Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luokkahyppy ja omat vanhemmat harmittaa

Vierailija
25.12.2024 |

Vanhempani olivat meillä jouluaaton vietossa ja jotenkin heräsin siihen, miten eri maailmoissa he elävätkään. 

Aloituksen tarkoituksena ei ole mitenkään leuhkia, että minulla menee erityisen hyvin, en ole älyttömän rikas, mutta olen ihan normaali korkeakoulutettu, omalla osaamisella sellaisen työuran rakentanut, että olen keskituloinen, työ on mukavan vapaata, tosin myös vaativaa ja vastuullista. Fiksulla rahankäytöllä ja ahkeralla säästämisellä on uudehko, tilava koti pk-seudulla ja mökki meren rannalla, hyvä vähänajettu auto, lapset harrastavat mieluisiaan melko kalliita lajeja.

Vanhemmillani olisi ollut ihan hyvät lähtökohdat ja toinen heistä opiskellutkin, mutta jotenkin koko elämänsä ollut sellaista suunnittelematonta ajelehtimista: on asuttu lukuisilla eri paikkakunnilla, työnkään suhteen ei ole ollut oikein pitkäjänteisyyttä, vaan on vaihdeltu paikasta toiseen ja lopulta aiheutettu itselle se, että lupaavatkin mahdollisuudet ovat menneet, kun niihin ei ole jaksettu panostaa. Sama jutttu vähän lapsen kanssa, pärjäsin hyvin koulussa, mutta se taitaa olla lähinnä oman tunnollisuuteni ja ahkeruuteni ansiota. Minulla oli lapsena kiva harrastus, mutta kun siihen olisi pitänyt alkaa käyttää enemmän aikaa ja todennäköisesti rahaa, muistan kun se piti lopettaa. Paljon syötiin aina jotain valmisruokaa, aloin tehdä itse meidän ruoat heti yläkouluikäisenä kun opin ja en halunnut joka päivä syödä jotain kaupan hampurilaisia ja mikropizzoja. Muutin nuorena yksin asumaan, osittain siksi kun en halunnut taas muuttaa uudelle paikkakunnalle.

Varsinkin vanhentuessa tuo omien vanhempien tietty näköalattomuus vaan korostuu, esimerkiksi minun työtäni eivät ymmärrä yhtään, todennäköisesti kun se ei ole samalla tavalla konkreettista kuin jos olisin kaupassa myyjänä tai sairaalassa hoitajana, eivät he ymmärrä esimerkiksi etätöitä ja se, että käyn asiakastapaamisessa on heille jotain kyläilyä, ei työntekoa. Työpaikkani nimeä ei vielä vuosienkaan jälkeen edes muisteta, tuskin edes mitä teen. Se, että on kaunis koti, jonka haluaa pitää siistinä ja puhtaana on vierasta, he marssivat likaisilla kengillä ja päivän vierailullekin raahataan kymmenet epämääräiset nyssykät ympäri nurkkia. Lapsille jos on koko syksy taas puhuttu, että jos jotain haluaa hankkia, riittää oikein mieluusti yksi sellainen lahja, jota ovat toivoneet ja missään nimessä ei montaa tai mitä sattuu. Tämä toive joku ihan 10-30 euron juttu, ei mikään satojen eurojen. No, lopputulos? Ne kymmenen pientä, sekalaista krääsää, mitä haalittu jostain todennäköisesti alennuksesta ja ovat jotain, mikä lapsia ei kiinnosta ollenkaan, joka ikinen vuosi. Joulupöydässä kaikki muu, paitsi ne perinteiset laatikot, kinkku ja peruna ovat outoja, äitini kyllä päivittelee, että onpa hienoja, mutta kumpikaan ei uskalla maistaa. Ja kyse voi olla siis ihan perus mädistä, skagenrörasta tai vastaavasta. Viini juhlapöydässä erikoista, alkoholikin on sellainen, että joko ollaan juomatta pisaraakaan tai sitten juodaan taju kankaalle, ei välimuotoja eikä varsinkaan jotain viinistä nauttimista aterian osana.

jatkuu

Kommentit (425)

Vierailija
221/425 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos lapsistasi tulee vaikka lähihoitaja ja kaupan myyjä? 

