Aasian tsunamista 20 vuotta. Maailma ei unohda aaltoa, joka vei 200 000 ihmistĂ€ haudoilleen. đąđđ Muistatko tsunamin? đ
Suomalaisia kuoli 179. Joistakin perheistÀ kuolivat kaikki tai jÀi lapsi tai toinen vanhemmista eloon. Saattoipa perhe olla Thaimaassa juuri silloin vain siksi, ettÀ oli saanut matkan joltakin lahjaksi.
Lentokoneet toivat viikosta toiseen ruumisarkkuja Helsinki-Vantaalle. Torvi soitti surusÀvelmÀn ja ruumisautojen letka lÀhti hiljaa liikkeelle...
Ainoa eloonjÀÀnyt sai Suomeen postia Thaimaan viranomaisilta: Sormus, lompakko, passi... Joskus kadonneesta ei löytynyt jÀlkeÀkÀÀn.
Siis tuo talvi 2004 - 2005 oli aivan kamala! Onko av:lla ihmisiÀ, jotka muistavat nuo kauheat ajat?
Kommentit (420)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni palstalainen on ollut tuohon aikaan taapero. Mutta vanhemmat muistaa kyllÀ.
Tuskinpa oli. TÀmÀ palsta on pÀÀosin keski-ikÀisten tai sitÀ vanhempien suosiossa. Jos oli vuonna 2004 taapero, on nyt vasta vÀhÀn pÀÀlle 20v.
TÀhÀn mennessÀ luettua ajatellen, ikÀjakauma ei vaikuta keski-iÀltÀ tai vanhemmalta.
vm-71
Vierailija kirjoitti:
Muuta tuosta ei ole jÀÀnyt mieleen kuin Aki Sirkesalon ja perheensÀ kohtalo, sekÀ Sauli Niinistön pelastautuminen poikansa kanssa. Paremmin muistan oman tilanteeni, koska olin noin kuukautta aikaisemmin pallolaajennuksessa.
MinÀkin muistan vain akin, vaikken musiikkiaan kuuntele. En muistanut niinistöÀ ennen kuin nyt luin.
vm-71
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se nÀitÀ kuolleita auttaa ettÀ heillÀ on koti Suomessa ja pankissa rahaa? Kun ihminen kuolee, hÀn menettÀÀ kaiken, olipa köyhÀ kehitysmaalainen tai miljonÀÀri lÀnsimaalainen tai joku siltÀ vÀliltÀ.
Kun ihminen ei tajua, hÀnelle on ihan turha yrittÀÀ vÀÀntÀÀ asiaa moneen kertaan. Jos sinulle on tÀysin sama asia, ettÀ ihminen on kuollut (=ei tiedÀ mitÀÀn mistÀÀn tuhoista) tai ihminen on elossa, mutta menettÀnyt ihan kaiken kotia, perhettÀ jne. myöten, sitten asia varmasti sinun kohdallasi on niin. Aika monen muun mielestÀ tuossa on hyvinkin iso ero. Ja moni valitsisi ennemmin kuoleman kuin jÀÀmisen kirjaimellisesti tyhjÀnpÀÀlle. Kuollut ei kÀrsi, elossa oleva kÀrsii loppuelÀmÀnsÀ traumasta.
Ja suomalainen joka menetti koko perheensÀ ei kÀrsi traumasta koska jÀihÀn hÀnelle asunto joten kaikki hyvin?
MinkÀ ikÀinen olet? Minulle keski-iÀn ylittÀneelle ei jÀÀnyt ajatusta, kuten sinulla.
"TÀnÀÀn tv:ssÀ: Liisa menetti pienet lapsensa tsunamissa Nyt he olisivat jo ihan aikuisia
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/5f3759ba-17f5-44f5-b9c8-35c78b9âŠ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mull on ikÀvÀ sua
EnkÀ tiedÀ minne mennÀ
TiedÀ minne mennÀ
Tukahtunut raivo meistÀ vallan otti
Kaksi onnetonta tupla jÀttipotti
TÀnÀÀn emme voita onnen numeroita
Jos, mÀ olen palkintos"Aika enteilevÀt sanat tuossa:
"Mull on ikÀvÀ sua
Vaikka seisot metrin pÀÀssÀ
Seisot metrin pÀÀssÀ
Voisit olla vaikka pÀivÀntasaajalla
Kuun pimeÀllÀ puolella
Taikka veden alla
Minua kun hiljaisuuden v"asaralla lyöt
Ja siksi valvon yöt"đŻ
"Taikka veden alla" đŻ
đ„¶đŹ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri menetti vanhempansa siellÀ. En ole ihan varma kuoliko molemmat vanhemmat vai vaan toinen. Koulussa sai erityiskohtelua sen takia.
