Miten pienessä yksiössä voi olla neljännes miljoona taloyhtiölainaa?
Tuollaisella summallahan rakentaa jo ison talon, mistä tuollainen laina oikein koostuu? Mihin ihmeeseen on saatu menemään noin paljon rahaa?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minun uusi yksiö Kalasatamasta maksoi 350 000€ että mieti köyhä sitä.
Rikkaaksi tullaan tekemällä järkeviä sijoituksia. Ei se sinusta rikasta tee, että hankit ylihintaisen asunnon velaksi. Heitä jotka noin tekee voi kutsua aivan muuksi..
Ei ole ylihintainen, Kalasatama kasvaa ja kehittyy koko ajan, 10 vuoden päästä asunnon arvo on noussut merkittävästi.
Siinä on metroasema lähellä ja kauppakeskus. Aika lähellä Helsingin keskustaa. Meren läheisyys jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talo on rakennettu 1995 eli 29 vuotta sitten. Tästä huolimatta yhtiölainaa ei ole lyhennetty lainkaan. Tämä lienee ollut rakennuttajalla vuokra-asuntona, mutta omituiselta asia silti tuntuun
Kai tuo yhtiölaina koostuu kuitenkin remonteista. Ei 90-luvulla varmaan ollut tuollaisia yhtiölainoja. Lisäksi lainassa on ilmoituksen mukaan ensin lyhennysvapaata.
Koko kuvio vaikuttaa kummalliselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän se köyhä olet, koska sinulla on varaa ainoastaan yksiöön.
Yksiö Helsingin parhaalla paikalla on parempi kuin joku juntti omakotialo muualla Suomessa.
Taidat olla itse maalta kun Helsinkiä noin hehkutat. 😀
Ei se kovin kummoinen paikka ole. Omat tuttavani ovat muuttaneet sieltä ok-taloihin kehyskuntiin. Sieltä pääsee Helsinkiin töihin ja viihteelle, eikä tarvitse maksaa järjettömiä summia koirankopeista. Lapsetkin saavat paremman ympäristön elämään. Helsinki ei ole ollut enää vuosiin ihmisten suosituin paikka asua Suomessa. Ongelmat ovat ohittaneet hyödyt. Ei kenenkään tarvitse maalle muuttaa vaikka Helsingissä ei haluisi asua.
Toisille sopii kaupunkikoti, toisille kehyskunta.
"Kalasatama on kiva, lähellä Mustikkamaa ja Redi toisella puolella. Merihaka on kohta ulottuvilla, kun silta valmistuu. Hinnat on vain niin kalliita uusissa asunnoissa, ettei ole meikäläisellä varaa. "
Yks tykkää äidistä, toinen tyttärestä eli mielipidekysymys. En itse ottaisi asuntoa, vaikka maksettaisiin asunnon hinta minulle. Aivan liian täyteen rakennettu vanha teollisuus-/satama-alue.
Niin osta asunto 300 000 ja maksa vastikkeet ja korot > 20 000€ vuosi
Osta osinko osakkeita samalla rahalla 5 % tuotto = 15 000€ tuotto vuosittain jolla maksaa 10 000€ vuokraa.
Ja sokerina pohjalla ei ole palloa jalassa ja ei tule putkiremonti kuluja niskaan. Osakkeista voi aina myydä osan. Asunto osakkeen on pakko myydä kerralla ja muuttaa pois. Asun 200 m2 okt ja sijoituksissa on xxxxxx € Talo menee kaupaksi milloin vaan ja sitten muutan vuokralle tai ostan pienemmän okt ( as oy osakkeista olen jo riittävästi tappiota tehnyt)
"Ei se sijainti nyt tuon hintainen ole. Miksi tonttia ei ole ostettu jos sen kerta voi lunastaa tuosta vain pikkurahalla? Selityksen makua nyt ilmassa. Fakta nyt vaan on, että Helsinkiin on rakennettu niin paljon asuntoja ettei näille riistohinnoille ole katetta. Ei vaikka kuinka haukutaan köyhäksi. Suomalaisten tulot eivät vain riitä näiden maksamiseen. Muutenkin Helsingin vetovoima vähenee vuosi vuodelta kun ongelmat lisääntyvät. Ongelmia ei ole enää pelkästään Itä-Helsingissä, vaan ne ovat levinneet ympäriinsä. Moni miettii paheneeko tämä tilanne ja voiko lapsia enää kasvattaa täällä turvallisesti.
