Kauanko imetit lastasi?
Olin ajatellut imettää omaani niin pitkään kuin haluaa, mutta imetin vain yhden kuukauden. Syynä se että imetys sattui enkä kestänyt sitä enää vaikka oli voiteita käytössä. Lisäksi minua itketti imettäminen kum pelkäsin sitä jo kivun takia.
Haluaisin kuulla kokemuksia ja onko samanlaisia?
Kommentit (121)
1 v. 3 kk ja kuopus 1 v. 4 kk. Ja kyllä se aluksi sattui ja lopulta oli aivan ihanan vaivaton tapa ruokkia lasta. Ruoka aina mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäistä lasta imetin kuukauden, kahta seuraavaa en lainkaan. Syy on sama kuin aloittajalla, eli kipu.
Omaa maitoa voi myös pumpata.
Niinhän sitä voi. Sähköiset pumput ovat kuitenkin aika kalliita ja käsipumppaaminen työlästä. Mulla ei etenkään toisen lapsen kohdalla herunut pumpulle melkein lainkaan, vaikka maitoa muuten riitti hyvin. Halusin siis lypsää maitoa pakastimseen. Ja voihan se pumppaaminenkin sattua.
No ei ne nyt kovin kalliita ole..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäistä lasta imetin kuukauden, kahta seuraavaa en lainkaan. Syy on sama kuin aloittajalla, eli kipu.
Niinhän sitä voi. Sähköiset pumput ovat kuitenkin aika kalliita ja käsipumppaaminen työlästä. Mulla ei etenkään toisen lapsen kohdalla herunut pumpulle melkein lainkaan, vaikka maitoa muuten riitti hyvin. Halusin siis lypsää maitoa pakastimseen. Ja voihan se pumppaaminenkin sattua.
Paljonko maksoit omastasi ja oliko se oikeasti hyvä? Siis sellainen, että sillä sai pumpattua kaikki maidot vauvan tarpeisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on neljä lasta, ja lapsi lapselta imetysaika pidentyi, kun aloin paremmin lukea lasta. Eka: 1 v 3 kk, toka 1 v 7 kk, kolmas 1 v 8 kk ja viimeinen 2 v.
Tietenkin täysimetys loppui kahdeksan kuukauden maissa, kun lisäruokaa aloin antaa siinä määrin, että maidon merkitys väheni.
Muuten olen sitä mieltä, että lisäruokaa aletaan antaa liian varhain. Vasta kun alkaa olla hampaita, alkaa olla lisäruoan aika.
Imetys lievittää kipua, siksi se oli kullanarvoista hampaiden puhkeamisen aikaan.
Voisin vielä lisätä, että kenelläkään lapsistani ei ole ollut maitorupea tai taiveihottumaa niin kuin itsellä, johtuneeko imetyksestä tai siitä, että en käytä lehmänmaitoa. Imetyksessä äidinkin käyttämät lehmänmaidon allergisoivat proteiinit saattavat häiritä lasta.
Olen itsekin maidottomalla kun olen huomannut että lapselle tulee oireita jos käytän lehmänmaitoa. Aina kun olen maidottomalla lapsi nukkuu paljon paremmin päikkyjä. Nyt olen joulunpyhät joitakin tuotteita syönyt missä maitoa, huomisesta lähtien pitää taas ruveta maidottomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku imettää yli 2v lastaan?
Kenen tarve? Ei ainakaan lapsen.
Selitin jo aiemmin.
Lapsi nukahti iltaisin rinnalle. Imetys oli yksinkertaisesti nopein, tehokkain ja varmin keino saada lapsi rentoutumaan ja nukahtamaan oikeaan aikaan. Ja lisäksi se oli päivähoitopäivän jälkeenkin lapselle tärkeä asia.
En ole havainnut että pitkästä imetyksestä olisi ollut lapselleni mitään haittaa. Päinvastoin. Lapsi on tasapainoinen, rauhallinen, harvinaisen hyvähermoinen ja sosiaalinen sekä osoittautunut poikkeuksellisen lahjakkaaksi ja hoitanut koulunsa huippuarvosanoin.
Eli yksinkertaisesti keinottomuutta, jos ei ole äidillä mitään muuta keinoa rauhoittaa lasta kuin laittaa tissi suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitin jo aiemmin.
Lapsi nukahti iltaisin rinnalle. Imetys oli yksinkertaisesti nopein, tehokkain ja varmin keino saada lapsi rentoutumaan ja nukahtamaan oikeaan aikaan. Ja lisäksi se oli päivähoitopäivän jälkeenkin lapselle tärkeä asia.