Niin just sitten. Saavatko muutkin vanhempansa menettÀneet erityiskohtelua koulussa? Vai vain tsunamissa olleet?
IhmisiÀ kohdellaan Suomessa eriarvoisesti.
Ei ainakaan meidÀn koulussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, muistan.
Silloisen esimieheni perhe oli lomalla tuolla, mutta selvisivÀt onneksi kaikki hengissÀ.
TĂ€nÀÀn nĂ€in jonkun lehtiotsikon, ettĂ€ 5 suomalaista jĂ€i kateisiin, 4 heistĂ€ lapsia. MitĂ€hĂ€n heille tapahtui ja minne joutuivat? Muistan, ettĂ€ silloin oli lehdissĂ€ juttua 1-vuotiaasta, joka oli kadonnut. HĂ€n on varmaan jÀÀnyt kateisiin. Todella surullista đ
Kuolivat ja meri huuhtoi ruumiit paikkaan, josta niitÀ ei löydetÀ koskaan. NÀin tapahtuu aina joillekin kun tsunami isosti iskee.
Osa on myös haudattu joukkohautoihin, ruumiita ehdittiin haudata ensimmÀisten pÀivien aikana.
Jotkut tunnistettiin vÀÀrin ja ruumis toimitettiin vÀÀrille omaisille. Yksi suomalaislapsikin vietiin vÀÀrÀÀn maahan ja ehdittiin jo tuhkata ennen kuin selvisi ettÀ tunnis
MissÀ tÀllaista on tapahtunut? En suoraan sanottuna usko. Suomalaiset tunnistettiin useampaan kertaan.
Tietysti. NaapuriperheestÀ kuoli kolme ihmistÀ, asuivat samalla kadulla ja heillÀ samanikÀinen tytÀr kuin itse olin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinÀkÀÀn voi pÀÀttÀÀ, ettÀ suurinta osaa kosketti.
Samaa mieltÀ. Minua jÀrkytti, ei koskettanut. YksikÀÀn tuttava ei menehtynyt.
Eikö jÀrkyttyminen ole voimakkaampi reaktio kuin se, ettÀ asia vain koskettaa?
Olin silloin lapsi, mutta oikein hyvin, isÀni on kotoisin alueelta, missÀ kuoli paljon ihmisiÀ. Tsunamissa kuolivat isÀni vanhemmat ja isÀn kolme sisarusta puolisoineen ja lapsineen, yhteensÀ 15. HeistÀ ainoastaan yksi tunnistettiin, koska hÀnellÀ sattui olemaan mukana työntekijÀn henkilökortti, mutta muista ei ole mitÀÀn tietoa eikÀ siitÀ mitÀ heillÀ tapahtui. Ilmeisesti olivat kaikki olleet viettÀmÀssÀ joulua isÀni siskon perheen luona, asuivat rankikolla ja todennÀköisesti heidÀt on kaikki haudattu nÀihin joukkohautoihin muiden tsunamissa kuolleiden tavoin.
Tuntui ja tuntuu oikeastaan edelleen oudolta, koska he tavallaan vaan katosivat, ei hautajaisia, ei mitÀÀn. Ihan erilaista kuin lÀheisen kuollessa yleensÀ.
Muistan. Olin juuri palanut vanhempainvapaalta töihin, joulukuun 1.
Uutiset oli netissÀ ja työpaikalla kÀvi kohina. Iso yritys HelsingissÀ. Uutisissa oli aiheesta juttuja.
yhden työkaverin kiinnostus mm. hukkuneiden ruumiiden kuviin oli outo. Sanoi ettÀ jossain sivuilla oli niitÀ. En ensin uskonut, mutta sitten nÀytti kun pyysin.
Joku hiljainen hetki pidettiin työpaikalla. Tai ne piti, ketkÀ piti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöh, tuollainen pikku aalto.
12 m korkea.
