Suojaosan poistolle kiitosta: Kokoaikaista työtä ei aiemmin kannattanut ottaa vastaan
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin. Hyvin menee.
Nyt pitäisi vielä saada jollakin taialla kokopäivätöitä tarjolle.
Valitettavasti tarjolla on vain osa-aikatöitä. Eikä niitä nyt pysty tekemään kuin opiskelijat ja eläkeläiset.
Työttömät saavat olla ihan kokopäiväisesti työttömiä. Ihanaa.
Osa-aikatöitä tehdään nytkin ja tuskin kaikki ovat opiskelijoita tai eläkeläisiä.mutta aina voi keksiä syitä miksi piitää maata kotona sen sijaan että hommaisi vaikka toisen osa-aikaisen paikan lisäksi .
Tämä logiikka sattuu mun päähän. Töitä ei ole nytkään kaikille halukkaille tarjolla ja neuvona on tässä "hommaa toinen työ". Eihän kaikki voi fiksuja puhua, mutta pikkuisen pitäisi haistaa, miltä se oma repliikki tuoksahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei varmana kukaan ole kieltäytynyt kokoaikatyöstä sen 300e suojaosan takia. Mitä v*ttua nyt taas. Sen sijaan nyt ei kannata ottaa vastaan mitään keikkatyötä kun suojaosa poistui.
No menisitkö itse johonkin raskaaseen kokoaikatyöhön josta saisit käteen vaikka 1500€, jos tuilla kikkaillen ja suojaosuuden verran töitä tehden saisit melkein saman elintason, lähes kokonaan ilman työntekoa?
Sinäkö et näe, että 1500 euroa raskaasta kokoaikatyöstä olisi ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei metroasemalla siivoa ketään kantistaustaista? Jos kerran mikä vain kokoaikatyö kelpaa, niin miten voi olla ettei kantiksia näy laitureita lakaisemassa?
Noihin siivousalan paskimpiin duuneihin ei palkata suomalaisia, esim mulla ei tutkinnollisena konkarina ole niihin mitään asiaa. Olen niihin työehtosopimuksen mukaan liian kallis, ja osaan myös lukea sen työehtosopimuksen, kuten te muutkin kantistaustaiset. Ongelma on ollut sama sen 20+ vuotta, minkä olen alalla ollut. -Laitoshuoltaja
Mutta entäs sellaiset joilla ei ole tutkintoa tai kokemusta? Miksei heitä näy, vaikka ovat valtaosa väestöä? Tuskin ne ma mut siellä palkatta työskentelee. Miksei kantis pärjää samalla rahalla?
Kerro, mikä se rahasumma on kun tunnut tietävän, ettei kukaan maamuu tee osa-aikaista siivousta ja saa siihen päälle tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin. Hyvin menee.
Nyt pitäisi vielä saada jollakin taialla kokopäivätöitä tarjolle.
Valitettavasti tarjolla on vain osa-aikatöitä. Eikä niitä nyt pysty tekemään kuin opiskelijat ja eläkeläiset.
Työttömät saavat olla ihan kokopäiväisesti työttömiä. Ihanaa.
Osa-aikatöitä tehdään nytkin ja tuskin kaikki ovat opiskelijoita tai eläkeläisiä.mutta aina voi keksiä syitä miksi piitää maata kotona sen sijaan että hommaisi vaikka toisen osa-aikaisen paikan lisäksi .
Tämä logiikka sattuu mun päähän. Töitä ei ole nytkään kaikille halukkaille tarjolla ja neuvona on tässä "hommaa toinen työ". Eihän kaikki voi fiksuja puhua, mutta pikkuisen pitäisi haistaa, miltä se oma repliikki tuoksahtaa.
Osa-aikaisia töitä on kyllä tarjolla mutta kun on helpompi elää tuilla.Kaikillf halukkaille ei tarvitsekaan löytyä,riittää kun täyttää ne avoimet paikat.
