Aasian tsunamista 20 vuotta. Maailma ei unohda aaltoa, joka vei 200 000 ihmistä haudoilleen. 😢😭😭 Muistatko tsunamin? 🌊
Suomalaisia kuoli 179. Joistakin perheistä kuolivat kaikki tai jäi lapsi tai toinen vanhemmista eloon. Saattoipa perhe olla Thaimaassa juuri silloin vain siksi, että oli saanut matkan joltakin lahjaksi.
Lentokoneet toivat viikosta toiseen ruumisarkkuja Helsinki-Vantaalle. Torvi soitti surusävelmän ja ruumisautojen letka lähti hiljaa liikkeelle...
Ainoa eloonjäänyt sai Suomeen postia Thaimaan viranomaisilta: Sormus, lompakko, passi... Joskus kadonneesta ei löytynyt jälkeäkään.
Siis tuo talvi 2004 - 2005 oli aivan kamala! Onko av:lla ihmisiä, jotka muistavat nuo kauheat ajat?
Kommentit (421)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni palstalainen on ollut tuohon aikaan taapero. Mutta vanhemmat muistaa kyllä.
Tuskinpa oli. Tämä palsta on pääosin keski-ikäisten tai sitä vanhempien suosiossa. Jos oli vuonna 2004 taapero, on nyt vasta vähän päälle 20v.
Tähän mennessä luettua ajatellen, ikäjakauma ei vaikuta keski-iältä tai vanhemmalta.
vm-71
Vierailija kirjoitti:
Muuta tuosta ei ole jäänyt mieleen kuin Aki Sirkesalon ja perheensä kohtalo, sekä Sauli Niinistön pelastautuminen poikansa kanssa. Paremmin muistan oman tilanteeni, koska olin noin kuukautta aikaisemmin pallolaajennuksessa.
Minäkin muistan vain akin, vaikken musiikkiaan kuuntele. En muistanut niinistöä ennen kuin nyt luin.
vm-71
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se näitä kuolleita auttaa että heillä on koti Suomessa ja pankissa rahaa? Kun ihminen kuolee, hän menettää kaiken, olipa köyhä kehitysmaalainen tai miljonääri länsimaalainen tai joku siltä väliltä.
Kun ihminen ei tajua, hänelle on ihan turha yrittää vääntää asiaa moneen kertaan. Jos sinulle on täysin sama asia, että ihminen on kuollut (=ei tiedä mitään mistään tuhoista) tai ihminen on elossa, mutta menettänyt ihan kaiken kotia, perhettä jne. myöten, sitten asia varmasti sinun kohdallasi on niin. Aika monen muun mielestä tuossa on hyvinkin iso ero. Ja moni valitsisi ennemmin kuoleman kuin jäämisen kirjaimellisesti tyhjänpäälle. Kuollut ei kärsi, elossa oleva kärsii loppuelämänsä traumasta.
Ja suomalainen joka menetti koko perheensä ei kärsi traumasta koska jäihän hänelle asunto joten kaikki hyvin?
Minkä ikäinen olet? Minulle keski-iän ylittäneelle ei jäänyt ajatusta, kuten sinulla.
"Tänään tv:ssä: Liisa menetti pienet lapsensa tsunamissa Nyt he olisivat jo ihan aikuisia
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/5f3759ba-17f5-44f5-b9c8-35c78b9…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mull on ikävä sua
Enkä tiedä minne mennä
Tiedä minne mennä
Tukahtunut raivo meistä vallan otti
Kaksi onnetonta tupla jättipotti
Tänään emme voita onnen numeroita
Jos, mä olen palkintos"Aika enteilevät sanat tuossa:
"Mull on ikävä sua
Vaikka seisot metrin päässä
Seisot metrin päässä
Voisit olla vaikka päiväntasaajalla
Kuun pimeällä puolella
Taikka veden alla
Minua kun hiljaisuuden v"asaralla lyöt
Ja siksi valvon yöt"😯
"Taikka veden alla" 😯
🥶😬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri menetti vanhempansa siellä. En ole ihan varma kuoliko molemmat vanhemmat vai vaan toinen. Koulussa sai erityiskohtelua sen takia.
Niin just sitten. Saavatko muutkin vanhempansa menettäneet erityiskohtelua koulussa? Vai vain tsunamissa olleet?
Ihmisiä kohdellaan Suomessa eriarvoisesti.
Ei ainakaan meidän koulussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, muistan.
Silloisen esimieheni perhe oli lomalla tuolla, mutta selvisivät onneksi kaikki hengissä.
Tänään näin jonkun lehtiotsikon, että 5 suomalaista jäi kateisiin, 4 heistä lapsia. Mitähän heille tapahtui ja minne joutuivat? Muistan, että silloin oli lehdissä juttua 1-vuotiaasta, joka oli kadonnut. Hän on varmaan jäänyt kateisiin. Todella surullista 😭
Kuolivat ja meri huuhtoi ruumiit paikkaan, josta niitä ei löydetä koskaan. Näin tapahtuu aina joillekin kun tsunami isosti iskee.
Osa on myös haudattu joukkohautoihin, ruumiita ehdittiin haudata ensimmäisten päivien aikana.
Jotkut tunnistettiin väärin ja ruumis toimitettiin väärille omaisille. Yksi suomalaislapsikin vietiin väärään maahan ja ehdittiin jo tuhkata ennen kuin selvisi että tunnis
Missä tällaista on tapahtunut? En suoraan sanottuna usko. Suomalaiset tunnistettiin useampaan kertaan.
Tietysti. Naapuriperheestä kuoli kolme ihmistä, asuivat samalla kadulla ja heillä samanikäinen tytär kuin itse olin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinäkään voi päättää, että suurinta osaa kosketti.
