Aasian tsunamista 20 vuotta. Maailma ei unohda aaltoa, joka vei 200 000 ihmistĂ€ haudoilleen. đąđđ Muistatko tsunamin? đ
Suomalaisia kuoli 179. Joistakin perheistÀ kuolivat kaikki tai jÀi lapsi tai toinen vanhemmista eloon. Saattoipa perhe olla Thaimaassa juuri silloin vain siksi, ettÀ oli saanut matkan joltakin lahjaksi.
Lentokoneet toivat viikosta toiseen ruumisarkkuja Helsinki-Vantaalle. Torvi soitti surusÀvelmÀn ja ruumisautojen letka lÀhti hiljaa liikkeelle...
Ainoa eloonjÀÀnyt sai Suomeen postia Thaimaan viranomaisilta: Sormus, lompakko, passi... Joskus kadonneesta ei löytynyt jÀlkeÀkÀÀn.
Siis tuo talvi 2004 - 2005 oli aivan kamala! Onko av:lla ihmisiÀ, jotka muistavat nuo kauheat ajat?
Kommentit (420)
Ihan turhaa valitusta. Suomessa toimittiin erinomaisesti olosuhteisiin nÀhden. Moni valitti, ettei ulkoministeriön kriisipuhelimeen saa yhteyttÀ, mutta vikana oli ruuhkautuminen, koska yhdestÀ ja samasta kadonneesta ihmisestÀ saattoi soittaa kymmenen omaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. NaapuriperheestÀ kuoli kolme ihmistÀ, asuivat samalla kadulla ja heillÀ samanikÀinen tytÀr kuin itse olin.
MikÀ paikkakunta?
MitÀ vÀliÀ? Varmaan tuollaisia perheitÀ oli useammaltakin paikkakunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. NaapuriperheestÀ kuoli kolme ihmistÀ, asuivat samalla kadulla ja heillÀ samanikÀinen tytÀr kuin itse olin.
MikÀ paikkakunta?
No voihan sen silti kertoa. EihÀn tÀÀllÀ kukaan kenenkÀÀn henkilöllisyyttÀ tiedÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MikÀ paikkakunta?
No voihan sen silti kertoa. EihÀn tÀÀllÀ kukaan kenenkÀÀn henkilöllisyyttÀ tiedÀ.
Ja miksi haluaisit tietÀÀ tÀmÀn paikkakunnan?
Oikeastaan tuo talvi oli aika kiva, ei paljoa lunta ja kevÀt tuli tosi aikaisin.
Ei vaikuttanut keneenkÀÀn tuntemaani. Jatkoin arkeani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MikÀ paikkakunta?
Miksi sitten kertoi niin tarkasti tuosta perheestÀ?
KyllÀhÀn maailma sen vÀhitellen unohtaa. Ei se koskettanut kuin osaa ihmisistÀ ja Suomessa hyvin pientÀ osaa verrattuna koko maailmaan ja esim. paikallisiin. Tuo tapaus on jo painunut historiaan ja uusia asioita tullut tilalle.
EihÀn se talvi ollut mitenkÀÀn kamala. Ihan mukava se oli. TÀÀllÀ me vietimme kotona rauhassa joulua ja uutta vuotta rakkaittemme kesken <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MikÀ paikkakunta?
EipÀ tuo nyt kovin tarkkaa ollut, kolme kuoli ja perheeseen kuului hÀnen itsensÀ ikÀinen tytÀr.
Ex tyttöystÀvÀni kuoli tuossa tsunamissa. Emme olleet enÀÀ yhdessÀ, mutta kyllÀ se silti riipaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MikÀ paikkakunta?
EipÀ tuo nyt kovin tarkkaa ollut, kolme kuoli ja perheeseen kuului hÀnen itsensÀ ikÀinen tytÀr.
Ja mainitsi vielÀ ettÀ asuivat samalla kadulla. Miksi kertoi noinkin tarkkaan?
Samalla ylÀasteella yhden oppilaan perheestÀ katosi tsunamissa toinen perheen vanhemmista ja kaksi sisarusta, ilmestyi kuitenkin normaalisti kouluun.
Ja miksi sÀ haluat tietÀÀ vielÀ tarkempaan?
Vierailija kirjoitti:
Samalla ylÀasteella yhden oppilaan perheestÀ katosi tsunamissa toinen perheen vanhemmista ja kaksi sisarusta, ilmestyi kuitenkin normaalisti kouluun.
Ei varmaan ollut moksiskaan. NÀitÀhÀn kuulemma oli.
MikÀ ruumisautojen letka? Silloin kun lÀheisiÀni oltiin vastassa, niin ei siellÀ mitÀÀn letkaa ollut. Yksi ruumisauto ja toisen kohdalla kaksi ruumisautoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten halusi vaan takaisin arkeen? Tsunamihan tapahtui jo joulun aikaan, kun koulut alkoi ehkÀ loppiaisen jÀlkeen oli tapahtuneesta jo viikko tai pari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten halusi vaan takaisin arkeen? Tsunamihan tapahtui jo joulun aikaan, kun koulut alkoi ehkÀ loppiaisen jÀlkeen oli tapahtuneesta jo viikko tai pari.
Ei kai ihmisen tarvitse kotona kököttÀÀ viikkotolkulla, varsinkaan jos ei itse halua tai kokee paremmaksi tehdÀ vÀlillÀ jotain muuta, kuten nÀhdÀ kavereita tai mennÀ kouluun.
Suomalaisia jÀi tunnistamatta vain viisi.
MikÀ paikkakunta?