Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen ADHD ja olen aivan loppu

Vierailija
26.12.2024 |

Mieheni on 34-vuotias ja saanut vasta keväällä ADHD-diagnoosin ja siihen lääkityksen. Meillä on 3,5-vuotias lapsi. itse olen 40v. Miehelläni on mielestäni ollut aina ADHD-oireita, mutta ennen lapsen tuloa ne eivät häirinneet elämää vielä niin paljon, että olisin kokenut sen ongelmaksi kovin usein. Vielä hoitovapaalla ollessanikin homma pyöri aika hyvin, koska kykenin käyttämään niin paljon aikaa ja jaksamista kodinhoitoon yms. En halunnut painostaa miestä hakemaan diagnoosia saati syömään lääkkeitä, mutta olen onnellinen, että viime vuonna tapahtuneen burnoutin seurauksena hän vihdoin hakeutui tutkimuksiin ja sai diagnoosin sekä aloitti lääkityksen.

Mutta nyt kun aikaa on tässä kulunut jo lääkityksen aloittamisesta, huomaan että olen itse aivan uupunut. Koen siis joutuneeni monella tavalla kannattelemaan perhettämme lapsen syntymästä saakka. Mieheni ei siihen pysty, tai ehkä enemmänkin ei halua ottaa vastuuta tietyistä asioista. Koen sen epäreiluna ja kohtuuttomana minua kohtaan. Lyhyesti siis arkipäivän rutiineissa, yleisessä aikataulujen ja päivittäisten askareiden pyörittämisessä miehelläni on todella isoja vaikeuksia. Hän ei kykene esim. viemään lasta ajoissa päiväkotiin, vaikka on sovittu että lapselle olisi helpompaa jäädä aina samaan aikaan ja tuttuun tilanteeseen.

Mies ei onnistu huolehtimaan että meillä on ruokaa kotona, joten minä hoidan ruokaostokset ja pääosin myös ruuanlaiton. Tai jos mies menee kauppaan, hänellä kuluu 30 min. sijaan 2 tuntia ja puolet tarvittavista unohtuu kauppaan. Varmaan jokainen tajuaa, että käytännössä yhtälö ei toimi, jos vaikka minun vapaailtanani (ollaan sovittu että joka toisena päivänä on kummallakin vapaailta, jolloin toinen huolehtii lapsesta ja kodista jne.) miehen kauppareissu vie koko illan. Mielestäni on ihan järkevää siis jakaa töitä molempien vahvuuksien ja mieltymysten mukaan, mutta minulla on tosi paljon päivittäistä "pientä" työtä, kuten juuri vaatehuolto ja ruuanlaitto, jotka on pakko hoitaa ja joita ei voi siirtää myöhemmäksi jos ei vaikka jaksasisi tai vain huvittaisi.

Viikonloppuisin esim. lapsen ulosvienti on aivan toivotonta. Lapsemme on tosi vilkas ja tykkää sekä tarvitsee päivittäistä ulkoilua ja liikkumista, mutta usein käy niin, että jollen itse ota ohjia käsiini, mies haahuilee ja vitkuttelee ympäri kämppää, kunnes on enää puoli tuntia aikaa lounaaseen. Sen seurauksena lapsen päiväunet siirtyvät ja hän alkaa olla liian väsynyt, mikä johtaa kiukutteluun ja huonoon syömiseen sekä päiväunille nukahtamisen vaikeutumisena ja pitkittymisenä. 

Miehelläni on myös isoja vaikeuksia olla päättäväinen ja napakka kasvatuksessaan. Hän on tosi hyvä innostamaan, kannustamaan ja rohkaisemaan, mutta rajojen asettaminen, jämäkkyys ja lapselta jonkin vaatiminen tai pettymysten tuottaminen on aivan onnetonta. Enkä siis tarkoita, että lasta pitäisi itkettää ehdoin tahdoin, mutta esimerkiksi joskus herkkujen syömisen rajaaminen tai leikkien lopettaminen ja pukemaan lähtö aiheuttaa kiukkukohtauksen, joka on ihan normaalia ja jossa pitäisi mielestäni vain sanoa lapselle että ymmärtää harmituksen, mutta että nyt puetaan.

Kommentit (103)

Vierailija
101/103 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään keskitytään liikaa noihin nepsy-oireisiin ja vedotaan niihin. On heitä ollut aina, mutta sen diagnoosin taakse ei ole voinut piiloutua, vaan on tehty asiat ja selvitty.

Nyt jo lapset vetoavat adhd-oireidiin ettei pysty johonkin. Kyllä pystyy, mutta ne elämä taidot pitää opetella ja keksiä selviytymiskeinot. 

Tai asiat on jätetty tekemättä. Niin meillä elettiin. 

Vierailija
102/103 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää miksi naiset tekevät lapsia miesten kanssa joilla ei ole mitään edellytyksiä selvitä lapsiperhearjesta, lasten hoidosta puhumattakaan. Mikä ihme saa heidät uskomaan että mies muuttuu taikaiskusta hyväksi perheenisäksi kun lapsi syntyy. Ei ole AP:llekään voinut tulla yllätyksenä että arki on haastavaa jos hänellä on mies joka ei selviä kohtuudella edes kauppareissusta. AP on varmasti ollut tietoinen jo ennen lapsen hankintaa että hänen miehensä on kykenemätön huolehtimaan, suunnittelemaan ja jopa toteuttamaan yksinkertaisia arkisia juttuja. Mielestäni AP:lla on kaksi vaihtoehtoa. Maata kuten on pedannut eli yrittää opettaa miestä kuin pikkulasta ja hyväksyä hänen puutteensa tai erota. Ainakaan ei kannata tehdä enää yhtään lasta tuon miehen kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/103 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa, ettei ADHD-ihminen halua ITSE muutosta siihen, että kaikilla perheenjäsenillä olisi hyvä olla ja arki sujuisi hyvin. 

Siksi pakostakin tulee mieleen, että ADHD-ihmiset menevät diagnoosin taakse, ettei tarvitse tehdä juuri mitään eli tekemättömyys/päättömyys arjessa on tahallista.

Jos joku kirjoittaisi noin ylesitäen esimerkiksi m.muuttajista, sitä pidettäisiin vihapuheena, mutta tuollaisena se on normaalin, ihanan ihmisen purkautumista, johon pitää suhtautua empaattisesti.