"Luokkahyppy" ainakin kolme pykälää alaspäin!

Vierailija
222/425 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa eräältä aivan superraskaalta tutultani, joka on mennyt ns. hienompiin naimisiin ja valmistui maisteriksi. Oli aivan mukava tyyppi aikanaan lukiossa, mutta nykyään täysin sietämätön. Kaikki hänen kanssaan käydyt keskustelut ovat pelkkää pätemistä, kehuskelua, kalliiden tavaroiden esittelyä ym. pelleilyä. Tosiasiassa tällä kiiltokuvapariskunnalla on velkaa lähemmäs miljoona ja kaikki on pelkkää kulissia, jota on ulkopuolisena todella raskasta katsella. Jos AP:n vanhemmat haluavat syödä lanttulaatikkoa, niin mikseivät voi syödä sitä helvetin lanttulaatikkoa, vaan asiasta pitää tehdä kauhea numero? Tällaiset ihmiset, jotka luettelevat muille sitä, mikä heidän mielestään on junttia, ovat usein niitä pahimpia juntteja itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/425 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos lapsistasi tulee vaikka lähihoitaja ja kaupan myyjä? 

"Luokkahyppy" ainakin kolme pykälää alaspäin!

Tai sossu - miinuksella!

Vierailija
224/425 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole junttia tai ei-junttia. Kaikki on nykyään yhtä ja samaa. Who cares?

Vierailija
225/425 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako kysyä teiltä loukkaantuijilta mitä ap:n oikeastaan pitäisi tehdä? Olla huomaamatta eroja omassa ja vanhempiensa elämäntyylissä, maussa ja arvostuksissa? Hylätä oma elämäntapansa ja alkaa elää kuten vanhempansa vai mitä?

Mulla on ollut samanlainen tilanne vanhempien kanssa. Suosittelen hyväksymään vanhemmat sellaisina, mitä he ovat.  He ovat oman aikakautensa lapsia ja se on aivan ok.  Mä puhuin mun vanhempien kanssa asioista, joista he halusivat puhua. Ei mulla ollut mitää tarvetta puhua mun työasioista heidän kanssaan tai käyttää heidän kanssaan vieraita kieliä.  Michelin-ravintolaan en olis heidän kanssaan mennyt, koska he eivät tunteneet oloaan mukavaksi ravintoloissa. Ja jos  mun olohuoneessa olis hetken aikaa ollut nyssyköitä, ei maailma tosiaankaan siihen olis kaatunut. Oman kotinsa saivat pitää sellaisena, mitä halusivat.  Näen edelleen rikkautena sen, että olen elänyt työväenluokkaisen lapsuuden.  En oo koskaan mun teini-iän jälkeen hävennyt taustaani. 

Vierailija
226/425 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jotka puhuvat ylipäätään jostain luokista tai kokevat kuuluvansa johonkin ylempään luokkaan sen perusteella, että ovat käyneet vaikka yliopiston, ovat ammatissa x tai y tai tienaavat määrän z, ovat todellisuudessa niitä kaikkein alaluokkaisimpia moukkia. Ap:n suurin ongelma on asennevamma, jota koulutus, hyvä työpaikka saati taloudellinen vauraus ovat nähtävästi vain pahentaneet.

Vierailija
227/425 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kuulostaa eräältä aivan superraskaalta tutultani, joka on mennyt ns. hienompiin naimisiin ja valmistui maisteriksi. Oli aivan mukava tyyppi aikanaan lukiossa, mutta nykyään täysin sietämätön. Kaikki hänen kanssaan käydyt keskustelut ovat pelkkää pätemistä, kehuskelua, kalliiden tavaroiden esittelyä ym. pelleilyä. Tosiasiassa tällä kiiltokuvapariskunnalla on velkaa lähemmäs miljoona ja kaikki on pelkkää kulissia, jota on ulkopuolisena todella raskasta katsella. Jos AP:n vanhemmat haluavat syödä lanttulaatikkoa, niin mikseivät voi syödä sitä helvetin lanttulaatikkoa, vaan asiasta pitää tehdä kauhea numero? Tällaiset ihmiset, jotka luettelevat muille sitä, mikä heidän mielestään on junttia, ovat usein niitä pahimpia juntteja itse.

