Aasian tsunamista 20 vuotta. Maailma ei unohda aaltoa, joka vei 200 000 ihmistĂ€ haudoilleen. đąđđ Muistatko tsunamin? đ
Suomalaisia kuoli 179. Joistakin perheistÀ kuolivat kaikki tai jÀi lapsi tai toinen vanhemmista eloon. Saattoipa perhe olla Thaimaassa juuri silloin vain siksi, ettÀ oli saanut matkan joltakin lahjaksi.
Lentokoneet toivat viikosta toiseen ruumisarkkuja Helsinki-Vantaalle. Torvi soitti surusÀvelmÀn ja ruumisautojen letka lÀhti hiljaa liikkeelle...
Ainoa eloonjÀÀnyt sai Suomeen postia Thaimaan viranomaisilta: Sormus, lompakko, passi... Joskus kadonneesta ei löytynyt jÀlkeÀkÀÀn.
Siis tuo talvi 2004 - 2005 oli aivan kamala! Onko av:lla ihmisiÀ, jotka muistavat nuo kauheat ajat?
Kommentit (420)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JÀi mieleen lahtelainen mies, joka oli koko sukunsa kanssa matkalla ja jÀi ainoana henkiin. Oma perhe, veljen perhe, vanhemmat ja vaimon vanhemmat kuolivat.
Varmaan tÀmÀ tapaus
Huoh miehet, heti uusi kumppani ennenkun on edes oma perhe löytynyt
Miten hÀn olisi enÀÀ voinut löytÀÀ perhettÀÀn, joka menehtyi tsunamissa? Ruumiit ehkÀ enintÀÀn löytyivÀt. Hienoa, ettÀ elÀmÀ jatkui eteenpÀin. :)
Thaimaassa moni tsunamileski löysi kumppanikseen toisen tsunamilesken. ElÀmÀ jatkui.
Ihmiset luulivat ettÀ aalto pienenee ja hajoaa rantaan tullessa. Niin olisin luullut minÀkin.
SiinÀ vaiheessa kun tajuttiin ettÀ sehÀn on jÀttiaalto eikÀ muuten ole hajoamassa mihinkÀÀn,oli heikot mahdollisuudet juosta pakoon.
Moni ei myöskÀÀn varmasti tajunnut kuinka kauas aalto yltÀÀ. Se eilisen dekkarin mieshÀn oli vaimon ja lasten kanssa siirtynyt rannalta kauemmas,hotellin nurkalle ja luulleet ettÀ siinÀ turvallista. Ajatelleet varmaan ettÀ vÀhÀn huuhtoo vaan varpaita.
Muistan miten suomessa asiaa ensin vÀhÀteltiin ja vÀitettiin suomalaisten olevan turvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aki Sirkesalon se vei ikuiselle uinnille.
Vei koko perheen.
Jokainen kuoli.
Aki, vaimo ja lapset.
"Jos odotat aikaa, parempaa aikaa
odotat seuraavaan elÀmÀÀn.
MÀ olen nyt tÀssÀ
yllyttÀmÀssÀ sinua leikkiini tÀrkeÀÀn"
"Mull on ikÀvÀ sua
EnkÀ tiedÀ minne mennÀ
TiedÀ minne mennÀ
Tukahtunut raivo meistÀ vallan otti
Kaksi onnetonta tupla jÀttipotti
TÀnÀÀn emme voita onnen numeroita
Jos, mÀ olen palkintos"
Vierailija kirjoitti:
"Mull on ikÀvÀ sua
EnkÀ tiedÀ minne mennÀ
TiedÀ minne mennÀ
Jos, mÀ olen palkintos"
Aika enteilevÀt sanat tuossa:
"Mull on ikÀvÀ sua
Vaikka seisot metrin pÀÀssÀ
Seisot metrin pÀÀssÀ
Voisit olla vaikka pÀivÀntasaajalla
Kuun pimeÀllÀ puolella
Taikka veden alla
Minua kun hiljaisuuden v"asaralla lyöt
Ja siksi valvon yöt"
đŻ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mull on ikÀvÀ sua
EnkÀ tiedÀ minne mennÀ
TiedÀ minne mennÀ
Jos, mÀ olen palkintos"Aika enteilevÀt sanat tuossa:
"Mull on ikÀvÀ sua
Vaikka seisot metrin pÀÀssÀ
Seisot metrin pÀÀssÀ
Voisit olla vaikka pÀivÀntasaajalla
Kuun pimeÀllÀ puolella
Taikka veden alla
Minua kun hiljaisuuden v"asaralla lyöt
Ja siksi valvon yöt"đŻ
"Taikka veden alla" đŻ
Vierailija kirjoitti:
Thaimaalainen koulutyttö pelasti paljon ihmisiÀ, kun tajusi laskeneesta merenpinnasta mitÀ on tulossa.
