Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, joilla on yhteinen tili!

Vierailija
26.02.2007 |

laitatteko yhteiselle tilille molemmat saman verran, vai koko palkkanne vai miten?

Eikö siitä tule eripuraa jos toisella on suurempi palkka niin joutuu tavallaan laittamaan enemmän..?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikään kuin se ois sama kuin lojuis himassa työttömänä eikä tekis mitään.

Vierailija
42/59 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähtien ja valmistuin kyllä ihan hyvillä arvosanoilla kohtuuajassa.

Meillä siis mies töissä ja minä opiskelin, ei lapsia. Ei olisi tullut mieleenkään maksattaa elämääni hänellä. Jos on lapsia, tilanne on tietenkin toinen.

44

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne sinun opiskelut on sijoitus pitkällä tähtäimellä myös teidän suhteeseenne ja perheeseen. Saathan kai koulutuksen myötä työpaikan ja paremman palkan kuin ilman kouluttautumista.

Entäs sitten jos miehesi jäisi esimerkiksi työttömäksi? Maksaisiko hän hän edelleen yhtä ison osa menoista vaikka sinulla sattuisi silloin olemaan suurempi palkka?

Itselläni exän kanssa samanlaista, itse opiskelin ja hän oli töissä hyvällä palkalla. Mun olis pitänyt maksaa hänen omistamansa asunnon lyhennyksitä puolet. Siis opintotuesta!! plus tietysti kaikki omat menoni. Onneksi älysin lopulta lähteä moisesta suhteesta. Tämä raha-asia ei olut ainoa jossa tämä jäpikkä ajatteli vain omaa napaansa. Olen kuullut yhteisten tuttavien kautta että nykyinen avovaimo ja hänen lapsensa äiti joutuu ostamaan kaikki yhteisen lapsen tarvikkeet ja vaatteet, sekä maksamaan kaikki lapsen kulut pienestä palkastaan. Miehellä tuloja noin 4500 euroa brutto ja kuluttaa ne lähinnä omiin menoihinsa. Avovaimon piti palata heti äitiysloman jälkeen töihin kun herra suostunut elättämään perhettään hoitovapaalla.

Nyt onneksi fiksu mies, joka ymmärtää mitä on olla perhe, mitä avioliitto on ja mikä tässä elämässä on tärkeää ja sitä oikeaa elämänlaatua rahan sijaan. Minä vuorostani tienaan nyt kun mies työttömänä ja perustaa omaa firmaa. Se firmahan toivottavasti koituu noin rahamielessä myös minun hyväkseni perheen parantuneen taloustilanteen muodossa.

Vierailija
44/59 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuttiin tästä silloin kun oltiin vasta vähän aikaa oltu yhdessä, se oli jotenkin itsestänselvyys että jos yhtä pidetään, niin silloin pidetään, rahoja myöten.

Vierailija
45/59 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole suunniteltua kuten opiskelu. Sama koskee sairautta.

Me ollaan kyllä oltu yhdessä jo 20 vuotta, joten eipä se siihen asiaan kaatunut.

Minusta on aika törkeää maksattaa opintojaan muilla, niistä saatu pääomahan on kuitenkin henkilökohtaista.

44

Vierailija
46/59 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ostivat meille kassillisen ruokaa joka viikko. Maksoin puolet vedestä, sähköstä ja yhtiövastikkeesta JA SILTI olisi vielä pitänyt maksaa yksin hänen omistamansa asunnon lainalyhennyksestä puolet.

Vierailija
47/59 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

44

Vierailija
48/59 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Se ei ole suunniteltua kuten opiskelu. Sama koskee sairautta.

Me ollaan kyllä oltu yhdessä jo 20 vuotta, joten eipä se siihen asiaan kaatunut.

Minusta on aika törkeää maksattaa opintojaan muilla, niistä saatu pääomahan on kuitenkin henkilökohtaista.

44

EN YMMÄRRÄ

Vierailija
49/59 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän sitä on omaa sijoitusta siihen opiskeluun. Eihän kai kukaan tässä ole ollut maksattamassa opintojaan toisella. Jokainen osalllistuu perheen menoihin tuloillaan ja jos toisella on tuloja enemmän niin se myös maksaa enemmän.

Ei minusta tässä pitäisi tehdä eroa opiskeleeko vai hoitaako lapsia kotona. Arvokasta työtä molemmat ja mielstäni sijoitusta yhteiseen tulevaisuuteen.