Ei kai siinä mikään, jos haluaa syödä sitä lanttulaatikkoa, mutta jos menee kutsuttuna valmiiseen pöytään syömään ja nyrpistelee kaikelle kuin nirso 3-vuotias voi kärsivällisempääkin emäntää alkaa harmittaa.

Vierailija
228/425 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He, jotka kieltävät yhteiskuntaluokkien olemassaolon, ovat tuskin itse päässeet kokemaan selviä yhteiskuntaluokkien törmäyksiä.

Kerro lisää! Itse en tunnista mitään luokkia.

Olet varmaan kasvanut aika lailla tynnyrissä. Todennäköisesti olet elänyt vain tuntematta oikeasti työväenluokkaa tai vaihtoehtoisesti olet duunari, joka ei koskaan ole käynyt siellä yläkoulun rehtorin kotona syömässä.

Jaa, meillä syödään joka päivä yläkoulun rehtorin pöydässä, eikä elämämme varmasti juurikaan poikkea duunarin elämästä. Mitään yhteiskuntaluokkien törmäysrä emme ole havainneet. Ympärillämme olevat ihmiset ovat yksinkertaisesti IHMISIÄ, ilman mitään lisäliitteitä.

Vierailija
229/425 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He, jotka kieltävät yhteiskuntaluokkien olemassaolon, ovat tuskin itse päässeet kokemaan selviä yhteiskuntaluokkien törmäyksiä.

Kerro lisää! Itse en tunnista mitään luokkia.

Olet varmaan kasvanut aika lailla tynnyrissä. Todennäköisesti olet elänyt vain tuntematta oikeasti työväenluokkaa tai vaihtoehtoisesti olet duunari, joka ei koskaan ole käynyt siellä yläkoulun rehtorin kotona syömässä.

Jaa, meillä syödään joka päivä yläkoulun rehtorin pöydässä, eikä elämämme varmasti juurikaan poikkea duunarin elämästä. Mitään yhteiskuntaluokkien törmäysrä emme ole havainneet. Ympärillämme olevat ihmiset ovat yksinkertaisesti IHMISIÄ, ilman mitään lisäliitteitä.

Oletko useinkin ollut vieraisilla työväenluokkaisissa perheissä? Kuullostat juuri siltä, että oletat vain tuntevasi toisten elämäntavat.

Vierailija
230/425 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksanut lukea tuollaista romaania. On sulla ollut tylsä joulu kun olet ehtinyt tuollaisen sepustuksen kirjoittaa!

Vierailija
231/425 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisille on turha yrittää selittää mitään yhteiskuntaluokista. Kaikki kuuluvat toiseksi alimpaan luokkaan mitä tulee varallisuuteen, koulutukseen, sosiaalisiin taitoihin, älykkyyteen ja tyylitajuun. Hyvin harva kykenee sieltä nousemaan ja alempana on ainoastaan kodittomien rappioalkoholistien luokka. 

Vierailija
232/425 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskiaisöykkärin päästö. Pthyi!

Vierailija
233/425 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin suoraan sanoen vituttaa omat vanhempani ja se, miten alaluokkaisia ja käytöstavoiltaan vulgaareja he ovat. Olimme tänäkin vuonna kattaneet arvoalueella sijaitsevaan kotiimme luksusillallisen, johon kutsuimme myös luonnollisesti vanhempamme, jotta hekin saavat kokea välillä hieman parempia tarjoiluita. Ja mitä saamme kiitokseksi on juuri nokan nyrpistelyä ja tarjoiluiden ihmettelyä. Mm. hyvin eksklusiivinen leikkelelajitelma, jossa oli parmankinkkua ja iberico-possua monien muiden hienojen lihojen ohella maistui äitini mielestä pilalliselta ja graavattu tonnikala oli "outoa". Tuntuu että mitään hienompaa näille ihmisille ei pitäisi tuoda eteen, kun mikään muu kuin halpa Xtra- tai K-menu on aina vain erikoista, Myös ostamansa lahjat olivat halpoja ns. krääsälahjoja todennäköisesti jostain Prismasta tai muusta halpisliikkeestä lapsille, jotka ovat luonnollisesti tottuneet esimerkiksi leluissa ja harrastusvälineissään korkeaan laatuun ja merkkituotteisiin. Tuntuu vähän siltä, että oli viimeinen joulu vanhempien kanssa, jotka eivät osaa arvostaa mitään.

