Suomessaon suunnitelma jokaisen varalle mihin asemaan joutuu sodan tai muun katastrofin sattuessa. Miksi ei kerrota jo valmiiksi mihin ?
Että tietäisi ja osaisi valmistautua. Jos vaikka ei osaa sitä tehtävää mihin määrätään, voisi opetella valmiiksi. Ja minkä ikäisiä tämä koskee? 14 - 70? 16 - 75?
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla yksilöllinen myös ja naisille kanssa. Naisilla on paljon osaamista, mitä voisi käyttää hyödyksi tarpeen tullen. Naiset pitäisi myös opettaa ampumaan ja puolustamaan kotia tarpeen tullen.
Kukaan ei estä kotiäitiäkään hankkimasta metsästyslupia ja ilmakivääriä harjoittelua varten jos lupia ei saa. Kuntosalit ja kamppailuharrastusryhmät on keksitty-Onko niin hel..on vaikeaa olla oma-aloitteinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Ilmoitan jo nyt että en lähde. Aijon makoilla sohvalla niinkuin muulloinkin. Yhteiskunta ei auta minua nyt joten miksi auttaisin sitä?
Minä menen. Jos en muuhun pysty niin vaikka jalkarättejä viikkaamaan.
N60
Näin se näkyy sukupolvien erot ja moraalierot kirkkaasti yhdessä lauseessa. Jos en muuhun pysty.. Kiitos sinulle N60, sinunlaisesi ovat katoamassa.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Ilmoitan jo nyt että en lähde. Aijon makoilla sohvalla niinkuin muulloinkin. Yhteiskunta ei auta minua nyt joten miksi auttaisin sitä?
Voidaan raijata sut sohvines juoksuhaudan reunalle suojaksi.
Koko neuvostoliiton ajan olemme varautuneet.
Vierailija kirjoitti:
No mitä veikkaatte mihin minä 46v ADHD/autisti, osa-aikaeläkkeellä oleva työtön naisihminen sijoitetaan? Voisin jo aloitella kun en työelämään kelpaa. Ajokorttia ei ole.
Miinanpolkijaksi.
Me masentuneet voidaan pistää dynyä lanteille ja hankkiutua sopiviin kohteisiin mossahtamaan.
Miten nyt loppui trollailut ketjusta, vai alkoiko iikoreilla viikonloppuvapaat? 😁 Töihin joutuu ja pääsee, palkkaa maksetaan reilusti, keikkahommissa yleensä tulee kolme lämmintä ateriaa päivässä työnantajan toimesta, vanhukset jatkaa elämäänsä entiseen malliin, koulut jatkuvat, osa päiväkodeistakin olisi auki, äitiyslomat saa pitää, mahdollisuuksien mukaan normaalinmittaisia työvuoroja, lainat saadaan edelleen maksettua ja oma koti pidettyä. Mistä sitä nyt vielä voi trollailla?
Vierailija kirjoitti:
Me masentuneet voidaan pistää dynyä lanteille ja hankkiutua sopiviin kohteisiin mossahtamaan.
Masentuneiden määräkin yleensä vähenee merkittävästi siinä kohdin kun kriisit alkaa. Että uhka vai mahdollisuus?
Voi ostaa talvikenkiin sopivat alumiinipohjalliset sille varalle että joutuu talviaikaan olemaan ulkona pidempään. Ja hyvät talvikamppeet on Suomessa hyvä idea muutoinkin.
Ensisijaisesti jokainen siviili jatkaa omassa siviilityössään. Palvelukseen astuvien tilalle palkataan uusia työntekijöitä, ja jos ei työllisty omatoimisesti, niin sitten määrätään.
Jos ei ole sotimassa, eikä ole mitään hyödyllistä koulutusta ja oikeasti olisimme sodassa ja Venäjä meitä pommittaisi, niin ne muuta osaamattomat laitettaisiin raivaamaan raunioita. Eli kantamaan romahtaneita talonkappaleita pois kasasta, jotta sinne mahdollisesti loukkuun jääneet voidaan pelastaa. Onnistuu kielitaidottomaltakin.
