Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unilääke vai ei?

Vierailija
29.12.2024 |

Kumpi parempi. Lyhyehköt (2-6h) luonnolliset unet, jossa muutama hyvin lyhyt heräily öisin vai 8-9h unilääke unet?

Olen nyt yrittänyt vieroittaa itseni imovanesta ja viimeksi otin pillerin viikko sitten. Ekat yöt meni maks 2h unilla mut pari yötä sitten nukuin 8h luonnollista unta. Ongelmana ollut siis nukahtaminen. Huomenna alkaa taas työt enkä haluais taas aloittaa lääkettä, joten siksi mietin et kumpi ompi parempi vaihtoehto, lyhyet luonnon unet vai normaali mittaiset lääkeunet?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tyhmä kysymys, mutta mitä tarkoittaa "siihen tulee riippuvuus", kun puhutaan näistä nukahtamislääkkeistä?

Vierailija
22/31 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketipinor on psykoosilääke, mirtatsapiini masennuslääke. Virallisesti ne eivät koukuta, mutta irtikään ei kovin helposti pääse.

Mirtazapiinin käyttö masennuslääkkeenä on lopetettu jo vuosikausia sitten. Ja masennuksen hoitoon käytettiin silloin aivan eri pitoisuuksia. Se mitä nyt määrätään nukahtamisvaikeuksiin on siis pieni määrä ja se auttaa vain siihen. Masennuksen hoitoon se annostus ei olisi mitenkään edes riittävä. Ja siitä pääsee kyllä todellakin helposti irti. Lähinnä siihen syntyy ns. psyykkinen riippuvuus, eli jos illalla sitä ei otakaan, niin oma mieli sanoo ettei nyt varmaan sitten tule uni. Mutta se lääkeaine itsessään ei jätä minkäänlaista koukkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ottanut puolikkaan mirtan joka ilta. Unen määrä noussut 3,5 tunnista 8,5 tuntiin per yö. 98% öistä. Vuoden ajan.

Sitä ennen kärsin uniongelmista vajaat 10v.

Vierailija
24/31 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiva lääke löytyy kokeilemalla, minulla se oli seitsemäs mitä kokeilin.

Vierailija
25/31 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole Ap mutta melatoniini ei käy mulle, on kokeiltu. Ei riitä teho ja sitten tulee hirveät sivuoireet, paniikki ja kortisolit tapissa herärytykseen, sekoittaa systeemin. 

Mirtazapini ei myöskään käynyt, jouduin siitä päivystykseen, en uskaltanut enää kokeilla.

Ketpinor ei myöskään käy, en nukkunut niin yhtään sen kanssa ja hirveitä sivuoireita, mm. sätkimistä kuin olisi ollut epsilepsia - mulla ei siis epilepsiaa. 

Imovane/Zopitin on ollut ainoa, mikä toimii ja ok.

Melatoniini toimii mulla parhaiten kun otan sen säännöllisesti oikeaan aikaan eli 5h ennen unen keskikohtaa, Tarkoittaa että se pitäisi ottaa n, 21.30-22. Ei myöhemmin. Ja mulle riittää ihan pieni 1 Mg annos. Annoksen suurentaminen vaan sotkee elimistöä.

Vierailija
26/31 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on ikää yli 50v ja olette naisia niin suosittelen kysymään gyneltä hormonikorvaushoitoa. Sillä voi olla myös hyvin suuri vaikutus uneen ja mielialaan.

Vierailija
27/31 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniaongelmia ei oteta lääkärissä vakavasti. Olen vuosikymmenet mennyt rikkonaisilla unilla, työviikot 2-6 tuntia melatoniinin avulla. Olen siis tosi sitkeä tapaus enkä ole kertaakaan ollut sairauslomalla tämän takia. Nyt kun ikää on kertynyt, huomaa, että elimistö alkaa reagoimaan. Sydän hakkaa, verenpaine on korkea, muisti pätkii. 

Vierailija
28/31 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doxepin ei koukuta samoin kuin Imovane, aamulla saattaa olla tosin hiukan tokkurainen olo. 

Vierailija
29/31 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kertakaikkiaan saa nukuttua, ja alkaa elimistö pettämään alta, niin eikö se unilääke ole siinä kohtaan se pienempi paha. Unettomuus altistaa mm. sydän- ja verisuonitaudeille ja alzheimerintaudille. 

Vierailija
30/31 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 h luonnollista unta on jo aika hyvä. Ota Imovane vain jos olet 2 edellisenä yönä nukkunut aivan liian vähän. Ja hae lähete unettomuuden nettiterapiaan.

Vierailija
31/31 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yrität vieroittaa itsesi lääkkeestä joka toimii?

Kannattais kodka reseptiä vaikea saada nykyään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme