50 ja 60 vuotiaat eivät pääse viettämään tuttua arkeaan tulevaisuudessa - tähän heidän on varauduttava
Eläkkeet heikkenee ja jokainen joutuu hoitamaan vanhempiaan ja jatkossa pitää töitä tehdä vaikka saisi eläkettä. Sosiaaliturvaa ei enää eläkkeen lisäksi saa vaikka olisi pieni eläke.
Kommentit (318)
Vierailija kirjoitti:
Pahemmin nämä muutokset iskee niihin jotka nyt alle 40. Nykyiset 60v ehtii vielä alta pois, eläke on ja yleinen terveydenhuolto. 20v tästä ja tilanne on jo ihan toinen.
Kokoomus jos on vallassa niin jatkaa terveydenhuollon yksityistämistä. Eläkkeitä taas on pakko leikata kun ei ole niitä työntekijöitä jotka maksaisivat ne eläkkeet.
Nykyään ei kerry eläkettä, kun ei sitä kerry työmarkkinatuesta, millä moni on työkokeilussa eli ei ihmiset pysty maksamaan yksityiselle lääkärille euroakaan.
Takuueläke on nyt noin 970 netto, mutta pitää maksaa myös asumiskulut ja ruoka.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 215: "Voidaan laki tehdä uudelleen.
Itsellä toinen vanhempi kuollut.
Koskeeko laki niitä jotka asuvat eri kaupungissa kuin eläkkeellä olevat vanhemmat tai niitä jotka eivät ole väleissä vamhempiensa kanssa?"
En osaa sanoa, kun en ole poliitikko enkä lainlaatija. Mutta jos monissa muissa maissa onnistuu moinen laki, miksi ei onnistuisi Suomessa? Katselin hiljattain Ulkolinjan dokumentin aiheesta eli eurooppalaisesta vanhustenhuollosta ja siinäkään nyt ei ollut niin, että sen aikuisen lapsen piti itse hoitaa äitiään tai isäänsä vaan järjestää äitinsä tai isänsä hoito tavalla tai toisella. Yleensä siis rahalla. Saksassa ainakin joitain vanhuksia lapsensa ovat toimittaneet itäblokin maihin hoitoon tai itäblokin maista on palkattu joku köyhä nainen Saksaan hoitamaan vanhusta. Aika villiä touhua tuo jälkimmäinen.
Moni omainen on työtön. Ei työmarkkinatuella 595 netto makseta kuin oma vuokra ja ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Orpon ja Purran köyhäntappohallitus jää viimeiseksi, paskapersut putoaa hallituksesta looullisesti. Katsellaan nyt rauhassa. Orpon perskokkareiden tulevaisuus on hallituksessa apupuolueena.
Luuletko että vasemmistolaiset tulevat onnistumaan eläkepajatson täydentämisessä?
Itse olen hyväksynyt täysin sen etten tule saamaan eläkettä. Vasemmistolaisilta pitää kieltää omien aäästöjen kartuttaminen. Siinä mitataan usko tuon pajatson loppumattomuuteen.
Kyllä kansaneläkettä maksetaan suomeen jos siellä asut eläkkeen ollessa pieni.Itsehän en omakoti asujana ole edes tiennyt että siihen voisi asumistukea saada.
Nro 223: "Moni omainen on työtön. Ei työmarkkinatuella 595 netto makseta kuin oma vuokra ja ruoka."
Kuten aiemmassa sanoin, en ole poliitikko enkä lainlaatija. Eiköhän ainakin Britanniassa ole työttömiä, joilla on iäkkäitä vanhempia. Siinä dokkarissa ei kyllä selvinnyt, hoitaako nämä sitten itse omat vanhuksensa. Muutenkin oli aika hurjaa katsottavaa, kun omaiselle yks kaks ilmoitetaan, että hoivakotiyritys, jossa vanhus on, on myyty jollekin isommalle pörssiyhtiölle ja kyseinen toimipiste lopetetaan, joten omaisen tehtäväksi jää etsiä vanhukselle jostain uusi hoivakotipaikka.
Jos omainen on työtön niin maksaako valtio sitten heidän eläkkeellä olevien vanhempien hoidon? Ei toi työmarkkinatuki ole kuin 595 netto kuukaudessa ja sillä maksetaan vuokra, vesi, sähkö ja ruoka
Työtön ei voi muuttaa sivummalle vanhempiaan hoitamaan, koska työkkäri aktivoi eikä 595 työmarkkinatuella autoa pidetä eli pitää asua lähellä työpaikkoja yksiössä, kun vuokrat on kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Työtön ei voi muuttaa sivummalle vanhempiaan hoitamaan, koska työkkäri aktivoi eikä 595 työmarkkinatuella autoa pidetä eli pitää asua lähellä työpaikkoja yksiössä, kun vuokrat on kalliita.