En ole havainnut että pitkästä imetyksestä olisi ollut lapselleni mitään haittaa. Päinvastoin. Lapsi on tasapainoinen, rauhallinen, harvinaisen hyvähermoinen ja sosiaalinen sekä osoittautunut poikkeuksellisen lahjakkaaksi ja hoitanut koulunsa huippuarvosanoin.
Eli yksinkertaisesti keinottomuutta, jos ei ole äidillä mitään muuta keinoa rauhoittaa lasta kuin laittaa tissi suuhun.
Olet hassunhauska kirjoittelija. Kerta kaikkiaan ratkiriemukas.
Mulla on neljä lasta ja kaikkia imetin sinne 2.5 ja 3v välille, loppuaikoina enää iltaisin nukkumaan mennessä. Fiksuja hyvin pärjänneitä lapsia noista tuli, en huomaa mistään että olisivat menneet pilalle (nuorinkin jo koulussa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksoit omastasi ja oliko se oikeasti hyvä? Siis sellainen, että sillä sai pumpattua kaikki maidot vauvan tarpeisiin?
Pumppaaminen ei vastaa vauvan tarpeisiin. Rinnoista erittyy esim. Yöaikaan melatoniinia ja maidon koostumus adaptoituu koko ajan vauvan kehityksen mukaisesti, äidin keho valmistaa vasta-aineita pöpöihin, jne.
Samoin tämä lehmänmaidolla ja synteettisillä kemikaaleilla, sekä teollisuusjäte siemenöljyllä ihmisten juottaminen on suoraan s aatanasta. Lehmä on suuri ja typerä eläin. Koko lajin evoluutio häiriintyy, kun ihmiselle syötetään lehmänmaitoa. Tästä syystä mm. Maalaismiehet ovat niin typeriä, sillä juovat lehmänmaitoa pitkälle aikuisuuteen asti. Se on tarkoitettu vasikoille ja jos ei ole vasikka, muuttuu kuitenkin enemmän sen kaltaiseksi
Ateistit yrittävät keksiä mitä epätoivoisimpia keinoja erottaa naisia vauvoista, jotta päästäisiin kokonaan eroon naisista. Tuollainen ajattelu johtaa vain niin ajattelevan evolutiiviseen tuhoon, mitä edeltää pitkä aika k idutusta ja kärsimystä. Jumala on järjestänyt lapselle äidin ja äidille lapsen. Naista ei voi erottaa vauvasta tuhoamatta samalla lasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitin jo aiemmin.
Luonto on järjestänyt asian niin, että äiti ja lapsi ovat symbioosi. Kenelle tämä on ongelma, voi hypätä vaikka kaivoon ja viedä misogynistiset ja lapsivihamieliset aatteensa mukanaan. Ateistiset opetukset ovat sekä naisten että lasten kidutusta, rääkkäystä ja seksuaalista väkivaltaa. Lapsen huuto ja itku EI ole normaalia missään kehitysvaiheessa, eikä varsinkaan päivittäisellä tasolla. Miehet ja naiset jotka normalisoivat tätä ansaitsevat lapsettomuuden
Mulla on rinnoissa hermot pinnassa ja imetys sattuu kuin tikarilla iskettäisiin. Hermokipu siis säteilee esim.takareiteen, tai selän puolelle kun vauva nappaa kiinni ja osuu hermoon.
Tämä on tehnyt imetyksestä tosi kivuliasta. Varsinkin alkuvaiheessa. Kuukausien kuluessa kaikkeen tottuu. Maitoa on kuitenkin aina tullut joten olen imettänyt. Ekaa lasta imetin 6kk ja sitten lopetin kipujen takia. Tokaa 8kk, kolmatta 1v4kk ja neljättä 2,5vuotta.
Kipujen kanssa opin elämään, mutta sen voin kertoa että miehelläni ei oo mitään asiaa koskea mun nänneihin suullaan. Tulee heti paniikki ja alan pelätä kipua. Rinnat on siis edelleen arat eikä hermo-ongelma mihinkään katoa.
Eli ei se todellakaan ollut ongelmallista. En toisaalta kadukaan. Olisin voinut ruokkia lapseni korvikkeella ja he olisivat varmasti ihan yhtä hienoja ihmisiä kuin nytkin. Mutta saivatpahan heille räätälöityä ruokaa jota tuotin litroittain ihan ilmaiseksi.
Mutta jos haluat imettää, niin tarjoa vauvalle rinta kuin hampurilainen eli litistämällä. Nänni pitää saada lähelle vauvan kitalakea. Väärä ote sattuu.
