Kauanko imetit lastasi?
Olin ajatellut imettää omaani niin pitkään kuin haluaa, mutta imetin vain yhden kuukauden. Syynä se että imetys sattui enkä kestänyt sitä enää vaikka oli voiteita käytössä. Lisäksi minua itketti imettäminen kum pelkäsin sitä jo kivun takia.
Haluaisin kuulla kokemuksia ja onko samanlaisia?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku imettää yli 2v lastaan?
Kenen tarve? Ei ainakaan lapsen.
Mä seuraan myös aina näitä imetysjuttuja kauhulla. Tuntuu että se imettäminen on tärkeämpää äidille kuin lapselle.
Keskustelin aikoinaan tästä pitkästä imetyksestä kokeneen terapeutin kanssa, joka totesi ettei hänellä ollut tiedossa mitään kirjallisuutta tai tutkimustuloksia joka todistaisivat pitkää imetystä vastaan. Nauraen vaan muisteli että edesmennyttä ministeriä Johannes Virolaista joka oli käynyt kesken koulupäivän tissillä.
Pitkä imetys ei ainakaan Johannes Virolaisen älyllistä kehitystä haitannut. Ja kyseinen henkilö tuli julkisuudessa tunnetuksi harvinaisen hyväntuulisena ja leppoisana ministerinä.
Aikoinaan on ollut ihan normaalia että lapsia imettään pitkään. Omien lasten mummo myös muisteli vielä 4 vuotiaana käyneensä äidin tissillä. Lienee korvikkeen käyttöön jossain vaiheessa äitejä opetettu, ihan vaan siitä syystä että he olisivat takaisin työelämässä mahdollisimman nopeasti...
Muutaman kerran yritettiin kovastikin. Maitoa ei tullut, ei sitten millään (keisarileikkaus, muutakin ongelmaa). Naikkarilla muiden äitien maitoa alkupäivät, sitten kotona korviketta. Terve aikuinen nyt. Lapsenakaan ei pahemmin sairastellut. Korvatulehduskierteen katkaisin lopettamalla pullosta juottamisen ja syöttämällä lisää valkosipulia ja hunajaa. Kasvoi hyvin, on normaali, ei edes kirjaindiagnooseja. ;)
Pitkän imetyksen merkitys lapsen kehitykselle on ollut varmaankin vieläkin suurempi sodanjälkeisinä vuosina jolloin terveellistä ravintoa oli muuten rajallisesti tarjolla.
Omaa miestäni on imetetty n. 4-vuotiaaksi. Aivan ihana mies ja matemaattisesti huippulahjakas.
Eihän nämä korvikkeet nykyäänkään vieläkään mitenkään vastaa äidinmaitoa. Kannattaisi yrittää vaan pusertaa sitä äidinmaitoa niin monta tippaa kuin rinnoista tulee. Vauvan aivot tarvitsevat sitä.
Vierailija kirjoitti:
Kolmea lasta yhteensä 6 vuotta. Ensimmäistä 1,5, toista 2 ja kolmatta 2,5 vuotta. Hyvin pärjäsivät koulussa, älykkäitä lapsia ja saaneet riittävästi hyviä rasvahappoja.
Mä en imettänyt keskimmäistäni päivääkään. Minusta johtumattomista syistä. Aloitti just Aallossa, meni sisään yo-todistuksella.
Imetin ekaa lasta melkein 2 vuotta ja tokaa 1,5 vuotta. Mulla ei imettäminen sattunut lainkaan, käytin rintakumeja. Ensimmäisen lapsen kanssa jätin rintakumin pois n. 6 kk:n jälkeen, toisen kanssa käytin loppuun asti. Mulla on sellaiset rinnat, että vastasyntyneen on jotenkin vaikea saada otetta. Toisella lapsella oli kireä kielijänne, ilmeisesti sen takia hän tarvitsi rintakumin loppuun asti.
Matti on nyt 45v imeskelee edelleen tissiä ja sille kelpaa kaikkien tissit
t. Matti on mainio mies mutta merellä sillä ei tee mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäistä lasta imetin kuukauden, kahta seuraavaa en lainkaan. Syy on sama kuin aloittajalla, eli kipu.
Omaa maitoa voi myös pumpata.
Niinhän sitä voi. Sähköiset pumput ovat kuitenkin aika kalliita ja käsipumppaaminen työlästä. Mulla ei etenkään toisen lapsen kohdalla herunut pumpulle melkein lainkaan, vaikka maitoa muuten riitti hyvin. Halusin siis lypsää maitoa pakastimseen. Ja voihan se pumppaaminenkin sattua.
Kolmannen lapsen kohdalla ainakin ensimmäin kuukausi, jos ei pidempäänkin oli yhtä tuskaa! Nännit meni verille, piti pitää aina toista tissiä lakossa ja pumppailla tai jopa vain käsinlypsää siitä. Tietty voiteet käytössä. Vauvalla kireyttä kielijänteessä.. moni olisi luovuttanut mutta pikkuhiljaa vaikeuksien kautta voittoon. Tavoite imettää 2 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Matti on nyt 45v imeskelee edelleen tissiä ja sille kelpaa kaikkien tissit
t. Matti on mainio mies mutta merellä sillä ei tee mitään
Matti 45v taitaa imeskellä tissejä aikuisena, kun ei lapsena ole saanut.