Suostuvatko eläkeläiset luopumaan omistusasunnoistaan ja muuttamaan työttömän lapsen yksiöön, en usko.
Työtön ei saa kilometrikorvauksia eikä ole muutenkaan autoon rahaa joten pitää asua lähellä työpaikkoja, jos työkkäri laittaa yhtäkkiä työkokeiluun.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi äitini on jo kuollut, ja isäni vaimo saa hoitaa isäni. Mutta omat lapseni joutuvat sitten hoitamaan minut.
Toivotaan lapsillesi samanmoista onnea kuin itse olet saanut, etteivät saa sua taakakseen. Eli osannet poistua ajallaan.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Koskeeko laki niitä jotka asuvat eri kaupungissa kuin eläkkeellä olevat vanhemmat tai niitä jotka eivät ole väleissä vamhempiensa kanssa?"
En osaa sanoa, kun en ole poliitikko enkä lainlaatija. Mutta jos monissa muissa maissa onnistuu moinen laki, miksi ei onnistuisi Suomessa? Katselin hiljattain Ulkolinjan dokumentin aiheesta eli eurooppalaisesta vanhustenhuollosta ja siinäkään nyt ei ollut niin, että sen aikuisen lapsen piti itse hoitaa äitiään tai isäänsä vaan järjestää äitinsä tai isänsä hoito tavalla tai toisella. Yleensä siis rahalla. Saksassa ainakin joitain vanhuksia lapsensa ovat toimittaneet itäblokin maihin hoitoon tai itäblokin maista on palkattu joku köyhä nainen Saksaan hoitamaan vanhusta. Aika villiä touhua tuo jälkimmäinen.
Millä ne työttömät ikäsyrjityt viisikymppiset mitään vanhusten maksuja maksaa? Hyvä kun saa itselleen ruokaa, siksi ei tule toimimaan. Vanhuksille tulee tapahtumaan myös runsaasti onnettomuuksia tuollaisen lain myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suostuvatko eläkeläiset luopumaan omistusasunnoistaan ja muuttamaan työttömän lapsen yksiöön, en usko.
Työtön ei saa kilometrikorvauksia eikä ole muutenkaan autoon rahaa joten pitää asua lähellä työpaikkoja, jos työkkäri laittaa yhtäkkiä työkokeiluun.
Tämä on hyvä kysymys. Jos vanhus on edelleen oikeustoimikelpoinen, hänellä lienee mahdollisuus päättää siitä, että ei halua mitään hoitoa tai hoivaa. Eli vanhus voi kieltäytyä. Mutta samalla sitten kieltäytyy myös yhteiskunnan järjestämästä hoivasta ja huolenpidosta. Mitään tällaista lakiahan nyt ei vielä ole, mutta jos sellainen jonain päivänä tulee, niin vähän kyllä luulen, että siinä on myöls oikeus kieltäytyä ihan samalla tavalla kuin lain mukaan potilaalla - joitakin poikkeuksia lukuunottamatta - on oikeus kieltäytyä lääketieteellisistä hoidoista. Mutta todellakin edellyttää, että on oikeusotimikelpoinen TAI on vielä järjissä ollessaan tehnyt niin yksiselitteisen hoitotahdon, että sen perusteella ovidaan päätellä vanhuksen oma tahto. Mä selvittelin jus hiljattain tota hoitotahtoasiaa ja se todellakin on juridisesti sitova. Eli kukaan lääkäri, hoitaja tai muukaan ei saa toimia vastoin hoitotahtoa. Lääkäriliiton mukaan ongelmana on, että ne hoitotahdot ovat aivan liian ympäripyöreitä ja jättävät siten liikaa tulkinnanvaraa.
Laki edellyttää myös vanhuksen itsemääräämisoikeuden poistamista ja eläke on annettava kokonaisuudessaan holhoojan käyttöön.
Niin, ensin pitäisi saada se vakituinen työpaikka 50-vuotiaalle jotta hän voi alkaa säästämään omistusasunnon käsirahaa ja vasta sitten katsoa niitä eläkkeellä olevan vanhemman hoitomaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ensin pitäisi saada se vakituinen työpaikka 50-vuotiaalle jotta hän voi alkaa säästämään omistusasunnon käsirahaa ja vasta sitten katsoa niitä eläkkeellä olevan vanhemman hoitomaksuja.
Potkulaki tulee keväällä ja moni haluaisi varmaan säästää itselle irtisanomista varten, kun omistusasuntoon ei saa enää yleistä asumistukea.
Lopetin työnteon kun alkoi ottaa päästä maksaa puolet palkoista veroja ja muita maksuja. Antaa niiden tehdä töitä jotka haluavat ja meikäläinen lomailee aina eläkeikään saakka omilla rahoillani.