Ei se aalto ihan noin korkeana suoraan rantaan tullut, vaan huippukorkeus saavutettiin vasta kun vettÀ oli tulvinut rannikolle.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kyllÀ. TÀllöin ymmÀrsin ensimmÀistÀ kertaa netin voiman. Yrjö LÀnsipuro antoi tv:ssÀ pressiÀ, ettÀ muutama kuollut ja samaan aikaan katsoin netistÀ suomalaisten sukeltajien lataamia kuvia Khao Lakista. Ranta oli kirjaimellisesti ruumiiden peitossa. No LÀnsipuro siirrettiin kiireellÀ muihin hommiin.
Virallisten tietojen mukaanhan nÀin olikin aluksi. EihÀn kenenkÀÀn voida sanoa olevan kuollut pelkkien huhujen tai kuvien perusteella, eikÀ kukaan sitÀ voinut myöskÀÀn mistÀÀn kristallipallosta tietÀÀ, ettÀ kuka oli kuollut ja kuka ei.
Muistan. Suomessa oli juhlapÀivÀ, eikÀ ketÀÀn pÀÀttÀjiÀ ollut töissÀ. MÀÀ ihmettelin miten koko maailma (mulla oli BBC-kanava) puhui Tsunamista, ja Suomen mediassa ei sanaakaan.
Eduskunta oli joululomalla, eikÀ kukaan pÀivystÀnyt maailman tapahtumia. Lopulta Thaimassa vierailulla ollut Sauli Niinistö sai toimivan puhelimen ja soitti vihaisen puhelun Suomeen. MeiltÀ vastattiin, ettÀ ei ole tullut yhtÀÀn ilmoistusta Khao Lakista suomalaisilta. Niinistö vastasi, ettÀ Khao Lakia ei ole enÀÀ.
Sitten saivat Finnairin koneet lentÀmÀÀn pelastamaan ja hakemaan suomalaisia.
Yle myös nukkui.
SiitÀ asti on joku ollut vartiossa Suomessakin, jos vaikka sota sattuisi syntymÀÀn.
Vierailija kirjoitti:
Muistan. Suomessa oli juhlapÀivÀ, eikÀ ketÀÀn pÀÀttÀjiÀ ollut töissÀ. MÀÀ ihmettelin miten koko maailma (mulla oli BBC-kanava) puhui Tsunamista, ja Suomen mediassa ei sanaakaan.
Eduskunta oli joululomalla, eikÀ kukaan pÀivystÀnyt maailman tapahtumia. Lopulta Thaimassa vierailulla ollut Sauli Niinistö sai toimivan puhelimen ja soitti vihaisen puhelun Suomeen. MeiltÀ vastattiin, ettÀ ei ole tullut yhtÀÀn ilmoistusta Khao Lakista suomalaisilta. Niinistö vastasi, ettÀ Khao Lakia ei ole enÀÀ.
Yle myös nukkui.
SiitÀ asti on joku ollut vartiossa Suomessakin, jos vaikka sota sattuisi syntymÀÀn.
Ei se kyllÀ ihan noin mennyt. KyllÀ Suomenkin mediassa asiasta uutisoitiin jo 26. joulukuuta.
Vierailija kirjoitti:
Yle myös nukkui.
Itseasiassa Suomessa oltiin olosuhteisiin nÀhden todella hyvin tilanteen tasalla jo samana ja seuraavana pÀivÀnÀ, varsinkin kun ottaa huomioon, ettÀ vuosi oli 2004 ja tiedonkulku sen mukaista, ei ollut sellaista somea ja viestintÀmahdollisuuksia kuin nykyÀÀn. Tuo juttu avaa aika hyvin sitÀ, miten Suomessa toimittiin heti tsunamin jÀlkeen.
https://suomenkuvalehti.fi/kotimaa/operaatio-kotiinpaluu-nain-suomalaisâŠ
Vierailija kirjoitti:
Yle myös nukkui.
Onko nÀmÀ tiedot kerÀtty roskalehtien klikkiuutisista?
Vierailija kirjoitti:
Yle myös nukkui.
Höpönpöpön. Evakuointilennoista pÀÀtettiin tÀÀllÀ Suomessa jo heti TapaninpÀivÀnÀ.
Samaa mieltÀ. Minua jÀrkytti, ei koskettanut. YksikÀÀn tuttava ei menehtynyt.