Itse asun Helsingissä, mutta harkitsen pois muuttamista. En kuitenkaan maalle vaan johonkin lähikuntaan josta voi käydä Helsingissä töissä. Moni kaveri on näin tehnyt ja saanut samalla rahalla ok-talon. Kateellisena tulee katsottua niitä asuntoja, kun täältä Helsingin kerrostalosta sellaiseen menee kylään. Nuorena eläminen pikku asunnossa menetteli kun juoksi baareissa, enää sitä elämää ei ole. Suomen kansa vanhenee ja elämä pikku asunnoissa ei enää kiinnosta."
Tuon huutokaupatun asunnon on omistanut ilmeisesti joku yritys, koska mitään ei ole maksettu pois vaan kaikesta on taloyhtiön lainaa. Tätä selittäisi sekin, että juuri tuosta tonttilunastuksesta oli hinnan mainittu sisältävän alv:n. Yritysten välisessä kaupassa tuon alv:n saa edelleen vähentää. Itse asun Helsingissä hinta-laatusuhteeltaan paljon paremmassa paikassa, ei ole liian tiiviisti rakennettu, rauhallinen taloyhtiö ja vuokra 4h+k asunnossa, jossa neliöitä tuplat tuohon huutokaupattuun, suurinpiirtein samalla vuokralla kuin tuossa kämpässä on tällä hetkellä kokonaisvastike. Jos olisi varaa lunastaa kaikki taloyhtiövelka pois, voisi tuostakin saada ihan ok sijoitusasunnon.
Yhtiövelkaiset asunnot olivat matalien korkojen juttu. Toki silloinkin niitä ostivat vain mistään mitään tietämättömät, jotka eivät ymmärtäneet, että se yhtiövelka oikeasti pitää maksaa ja korot varmasti jossain vaiheessa nousevat.
Vierailija kirjoitti:
Osta osinko osakkeita samalla rahalla 5 % tuotto = 15 000€ tuotto vuosittain jolla maksaa 10 000€ vuokraa.
Ja sokerina pohjalla ei ole palloa jalassa ja ei tule putkiremonti kuluja niskaan. Osakkeista voi aina myydä osan. Asunto osakkeen on pakko myydä kerralla ja muuttaa pois. Asun 200 m2 okt ja sijoituksissa on xxxxxx € Talo menee kaupaksi milloin vaan ja sitten muutan vuokralle tai ostan pienemmän okt ( as oy osakkeista olen jo riittävästi tappiota tehnyt)
Talo menee kaupaksi milloin vaan. Tämä on taas näitä eteviä palsta mammoja. Kuinka paljon asuntoja on myynnissä, ok-taloja kaiken hintaisia, vuodesta toiseen. Että tosiaan, laskehan vaan sen varaan omasi että saat kämppäsi myytyä. Sitä ei ole myyty ennen kuin se on myyty ja silloinkin sinulla säilyy siinä 5 vuoden virhevastuu ja oikeudenkäynti voi tulla koska vaan.
