Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pienessä yksiössä voi olla neljännes miljoona taloyhtiölainaa?

Vierailija
27.12.2024 |

Tuollaisella summallahan rakentaa jo ison talon, mistä tuollainen laina oikein koostuu? Mihin ihmeeseen on saatu menemään noin paljon rahaa?

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minun uusi yksiö Kalasatamasta maksoi 350 000€ että mieti köyhä sitä.

Rikkaaksi tullaan tekemällä järkeviä sijoituksia. Ei se sinusta rikasta tee, että hankit ylihintaisen asunnon velaksi. Heitä jotka noin tekee voi kutsua aivan muuksi..

Ei ole ylihintainen, Kalasatama kasvaa ja kehittyy koko ajan, 10 vuoden päästä asunnon arvo on noussut merkittävästi.

Miten? Mistä ihmiset saavat sen rahan millä maksaa tuon merkittävästi nousseen hinnan, kun ei ole varaa edes nykyisiin hintoihin? Aivan järjetön ajatus, että asuntojen hinnat vain nousisi loputtomiin. Asunnot vanhenevat ja niiden hinnat laskevat kuten muissakin tuotteissa käy.

Inflaatio. 

Lainan korko vaikuttaa hintaan. Viime vuosina on saatu ilmaista lainaa, joka on nostanut asuntojen hintoja. Vanhempani maksoivat asuntolainaa, jonka korko oli 15 %. Asunnot oli suhteessa halvempia nykyiseen verrattuna. 

Vierailija
42/89 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikkaaksi tullaan tekemällä järkeviä sijoituksia. Ei se sinusta rikasta tee, että hankit ylihintaisen asunnon velaksi. Heitä jotka noin tekee voi kutsua aivan muuksi..

Ei ole ylihintainen, Kalasatama kasvaa ja kehittyy koko ajan, 10 vuoden päästä asunnon arvo on noussut merkittävästi.

Miten? Mistä ihmiset saavat sen rahan millä maksaa tuon merkittävästi nousseen hinnan, kun ei ole varaa edes nykyisiin hintoihin? Aivan järjetön ajatus, että asuntojen hinnat vain nousisi loputtomiin. Asunnot vanhenevat ja niiden hinnat laskevat kuten muissakin tuotteissa käy.

Inflaatio. 

Ei se inflaatio poista sitä tosiasiaa, että asunto vanhenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän se köyhä olet, koska sinulla on varaa ainoastaan yksiöön.

Yksiö Helsingin parhaalla paikalla on parempi kuin joku juntti omakotialo muualla Suomessa.

Vierailija
44/89 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksiö Helsingin parhaalla paikalla on parempi kuin joku juntti omakotialo muualla Suomessa.

Jos sulla on löysää rahaa. Onhan uusi aina uusi. Kaikki kiiltää. En ostaisi koskaan ihan uutta asuntoa juurikin sen kalliin hinnan takia. 

Vierailija
45/89 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tyhmät maksaa ja vieläpä uhoilevat tyhmyydellään. voi voi kesseleitä

Vierailija
46/89 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla itse maalta kun Helsinkiä noin hehkutat. 😀

Ei se kovin kummoinen paikka ole. Omat tuttavani ovat muuttaneet sieltä ok-taloihin kehyskuntiin. Sieltä pääsee Helsinkiin töihin ja viihteelle, eikä tarvitse maksaa järjettömiä summia koirankopeista. Lapsetkin saavat paremman ympäristön elämään. Helsinki ei ole ollut enää vuosiin ihmisten suosituin paikka asua Suomessa. Ongelmat ovat ohittaneet hyödyt. Ei kenenkään tarvitse maalle muuttaa vaikka Helsingissä ei haluisi asua.

Vierailija
47/89 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo yksi ei ole pieni vaan se on todella iso yksiö. 

Yhtiölainaa on koska talon rakennuttajan velkaa on paljon, nää on oikeasti pommeja monelle jotka osti asunnon eikä tajua asioista mitään. 

Vierailija
48/89 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo yksi ei ole pieni vaan se on todella iso yksiö. 

Yhtiölainaa on koska talon rakennuttajan velkaa on paljon, nää on oikeasti pommeja monelle jotka osti asunnon eikä tajua asioista mitään. 

Se vain tuntuu isolta, koska Helsingissä asunnot ovat niin pieniä.

Vierailija
49/89 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijainti, sijainti ja sijainti. 

Tuossahan maapohja maksaa enemmän, kuin itse huoneisto. 

Vierailija
50/89 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, mutta nyt puhuttiin Kalasatamasta, joka on Helsingin pahimpia persreikiä idän slummien jälkeen.

Vierailija
51/89 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nyt ei ole missään mielessä järkevä ostos, ellei ole koko velkaosuutta kuitata heti pois. Vuokraa tuosta et pysty saamaan niin paljon, että saisit rahoitusvastikkeen maksettua ja omaan käyttöön sama juttu, että vuokralla asuisit halvemmalla. Sijaintikin aivan surkea.

