Kauanko imetit lastasi?
Olin ajatellut imettää omaani niin pitkään kuin haluaa, mutta imetin vain yhden kuukauden. Syynä se että imetys sattui enkä kestänyt sitä enää vaikka oli voiteita käytössä. Lisäksi minua itketti imettäminen kum pelkäsin sitä jo kivun takia.
Haluaisin kuulla kokemuksia ja onko samanlaisia?
Kommentit (121)
Miksi joku imettää yli 2v lastaan?
Kenen tarve? Ei ainakaan lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ollaan vieroittumassa kun lähtee poika pieni pian inttiin!😫🥺
Nokkelaa. Se imuote heikkenee ja katoaa viimeistään 7 vuoden iässä, joten taitaa kehitysvammasta olla "poikasi" kohdalla kyse.
Vierailija kirjoitti:
Mä seuraan myös aina näitä imetysjuttuja kauhulla. Tuntuu että se imettäminen on tärkeämpää äidille kuin lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä seuraan myös aina näitä imetysjuttuja kauhulla. Tuntuu että se imettäminen on tärkeämpää äidille kuin lapselle.
Miksi tuntuu? Se lapsi tuskin on täällä omaa kokemustaan sanoittamassa, toisin kuin se äiti
Joidenkin lasten käytöksestä näkee että ensin äiti imetti 5-vuotiaaksi ja isä jatkoi siitä siihen asti että oppivat lyömään takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Selitin jo aiemmin.
Lapsi nukahti iltaisin rinnalle. Imetys oli yksinkertaisesti nopein, tehokkain ja varmin keino saada lapsi rentoutumaan ja nukahtamaan oikeaan aikaan. Ja lisäksi se oli päivähoitopäivän jälkeenkin lapselle tärkeä asia.
En ole havainnut että pitkästä imetyksestä olisi ollut lapselleni mitään haittaa. Päinvastoin. Lapsi on tasapainoinen, rauhallinen, harvinaisen hyvähermoinen ja sosiaalinen sekä osoittautunut poikkeuksellisen lahjakkaaksi ja hoitanut koulunsa huippuarvosanoin.
Esikoista 2kk, jonka jälkeen ei enää huolinut koska pulloruokinta oli ollut pakko ottaa mukaan kun paino ei riittävästi noussut rintaruokinnalla.
Kuopusta muistaakseni 9-10kk. Silloin oli myös tuota, että vielä siinä kuukauden kohdalla imetys sattui niin paljon että usein purin hammasta kyyneleet silmissä, mutta se meni onneksi sitten lopulta ohi kun jaksoin sen reilun kuukauden kärsiä. En kyllä ihmettele, jos joku ei pysty, kyllä se niin hirvittävä kipu on.
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin lasten käytöksestä näkee että ensin äiti imetti 5-vuotiaaksi ja isä jatkoi siitä siihen asti että oppivat lyömään takaisin.
Anna mä arvaan. Sua ei paljoa aikoinaan imetetty ?
Asuttiin kommuunissa kun lapsi oli pieni, jokainen nainen imetti lastani vuorollaan 🤗
Ekaa 2kk, tokaa kaksi viikkoa viimeistä 2 kuukautta, aina lopetin, kun maitoa ei enää tullut.
Vierailija kirjoitti:
Jos imetys sattui, oli todennäköisesti kyse vain väärästä imetysotteesta. Lapsen suuhun pitäisi tarjota iso osa rintaa vähän kuin lapsi haukkaisi hampurilaista. Siitä tulee nimitys hampurilaisote.
Lapsi voi myös pureskella nännejä. Itse opetin vauvan pois tästä puristamalla hellästi lapsen nenästä niin että tämän oli pakko avata suu aina kun alkoi pureskella.
Meillä imetys jatkui päivähoidon aloittamiseen saakka tietysti muun ruuan ohessa yli vuoden ikäiseksi ja tämän jälkeen vielä iltaisin kun nukutin lasta. Imettäminen oli lähes taianomainen ja pomminvarma keino saada lapsi rentoutumaan ja nukahtamaan. Siksi jatkoin iltaimetystä n. 3 vuoden ikään saakka.
Katselin imettäessäni telkkarista suosikkisarjoja samalla, enkä kokenut imetystä koskaan mitenkään rasittavana. Hyvät tyynyt ja mukava asento auttoivat asiaa.
Nyt tämä vauvani on ihana tasapainoinen. ja sosiaalinen täysi-ikäinen. Koulumenestys on
Hyviä vinkkejä. Ois hyvä että kaikkialla sais apua imetyksen kanssa, mulle ei ainakaan tarjottu kuin ensimmäisen lapsen kohdalla, joka oli tehohoidossa ja jouduttiin opettaa imemään ensin pulloa ja sitten rintaa. Mutta ongelmia tän asian suhteen on ollut mun muillakin vauvoilla. Oon imettänyt pisimmillään 4kk.
