Maistoin kylässä kaupan laatikoita, miten kukaan pystyy syömään niitä?!
Ihan sikapahoja.
Lanttulastikko kuivakan rakeista, porkkanalaatikko ei maistunut miltään ja imelletty perunalaatikko oli jäänyt imeltymättä ja suolakin oli kokilta unohtunut.
Rosolli maistui samalle etikalle ja kinkkukin oli säälittävä hakkeluksesta kasaan puristettu rulla.
Toisille menee vaan läpi kuin väärä raha. Hyi.
Miksette tee itse, on idioottihelppoa.
Kommentit (157)
Ei sitä laatikkoa kuulu syödä, vain se sisältö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on aikaa tehdä "oikeita" laatikoita niin siitä vaan. Ei ole nopea operaatio.
Aktiivinen työskentely n 20 min per laatikko.Tämä. Siitäkin suurin osa ajasta kuluu juuresten kuorimiseen.
Ei ole kovin vaikeaa, kuoria juureksia ja pilkkoa ne kattilaan. Keittää juurekset pehmeiksi ja soseuttaa blenderillä. Heittää mausteet/kerma/kananmuna sekaan ja hämmentää tasaiseksi jonka jälkeen kaataa voideiltuihin vuokiin ja antaa uunin paistaa kypsäksi.
Kustannuksetkin ovat pienet.Et ole tainnut kovin usein tehdä. Lanttu saattaa olla joskus niin puisevarakenteinen, että se pitää keittää kaksi kertaa, ennen kuin sitä voi kunnolla soseuttaa. Päältähän sen rakennetta ei näe, eli sen keittäminen on lähes arpap
Tuohon jatkoa vielä: Perinteinen porkkanalaatikko vaatii myös riisiä ja perunalaatikko on todellinen taidonnäyte imellytyksineen, valtaosalta mammoista jää ainakin tuo haaveeksi, imellytystä ei tehdä pikaratkaisuna siirapilla.
Kaikki ei tietenkään ole hyviä kokkeja, silloin voi olla parempi syödä eineksiä joulunakin. Ymmärrettävää.
Ruuanlaittoa voi toki opetella, ei se ole ydinfysiikkaa.
Meillä oli jouluna eineslaatikot viimeksi joskus 90-luvun alussa, kun olimme juuri saaneet kaksoset. Eihän ne kummoisia olleet, mutta siinä tilanteessa menivät joten kuten paremman puutteessa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä Saarioisten laatikot on ollut hyviä mutta tänä vuonna pahoja.
Me ollaan viime vuosina ostettu vain pieniä laatikoita. Isot laatikot ovat kesällä pakastimeen tehtyjä erikoiseriä, joten vetisellehän ne maistuvat eikä kasviksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kaupan laatikot tuunaa kermalla laittaa päälle voinokareen ja uuniin, niin ovat parempia kuin ne itsetehdyt.
Hyi h****tti.
Tulee kivasti sydänkohtaus kun "tuunailee" valmisruokia kermalla ja voilla. Kuulostaa todella ällöttävälle. Kalorimääräkin kolminkertaistuu kätevästi.
Höpö höpö. Kerran vuodessa voi syödä vaikka mitä, kunhan ei joka päivä.
"Tuohon jatkoa vielä: Perinteinen porkkanalaatikko vaatii myös riisiä ja perunalaatikko on todellinen taidonnäyte imellytyksineen, valtaosalta mammoista jää ainakin tuo haaveeksi, imellytystä ei tehdä pikaratkaisuna siirapilla."
Suomessa EI OLE vain yhdenlaisia perinteitä. Meillä ei ole koskaan jatkettu porkkanalaatikkoa riisillä tai muillakaan ryyneillä, ja mitään hämäläistä imellettyä perunalaatikkoakaan ei joulupöytään kuulu. EMME OLE HÄMEESTÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kaameita.
Kaupasta saa valmista lanttusosetta ja porkkanasosetta, joista laatikoiden teko itse on naurettavan helppoa. Tulee tosi hyvää, kun itse voi säätää mausteet ja muut sopiviksi. Voi tehdä myös ilman kaiken maailman muunnettuja maissitärkkelyksiä ja muuta sontaa.
Sekoita ainekset kulhossa, kaada uunivuokaan ja paista. Mikä olisi helpompaa ruuanlaittoa?
Kuka idiootti ostaa jotain valmista lanttusosetta järkyttävällä kilohinnalla kun lanttuja myydään kahden kilon säkissä 1€ kpl?
Jos meinaa astioita sotkea soseeseen joka tapauksessa niin siinä samassa sitä keittää ne lantutkin itse.
Siis ostat lantut valmiina??? Kuka hullu ostaa niitä järkyttävällä kilohinnalla, kun itse kasvattaen ne olisi käytännössä ilmaisia???