"Siksi valtio ja kunnat ovat laatineet uudet väestön evakuointisuunnitelmat. Niissä lasketaan paljon kansalaisten omatoimisuuden varaan evakkoon lähdössä." IS
Ihmisillä ei ole autoa, osalla ei sukulaisia, voi olla yksin elävä, ei rahaa, ei mahdollisuus varautua ja on leikkurit tulossa, asumistuki lähtee pois joiltakin. Eli miten kansalaiset pääsevät itse jonnekin, vähän heikolta näyttää. Taloyhtiön bunkkeri on kuin ansaloukku jos tulipalo ja todella pieni, se ei ole kallion sisällä.
Vierailija kirjoitti:
No mitä veikkaatte mihin minä 46v ADHD/autisti, osa-aikaeläkkeellä oleva työtön naisihminen sijoitetaan? Voisin jo aloitella kun en työelämään kelpaa. Ajokorttia ei ole.
Eihän sitä vielä tiedä, sinut laitetaan sinne minne sillä hetkellä tarvitaan. Vaikka näkösuojaverkkoja solmimaan, siivoamaan tai jotain tarvikevarastoa hoitamaan. Kyllä tekemistä löytyy.
Ai s....tana minä joudun johonkin kamalaan hoivahommaan, kun on lähihoitajan paperit vanhustyöstä. En ole niitä töitä tehnyt enää vuosikymmeneen, koska en halua. Yäk. No, sota on kamalaa joten kai minä sitten vaan tyydyn pyyhkimään bersiitä.
Vierailija kirjoitti:
"Siksi valtio ja kunnat ovat laatineet uudet väestön evakuointisuunnitelmat. Niissä lasketaan paljon kansalaisten omatoimisuuden varaan evakkoon lähdössä." IS
Ihmisillä ei ole autoa, osalla ei sukulaisia, voi olla yksin elävä, ei rahaa, ei mahdollisuus varautua ja on leikkurit tulossa, asumistuki lähtee pois joiltakin. Eli miten kansalaiset pääsevät itse jonnekin, vähän heikolta näyttää. Taloyhtiön bunkkeri on kuin ansaloukku jos tulipalo ja todella pieni, se ei ole kallion sisällä.
Yhtäkkiä kellään ei ole autoa, ei sukulaisia missään, eikä rahaa yhtään edes bussilippuun.
Hohhoijaa.
Mitä jos moni ei luota sossuihin millin vertaa tai johonkin "joka vie jonnekin". Mihin. Eli tulee aika ongelma siitäkin. Ihmiset eivät halua yhteismajoitusta yleensä lainkaan, vaan yksityisyyttä. Mikään verho seinänä, ei ole wc, kuten Helsingissä jossain luolassa oli - ihan naurettavan huono varautuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä vielä tiedä, sinut laitetaan sinne minne sillä hetkellä tarvitaan. Vaikka näkösuojaverkkoja solmimaan, siivoamaan tai jotain tarvikevarastoa hoitamaan. Kyllä tekemistä löytyy.
Ei kannata yrittää kaikkia ihmisiä. Syntyy huonoa jälkeä jos väkisin.
Minä ainakin tiedän, lähden Rovaniemelle, voitelemaan 3. Erillisen potkukelkkaatalijoonan kelkkojen jalaksia kynttilällä.
Tämäpä tämä. Elämänhalunsa menettäneitä tuskin kannattaa etulinjoille laittaa,mutta toisaalta toimivat hyvinä maalitauluinakin,että mieti siinä sitten. Jos sota syttyisi, kävisi hyvin nopeasti selväksi,kuka on todellakin masentunut ja kuka ei. Loppuisi se tekodiagnoosien varassa loisinta siihen paikkaan.