Vierailija kirjoitti:
Et voi etukäteen tietää millä hinnalla tulet talon joskus myymään. Tällä hetkellä näyttää vähän siltä, ettei ne varmatkaan kohteet mene kaupaksi, jos ei ole todella paljon alueen keskimääräistä hintaa alempi hintapyyntö tai suostu halvempaan tarjoukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talo menee kaupaksi milloin vaan. Tämä on taas näitä eteviä palsta mammoja. Kuinka paljon asuntoja on myynnissä, ok-taloja kaiken hintaisia, vuodesta toiseen. Että tosiaan, laskehan vaan sen varaan omasi että saat kämppäsi myytyä. Sitä ei ole myyty ennen kuin se on myyty ja silloinkin sinulla säilyy siinä 5 vuo
Mutta katsos, kun eivät nuo koske The sijoittagurupalstailijaa 😂🤣😂🤣😂😭
Todennäköisesti turpaan tulee vielä pahemmin kuin maksamalla koko ikänsä vuokraa pienestä halvasta vuokra-asunnosta. Tulevaisuudessa tuo 200m2 on todella paljon liikaa neliöitä. Myöskään mitkään enrgiasyöpöt ulkoaltaat tms paljut eivät ole tulevaisuudessa myyntivaltti. Toki ne voi aina ottaa pois käytöstä, muttei silloinkaan noista kukaan halua maksaa ylimääräistä.
Tontti: Vuokratontti, tontin vuokravastike 243,53 €/kk, tontti on mahdollista lunastaa. Jos tontti lunastettu, tontin vuokravastike 0 €. Tontin lunastusosuus 31.1.2024 on ollut 47 685 euroa, kysy ajantasainen tieto isännöitsijältä.
huutista
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti se rikashan tuota miettii, sillä hän ei ikinä sekaantuisi moiseen kauppaan ja säälii jokaista, joka pistää rahojaan tuollaiseen.🤨
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksiö Helsingin parhaalla paikalla on parempi kuin joku juntti omakotialo muualla Suomessa.
Miksi sen talon pitää ola juntti. Naapurista juntti 80-luvun talon myynti kesti vähän aikaa sitten 2 viikkoa. Hyvät yhteydet joka paikkaan ja kaupunkikeskukseen 1 km. Pääkaupunkiin 25 min junalla.Hinta oli yllättävän kova.
Sliippareillakin on biisi missä sanotaan pskn myivät?Ja vielä ylihintaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksiö Helsingin parhaalla paikalla on parempi kuin joku juntti omakotialo muualla Suomessa
Yksiö riittää ehkä sinkulle opiskelijalle tai köyhälle vanhukselle. Normaali aikuinen työssäkäyvä sinkkukin haluaa vähintään kaksion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaaksi tullaan tekemällä järkeviä sijoituksia. Ei se sinusta rikasta tee, että hankit ylihintaisen asunnon velaksi. Heitä jotka noin tekee voi kutsua aivan muuksi..
Ei ole ylihintainen, Kalasatama kasvaa ja kehittyy koko ajan, 10 vuoden päästä asunnon arvo on noussut merkittävästi.
Siinä on metroasema lähellä ja kauppakeskus. Aika lähellä Helsingin keskustaa. Meren läheisyys jne.
Ja kivat ulkoilumaastot vai? Rauhallista seutua?
Vierailija kirjoitti:
Asuntoja myytiin ikään kuin "puoli-ilmaisenia" pienellä käsirahalla, ensimmäiset vuodet ilman rahoitusvastiketta. Kunnes sitten rahoitusvastike aktivoitui...
Kyllähän niissä on ollut koko ajan rahoitusvastike mutta se on sisältänyt pelkät korot.Ihmiset ovat tottuneet sen tasoon ja ajattelevat, että se on sen suuruinen aina. Ja sitten alkaa lyhennykset.
Olen töissä isännöitsijätoimistossa ja tappelen jatkuvasti näiden pölhöjen kanssa. Yksi totesi maksaneensa rahoitusvastiketta yli 100000€ eikä laina ollut lyhentynyt ollenkaan. Pakko olla virhe. Ei ollut. Velan määrä oli jotain 1,7 miljoonaa ja maksoi pelkkiä korkoja.
Kallis