Myös brittilÀinen rantavahti. Huusi ihmisille poistumiskÀskyjÀ rannalla, mutta monikaan ei uskonut. Soitti pomolleen, ettÀ nyt nÀyttÀÀ pahalta ja pomo kÀski ottaa kaikki muutkin työntekijÀt mukaan poistamaan ihmisiÀ rannalta. Pomo itse oli veneilemÀssÀ lastensa kanssa ja tajusi, ettei kannata ajaa rantaan, vaan mennÀ mahdollisimman keskelle.
Vierailija kirjoitti:
Tsunami ei ole kyllÀ jÀttÀnyt mitÀÀn muistijÀlkeÀ. Kuka muistelee Haitin maajÀristystÀ? Ei kukaan.
Onko tsunami on parempi luonnonkatastrofi? Senkö takia, ettÀ lÀnsimaalaisten henki on arvokkaampi?
Molemmat ovat asianosaisten kannalta surullisia.
Thaimaahan lomailemaan menneet sentÀÀn saivat rentouttavan lopun elÀmÀlleen.
VÀsynyt trollituulahdus maailmanhalausajalta. Koska maailmanhalaajaa ei sure kukaan, ei ketÀÀn muutakaan saa surra/muistella, koska tasa-arvo, kato. Mutta onneksi monet ihmiset vÀlittÀvÀt omistaan ja omaisistaan, se on parasta ihmisissÀ. Jos kaikki huolehtisivat omistaan, eivÀtkÀ sortuisi geneeriseen mutkukaikkiontÀrkeitÀ -verukkeeseen, niin yksinÀisyys ja osattomuus vÀhenisi.
TÀllainen maailmanhalaajahan aina vihjaa, ettÀ muut ovat hirmu itsekkÀitÀ kun vÀlittÀvÀt vain omistaan, ja hÀn on valistunut ja sivistynyt ja ihan hirveÀnkovasti kaikista vÀlittÀvÀ, kun todellisuudessa hÀn ei vÀlitÀ kenestÀkÀÀn muusta kuin itsestÀ ja oman kilven kiillottamisesta. Jokainen katastrofi ja ilkeÀ sattumus on hÀnelle vain mahdollisuus/veruke7tekosyy nÀpÀyttÀÀ ja 'kouluttaa' muita ihmisiÀ ja pskantÀrkeillÀ noin ylipÀÀtÀÀn.
Muistan. JÀi ikuisesti mieleeni viranomaisten viesti, ettÀ kaikki suomalaiset on tavoitettu. Ihmeteltiin ettÀ miten kun yhteydet oli poikki. Lapseni oli vuoden ikÀinen, samanikÀisen kuin ikuisesti kadoksiin jÀÀnyt suomalainen Paavo-vauva. Teki pahaa.
Oli tarkoitus lÀhteÀ pariskuntana joulunaikaa tuonne, onneksi erottiin ja matka jÀi tekemÀttÀ.
Muistan itsekin 1v Paavon, joka katosi Àidin sylistÀ. Sitten sen miehen, jonka vaimo ja kolme pientÀ lasta kuolivat. Mies hÀvitti kaikki muistot entisestÀ perheestÀ, meni uudestaan naimisiin ja sai lapsia. TÀtÀ kovasti kritisoitiin, mutta minusta hyvÀ selviytymisstrategia.
Olisi mielenkiintoista tietÀÀ nyt 20 vuotta tragedian jÀlkeen, millaiselta tuntuu, jos jÀi ainoana perheestÀ eloon. Voisin veikata, ettÀ edellinen elÀmÀ tuntuu tÀssÀ kohtaa jo kaukaiselta unelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöh, tuollainen pikku aalto.
12 m korkea.
Eikös jopa 25 m?
Aasian Tsunami 2004 (MTV3 Uutiset, 2004)
Vierailija kirjoitti:
"Mull on ikÀvÀ sua
EnkÀ tiedÀ minne mennÀ
TiedÀ minne mennÀ
Jos, mÀ olen palkintos"
"Syliin sukeltaisin
Valtameren alta"
đŻ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karmea heidĂ€n ja muiden kohtalo đđč
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010920429.html
đ
Kommenteissa:
"Oli se kyllÀ kauhea Onnettomuus. Koskaan ei voi tietÀÀ kun kotoa lÀhtee Maailmalle minkÀlaiseen onnettomuuteen voi joutua. EivÀt tienneet Sirkesalotkaan. LÀhtivÀt hyvin ansaitulle lomalle Thaimaan Khao Lakiin Thaimaaseen. Kukaan ei osannut aavistaa rannalla kun Tsunami tuli. Mutta yksi pikku tyttöpÀ osasi. HÀn oli Englantilainen ja sanoi sen ÀÀneen kun aalto tuli, Se on Tsunami hÀn nimittÀin seisoi minun vaimon Siivooja opettajan vieressÀ ja kun hÀn kuuli mitÀ tyttö sanoi lÀhti hÀn juoksemaan pois rannalta ja pelas
Tuo luki noissa IltaSanomien kommenteissa.
Vierailija kirjoitti:
Aasian Tsunami 2004 (MTV3 Uutiset, 2004)
Miten joku voi tÀtÀkin alapeukuttaa. Ei ole rajaa ilkeydellÀ.