Vierailija kirjoitti:
Jos imetys sattui, oli todennäköisesti kyse vain väärästä imetysotteesta. Lapsen suuhun pitäisi tarjota iso osa rintaa vähän kuin lapsi haukkaisi hampurilaista. Siitä tulee nimitys hampurilaisote.
Lapsi voi myös pureskella nännejä. Itse opetin vauvan pois tästä puristamalla hellästi lapsen nenästä niin että tämän oli pakko avata suu aina kun alkoi pureskella.
Meillä imetys jatkui päivähoidon aloittamiseen saakka tietysti muun ruuan ohessa yli vuoden ikäiseksi ja tämän jälkeen vielä iltaisin kun nukutin lasta. Imettäminen oli lähes taianomainen ja pomminvarma keino saada lapsi rentoutumaan ja nukahtamaan. Siksi jatkoin iltaimetystä n. 3 vuoden ikään saakka.
Katselin imettäessäni telkkarista suosikkisarjoja samalla, enkä kokenut imetystä koskaan mitenkään rasittavana. Hyvät tyynyt ja mukava asento auttoivat asiaa.
Nyt tämä vauvani on ihana tasapainoinen. ja sosiaalinen täysi-ikäinen. Koulumenestys on
Mahtavaa, että sinulla on mennyt noin hyvin. Miksi tulet tänne pätemään, kun täällä on imetyksen epäonnistumisesta vereslihalla?
Itse tein KAIKKENI, mutta lapsi ei oppinut saamaan minun tisseistäni OLLENKAAN maitoa. Lypsin kuitenkin 0,5-1,5 l päivässä ja ruokinta sillä lastani puoli vuotta. Ja oli todella raskasta lypsää 8 krt päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelin aikoinaan tästä pitkästä imetyksestä kokeneen terapeutin kanssa, joka totesi ettei hänellä ollut tiedossa mitään kirjallisuutta tai tutkimustuloksia joka todistaisivat pitkää imetystä vastaan. Nauraen vaan muisteli että edesmennyttä ministeriä Johannes Virolaista joka oli käynyt kesken koulupäivän tissillä.
Pitkä imetys ei ainakaan Johannes Virolaisen älyllistä kehitystä haitannut. Ja kyseinen henkilö tuli julkisuudessa tunnetuksi harvinaisen hyväntuulisena ja leppoisana ministerinä.
Vierailija kirjoitti:
Äidinmaito on ihan eri asia kuin korvike. Äidinmaito on erittäin terveellistä. Äidinmaito sisältää elintärkeitä ainesosia, jotka ovat tärkeitä vauvan kehitykselle; aivot, silmät, keskushermosto, kuten myös kasvu ja hormonitoiminta. Pienempi yli-lihavuuden riski, korkea verenpaine, sydänsairaus, diabetes tai hammaskaries myöhemmällä iällä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitin jo aiemmin.
Lapsi nukahti iltaisin rinnalle. Imetys oli yksinkertaisesti nopein, tehokkain ja varmin keino saada lapsi rentoutumaan ja nukahtamaan oikeaan aikaan. Ja lisäksi se oli päivähoitopäivän jälkeenkin lapselle tärkeä asia.
En ole havainnut että pitkästä imetyksestä olisi ollut lapselleni mitään haittaa. Päinvastoin. Lapsi on tasapainoinen, rauhallinen, harvinaisen hyvähermoinen ja sosiaalinen sekä osoittautunut poikkeuksellisen lahjakkaaksi ja hoitanut koulunsa huippuarvosanoin.
Mun lapsi on tuota kaikkea myös, vaikka on pulloruokittu. Osasi myös jo vastasyntyneenä rauhoittua Itse unille, ei tarvinnut siis muuta kuin oman vuoteen rauhoittuakseen ja rentoutuakseen nukkumaan. Edelleenkin todella hyvä nukkumaan. Eli minun puolloruokittu lapseni taitaa olla parempi kuin sinun täys- ja pitkään imetetty 😀
Noin 10 minuuttia kestin. Sitten lensi mällit. OOOHHH!!
M55
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäistä lasta imetin kuukauden, kahta seuraavaa en lainkaan. Syy on sama kuin aloittajalla, eli kipu.
Omaa maitoa voi myös pumpata.
Ensimmäistä 11kk, toista 1v 6kk, kolmatta 1v 5kk ja neljättä nyt 1v 5kk ja hän ei ole vielä lopettamassa. Kaikki ovat lopettaneet itse kun maailma on alkanut kiinnostaa enemmän kuin äiti.
Sukusolumme soivat meille kaksi lasta ja kolmas tuli muuten meille.