Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liukastuin jonkun maanomistajan pellolla, miten selvitän omistussuhteet jotta voin pyytää korvauksia?

Vierailija
25.12.2024 |

Pelto oli jäässä ja kaaduin mustelmille, jouduin näyttämään polvea lääkärille ja tästä tuli myös kustannuksia. Peltotietä ei oltu hiekoitettu

Kommentit (160)

Vierailija
21/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinulla ei ollut nastoja?

Nastat ei tee kesäkeliä. 

Vierailija
22/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kostoksi voit mennä kyykkypaskalle sinne tielle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olisi tarpeen tietää, oliko kyseessä yksityistie vai ihan oikea peltotie, joka ei ole tie lainkaan. Maanmittauslaitos antaa tarvitsemasi tiedot. Ennen kuin nostat oikeusjuttua kannattaa selvittää myös se, onko sinulla oikeutta käyttää ko. tietä tai aluetta, koska toisin kuin usein oletetaan, ei esim. pihaa koskeva kunnossapitolainsäädäntö ulotu pelloille asti, vaikka kansalainen pellolle pääseekin.

Talvikunnossapidon puuttumisesta tiedottaminen koskee vain kaavassa erikseen kävelyyn ja pyöräilyyn määriteltyjä reittejä. Esimerkiksi puiston halki tehty omatoiminen polku ei ole näiden säädösten alainen.

Vierailija
24/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet kulkenut  luvatta yksityisalueella. Pellolla kulkeminen ei kuulu  jokamiehen  oikeuksiin, metsässä saa kulkea kysymättä

Jos mä kaadun sun pihalla ja vaikka olen luvatta sinne tunkeutunut sinä korvaat. 

Vierailija
25/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vattuako sä jonkun toisen omistamalla pellolla käppäilit. Ei tipu eikä lirise mitään korvauksia kun ihan oma vikas ja mokas. 

Vierailija
26/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laki sanoo muuta, mutta häviät keissin joka tapauksessa. Eli omasta pussista menee.

Hiekoituslaki sanoo,, että jos ei ole osoitettu 'ei talvikunnossapitoa' niin vastuu on tien ylläpitäjällä.

Ai että oikein hiekotuslaki :D

Vierailija
27/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt olisi tarpeen tietää, oliko kyseessä yksityistie vai ihan oikea peltotie, joka ei ole tie lainkaan. Maanmittauslaitos antaa tarvitsemasi tiedot. Ennen kuin nostat oikeusjuttua kannattaa selvittää myös se, onko sinulla oikeutta käyttää ko. tietä tai aluetta, koska toisin kuin usein oletetaan, ei esim. pihaa koskeva kunnossapitolainsäädäntö ulotu pelloille asti, vaikka kansalainen pellolle pääseekin.

Talvikunnossapidon puuttumisesta tiedottaminen koskee vain kaavassa erikseen kävelyyn ja pyöräilyyn määriteltyjä reittejä. Esimerkiksi puiston halki tehty omatoiminen polku ei ole näiden säädösten alainen.

Jos se tie on merkattu karttaan kuka tahansa saa sillä kulkea. 

Vierailija
28/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hölmö maanomistaja, kun ei pidä peltotietä tarpeeksi liukkaana. Sen pitäisi olla niin liukas, ettei kukaan uskalla mennä sinne. Muuta keinoa estää korvausvaatimukset talvella ei ole.

Vierailija
29/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kulkenut  luvatta yksityisalueella. Pellolla kulkeminen ei kuulu  jokamiehen  oikeuksiin, metsässä saa kulkea kysymättä

Jos mä kaadun sun pihalla ja vaikka olen luvatta sinne tunkeutunut sinä korvaat. 

Ei omaa pihaa tarvitse hiekottaa tai aurata lainkaan. Miten se edes tapahtuu, jos on esim. lomalla ulkomailla ja sillä aikaa sataa lunta?

Vierailija
30/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menes nyt siitä, mistä sä tänne taas löysit vaikka porttikin on lukossa. 

Vierailija
31/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuosta syyystä pidän vesiletkujen ja jäähdytyksen avulla pihani niin liukkaana, ettei kukaan tule sinne.

Vierailija
32/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisteiden käyttämistä jokamiehen oikeuden perusteella kävelyyn, hiihtämiseen, pyöräilyyn tai ratsastukseen ei ole kiellettyä.

Vierailija
33/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei omaa pihaa tarvitse hiekottaa tai aurata lainkaan. Miten se edes tapahtuu, jos on esim. lomalla ulkomailla ja sillä aikaa sataa lunta?

Kyllä pitää

"Suomen lainsäädännön mukaan tontinomistajan tulee huolehtia piha-alueen, pihalle johtavan reitin ja talon edustalla kulkevan jalkakäytävän talvikunnossapidosta. Kunta puolestaan vastaa kadun, eli ajoväylien kunnossapidosta.

Mikäli pihan tai jalkakäytävän talvikunnossapito on laiminlyöty, ja jalankulkija loukkaantuisi liukastumisen seurauksena, olisi korvausvastuullinen se taho, joka on vastuussa talvikunnossapidosta. Useimmissa tapauksissa se on taloyhtiö tai omakotitalon ollessa kyseessä, kiinteistön omistaja, Kujala kiteyttää."

Vierailija
34/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti sinä korvaat. 

Vierailija
35/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuosta syyystä pidän vesiletkujen ja jäähdytyksen avulla pihani niin liukkaana, ettei kukaan tule sinne.

Portinpieleen vaan kyltti "luistinrata" niin jos ei ole luistimia jalassa niin voi voi

Vierailija
36/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tontinomistajan vastuulla on huolehtia piha-alueen ja talon edustalla kulkevan jalkakäytävän talvikunnossapidosta, piste. 

Vierailija
37/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä siis pellon välissä oleva peltotie joka johtaa metsään. Mainittu aloituksessa.

Aloituksessa ei ole metsästä mainittu mitään  !  Silti, luvatta kuljit

Vierailija
38/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitää

"Suomen lainsäädännön mukaan tontinomistajan tulee huolehtia piha-alueen, pihalle johtavan reitin ja talon edustalla kulkevan jalkakäytävän talvikunnossapidosta. Kunta puolestaan vastaa kadun, eli ajoväylien kunnossapidosta.

Mikäli pihan tai jalkakäytävän talvikunnossapito on laiminlyöty, ja jalankulkija loukkaantuisi liukastumisen seurau

Ja sitten etsi se kohta missä puhutaan taajama-alueen ulkopuolisesta hiekoituksesta

Vierailija
39/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole Amerikassa. Ota pussi pois päästäsi!

Vierailija
40/160 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se tie on merkattu karttaan kuka tahansa saa sillä kulkea. 

Mistä tuon keksit? Karttaan merkityllä tieuralla ja kulkuoikeudella ei ole mitään tekemistä keskenään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän