Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aasian tsunamista 20 vuotta. Maailma ei unohda aaltoa, joka vei 200 000 ihmistä haudoilleen. 😢😭😭 Muistatko tsunamin? 🌊

Vierailija
21.12.2024 |

Suomalaisia kuoli 179. Joistakin perheistä kuolivat kaikki tai jäi lapsi tai toinen vanhemmista eloon. Saattoipa perhe olla Thaimaassa juuri silloin vain siksi, että oli saanut matkan joltakin lahjaksi.

Lentokoneet toivat viikosta toiseen ruumisarkkuja Helsinki-Vantaalle. Torvi soitti surusävelmän ja ruumisautojen letka lähti hiljaa liikkeelle...

Ainoa eloonjäänyt sai Suomeen postia Thaimaan viranomaisilta: Sormus, lompakko, passi... Joskus kadonneesta ei löytynyt jälkeäkään.

Siis tuo talvi 2004 - 2005 oli aivan kamala! Onko av:lla ihmisiä, jotka muistavat nuo kauheat ajat?

Kommentit (420)

Vierailija
261/420 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti, koska olin siellä. Vaikka siellä kuoli useampia perheenjäseniäni, niin en koe tuolla tavalla kamalaksi vuosia 2004-2005. Olin silloin yläasteikänen. Itseasiassa vuosi 2004 oli aika hyvä, samoin 2005. Tietysti tuon tapahtuman takia oli tietynlainen varjo, mutta muistan kevään 2005 aika aurinkoisena. En halua ajatella elämääni pelkän tsunamin kautta tai siten että se määrittäisi koko elämäni.

Miten joku voi tätäkin alapeukuttaa. Ei ole rajaa ilkeydellä.

Vierailija
262/420 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäi mieleen lahtelainen mies, joka oli koko sukunsa kanssa matkalla ja jäi ainoana henkiin. Oma perhe, veljen perhe, vanhemmat ja vaimon vanhemmat kuolivat.

Varmaan tämä tapaus

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000264003.html

Huoh miehet, heti uusi kumppani ennenkun on edes oma perhe löytynyt 

Miten hän olisi enää voinut löytää perhettään, joka menehtyi tsunamissa? Ruumiit ehkä enintään löytyivät. Hienoa, että elämä jatkui eteenpäin. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/420 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thaimaassa moni tsunamileski löysi kumppanikseen toisen tsunamilesken. Elämä jatkui.

Vierailija
264/420 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset luulivat että aalto pienenee ja hajoaa rantaan tullessa. Niin olisin luullut minäkin. 

Siinä vaiheessa kun tajuttiin että sehän on jättiaalto eikä muuten ole hajoamassa mihinkään,oli heikot mahdollisuudet juosta pakoon.

Moni ei myöskään  varmasti tajunnut kuinka kauas aalto yltää. Se eilisen dekkarin mieshän oli vaimon ja lasten kanssa siirtynyt rannalta kauemmas,hotellin nurkalle ja luulleet että siinä turvallista.  Ajatelleet varmaan että vähän huuhtoo vaan varpaita.

Vierailija
265/420 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan miten suomessa asiaa ensin vähäteltiin ja väitettiin suomalaisten olevan turvassa.

Vierailija
266/420 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aki Sirkesalon se vei ikuiselle uinnille.

Vei koko perheen.

Jokainen kuoli.

Aki, vaimo ja lapset.

"Jos odotat aikaa, parempaa aikaa

odotat seuraavaan elämään.

Mä olen nyt tässä

yllyttämässä sinua leikkiini tärkeään"

Vierailija
267/420 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mull on ikävä sua

Enkä tiedä minne mennä

Tiedä minne mennä

Tukahtunut raivo meistä vallan otti

Kaksi onnetonta tupla jättipotti

Tänään emme voita onnen numeroita

Jos, mä olen palkintos"

Vierailija
268/420 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mull on ikävä sua

Enkä tiedä minne mennä

Tiedä minne mennä

Jos, mä olen palkintos"

Aika enteilevät sanat tuossa:

"Mull on ikävä sua

Vaikka seisot metrin päässä

Seisot metrin päässä

Voisit olla vaikka päiväntasaajalla

Kuun pimeällä puolella

Taikka veden alla

Minua kun hiljaisuuden v"asaralla lyöt

Ja siksi valvon yöt"

😯

Vierailija
269/420 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mull on ikävä sua

Enkä tiedä minne mennä

Tiedä minne mennä

Jos, mä olen palkintos"

Aika enteilevät sanat tuossa:

"Mull on ikävä sua

Vaikka seisot metrin päässä

Seisot metrin päässä

Voisit olla vaikka päiväntasaajalla

Kuun pimeällä puolella

Taikka veden alla

Minua kun hiljaisuuden v"asaralla lyöt

Ja siksi valvon yöt"

😯

"Taikka veden alla" 😯

Vierailija
270/420 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Thaimaalainen koulutyttö pelasti paljon ihmisiä, kun tajusi laskeneesta merenpinnasta mitä on tulossa.

