Maistoin kylässä kaupan laatikoita, miten kukaan pystyy syömään niitä?!
Ihan sikapahoja.
Lanttulastikko kuivakan rakeista, porkkanalaatikko ei maistunut miltään ja imelletty perunalaatikko oli jäänyt imeltymättä ja suolakin oli kokilta unohtunut.
Rosolli maistui samalle etikalle ja kinkkukin oli säälittävä hakkeluksesta kasaan puristettu rulla.
Toisille menee vaan läpi kuin väärä raha. Hyi.
Miksette tee itse, on idioottihelppoa.
Kommentit (157)
Minun mielestäni kaupan laatikot maistuvat paremmalta kuin joidenkin ihmisten itse tekemät laatikot. Mutta makuasioistahan ei voi kiistellä.
En jaksa/ehdi/ole kiinnostunut tekemään itse. Pienen vauvan äitinä on paljon muuta hommaa. Teen sitten kun on aikaa, motivaatiota ja kiinnostusta. Nyt riittää kaupan laatikot kotona ja omilla vanhemmilla sitten heidän tekemät herkut. Mielestäni kaupan jouluruuat on ihan ok ja niillä saa hyvää joulutunnelmaa. Kuitenkin sain herkutella myös itsetehdyillä ruuilla vanhemmillani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on aikaa tehdä "oikeita" laatikoita niin siitä vaan. Ei ole nopea operaatio.
Aktiivinen työskentely n 20 min per laatikko.Ehkä jos tekee soseesta. Mutta jos ei, meneehän lanttujen/porkkanoiden keittämiseen tunti!
Menee, menee, mutta tällä aikaa voi tehdä jotain muuta. Kattilat sisältöineen kiehuvat ilman vahtimista ja tämän passiivisen ajan voi hyötykäyttää vaikka mihin kodin askareeseen.
Tänä vuonna on ollut todella huonoja lanttulaatikoita, niin atrialla kuin saarioisella. Ihmeen kitkeriä ja suuhun jäi outo jälkimaku. Ihan kun olisi viemärinavaajaa tullut maisteltua.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa/ehdi/ole kiinnostunut tekemään itse. Pienen vauvan äitinä on paljon muuta hommaa. Teen sitten kun on aikaa, motivaatiota ja kiinnostusta. Nyt riittää kaupan laatikot kotona ja omilla vanhemmilla sitten heidän tekemät herkut. Mielestäni kaupan jouluruuat on ihan ok ja niillä saa hyvää joulutunnelmaa. Kuitenkin sain herkutella myös itsetehdyillä ruuilla vanhemmillani.
Alkaisiko olla sinullakin, perheellisellä, jo aika kutsua ne omat vanhemmat jo valmiiseen pöytään eikä odottaa valmista isovanhemmilta. Kuulostaa tosi nololta tuo.
Tykkään itse tehtynä lähinnä porkkanalaatikosta, riisiä pitää olla. Mutta parhaita on Kokkikartano tai Saarioinen, kuohukermaa ja pinta korppujauho + voi ja pitkä lämmitys miedolla. Hyvää tulee.
Liian monen tutun reseptit ovat kitkeriä, vetisiä ja jotenkin kuin hätäapuruokaa
Saarioisten laatikkoja on tullut ostettua melkein joka vuosi, eihän ne yhtä hyviä ole kuin itse tehdyt on olleet, mutta maistuneet kyllä muun ruuan ohessa.
Tänä vuonna perunalaatikko jäi kokonaan syömättä, oli oikeasti jotenkin todella vetisen ja pahan makuinen, ja porkkanalaatikko oli siinä ja siinä, oli paljon miedomman makuista kuin aiemmin. Tämä siis useamman maistajan toteamana. Pilalliselta ei tuo perunalaatikko varsinaisesti maistunut, kun sitäkin mietin, että olisiko päässyt vaan joku yksittäinen pilaantumaan. Sitten muutamalta tutulta ihan eri puolelta Suomea, ja eri aikaan ostaneilta, kuulin että sama kokemus tuosta perunalaatikosta. Että olisikohan ollut huono perunavuosi vai ihan jopa tarkoituksella vähän halpuutettu laadusta tinkimällä? Välillähän sattuu että pussikeitinperunatkin on jotenkin vetisiä ja pahan makuisia, olisiko kipattu nyt laatikkomassaan sitten tuollaiset?
Mutta harmitti kyllä nyt niin paljon heittää useampi laatikko bioskaan, että jatkossa yritän kyllä löytää aikaa tehdä joululaatikot itse.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään itse tehtynä lähinnä porkkanalaatikosta, riisiä pitää olla. Mutta parhaita on Kokkikartano tai Saarioinen, kuohukermaa ja pinta korppujauho + voi ja pitkä lämmitys miedolla. Hyvää tulee.
Liian monen tutun reseptit ovat kitkeriä, vetisiä ja jotenkin kuin hätäapuruokaa
Siis lorautatko kuohukermaa laatikoiden päälle? Ja sitten voinokareet ja korppujauhoa? Vai sekoitatko kuohukermaan laatikoihin ensin? Onnistuuko se valmislaatikoiden vuoissa vai siirrätkö omaan vuokaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis lorautatko kuohukermaa laatikoiden päälle? Ja sitten voinokareet ja korppujauhoa? Vai sekoitatko kuohukermaan laatikoihin ensin? Onnistuuko se valmislaatikoiden vuoissa vai siirrätkö omaan vuokaan?
