Maistoin kylässä kaupan laatikoita, miten kukaan pystyy syömään niitä?!
Ihan sikapahoja.
Lanttulastikko kuivakan rakeista, porkkanalaatikko ei maistunut miltään ja imelletty perunalaatikko oli jäänyt imeltymättä ja suolakin oli kokilta unohtunut.
Rosolli maistui samalle etikalle ja kinkkukin oli säälittävä hakkeluksesta kasaan puristettu rulla.
Toisille menee vaan läpi kuin väärä raha. Hyi.
Miksette tee itse, on idioottihelppoa.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idiootti olet sinä! Laatikoita menee kuitenkin niin vähän, ettei ole mitään järkeä niitä ruveta itse tekemään.
Meillä syödään jouluruokia koko ihana viikko, kahdelta menee yhteensä noin 10 litraa. Eilen valmistin uuden satsin lisää :)
Vaikka söisimmekin vähemmän, tekisin silti itse. Niissä on vähemmän vaivaa kuin monissa arkiruoissa, kuten esimerkiksi lasagnessa.
Miten oikein teet ne laatikot, jos valmistat ne nopeammin kuin lasagnen? Vai teetkö lasagnelevyt itse? Pitää kuoria lantut/porkkanat/perunat, keittää, soseuttaa, maustaa paistaa. Perunalaatikkoa pitää imellyttää 5-6 tuntia ennen paistamista.
Voevoe. Saarioisten lanttulooda on aina ollut hyvää. Porkkanalaatikkoa ostetaan muodon vuoksi.
Mutta hämäläinen imelletty perunalaatikko tehdään itse lämpömittari apuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kaameita.
Kaupasta saa valmista lanttusosetta ja porkkanasosetta, joista laatikoiden teko itse on naurettavan helppoa. Tulee tosi hyvää, kun itse voi säätää mausteet ja muut sopiviksi. Voi tehdä myös ilman kaiken maailman muunnettuja maissitärkkelyksiä ja muuta sontaa.
Sekoita ainekset kulhossa, kaada uunivuokaan ja paista. Mikä olisi helpompaa ruuanlaittoa?
Kuka idiootti ostaa jotain valmista lanttusosetta järkyttävällä kilohinnalla kun lanttuja myydään kahden kilon säkissä 1€ kpl?
Jos meinaa astioita sotkea soseeseen joka tapauksessa niin siinä samassa sitä keittää ne lantutkin itse.
Köyhällä on köyhän ongelmat. Jos kerran tai korkeintaan kahdesti vuodessa tekee lanttu- ja porkkanalaatikkoa, niin ihan ilolla maksan kilosta sosetta 3-4e. Lopputulos aivan sama, mutta säästän ison työn, paljon aikaa ja jonkun verran sähköäkin.
Maistoin saarioisten porkkanalaatikkoa. Oli kylla aika pahaa. Luulen etta syy on jotkut kasvioljyt. Voi ja maito ja hyvaa tulee. Jos viela luomua niin aina parempi
Ja voit paremmin. Katso nyt katukuvaa...laittilimut ja kasvioljyt ja vegeultraprosessoidut
Jotka tuodaan viela ulkomailta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on aikaa tehdä "oikeita" laatikoita niin siitä vaan. Ei ole nopea operaatio.
Kerran vuodessa niitä joululaatikoita tehdään. Kyllä ne ehtii tehtä, kun ajoissa alottaa ja pakastaa ne. Sitten aattona lämmitys uunissa.
No, ei poista sitä ongelmaa, että aikaa vaatii. Vai mitä aattelit? Meillä meni jouluaterialla n. 700 g porkkanalaatikkoa ja n. 500 g lanttulaatikkoa, ei kannata nähdä vaivaa valmistaa itse. Syöjiä oli 8.
Valmiita soseita käyttäen aikaa menee noin 5 minuuttia plus paistoaika uunissa, jonka aikana voi vaikka nukkua.