Myös brittiläinen rantavahti. Huusi ihmisille poistumiskäskyjä rannalla, mutta monikaan ei uskonut. Soitti pomolleen, että nyt näyttää pahalta ja pomo käski ottaa kaikki muutkin työntekijät mukaan poistamaan ihmisiä rannalta. Pomo itse oli veneilemässä lastensa kanssa ja tajusi, ettei kannata ajaa rantaan, vaan mennä mahdollisimman keskelle. 

Vierailija
271/420 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsunami ei ole kyllä jättänyt mitään muistijälkeä. Kuka muistelee Haitin maajäristystä? Ei kukaan.

Onko tsunami on parempi luonnonkatastrofi? Senkö takia, että länsimaalaisten henki on arvokkaampi?

Molemmat ovat asianosaisten kannalta surullisia.

Thaimaahan lomailemaan menneet sentään saivat rentouttavan lopun elämälleen.

Väsynyt trollituulahdus maailmanhalausajalta. Koska maailmanhalaajaa ei sure kukaan, ei ketään muutakaan saa surra/muistella, koska tasa-arvo, kato. Mutta onneksi monet ihmiset välittävät omistaan ja omaisistaan, se on parasta ihmisissä. Jos kaikki huolehtisivat omistaan, eivätkä sortuisi geneeriseen mutkukaikkiontärkeitä -verukkeeseen, niin yksinäisyys ja osattomuus vähenisi. 

Tällainen maailmanhalaajahan aina vihjaa, että muut ovat hirmu itsekkäitä kun välittävät vain omistaan, ja hän on valistunut ja sivistynyt ja ihan hirveänkovasti kaikista välittävä, kun todellisuudessa hän ei välitä kenestäkään muusta kuin itsestä ja oman kilven kiillottamisesta. Jokainen katastrofi ja ilkeä sattumus on hänelle vain mahdollisuus/veruke7tekosyy näpäyttää ja 'kouluttaa' muita ihmisiä ja pskantärkeillä noin ylipäätään.

Vierailija
272/420 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Jäi ikuisesti mieleeni viranomaisten viesti, että kaikki suomalaiset on tavoitettu. Ihmeteltiin että miten kun yhteydet oli poikki. Lapseni oli vuoden ikäinen, samanikäisen kuin ikuisesti kadoksiin jäänyt suomalainen Paavo-vauva. Teki pahaa. 

Vierailija
273/420 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tarkoitus lähteä pariskuntana joulunaikaa tuonne, onneksi erottiin ja matka jäi tekemättä.

Vierailija
274/420 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan itsekin 1v Paavon, joka katosi äidin sylistä. Sitten sen miehen, jonka vaimo ja kolme pientä lasta kuolivat. Mies hävitti kaikki muistot entisestä perheestä, meni uudestaan naimisiin ja sai lapsia. Tätä kovasti kritisoitiin, mutta minusta hyvä selviytymisstrategia. 

Vierailija
275/420 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista tietää nyt 20 vuotta tragedian jälkeen, millaiselta tuntuu, jos jäi ainoana perheestä eloon. Voisin veikata, että edellinen elämä tuntuu tässä kohtaa jo kaukaiselta unelta. 

Vierailija
276/420 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pöh, tuollainen pikku aalto. 

12 m korkea.

Eikös jopa 25 m?

Vierailija
277/420 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasian Tsunami 2004 (MTV3 Uutiset, 2004)

Vierailija
278/420 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mull on ikävä sua

Enkä tiedä minne mennä

Tiedä minne mennä

Jos, mä olen palkintos"

"Syliin sukeltaisin

Valtameren alta" 

😯

Vierailija
279/420 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karmea heidän ja muiden kohtalo 😞🌹

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010920429.html

😔

Kommenteissa:

"Oli se kyllä kauhea Onnettomuus. Koskaan ei voi tietää kun kotoa lähtee Maailmalle minkälaiseen onnettomuuteen voi joutua. Eivät tienneet Sirkesalotkaan. Lähtivät hyvin ansaitulle lomalle Thaimaan Khao Lakiin Thaimaaseen. Kukaan ei osannut aavistaa rannalla kun Tsunami tuli. Mutta yksi pikku tyttöpä osasi. Hän oli Englantilainen ja sanoi sen ääneen kun aalto tuli, Se on Tsunami hän nimittäin seisoi minun vaimon Siivooja opettajan vieressä ja kun hän kuuli mitä tyttö sanoi lähti hän juoksemaan pois rannalta ja pelas

Tuo luki noissa IltaSanomien kommenteissa.

Vierailija
280/420 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aasian Tsunami 2004 (MTV3 Uutiset, 2004)