Vierailija
234/425 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat olla pettynyt ja tuoda sen esiin. Toisaalta nyt kun itse osaat elää keskiluokkaista tyyliä, on tietty rikkaus että myös yksinkertaisen kansan elämäntapa on sinulle tuttua. Ehkä voisit miettiä, mikä on sukusi historia ja mitkä tapahtumat ovat muovanneet vanhempiesi elämää. Monilla meillä yhä vaikuttaa sotien traumat.

Lasten kannalta ajatellen voisi ehkä yrittää löytää jotain yhdistävää toimintaa. Jos ei isovanhemmilla ole paukkuja sivistyneeseen keskusteluun, voisiko heidän kanssaan koko perhe yhdessä pelata jotain seurapeliä, tai jospa lapset valmistelisi jokun esityksen jouluksi, jota katsotte yhdessä. Lapset voisivat myös tehdä leikekirjan suvun historiasta, johon haastattelisivat isovanhempia. Yksinkertaisempikin ihminen pystyy muistelemaan suvun henkilöitä ja tapahtumia.

Anteeksi, mutta toi "yksinkertainen kansa" ja "yksinkertaisempikin ihminen" kuulostavat todella alentuvilta! Ap ei edes mielestäni puhunut vanhemmistaan yksinkertaisina, erilaisina vain. Saat duunarit kuulostamaan ihan typeryksiltä! 

Vierailija
235/425 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lady of the House speaking! Oh no, those people are not my parents! They are just some beggars. We gave some caviar and Chardonnay to get them out of our spacious country house!

Vierailija
236/425 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti, ketä kiinnostaa muiden työt - siis puhutteko ystäviä ja sukulaisia tavatessanne työasioista??? Suurin piirtein voi tietää millä sektorilla on töissä tai että on käynyt jossain kaupungissa yliopiston, kun se on tullut muiden asioiden yhteydessä esiin. Esim.suuri osa  lääkäreistä ei halua puhua työstään, edes kollegoiden kesken. Mieheni vaihtaa heti puheenaihetta, jos joku yrittää kysellä jotain työasiaa. Vieras ajatus, että puhuttaisiin töistä vapaa-ajalla.

Kun on mielenkiintoinen työ, niin kyllä siitä puhutaan.

Muita ei kiinnosta sinun mielenkiintoinen työsi yhtään, joten olisi kohteliasta säästää heidät työaiheisilta vuodatuksilta edes joulupöydässä. 

Vierailija
237/425 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein tuossa ettei aikuisena hyväksy vanhempiaan on toki taustalla se ettei itse ole lapsena tullut hyväksytyksi sellaisena kuin on. Paljon piti itse kasvaa ja kehittyä että nyt viiskymppisenä annan äitini olla sellainen kuin on. Ja äidin päivitteleviin ja tuomitseviin kyselyihin puhelimessa osaan vastata: no nyt mun pitääkin mennä, heippa. Eikä haittaa yhtään, en syyllisty enkä syyllistä. Olen vain todella onnellinen että lopultakin kasvoin yli äititraumasta. 

Vierailija
238/425 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi ärsytys vähemmän, kun osoitatte nyssäköille ja pussukoille yhden paikan esim. naulakoilta tai tuoli niitä varten eteiseen.

Kyllä on osoitettu, ei toimi.

Vierailija
239/425 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa narsistilta

Vierailija
240/425 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin vinksahtaneelta tuntuu luokkahypyn tehneen ihmisen ajatukset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi