Kauanko imetit lastasi?
Olin ajatellut imettää omaani niin pitkään kuin haluaa, mutta imetin vain yhden kuukauden. Syynä se että imetys sattui enkä kestänyt sitä enää vaikka oli voiteita käytössä. Lisäksi minua itketti imettäminen kum pelkäsin sitä jo kivun takia.
Haluaisin kuulla kokemuksia ja onko samanlaisia?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Ekaa imetin 4 kk, tokaa 1 v 10 kk ja kolmatta 4 vuotta.
En usko.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku imettää yli 2v lastaan?
Kenen tarve? Ei ainakaan lapsen.
Selitin jo aiemmin.
Lapsi nukahti iltaisin rinnalle. Imetys oli yksinkertaisesti nopein, tehokkain ja varmin keino saada lapsi rentoutumaan ja nukahtamaan oikeaan aikaan. Ja lisäksi se oli päivähoitopäivän jälkeenkin lapselle tärkeä asia.
En ole havainnut että pitkästä imetyksestä olisi ollut lapselleni mitään haittaa. Päinvastoin. Lapsi on tasapainoinen, rauhallinen, harvinaisen hyvähermoinen ja sosiaalinen sekä osoittautunut poikkeuksellisen lahjakkaaksi ja hoitanut koulunsa huippuarvosanoin.
Eli yksinkertaisesti keinottomuutta, jos ei ole äidillä mitään muuta keinoa rauhoittaa lasta kuin laittaa tissi suuhun.
Vai että keinottomuutta jos on toimiva keino :D
Vierailija kirjoitti:
Vuoden esikoista ja 1,5v kuopusta. Joku 2v alkaa olla takaraja imetykselle. Lapsen ei pitäisi itse oppia pois tissiltä liian vanhana niin, että muistaa asiaa vanhempana tai alkaa itse pitämään sitä outona asiana. Tässäkin asiassa kultainen keskitie ja aikuisen ohjaus tarpeen.
Sanot että ei pitäisi, mutta jätät sen täysin perustelematta
Ekan lapsen kanssa ei ollut tietoa ja en osannut. Seuraavia 3-4v, enää kerran päivässä tai joskus ei sitäkään. Yhden kanssa 4v päivänä sovittiin lopetus.
En imettänyt lainkaan. Terve, erittäin vähän flunssiakaan sairastannut, pitkä ja hoikka lapsi tuli. Ei allergioita eikä muutakaan, mitä kovasti peloteltiin. Nyt lapsi jo toisella kymmenellä.
Jäi kyllä mieleen miten nuori kätilö arvosteli ratkaisuani, mutta siinähän mutisi itsekseen.
Aloittajalle vinkiksi, kipu menee ohi. Pari kuukautta siihen menee ja joskus pitää purra hammasta, mutta sitten se onkin ihan kivutonta.
Nolla tuntia. Ensimmäinen vietiin teholle viikoksi ja oppi pullolle. Toisen kanssa maito ei noussut, joten pulloruokinta. 2 seuraavaa suoraan pulloruokinnalle, sanoin henkilöstölle etten aio edes yrittää sillä imettäminen ei ole se juttu jos se stressaa liikaa äitiä/myös vauva stressaa ja huomasin ettei liittynyt mitenkään vauvan kehittymiseen/kasvamiseen. Nyt ovat aikuisia, olleet todella terveitä/liikunnallisia, opiskelleet ilman ongelmia jne. Älkää turhaan stressatko tosta. Turha kehitellä ongelmia tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
En imettänyt lainkaan. Terve, erittäin vähän flunssiakaan sairastannut, pitkä ja hoikka lapsi tuli. Ei allergioita eikä muutakaan, mitä kovasti peloteltiin. Nyt lapsi jo toisella kymmenellä.
Jäi kyllä mieleen miten nuori kätilö arvosteli ratkaisuani, mutta siinähän mutisi itsekseen.
Miksi tämä saa alapeukkuja? Eikö ole hyvä juttu, että eri tavoin kehittyy terveitä lapsia.
Ekaa 6kk, tokaa ajattelin max saman verran, mutta imetinkin 2v.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle vinkiksi, kipu menee ohi. Pari kuukautta siihen menee ja joskus pitää purra hammasta, mutta sitten se onkin ihan kivutonta.
En suostunut alistumaan kivulle. Onko se väärin?335
Terveisin, AP
Vauva imi ja imin mies.dä samaan ai.c.aan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suostunut alistumaan kivulle. Onko se väärin?335
Terveisin, AP
Etkös juuri alistunut kun lopetit?
Vierailija kirjoitti:
Asuttiin kommuunissa kun lapsi oli pieni, jokainen nainen imetti lastani vuorollaan 🤗
No siinäpä kunnon yhteisöllisyyttä!
Reilu 3 vuotta. Minulla vain 1 lapsi.
Ekaa 5vko, haavoilla rinnat, vauva oli keskonen ja sai jo sairaalassa pullosta lisää maitoa. Tykkäsi enemmän pullosta ja itse stressasin vaan saako tarpeeksi maitoa. Oli helpotus kun luovutin imetyksen suhteen. Pumppasin kyllä lisäksi jonkin aikaa.
Toista imetin 1v2kk. Haavoilla oli taas rinnat. Kipu helpotti kun vauva oli 2kk.
Kolmatta imetin 1v1kk. Sama juttu alussa.
Nelosta imetin 1v8kk. Tässäkin alun ongelmat, lisäksi rintatulehdus iski pari kertaa.
Mulla isot nännit ja vauvat ollut pieniä. Ei vaan oikeasta imuotteesta huolimatta meidän anatomiat kohtaa niin ettei menisi itsellä iho rikki.
Vierailija kirjoitti:
Reilu 3 vuotta. Minulla vain 1 lapsi.
Minulla on tuttipullomaiset nännit ja maitoa tuli hyvin, joten imetys oli tosi helppoa. Lopetettiin siksi, kun halusimme yrittää sisarusta lapsettomuushoidoilla. Muutoin olisimme ehkä vielä jonkin aikaa jatkaneet.
Aluksi tuntuu ikävältä imettää, helpottaa ajan myötä. Järkevä äiti kestää hetken ikävyyttä vauvan hyvinvoinnin eteen.
Imetin 1v 3kk, 2v, 2v 3kk ja 3v
Ekaa imetin 4 kk, tokaa 1 v 10 kk ja kolmatta 4 vuotta.