Vierailija
50/59 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli se että naisten aloilla maksetaan huonommin kuin miesten - vaikka koulutus ja vaativuus ovat jotakuinkin samoja - ja kun on välillä äitiyslomilla syö sekin naisen tilipussia - eli kaikki perheen rahat ovat yhteisiä.

Vierailija
51/59 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ollaan miehen kanssa sovittu, että kun hän tienaa hieman enemmän kuin minä, niin minä voin vastaavasti kuluttaa hieman enemmän kuin hän.

Vierailija
52/59 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

opintojen jälkeen, se maksajaosapuoli ei saa opinnoista yhtään mitään. Lapset nyt sentään pysyy aina omina.

Vierailija
53/59 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidan yleensä laskujen maksun, isommat laskut maksan puolisoni tililtä ja pienemmät laskut omalta. Puolisollani siis suuremmat tulot. En ole koskaan summia pennilleen laskenut, että tasan menis tms, mutta huolehdin, että kummankin tilille jää laskujen jälkeen käyttörahaa. Meillä tämä systeemi toiminut loistavasti.

Eräs tuttavapariskunta elää tiukasti omilla rahoillaan. He jopa ostavat huonekalut ym kodin hankinnat tasan puoliksi. Siitä huolimatta, että toinen elää opintotuella ja toisella hyvä palkka. Kurjalta tuntuu kun mies ostelee itselleen jatkuvasti uusia vaatteita, käy joka viikonloppu ryyppäämässä kavereidensa kanssa, naisella ei ole varaa. No, he ovat itse tämän valinneet ja ovat kai tyytyväisiä, eli se heille suotakoon! Itse en voisi ikinä kuvitella eläväni niin.

Vierailija
54/59 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri tilit,vaikka lapsia on. Itse haluaisin yhteisen tilin, silloin olisi helpompi huolehtia raha-asiat, kun on pienet tulot. Mies kuitenkin olettaa minun maksavan puolet laskuista+omat+lasten menot+ruoat jne. pienestä kotihoidontuestani. Käytännössä kaikki menee heti,kun tulee tilille. Ja en halua suostua tähän, mutta ainoa mahdollisuus olisi erota, mikä on tosi iso asia. Toki ennen lapsia mies sanoi, että yhdessä maksetaan ja saan hoitaa raha-asiat yhteiseltä tililtä, mutta sitten tulikin myhemmin siihen tulokseen ettei haluakaan. On kivempi ostaa itselleen uusia vaatteita, käydä ravintolassa, baarissa jne. Hirveää on,mutta en tiedä, millä miehen pään kääntäisi...

Vierailija
55/59 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Mies kuitenkin olettaa minun maksavan puolet laskuista+omat+lasten menot+ruoat jne. pienestä kotihoidontuestani."

Vai ovatko lapset edellisestä suhteesta,eli ei miehen omia?

Vierailija
56/59 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 yhteistä lasta ja 1 ed. liitosta.

Vierailija
57/59 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies maksaa puolet vuokrasta ja omat menonsa. Hän kuvittelee, että talous ja lapset ovat naisen vastuualuetta. Ei välitä,jos rahat ei riitä. Lapset ei tarvitse mitään, kotiin ei tarvita mitään jne. Kun mene töihin, niin palkka on pienempi kuin miehellä. Olen sanonutkin hänelle, että eläisimme ruhtinaallisesti, jos eroaisimme ja mies maksaisi elarit verrattuna tähän tilanteeseen. Mutta ei tuo eron uhkakaan miestä pelota. Ei tätä kukaan tuttukaan usko, mutta näin on asiat.

Vierailija
58/59 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se oli ihan reilua, mutta se ei ollut reilua, että minä olen asunnosta maksanut 2/3 suurituloisempana.

Vierailija
59/59 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 LUKU

Elatus (16.4.1987/411)

46 § (16.4.1987/411)

Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Puolisoiden elatus käsittää puolisoiden yhteisten sekä kummankin henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisen.

Puolisolle suoritettavan elatusavun määrä ja sen suorittamistapa voidaan vahvistaa sopimuksella tai tuomioistuimen päätöksellä.

Lapsen oikeudesta saada elatusta vanhemmiltaan säädetään lapsen elatuksesta annetussa laissa (704/75).

47 § (16.4.1987/411)

Jos puoliso laiminlyö elatusvelvollisuutensa tai jos puolisot asuvat erillään, tuomioistuin voi velvoittaa puolison maksamaan elatusapua toiselle puolisolle 46 §:ssä säädettyjen perusteiden mukaisesti.