Verkkouutiset = nat sien propagandakanava, silkkaa valetta. Kun tätä schaissee kirjoitellaan, niin voiso miettiä sitä, että onko kokoaikatyötä edes tarjolla kaikille. Kun ei ole tarpeeksi minkäänlaisia työpaikkoja tarjolla, kun tuo äärioikeistolainen hallitus luo tarkoituksella laman ja hionon taloussuhdanteen, jotta ihmiset saadaan uskomaan tähän valheeseen, ettei yrityksillä ole varaa palkata työvoimaa. Kaikessa tähdätään vain tessien lakkauttamiseen ja työehtojen heikentämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hallitushan vei kannusteen tehdä töitä poistamalla suojaosan."
En ole hallituspuolueita äänestänyt, mutta eihän suojaosan poisto estä työntekoa. Jos olet siis terve ja työikäinen.
Kyllä se estää kun kaikki työ ei kannata enää. Miksi ottaa työtä vastaan jossa pelkkä palkka ei riitä elämiseen?
Suojaosan poiston ja asumistuen leikkausten jälkeen osa on joutunut hakemaan toimeentulotukea.
Eli työnteko ei kiinnosta, koska tuet ovat liian suuret vieläkin
Jos saisit valita tuet tai palkan jolla ei tule toimeen kumman valitset? Palkan pitäisi olla sellainen ettei tukia tarvitsisi mielellään koskaan.
Minä olen tehnyt työtä josta ei jäänyt käteen juuri mitään koska oli osa-aikatyö ja lapsille piti palkata hoitaja.Olen myös itse hakenut töitä josta jäi vähemmän käteen kuin kotona ollessaniKoska halusin tehdä töitä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei varmana kukaan ole kieltäytynyt kokoaikatyöstä sen 300e suojaosan takia. Mitä v*ttua nyt taas. Sen sijaan nyt ei kannata ottaa vastaan mitään keikkatyötä kun suojaosa poistui.
No menisitkö itse johonkin raskaaseen kokoaikatyöhön josta saisit käteen vaikka 1500€, jos tuilla kikkaillen ja suojaosuuden verran töitä tehden saisit melkein saman elintason, lähes kokonaan ilman työntekoa?
Vastasin jo aiemmin, että se on eri keskustelu. Jos olisi minusta kiinni, niin ottaisin liiat pois ökypalkkaisilta ja siirtäisin pienipalkkaisille suoraan ne rahat niin että kaikki saisi edes 2500e tai 3k brutto, ja mutta koska niin ei voi tehdä, niin sitten on seuraavaksi enemmän oikein, että työnteosta hyötyy suhteessa tuilla olemiseen.
Todellinen kannustinloukkuhan on ansiotuloverotuksen järjetön progressiivisuus.ei kannusta tekemään lisätöitä ei kannusta hakeutumaan vaativimpiin (ja työläimpään) työhön. Jo ihan keskituloisella 3-4k kuussa tienaavalla jokaisesta lisäeurosta viedään puolet pois!
Itse siirryin muutama kuukausi sitten tekemään 80%. Soppari että joka perjantai on vapaa 😊. Palkka tipahti noin kuudesta tonnista vajaaseen viiteen mutta verotus keveni niin paljon etten menetä kuin ehkä 500e/kk. Vapaapäivät lisääntyi 50% enkä ole todellakaan tekemässä niitä perjantain töitä viikolla. Puhelin kiinni ja torstaina viikonlopun viettoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei metroasemalla siivoa ketään kantistaustaista? Jos kerran mikä vain kokoaikatyö kelpaa, niin miten voi olla ettei kantiksia näy laitureita lakaisemassa?