Vierailija kirjoitti:
Jos imetys sattui, oli todennäköisesti kyse vain väärästä imetysotteesta. Lapsen suuhun pitäisi tarjota iso osa rintaa vähän kuin lapsi haukkaisi hampurilaista. Siitä tulee nimitys hampurilaisote.
Lapsi voi myös pureskella nännejä. Itse opetin vauvan pois tästä puristamalla hellästi lapsen nenästä niin että tämän oli pakko avata suu aina kun alkoi pureskella.
Meillä imetys jatkui päivähoidon aloittamiseen saakka tietysti muun ruuan ohessa yli vuoden ikäiseksi ja tämän jälkeen vielä iltaisin kun nukutin lasta. Imettäminen oli lähes taianomainen ja pomminvarma keino saada lapsi rentoutumaan ja nukahtamaan. Siksi jatkoin iltaimetystä n. 3 vuoden ikään saakka.
Katselin imettäessäni telkkarista suosikkisarjoja samalla, enkä kokenut imetystä koskaan mitenkään rasittavana. Hyvät tyynyt ja mukava asento auttoivat asiaa.
Nyt tämä vauvani on ihana tasapainoinen. ja sosiaalinen täysi-ikäinen. Koulumenestys on
Niin ja vauvan suu kasvaa ja munkii vauvalla se kielen kireys poistui.. eli aiemmin kieli tuli vaan huulelle ja nykyisin 3 kk ikäisenä tulee kunnolla suusta ulos.
Imetys on varmasti helpompaa kuin pullorumpa
Miksihän muuten noita rintakumeja ei suositella kokeiluun näille, joilla imetys sattuu? Mun mielestä oli kätevä apuväline. Muistan, kun neuvolassa joku lääkäri sanoi ensimmäisen lapsen kohdalla, että tuo rintakumi pitää sitten jättää pois. Terkkari sanoi sitten vaivihkaa mulla lääkärinvastaanoton jälkeen, että käytä vain sitä rintakumia, jos siitä on apua.
Esikoista noin 3kk. Kaikki meni pieleen jo Kättärillä kun yksi hoitaja sanoi, että kun maito pakkaantuu tisseihin, pitää vaan ahkerasti imettää. No, minähän imetin, itkin ja imetin. Lapsi "puraisi" nänniä jo ensimmäisellä kerralla niin hanakasti että tuli jälki, ja minä laskin aina sata imaisua ja vaihdoin puolta, ja imetin ainakin puoli tuntia kerrallaan. Nännit oli rikki ja niistä tuli verta, ja jokainen imaisu otti ihan helvetin kipeää, se laskeminen jotenkin auttoi kestämään.
Sitten eräs hoitaja neuvoi, että hiero sitruunaa niihin nänneihin. Joo, ihan varmasti hieron jumalauta sitruunaa haavoilla oleviin arkoihin nänneihin.
Sitten tuli hoitaja joskus seuraavana päivänä, joka sanoi että 5-10 minuuttia vaan aluksi imetetään kerrallaan että ne nännit ei mene rikki.
No, kotiin päästiin viikon päästä ja siellä kun pumppasin maitoa, kun alkoi mennä tissit niin kovaksi että oli pakko saada maitoa pois, pulloissa oli vaaleanpunaista maitoa, siinä oli niin paljon verta mukana, eihän sitä voinut lapselle antaa, äitini oli meillä ja kävi heti hakemassa korviketta.
Maidontulo hiipui siinä 3. kk aikana, ja ihan suosista annoinkin loppua, sen verran kivuliasta imettäminen oli edelleen.
15 vuotta myöhemmin sain kaksoset kiireellisellä sektiolla kun olivat keskosia, ja lapset olivat reilun kk sairaalassa, sinä aikana pumppasin maitoa ja vein heille sairaalaan ja laitoin myös pakkaseen. Kun lapset pääsi kotiin, oli imettäminen aika raskasta, ja taas oli 3kk aika lailla se raja mihin asti sain tiristettyä maitoa, sitten loppui taas se homma. Saivat niitä pakastettuja maitoja vielä sen jälkeenkin. Mutta alkoivat samoin kuin esikoinenkin syömään jo vellejä siinä iässä niin nukkuivat yöt hyvin ja kasvoivat hyvin. Olin täysin tyytyväinen siihen aikaan mitä imetin. Ne ensimmäiset maidot on kuitenkin ne tärkeimmät. Muuten korvike on sitten ihan ok.
Mulla on neljä lasta, ja lapsi lapselta imetysaika pidentyi, kun aloin paremmin lukea lasta. Eka: 1 v 3 kk, toka 1 v 7 kk, kolmas 1 v 8 kk ja viimeinen 2 v.
