verran teimme itse, että värimaailma muuttui. Peruskunnostus oli tehty. Asuin neliöitä on 149m2. Autotalli varastoa, 50m2. Talo maksoi 73 000€ + remppaan 10 000€ . Lämmitykseen ja lämpimään veteen, 180€/kk. Sähkölasku n.100€/kk. Lainaa jouduttiin ottamaan 40 000€ . Vuosi vielä, ja sitten on oma. Edullista on asuminen, vaikka kaikki kulut laskee, vakuutukset ja kiinteistöverot. Kymmenen vuoden kuluttua ulkomaalaus ja sisäremppaa tarpeen mukaan. Tilaa on jälkikasvun temmeltää, ja ulkorakennuksessa kesäaitat, voipi tuoda tyttöjä yökylään...
Setämiesmitäs vaimo sanoo?
Nyt en oikein ymmärtänyt kysymystä. Pitäisikö olla joku tätimies.. ?
Jos ostit asunnon loppuvuodesta 2021 pk-seudulla, olet menettänyt 10-30 % sen arvosta. Samaan aikaan SP500 olisi tuottanut yli 50 %. Asunnon ostaminen on hyvä päätös, jos ei osta ihan huipulta ja ei voi asua ilmaiseksi missään. Asuntojen hinnat saattavat lähteä nousuun tai sitten eivät.
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiahan on ettei kaikilla suomalaisilla enää ole mahdollisuutta omistusasuntoon. Johtuu asuntojen hintatasosta ja nykyisistä palkoista. Suomeen on myös tullut paljon rahattomia ihmisiä, jotka saavat rahansa Suomen valtiolta eli kaikilta veronmaksajilta. Ja se vähentää suomalaisten veronmaksajien rahavaroja.
Oon 33v. Ja mulla säästöissä 125k. Toistaiseksi asun asuntovaunussa mutta mietin, Että pitäiskö ostaa sijoitusasunto vai pitää raha tilillä esimerkiksi matkustelua varten. Tai jos koiran ostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kovin monella ole 700 euron lainakorot kuussa? Remppakulujakaan ei tule joka kuukausi.
Kyllähän niitä remppakuluja maksetaan isommasta remontista vuosia, jopa vuosikymmeniä.
Ap:n logiikan mukaan niitä maksetaan ikuisesti joka kuukausi ja ne on samaa tasoa kuin vuokra. Kuinka sa4tanan tyhmää porukkaa täällä on?
Asuntolainan korkoa maksetaan 20 vuotta ja korko pienenee vuosi vuodelta jäljellä olevan lainan vähentyessä.
Vuokralurkki ehtii tuhlata vuokraan jopa 80 vuoden ajan ja vuokrat nousevat vuosi vuodelta.
Onhan tuossa aikamoinen ero.
tää kusipää jankuttaja nyt selittää paskaa täällä.mutta onneksi hänen tukia on leikattu alkaa koirankopin kokosen kämpän etsiminen mikä on tollaselle jankuttajalle oikeen.