Noihin siivousalan paskimpiin duuneihin ei palkata suomalaisia, esim mulla ei tutkinnollisena konkarina ole niihin mitään asiaa. Olen niihin työehtosopimuksen mukaan liian kallis, ja osaan myös lukea sen työehtosopimuksen, kuten te muutkin kantistaustaiset. Ongelma on ollut sama sen 20+ vuotta, minkä olen alalla ollut. -Laitoshuoltaja
Mutta entäs sellaiset joilla ei ole tutkintoa tai kokemusta? Miksei heitä näy, vaikka ovat valtaosa väestöä? Tuskin ne ma mut siellä palkatta työskentelee
En tiedä mitä metrosiivoojat tienaa. Olen vain pannut merkille, että kantiksille ei näy kelpaavan. Se taas puhuu sen puolesta, että jos näihin hommiin halutaan jatkossakin tekijöitä, niin ei voida maksaa työttömille (tai pari tuntia viikossa tekeville) saman verran tai lähes saman verran kuin kokoaikaisille työssäkävijöille. Tähän suojaosan poisto auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasin jo aiemmin, että se on eri keskustelu. Jos olisi minusta kiinni, niin ottaisin liiat pois ökypalkkaisilta ja siirtäisin pienipalkkaisille suoraan ne rahat niin että kaikki saisi edes 2500e tai 3k brutto, ja mutta koska niin ei voi tehdä, niin sitten on seuraav
Olisitko valmis samalla logiikalla kannattamaan orjuutta maassa jossa miljonäärien määrä kasvaa?
Koska "siihen en voi vaikuttaa", mutta köyhää on helppo lyödä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasin jo aiemmin, että se on eri keskustelu. Jos olisi minusta kiinni, niin ottaisin liiat pois ökypalkkaisilta ja siirtäisin pienipalkkaisille suoraan ne rahat niin että kaikki saisi edes 2500e tai 3k brutto, ja mu
Ei voi verrata orjuuteen tilannetta, koska Suomessa voi edelleen halutessaan elää vain tukien varassa. Nyt vain lähtee tuo mahdollisuus tienata siihen vapaasti 300e päälle. Eli jos haluaa jotain ekstraa niin pitää tehdä enemmän töitä kuin muutama tunti viikossa.
Yleisesti ottaen äänestän aina vasemmistoa ja mielummin ottaisin tasa-arvoisemman maailmanjärjestyksen. Uskon että se vielä tuleekin, kun kapitalismia on pakko säätää huomioimaan liika eriarvoistuminen ja ylikulutus. Mutta siis nyt ei olla vielä siellä, joten pitää lisätä oikeudenmukaisuutta niillä keinoilla mitä on ja mihin on varaa.
En tiedä mitä metrosiivoojat tienaa. Olen vain pannut merkille, että kantiksille ei näy kelpaavan. Se taas puhuu sen puolesta, että jos näihin hommiin halutaan jatkossakin tekijöitä, niin ei voida maksaa työttömille (tai pari tuntia viikossa tekeville) saman verran tai lähes saman verran kuin kokoaikaisille työssäkävijöille. Tähän suojaosan poisto auttaa.
Et siis ymmärrä. Suomalaista Mirkkua tai Lassea ei palkata niihin hommiin raivoisasta hakemisesta huolimatta. Ei tule valituksi, ei pääse, zilch, nada, no can do. Mikään määrä työttömien kepitystä ei muuta sitä tosiasiaa. Seuraavaksi voit haukansilmänä mennä katsomaan laivasiivoojia ja miettiä miksi he ovat kaikki tietyn ikäisiä, värisiä ja tiettyä sukupuolta. Kyllä se joskus valkenee.
Jos tuo on totta, että olet hakenut ja/tai varmistanut vierestä että moni tuttu todella on hakenut monta kertaa noihin hommiin eikä ikinä pääse edes haastatteluun, niin ihan vilpittömästi kehotan vinkkaamaan Hesarille juttua. Tuossahan olisi silloin jotain todella hämärää taustalla. Jopa ihm iskau ppaa.
Jos taas olet kerran pari hakenut, etkä päässyt, niin siitä ei voi tehdä mitään päätelmiä. Ja "kavereiden kertoma" on vain huhuja ilman todisteita myös. Moni työtön varmasti mielummin väittää hakeneensa KAIKKEA kuin myöntää ettei kuitenkaan ihan niinkään.
Mäkin teen töitä ihan täyspäiväsenä, mutten maksa veroja