Tietenkin täysimetys loppui kahdeksan kuukauden maissa, kun lisäruokaa aloin antaa siinä määrin, että maidon merkitys väheni.
Muuten olen sitä mieltä, että lisäruokaa aletaan antaa liian varhain. Vasta kun alkaa olla hampaita, alkaa olla lisäruoan aika.
Imetys lievittää kipua, siksi se oli kullanarvoista hampaiden puhkeamisen aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on neljä lasta, ja lapsi lapselta imetysaika pidentyi, kun aloin paremmin lukea lasta. Eka: 1 v 3 kk, toka 1 v 7 kk, kolmas 1 v 8 kk ja viimeinen 2 v.
Tietenkin täysimetys loppui kahdeksan kuukauden maissa, kun lisäruokaa aloin antaa siinä määrin, että maidon merkitys väheni.
Muuten olen sitä mieltä, että lisäruokaa aletaan antaa liian varhain. Vasta kun alkaa olla hampaita, alkaa olla lisäruoan aika.
Imetys lievittää kipua, siksi se oli kullanarvoista hampaiden puhkeamisen aikaan.
Voisin vielä lisätä, että kenelläkään lapsistani ei ole ollut maitorupea tai taiveihottumaa niin kuin itsellä, johtuneeko imetyksestä tai siitä, että en käytä lehmänmaitoa. Imetyksessä äidinkin käyttämät lehmänmaidon allergisoivat proteiinit saattavat häiritä lasta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on se käsitys, että se, että kiinteitä ruokia aletaan antaa myöhään, lisäisi allergiariskiä. Että parempi olisi, että vauva saisi maistella ruokia jo siinä neljän kuukauden iässä.
Vierailija kirjoitti:
Imetin ekaa lasta melkein 2 vuotta ja tokaa 1,5 vuotta. Mulla ei imettäminen sattunut lainkaan, käytin rintakumeja. Ensimmäisen lapsen kanssa jätin rintakumin pois n. 6 kk:n jälkeen, toisen kanssa käytin loppuun asti. Mulla on sellaiset rinnat, että vastasyntyneen on jotenkin vaikea saada otetta. Toisella lapsella oli kireä kielijänne, ilmeisesti sen takia hän tarvitsi rintakumin loppuun asti.
Joo, voi kun vuonna 19914 Kättärillä olisi kerrottu ja jopa annettu rintakumi käyttöön niin olisi välttynyt paljolta kivulta ja verenvuodolta. En tiennyt sellaisten olemassaolostakaan, ennenkuin ystävä kertoi ja toi minulle sellaisen.
1 vuosi 7 kk. Alkuun se otti todella kipeää, mutta sisuunnuin sitten terveyshoitajien nalkutuksesta. Onneksi niin, mutta ymmärrän niitä jotka eivät halua imettää.
4kk. Korvike oli mukana pieninä määrinä alusta asti neuvolan ohjeistuksesta kun omaa maitoa ei tullut alkuun (eikä myöhemminkään) tarpeeksi, vaikka yritin lisätä maidontuotantoa pumppaamalla ja imettämällä usein. Toisaalta myös meidän elämäntyyli oli sellainen että reissattiin jo kun vauva oli vasta muutaman viikon (kesälomakausi) joten ei se meidän elämänrytmi tukenut oikein rauhallisia Imetyshetkiä ja se on tietenki ihan ns. oma vika, mutta koin tärkeämmäksi oman mielenterveyden ja perheen hyvinvoinnin, mihin kuuluu matkustelu ja lomareissut kuin sen että olisin vauvan kassa pesinyt kotona imettämässä 247. Vauva tottui pulloon ja sitten n. 4kk jälkeen lopetin kokonaan imetyksen kun ei vauvalle enää rinta kelvannut. Ihan hyvä näin.
3kk. Tällöin lapsen siittäjä kaappasi imeväisen vauvan ja imetys katkesi. Siihen loppui myös minun äitiyteni yhteisteistyössä tuon äärimmäisen sairaan ihmisen kanssa.
Erilaisia äiti-lapsi yhdistelmiä on yhtä paljon kuin on lapsiakin ja jokaisella on omat ongelmansa vauva-vaiheessa. Kannattaa kuitenkin yrittää imetystä ja yrittää opiskella oikeita imetysotteita että jälkeenpäin ei jää harmittamaan. Mutta kyllä niistäkin vauvoista upeita aikuista on tullut joita ei ole imetetty.
Olen aiemmista vastanneista se joka oli imettänyt 3 vuotta.
Minullakin oli aluksi nännit kipeinä ja hieroin muistaakseni niihin jotain utarerasvaa. Välillä sattui ja välillä vauva puri. Mutta oikeaa otetta opiskelemalla ja imetysvinkkejä keräämällä sain homman toimimaan enkä sitten kokenut imetystä mitenkään rasittavana.
Nautin itsekin kun näin miten tärkeää läheisyys ja rintamaito vauvalleni olivat.
Kannustan kaikkai edes yrittämään.