Lisäksi syö 5 ateriaa päivässä, myös punaista lihaa ja juo riittävästi nestettä. Vauvalle ei ole annettavaa, jos itse ei syö riittävästi.
Välillä tulee tiheän imun kausia. Vauva tilaa itselleen näin lisää ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Esikoista noin 3kk. Kaikki meni pieleen jo Kättärillä kun yksi hoitaja sanoi, että kun maito pakkaantuu tisseihin, pitää vaan ahkerasti imettää. No, minähän imetin, itkin ja imetin. Lapsi "puraisi" nänniä jo ensimmäisellä kerralla niin hanakasti että tuli jälki, ja minä laskin aina sata imaisua ja vaihdoin puolta, ja imetin ainakin puoli tuntia kerrallaan. Nännit oli rikki ja niistä tuli verta, ja jokainen imaisu otti ihan helvetin kipeää, se laskeminen jotenkin auttoi kestämään.
Sitten eräs hoitaja neuvoi, että hiero sitruunaa niihin nänneihin. Joo, ihan varmasti hieron jumalauta sitruunaa haavoilla oleviin arkoihin nänneihin.
Sitten tuli hoitaja joskus seuraavana päivänä, joka sanoi että 5-10 minuuttia vaan aluksi imetetään kerrallaan että ne nännit ei mene rikki.
No, kotiin päästiin viikon päästä ja siellä kun pumppasin maitoa, kun alkoi mennä tissit niin kovaksi että oli pakko saada maitoa pois, pulloissa
Eli käytännössä paskat ja luonnottomat neuvot pilasivat imetyksen. Nainen ottaa vauvan rinnalle luonnostaan, jos kuviosta poistetaan "auttajat". Miksi suomalaisia naisia pahoinpidellään näin? Sairas maa. Suojelkaa kaikki synnyttävät itseänne kaikelta tieteeltä
Vierailija kirjoitti:
Mulla on rinnoissa hermot pinnassa ja imetys sattuu kuin tikarilla iskettäisiin. Hermokipu siis säteilee esim.takareiteen, tai selän puolelle kun vauva nappaa kiinni ja osuu hermoon.
Tämä on tehnyt imetyksestä tosi kivuliasta. Varsinkin alkuvaiheessa. Kuukausien kuluessa kaikkeen tottuu. Maitoa on kuitenkin aina tullut joten olen imettänyt. Ekaa lasta imetin 6kk ja sitten lopetin kipujen takia. Tokaa 8kk, kolmatta 1v4kk ja neljättä 2,5vuotta.
Kipujen kanssa opin elämään, mutta sen voin kertoa että miehelläni ei oo mitään asiaa koskea mun nänneihin suullaan. Tulee heti paniikki ja alan pelätä kipua. Rinnat on siis edelleen arat eikä hermo-ongelma mihinkään katoa.
Eli ei se todellakaan ollut ongelmallista. En toisaalta kadukaan. Olisin voinut ruokkia lapseni korvikkeella ja he olisivat varmasti ihan yhtä hienoja ihmisiä kuin nytkin. Mutta saivatpahan heille räätälöityä ruokaa jota tuotin litroittain ihan ilmaiseksi.&nb
Voi ei, miesvauva ei pääse enää tissille 🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄
Vuoden esikoista ja 1,5v kuopusta. Joku 2v alkaa olla takaraja imetykselle. Lapsen ei pitäisi itse oppia pois tissiltä liian vanhana niin, että muistaa asiaa vanhempana tai alkaa itse pitämään sitä outona asiana. Tässäkin asiassa kultainen keskitie ja aikuisen ohjaus tarpeen.
Ekaa 6kk, sitten vauva ei enää halunnut.
Tokaa 14kk, sitten oli pakko lopettaa lääkitykseni takia. Olin kyllä jo muutenkin ihan valmis lopettamaan kun tämä vauva heräili pitkin öitä syömään.
Kaksi lasta ja kummallekaan ei lainkaan onnistunut. Ei ollut kriisi. Hyvin kasvoivat.
Täysimetyksellä 6kk molemmat. Siitä huolimatta tulin raskaaksi kun ensimmäinen oli 7kk. (Olin 35-v ja ensimmäinen oli vaikea saada alulle). Imetin lähes 1,5v ja toinen syntyi 1,8kk päästä. Toista täysimetin 6kk ja 1,5-vuotiaiksi molempia.
Imettämistä ei tatvitse väkisin yrittää. Täysin ilman rintamaitoakin vauva kasvaa ja kehittyy. Läheisyyttä voi antaa ilman tissiäkin. Nykyisin on hyviä korvikkeita.