Niin se paistoaika on pari tuntia eli vie aikaa. Miksi voi käyttää valmista sosetta, muttei valmista tuotetta? Pilkunnussintaa taas tuo itse valmistaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kaameita.
Kaupasta saa valmista lanttusosetta ja porkkanasosetta, joista laatikoiden teko itse on naurettavan helppoa. Tulee tosi hyvää, kun itse voi säätää mausteet ja muut sopiviksi. Voi tehdä myös ilman kaiken maailman muunnettuja maissitärkkelyksiä ja muuta sontaa.
Sekoita ainekset kulhossa, kaada uunivuokaan ja paista. Mikä olisi helpompaa ruuanlaittoa?
Kuka idiootti ostaa jotain valmista lanttusosetta järkyttävällä kilohinnalla kun lanttuja myydään kahden kilon säkissä 1€ kpl?
Jos meinaa astioita sotkea soseeseen joka tapauksessa niin siinä samassa sitä keittää ne lantutkin itse.
Siis ostat lantut valmiina??? Kuka hullu ostaa niitä järkyttävällä kilohinnalla, kun itse kasvattaen ne olisi käytännössä ilmaisia???
Etkö tajua, miten hulluja kirjoittelet?
No, en vaan viittinyt. Valmiit laatikot tuunasin. Hyvin meni kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idiootti olet sinä! Laatikoita menee kuitenkin niin vähän, ettei ole mitään järkeä niitä ruveta itse tekemään.
Meillä syödään jouluruokia koko ihana viikko, kahdelta menee yhteensä noin 10 litraa. Eilen valmistin uuden satsin lisää :)
Vaikka söisimmekin vähemmän, tekisin silti itse. Niissä on vähemmän vaivaa kuin monissa arkiruoissa, kuten esimerkiksi lasagnessa.
Perinteiset jouluruoat ovat kyllä varsinaista pula-ajan ruokaa ja en niitä kahta kertaa enempää kykene vuodessa syömään. Mäti ja muut kalapöydän antimet ovat ihan ok, mutta kinkku ja laatikot eivät. En tajua, miksi harmaasuolattujen kinkkujen pitää olla niin suolaisia (1,5%). Voisiko joku kinkkufirma vaikka puolittaa suolan määrän?
Tässä on se sama juttu, että pidetään parempana muka ns.alusta asti tehdä ruoka aina itse ja tosiasiassa kaupan myyntitilastoissa valmisruuat ja einekset tekevät vuosi vuodelta koko ajan suurempaa myyntiä! Ei niitä valmislaatikoita huvikseen pidetä myynnissä! Yksi syy on sinkkuuntuminen ja vanheneminen ja lasten määrän väheneminen. Jos elää yksin tai pienessä perheessä, ei ole järkeä tehdä massiivisia määriä ruokaa. Tämä koskee kaikkia sesonkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on aikaa tehdä "oikeita" laatikoita niin siitä vaan. Ei ole nopea operaatio.
Kerran vuodessa niitä joululaatikoita tehdään. Kyllä ne ehtii tehtä, kun ajoissa alottaa ja pakastaa ne. Sitten aattona lämmitys uunissa.
No, ei poista sitä ongelmaa, että aikaa vaatii. Vai mitä aattelit? Meillä meni jouluaterialla n. 700 g porkkanalaatikkoa ja n. 500 g lanttulaatikkoa, ei kannata nähdä vaivaa valmistaa itse. Syöjiä oli 8.
Valmiita soseita käyttäen aikaa menee noin 5 minuuttia plus paistoaika uunissa, jonka aikana voi vaikka nukkua.
Niin se paistoaika on pari tuntia eli vie aikaa. Miksi voi käyttää valmista sosetta, muttei valmista tuotetta? Pilku
Koska se soseesta itse tehty on ihan älyttömän paljon parempaa.
Onko kiva syödä jouluna pahaa ruokaa? Saarioisen eineksiä? Minusta ei!