Samaa mieltä. Minua järkytti, ei koskettanut. Yksikään tuttava ei menehtynyt.
Eikö järkyttyminen ole voimakkaampi reaktio kuin se, että asia vain koskettaa?
Olin silloin lapsi, mutta oikein hyvin, isäni on kotoisin alueelta, missä kuoli paljon ihmisiä. Tsunamissa kuolivat isäni vanhemmat ja isän kolme sisarusta puolisoineen ja lapsineen, yhteensä 15. Heistä ainoastaan yksi tunnistettiin, koska hänellä sattui olemaan mukana työntekijän henkilökortti, mutta muista ei ole mitään tietoa eikä siitä mitä heillä tapahtui. Ilmeisesti olivat kaikki olleet viettämässä joulua isäni siskon perheen luona, asuivat rankikolla ja todennäköisesti heidät on kaikki haudattu näihin joukkohautoihin muiden tsunamissa kuolleiden tavoin.
Tuntui ja tuntuu oikeastaan edelleen oudolta, koska he tavallaan vaan katosivat, ei hautajaisia, ei mitään. Ihan erilaista kuin läheisen kuollessa yleensä.
Muistan. Olin juuri palanut vanhempainvapaalta töihin, joulukuun 1.
Uutiset oli netissä ja työpaikalla kävi kohina. Iso yritys Helsingissä. Uutisissa oli aiheesta juttuja.
yhden työkaverin kiinnostus mm. hukkuneiden ruumiiden kuviin oli outo. Sanoi että jossain sivuilla oli niitä. En ensin uskonut, mutta sitten näytti kun pyysin.
Joku hiljainen hetki pidettiin työpaikalla. Tai ne piti, ketkä piti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöh, tuollainen pikku aalto.
12 m korkea.
Ei se aalto ihan noin korkeana suoraan rantaan tullut, vaan huippukorkeus saavutettiin vasta kun vettä oli tulvinut rannikolle.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kyllä. Tällöin ymmärsin ensimmäistä kertaa netin voiman. Yrjö Länsipuro antoi tv:ssä pressiä, että muutama kuollut ja samaan aikaan katsoin netistä suomalaisten sukeltajien lataamia kuvia Khao Lakista. Ranta oli kirjaimellisesti ruumiiden peitossa. No Länsipuro siirrettiin kiireellä muihin hommiin.
Virallisten tietojen mukaanhan näin olikin aluksi. Eihän kenenkään voida sanoa olevan kuollut pelkkien huhujen tai kuvien perusteella, eikä kukaan sitä voinut myöskään mistään kristallipallosta tietää, että kuka oli kuollut ja kuka ei.
Muistan. Suomessa oli juhlapäivä, eikä ketään päättäjiä ollut töissä. Mää ihmettelin miten koko maailma (mulla oli BBC-kanava) puhui Tsunamista, ja Suomen mediassa ei sanaakaan.
Eduskunta oli joululomalla, eikä kukaan päivystänyt maailman tapahtumia. Lopulta Thaimassa vierailulla ollut Sauli Niinistö sai toimivan puhelimen ja soitti vihaisen puhelun Suomeen. Meiltä vastattiin, että ei ole tullut yhtään ilmoistusta Khao Lakista suomalaisilta. Niinistö vastasi, että Khao Lakia ei ole enää.
Sitten saivat Finnairin koneet lentämään pelastamaan ja hakemaan suomalaisia.
Yle myös nukkui.
Siitä asti on joku ollut vartiossa Suomessakin, jos vaikka sota sattuisi syntymään.
Vierailija kirjoitti:
Muistan. Suomessa oli juhlapäivä, eikä ketään päättäjiä ollut töissä. Mää ihmettelin miten koko maailma (mulla oli BBC-kanava) puhui Tsunamista, ja Suomen mediassa ei sanaakaan.
Eduskunta oli joululomalla, eikä kukaan päivystänyt maailman tapahtumia. Lopulta Thaimassa vierailulla ollut Sauli Niinistö sai toimivan puhelimen ja soitti vihaisen puhelun Suomeen. Meiltä vastattiin, että ei ole tullut yhtään ilmoistusta Khao Lakista suomalaisilta. Niinistö vastasi, että Khao Lakia ei ole enää.
Yle myös nukkui.
Siitä asti on joku ollut vartiossa Suomessakin, jos vaikka sota sattuisi syntymään.
Ei se kyllä ihan noin mennyt. Kyllä Suomenkin mediassa asiasta uutisoitiin jo 26. joulukuuta.
Vierailija kirjoitti:
Yle myös nukkui.
Itseasiassa Suomessa oltiin olosuhteisiin nähden todella hyvin tilanteen tasalla jo samana ja seuraavana päivänä, varsinkin kun ottaa huomioon, että vuosi oli 2004 ja tiedonkulku sen mukaista, ei ollut sellaista somea ja viestintämahdollisuuksia kuin nykyään. Tuo juttu avaa aika hyvin sitä, miten Suomessa toimittiin heti tsunamin jälkeen.
https://suomenkuvalehti.fi/kotimaa/operaatio-kotiinpaluu-nain-suomalais…
Vierailija kirjoitti:
Yle myös nukkui.
Onko nämä tiedot kerätty roskalehtien klikkiuutisista?
Vierailija kirjoitti:
Yle myös nukkui.
Höpönpöpön. Evakuointilennoista päätettiin täällä Suomessa jo heti Tapaninpäivänä.
Samaa mieltä. Minua järkytti, ei koskettanut. Yksikään tuttava ei menehtynyt.