Vierailija
52/89 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muuttaisi tuonne, vaikka maksettaisiin. Helsingin huonoimpia sijainteja.

Vierailija
53/89 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, mutta nyt puhuttiin Kalasatamasta, joka on Helsingin pahimpia persreikiä idän slummien jälkeen.

Et voi verrata Itä-Helsinkiä ja Kalasatamaa keskenään. Itä-Helsinki on niin laaja alue, että siellä on oikeasti hyviä sijainteja, kun taas Kalasatamasta saisi hyvän vain räjäyttämällä kaiken pois ja rakentamalla n. 1/5-1/4 nykyisestä määrästä.

Vierailija
54/89 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on vuokratontilla.

Vierailija
55/89 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on vuokratontilla.

Aivan sama. Sijainti on kallis, mutta surkea, oli tontti oma tai vuokrattu. Tuossa oli joku tonttiviokravastike jonka voisi kuitata kerralla, mainittu eli olisiko näin, että osakkaalla on mahdollisuus ostaa osuutensa tontista, jolloin ei tarvitse tuota tonttivuokravastiletta maksaa..H elsingistä löytyy oikeasti paljon paremmalla sijainnilla halvempia asuntoja. Ja sellaisia, joissa kaikkea ei ole tehty taloyhtiön lainalla.

Vierailija
56/89 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jopa 2000-luvun viemäreissä on vuotoja. Yksi syy on se, että uudemmat putket ovat vanhoja ohuempia."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009602645.html

Vierailija
57/89 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultaa laitettu putkustoon

Vierailija
58/89 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jopa 2000-luvun viemäreissä on vuotoja. Yksi syy on se, että uudemmat putket ovat vanhoja ohuempia."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009602645.html

Vuonna 2016 tai 2017 asuimme 2000-luvun alussa rakennetussa kerrostalossa, jossa yhteen alakerran asuntoon tuli vesivahinko. Syyksi paljastui täysin tukkeutunut pystyviemäri. Eli kaikki vahingot eivät johdu vuodoista, vaan ihan huollonpuutteesta sekä ihmisten ymmärtämättömyydestä, ettei viemäriin kannata ihan mitä tahansa kaataa ja niitä pitäisi puhdistaa säännöllisesti.

Vierailija
59/89 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi verrata Itä-Helsinkiä ja Kalasatamaa keskenään. Itä-Helsinki on niin laaja alue, että siellä on oikeasti hyviä sijainteja, kun taas Kalasatamasta saisi hyvän vain räjäyttämällä kaiken pois ja rakentamalla n. 1/5-1/4 nykyisestä määrästä.

Kalasatama on kiva, lähellä Mustikkamaa ja Redi toisella puolella. Merihaka on kohta ulottuvilla, kun silta valmistuu. Hinnat on vain niin kalliita uusissa asunnoissa, ettei ole meikäläisellä varaa. 

Vierailija
60/89 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on vuokratontilla.

Aivan sama. Sijainti on kallis, mutta surkea, oli tontti oma tai vuokrattu. Tuossa oli joku tonttiviokravastike jonka voisi kuitata kerralla, mainittu eli olisiko näin, että osakkaalla on mahdollisuus ostaa osuutensa tontista, jolloin ei tarvitse tuota tonttivuokravastiletta maksaa..H elsingistä löytyy oikeasti paljon paremmalla sijainnilla halvempia asuntoja. Ja sellaisia, joissa kaikkea ei ole tehty taloyhtiön lainalla.

Ei se sijainti nyt tuon hintainen ole. Miksi tonttia ei ole ostettu jos sen kerta voi lunastaa tuosta vain pikkurahalla? Selityksen makua nyt ilmassa. Fakta nyt vaan on, että Helsinkiin on rakennettu niin paljon asuntoja ettei näille riistohinnoille ole katetta. Ei vaikka kuinka haukutaan köyhäksi. Suomalaisten tulot eivät vain riitä näiden maksamiseen. Muutenkin Helsingin vetovoima vähenee vuosi vuodelta kun ongelmat lisääntyvät. Ongelmia ei ole enää pelkästään Itä-Helsingissä, vaan ne ovat levinneet ympäriinsä. Moni miettii paheneeko tämä tilanne ja voiko lapsia enää kasvattaa täällä turvallisesti.

Itse asun Helsingissä, mutta harkitsen pois muuttamista. En kuitenkaan maalle vaan johonkin lähikuntaan josta voi käydä Helsingissä töissä. Moni kaveri on näin tehnyt ja saanut samalla rahalla ok-talon. Kateellisena tulee katsottua niitä asuntoja, kun täältä Helsingin kerrostalosta sellaiseen menee kylään. Nuorena eläminen pikku asunnossa menetteli kun juoksi baareissa, enää sitä elämää ei ole. Suomen kansa vanhenee ja elämä pikku asunnoissa ei enää kiinnosta.