Vierailija kirjoitti:
Mua ällötttää ap 🤢
Lanttulaatikon hajuinen koti-täti 🤮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteiset jouluruoat ovat kyllä varsinaista pula-ajan ruokaa ja en niitä kahta kertaa enempää kykene vuodessa syömään. Mäti ja muut kalapöydän antimet ovat ihan ok, mutta kinkku ja laatikot eivät. En tajua, miksi harmaasuolattujen kinkkujen pitää olla niin suolaisia (1,5%). Voisiko joku kinkkufirma vaikka puolittaa suolan määrän?
Kasvata possu itse, niin saat vaikka suolattoman kinkun.
Yhden kerran ostin myyjäisistä kotitekoista imellettyä perunalaatikkoa. Oli kuin ois soseutettu pelkkää perunaa, ilman mitään mausteita. Kerran tein laatikot itse, oli ok, muttei sen kummempaa kuin kaupan ja kyllä meni aikaa, kun kokonaisista juureksista aloitti. Nyt ostan kaupasta, kaadan kulhoon ja hämmennän sekaan kermaa. Sitten uunivuokaan ja uuniin. Hyvää tulee. Siis porkkana- ja lanttulaatikoista. Kaupan perunalaatikkoon sekaan vähän sulatettua voita ja siirappia ja uuniin. Parempaa kuin tuttujen itsetehdyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se paistoaika on pari tuntia eli vie aikaa. Miksi voi käyttää valmista sosetta, muttei valmista tuotetta? Pilku
Umpiväsyneenä ennen joulua pitäisi vielä jaksaa raataa perheen eteen alusta asti jouluruuat! Kaikenlainen helppous on epäilyttävän helppoa ja mukavaa. Se on masokismia ja sadismia yhdistettynä pimeimpään vuodenaikaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kaameita.
Siis ostat lantut valmiina??? Kuka hullu ostaa niitä järkyttävällä kilohinnalla, kun itse kasvattaen ne olisi käytännössä ilmaisia???
Et
Niinpä! Joulukinkkukin ostetaan kaupan altaasta eikä edes teurasteta sikaa itse!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se paistoaika on pari tuntia eli vie aikaa. Miksi voi käyttää valmista sosetta, muttei valmista tuotetta?
Koska maku on ihan eri luokkaa! Toiset haluaa syödä HYVÄNMAKUISTA jouluruokaa! Ja aikaahan aattona on. Ei ne eineslaatikotkaan ihan hetkessä uunissa kuumene.
Paistoaika oli laatkoilla noin puolitoista tuntia. Samalla kertaa tulivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kaameita.
Köyhällä on köyhän ongelmat. Jos kerran tai korkeintaan kahdesti vuodessa tekee lanttu- ja porkkanalaatikkoa, niin ihan ilolla maksan kilosta sosetta
Voi jestas sun ongelmia ja säästämisiä. Porkkana- ja lanttusose maksoivat S-kaupassa euron kilo jouluaattona.
Ei tartte tehdä itte. Porkkana- ja lanttulaatikko maksoivat 3 euroa/700 grammaa. Oikein hyviä ovat. Ap on idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten oikein teet ne laatikot, jos valmistat ne nopeammin kuin lasagnen? Vai teetkö lasagnelevyt itse? Pitää kuoria lantut/porkkanat/perunat, keittää, soseuttaa, maustaa paistaa. Perunalaatikkoa pitää imellyttää 5-6 tuntia ennen paistamista.
Ei siinä vieressä tarvitse seisoa kun perunalaatikko imeltyy.
Väsäsin itse vuosikausia jouluksi laatikoita. Niitä jäi pakastimeen eikä kukaan jaksanut syödä joulun jälkeen niinpä tänä vuonna ostin Saarioisten laatikoita ja joulukinkkua valmiina siivuina. Ei mennyt roskiin mitään eikä tarvinnut pakastaa! Tästä tulee jatkossakin jouluperinne.