Nro 231: "Millä ne työttömät ikäsyrjityt viisikymppiset mitään vanhusten maksuja maksaa? Hyvä kun saa itselleen ruokaa, siksi ei tule toimimaan. Vanhuksille tulee tapahtumaan myös runsaasti onnettomuuksia tuollaisen lain myötä."
No sanopa se. Mä itse toivon, että Suomessa on eutanasialaki voimassa ennenkuin itse olen siinä tilanteessa, että omat fyrkat on loppu ja mun hoitoni kaatuisi lasteni niskaan. OIen kyllä lapsilleni jo puolitosissani sanonut, että jos käy niin, että tulen olemaan hoivan tarpeessa, nostakaa mun rahat pankkitililtä, ostakaa lentoliput jonnekin Argentiinaan tai vastaavaan, köyttäkää mut tiiliskivien kanssa kottikärryihin ja käykää ennen Helsinki-Vantaalle lähtöänne kippaamssa mut kottikärryineen päivineen tonne läheiseen lampeen.
Meillä on tässä - sattuneesta syystä - menossa nyt testamenttien, edunvalvontavaltuutuksien ja hoitotahdon viimeistelyn tekeminen yhdessä lakitoimiston kanssa. Jouduin juristille vääntämään ratakiskosta siinä edunvalvontavaltuutuksessa, että mun etuni EI SAA mennä lasteni edun edelle. Kun tämä oli juristille ihan käsittämätön ajatus. Joten siihen edunvalvontavaltuutukseen lisättiin nyt mun toiveestani kohta, että sinä päivänä, jos tätä edunvalvontavaltuutusta tarvitaan, mun koko omaisuuteni pitää jakaa ennakkoperintönä mun lapsilleni. Tämä on siis juridisesti ok, joten sen päivän jälkeen mä olen "rahaton rumpali". Vielä hinkkaan sanamuotoa mun hoitotahdossani, jotta siihen ei jää mitään epäselvää. Pääsisältö siinä yksinkertaisduudessaan tulee olemaan, että jos ei ole enää yli 80%:n todennäköisyyttä, etät tulen pääsemään takaisin kotiin, mulle ei saa antaa mitään muuta kuin kipulääkkeitä ja punaviiniä. Jos punaviini ei ole sallittu annettava, niin sitten vaan niitä kipulääkkeitä. En halua jäädä taakaksi lapsilleni enkä myöskään elää loppuelämääni kuten äitini joutui elämään. Mutta kun näitä asioita hinkkaa lakimiehen kanssa, niin ei olekaan ihan yksinkertaista.
Näinhän se on. Heinäsirkkaparven jäljiltä ei jää paljon mahdollisuuksia seuraaville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä höpötä. Isäni kuoli jo ja äitikin on yli 80-vuotias ja hänellä on syöpä, joten tuskin on kovin pitkäikäinen. Ei terveydenhuoltoa niin nopeasti alas ajeta, että minä joutuisin jäämään pois töistä ja hoitamaan äitini.
Eläkettä on jo leikattu elinaikakertoimella, enkä usko, että uusia leikkauksia tehdään vähään aikaan. Kunhan aloittaja taas pelottelee.
Lukisit artikkelin niin näkisit itse.
Tulossa mullistava eläkemuutos joko sopimalla tai hallituksen päätöksellä.
Eläkkeitä leikataan, eläkemaksuja korotetaan ja jatkossa vanhempiaan joutuu hoitamaan jo nuoremmat kun vanhustenhoito ajetaan alas.
Vaikeaa toteuttaa, kun monet asuvat eri paikkakunnalla kuin vanhemmat. Vanhemmat taasen voivat olla vielä aviossa toistensa kanssa tai asua erillään. Olisi mahdotonta lähteä satojen kilometrien päähän hoitamaan heitä. On aivan mahdotonta olla kahdessa eri paikassa samaan aikaan. Tai kolmessa, jos pitäisi olla kotipaikkakunnalla töissä ja silti hoitamassa isää paikkakunnalla X ja äitiä paikkakunnalla Y. Yhteiskunnalla on velvollisuuksia eikä vain kansalla. Etenkin vanha polvi on tehnyt töitä, saanut lapsia ja ylläpitänyt yhteiskuntaa. Todella harva on tehnyt pahoja rikoksia tai aiheuttanut suurempaa haittaa muille ihmisille.
Suosittelen kyllä jokaista, joka on huolissaan tulevasta (olipa ikääntyvä itse tai ikääntyvän omainen) katsomaan tämän Ulkolinjan dokumentin. Ensi vuonna on taas aluevaalit.
https://areena.yle.fi/1-70943190
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/