Vuokaan reilusti kermaa, yli desi 700 gr laatikkoon. Sekoitetaan. Voi paistaa omassa. vuoassa, minä yleensä laitan suureen keramiikkavuokaan vierekkäin. Pinta painellaan lusikalla tai haarukalla. Ripotelaan korppujauhoa tai mannasuurimoita ja voinokareita pintaan. 120-150 astetta 1-2 tuntia, samalla kun muut muhii uunissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen laatikot itse alusta pitäen. Otan lomaa aina joulun alusviikolle jolloin siivoan ja kokkaan.
En tee laatikoita hampaat irvessä, pakon vuoksi, vaan koska se kuuluu jouluun. Rakastan joulua ja kaikkea siihen liittyvää. Mukava kutsua jouluvieraita syömään pyhinä.
Entäpäs jos joudut työpaikkaan, jossa ei saa lomaa joulunalusviikolle? On joko työruuhkainen viikko tai lomat vuorottelevat myös joulun aikaan? Mitäpä sinä sitten tekisit?
Vierailija kirjoitti:
Tuo valmisrosolli on kyllä järkyttävän pahaa. Sitä nyt ei syö sikakaan vinkumatta, joten tehtävä on itse.
Mikä niistä? Saarioisella on ainekset eri lokeroissa ja Atrian on samassa rasiassa. Meillä tykätään enemmän Atriasta.
Minä ainakin pidän noista valmislaatikoista enemmän kuin kenenkään itsetekemänä. Eivät ne itsetehdyt pahoja ole olleet, mutta liian tavallisen makuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaisiko olla sinullakin, perheellisellä, jo aika kutsua ne omat vanhemmat jo valmiiseen pöytään eikä odottaa valmista isovanhemmilta. Kuulostaa tosi nololta tuo.
Sinä se tässä olet nolo, kun tuollaista sontaa kirjoitat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsuttiin vanhemmat kyllä päiväkahville aattona ja oli minun vuoroni paistaa torttua ja laittaa pöytää koreaksi. Mutta ei tietenkään ole noloa mennä kyläilemään vanhemmille, he kun tykkäävät laittaa ruokaa ja oikein mielellään tarjoilevat valmistamansa herkut. Varsinkin kun on vielä heidän ensimmäinen lapsenlapsensa mukana. Mikä olisikaan sen parempaa. Meillä oli tosi mahtava joulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään nämä yli kolmekymppiset vanhemmat odottavat omilta vanhemmiltaan palveluksia ja passausta. Ei varmaan edes kelpaisi mummon valmislaatikkoviritykset,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaisiko olla sinullakin, perheellisellä, jo aika kutsua ne omat vanhemmat jo valmiiseen pöytään eikä odottaa valmista isovanhemmilta. Kuulostaa tosi nololta tuo.Kutsuttiin vanhemmat kyllä päiväkahville aattona ja oli minun vuoroni paistaa torttua ja laittaa pöytää koreaksi. Mutta ei tietenkään ole noloa mennä kyläilemään vanhemmille, he kun tykkäävät laittaa ruokaa ja oikein mielellään tarjoilevat valmistaman
Varmasti, ainakin sinun mielestäsi. Kysyikö kukaan mitä isovanhemmat ajattelivat?
Kumma kun aina löytyy näitä ihmisiä joiden mielestä oma tapa tehdä/jättää tekemättä/elää on tottakai se ainut oikea ja kaikkien muiden sitten aivan väärä. Antaa toisille rauha tehdä asiat omalla tavalla. Jos joku ruoka ei maistu sinulle saattaa se maistua jollekkin muulle. Ei se hyvä ihminen ole milläänlailla sinulta poissa. Ja näiden laatikoiden myynti määristä päätellen maistuu aika monelle. Ja kuule, vaikka teet itse, ei se sinua paremmaksi ihmiseksi tee, eikä ketään kaupasta laatikkonsa ostavaa huonommaksi. Jokainen tehköön niinkuin parhaaksi kokee. Mielenrauhaa sinunkin elämääsi
Parempi kysymys olisi miksi kukaan ylipäätään syö yhtäkään aloittajan mainitsemaa ruokalajia, tekipä ne teollisuus tai kotikokki. Aina yhtä pahaa. Kidutusta pakkoateriat jouluna, kun suomimammat innosta puhkuen tarjoaa juuri noita karmeuksia. Onneksi yksi sukulaistäti oli laittanut kalojakin tarjolle, että siitä lounaasta selvittiin kohtalaisen hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna on ollut todella huonoja lanttulaatikoita, niin atrialla kuin saarioisella. Ihmeen kitkeriä ja suuhun jäi outo jälkimaku. Ihan kun olisi viemärinavaajaa tullut maisteltua.
Mitä, eikö saarioisen äidit onnistuneetkaan tällä kertaa. Ainahan ne on yhtä pahoja.
Ehkä jos tekee soseesta. Mutta jos ei, meneehän lanttujen/porkkanoiden keittämiseen tunti!