Et
Missäs kerrostaloeläjällä pelto? Ei ne oikein hyvin mahdu partsilla kasvamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden kerran ostin myyjäisistä kotitekoista imellettyä perunalaatikkoa. Oli kuin ois soseutettu pelkkää perunaa, ilman mitään mausteita. Kerran tein laatikot itse, oli ok, muttei sen kummempaa kuin kaupan ja kyllä meni aikaa, kun kokonaisista juureksista aloitti. Nyt ostan kaupasta, kaadan kulhoon ja hämmennän sekaan kermaa. Sitten uunivuokaan ja uuniin. Hyvää tulee. Siis porkkana- ja lanttulaatikoista. Kaupan perunalaatikkoon sekaan vähän sulatettua voita ja siirappia ja uuniin. Parempaa kuin tuttujen itsetehdyt.
Kermaa ja sokeria sekaan, niin tulee "parempaa"??? Diabetes tulee, tuskin parempaa.
Joopa joo. Parin päivän ruuista tulee diabetes. 😆
Itsetehty lanttulaatikko on aivan älyttömän hyvää! Kaupan laatikkoa paistettu liian vähän aikaa eikä lisäpaisto auta. Samoin oikea imelletty perunalaatikko on todellista herkkua. Ei kaupan laatikoita meille, mutta ymmärrän kyllä niiden helppouden - varsinkin jos laatikoita on pöydässä lähinnä tavan vuoksi.
Meillä on aina jouluna maistunut kaupan valmis laatikot, mausteita lisää ja loraus öljyä. Ja hyvää on, meidän makunystyreille.
Ruokien sijaan ollaan aina panostettu enemmän jouluun ja jouluohjelmaa - yhdessä oloon ja yhteiseen joulunäytelmään ja musiikkiin. Jo joululauluja lauletaan ja harjoitellaan ennen joulua ja käytetään niihin aikaan, enemmän kuin ruuan suunnitteluun ja tekemiseen ja musiikki on suuremmassa roolissa, kuin ruoka. Samoin suku ja ystävät. Ja mennään nyyttikesti periaatteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on aikaa tehdä "oikeita" laatikoita niin siitä vaan. Ei ole nopea operaatio.
Kerran vuodessa niitä joululaatikoita tehdään. Kyllä ne ehtii tehtä, kun ajoissa alottaa ja pakastaa ne. Sitten aattona lämmitys uunissa.
Missä asteessa ne lämmitetään? Käykö samalla ohjeella kuin valmislaatikoiden lämmitys?
Meillä myös tehdään yksi porkkana- ja yksi imelletty perunalaatikko aatonaattona. Juuri maun takia. Eihän noihin aikaa saa menemään sen enempää kuin moneen muuhunkaan ruokaan.
Minulle ei kelpaa kaupan valmislaatikot, on pahoja, teen itse alusta alkaen.Ei niissä iso homma ole.En kyllä vieraille kehtais tarjota valmislaatikoita.
Vierailija kirjoitti:
Erehdyin ostamaan Atrian porkkanalaatikon pikkujouluksi. Syömättä jäi. Siihen oli laitettu joku outo mauste, joka teki siitä vastenmielisen. Sen sijaan Saarioisten porkkanalaatikko on ihan hyvää.
Saarioisten porkkanalaatikko on ihan ok, mutta lanttulaatikosta sanoisin: olen maistanut myös Pirkka-lanttulaatikkoa, ja se on Atrian valmistama. On tosi hyvää, parempaa kuin Saarioisten. Voitti joskus jonkun makutestinkin. Atrian laatikoita en viime aikoina ole syönyt, lieneekö sitten samalla reseptillä tehty kuin nuo Pirkan. Siinä Pirkka-porkkanalaatikossa oli ehkä vähän inkiväärimäinen (?) maku.
Minusta maistuu ihan samalta. Laatikot ei ole mitään suosikkiruokiani, joten en niiden eteen kyllä aio nähdä vaivaa. Mummolassa saa itse tehtyä, ja ihan samaa tavaraa se minun suussani on.
Minä teen laatikot itse alusta pitäen. Otan lomaa aina joulun alusviikolle jolloin siivoan ja kokkaan.
En tee laatikoita hampaat irvessä, pakon vuoksi, vaan koska se kuuluu jouluun. Rakastan joulua ja kaikkea siihen liittyvää. Mukava kutsua jouluvieraita syömään pyhinä.
Söin juuri kylässä emännän tekemään lanttulaatikkoa. Lanttu ei maistunut vaan lähinnä joku neilikka tai muu pistävä mauste. Eivät kaikki osaa kokata. Kaupan laatikot hyviä!
Juuri laitoin omatekemät bataatti-chililaatikon ja lanttulaatikon jämät pakkaseen. Teen tuossa kevättalven aikana niistä kasvissoseittoa. Kinkun rääppeet pakastin ja laitan ne joku perjantai pizzan päälle kun muistan tehdä vaan taikinan ajoissa. Hernekeittoon sekaan toinen pussillinen.
Tuo valmisrosolli on kyllä järkyttävän pahaa. Sitä nyt ei syö sikakaan vinkumatta, joten tehtävä on itse.
Et ole tainnut kovin usein tehdä. Lanttu saattaa olla joskus niin puisevarakenteinen, että se pitää keittää kaksi kertaa, ennen kuin sitä voi kunnolla soseuttaa. Päältähän sen rakennetta ei näe, eli sen keittäminen on lähes arpapeliä.