Miten keskituloisilla pariskunnilla on varaa 350 000-400 000 euron koteihin?
Asun paikkakunnalla, jossa on paljon n. 350 000-450 000 euron hintaisia asuntoja. Asuinalueet ovat hyviä, mutta nämä ovat siis ihan tavallisia koteja, usein pari- tai rivitaloissa. Nämä eivät ole edes paikkakunnan "ökyalueita", vaan näissä asuu ihan tavallisia keskiluokkaisia ihmisiä. Lähes poikkeuksetta nämä ihmiset ovat tavallisissa keskiluokkaissa ammateissa ja tienaavat sen mukaista palkkaa (noin kolme tonnia bruttona, toiset vähän enemmän ja toiset vähän vähemmän). Monella on kotipihalla joku perusauto, ei siis mitään ylikallista kaaraa.
Miten näillä keskiluokkaisilla perheillä on varaa asua näin ja miten ihmeessä saavat noin isoja asuntolainoja? Meillä on perheessä kaksi keskituloista vanhempaa ja ei todellakaan olisi mahdollisuutta ostaa jotain 400 000 euron kotia. Kaikilla myöskään tuskin on perintöä, rahakkaita sivubisneksiä tai rikkaita sukulaisia auttamassa.
Ap
Kommentit (350)
Vierailija kirjoitti:
Minä taas mietin, että miksi kukaan haluaa itselleen niin suuren velkataakan. Mieluummin itse asun puolet halvemmassa talossa, 100 km pääkaupunkiseudulta. Pääkaupunkiseudulle ei tietenkään olisi asiaa näillä hinnoilla.
Osalla työt ovat pk-seudulla eikä oman alan työpaikkoja ole muualla. Silloin on aika vaikea muuttaa sinne 100 km päähän asumaan.
Minä tienaan nettona n. 2300 e/kk ja puoliso myös. Hurjalta tuntuu, että vastaavilla tuloilla ihmiset ottavat noin suuria asuntolainoja. Usein mietinkin, että onko kaikilla joku perintö takataskussa. Myöntääkö pankki edes jotain 300 000 euron lainaa ja eikö kuukausierä ole aika posketon plus muut kulut päälle?
Monilla on paljon velkaa sinne ja tänne ja uskaltavat elää velassa koska tietävät jossain vaiheessa saavansa velkansa maksettua ja kenties heillä on tiedossa vaikka perintöjä useammaltakin suunnalta niin kuin monilla nykyään on.
Ihan samaa minä mietin ja sitten heillä on varaa siihen 20 000e osamaksu autoon.
Itse koen olevani keskituloinen, tienaan kuukaudessa noin 3300e.
Minulla on varaa 75 000e asuntoon ja varaa ehkä olisi siihen osamaksu autoon mutta haluan laittaa ne autorahat sijoituksiin.
Minä taas mietin miksi kukaan uskaltaa elää maantasossa rivarissa/omakotitalossa. Sisään kykenee murtautumaan erittäin helposti jne.
No kuule, ne asunnot on voitu ostaa silloin, kun ne maksoi 270 000 euroa. Sitäpaitsi ei nykyään kaikilla ole edes aikomusta maksaa koko asuntolainaa pois. Sitä lyhennellään ehkä 15v ja sitten on jälkikasvu muuttanut pois. Seuraavaksi ei enää tarvitakkaan niin isoa asuntoa ja se pannaan myyntiin. Voittoa on se, mitä on ehtinyt lyhentää plus mahdollinen arvonnousu. Sillä sitten ostetaan seuraava pienempi kämppä tai muutetaan vuokralle.
Ihmiset ovat ottaneet suuria lainoja ja sitten ovat kuzeessa jos eivät saa niitä myytyä.
Ei keskituloisella olekaan enää varaa moiseen. Nolla korkojen aikaan se vielä onnistui ja nyt yhtälö on melko mahdoton. Jos lainaa on yli 250 000e jäljellä.
Ihan tavallisilla ihmisillä on tällaisiin taloihin varaa. Jossainhan sitä pitää asua. Perheasunnon vuokra on helposti saman verran kuin lyhennys omakotitaloon.
Keskitulo Suomessa on muuten Googlen mukaan 3700 e/kk (mediaanikin 3314 e), eli 3000 e palkka on pieni.
Itse ei löydetty heti sopivaa taloa, joten rahaa kertyi säästöön n. 100 000 e. Laina saatiin helposti, vaikka puolisolla ei ollut edes vakityötä. Vaikka palkat oli talon oston aikaan keskitasoa (ja mä äitiyslomalla), on palkkatasokin vähitellen noussut. N. 15 vuodessa maksettiin laina pois.
Aika moni perhe ostaa eka pienen asunnon, maksaa sen pois ja vähitellen siirtyy isompaan. Se varmaan on se tyypillisin tapa.
Ei olekaan. Velkarahalla elävät ja nyt sitten ovat ongelmissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas mietin, että miksi kukaan haluaa itselleen niin suuren velkataakan. Mieluummin itse asun puolet halvemmassa talossa, 100 km pääkaupunkiseudulta. Pääkaupunkiseudulle ei tietenkään olisi asiaa näillä hinnoilla.
Osalla työt ovat pk-seudulla eikä oman alan työpaikkoja ole muualla. Silloin on aika vaikea muuttaa sinne 100 km päähän asumaan.
Monesti työt, joita on vain pk-seudulla, ovat, aina osittain, tehtävissä etänä. Monta päivää pystyy tekemään kokonaan kotona ja silloinkin, kun menee työpaikalle, kannatta kulkea julkisilla, pystyy hyödyntämään matka-ajan töihin.
Ei kai kukaan osta sitä 400 000:n asuntoa ensiasunnokseen. Ensin ostetaan se opiskelijayksiö, sitten kaksiota ja päivitetään muutoissa asuinaluetta paremmaksi. Nykyisin ihmisillä alkaa olemaan perintöjäkin. t: sellaisessa 400 000:n asunnossa asuva
Ajattele että jonkun auto voi maksaa miljoonan? On sulla ihmeteltävää.
Riippuu siitä mihinkä sitä rahansa laittaa. Ihmettele siinä sitten. Jos malttaa ensin aloittaa pienemmästä ja halvemmasta asunnosta. Ei tarvi kaikkia rahareikiä hankkia kerralla.
Pitää muistaa se asia että Suomen väki vähenee ja että nuoret muuttavat myös ulkomaille paremman palkan perässä
Mä ainakin ostan kaiken velaksi nykyään. Suomalaiset pelkkää velkaa hirveästi. Useat ei uskalla käyttää edes luottokorttia.
Meillä brutto lähempänä 2500€ per aikuinen. Ekana ostettiin muutaman vuoden vanha reilu 200t€ asunto, jota maksettiin nolla koroilla. Myytiin se 10t€ voitolla pois lasten tullessa ja ostettiin uudiskohde 300t€ arvoltaan.
Kaikki sistusratkaisut on omat, näkymät metsään, alhaiset asumiskulut, lyhyet työmatkat ja julkinen liikenne sekä palvelut ja koulut 1km säteellä. Toisen aikuisen palkka menee kokonaan asumiskuluihin, mutta laina on maksettu alle 50v pois. Kyllä elämän laatu on se mistä maksaa mielellään. Mihin sitä rahaa muuten tarvitsee?
Kyllähän pankit antavat lainaa kun sen talonhan voi kiinnittää ja olla sitten siinä pankin talonmiehenä ties miten pitkään. Kun nuorena naisena ostin ensimmäisen taloni, niin en tarvinnut pankista lainaa kovinkaan paljoa, mutta sitä kyllä kovasti tyrkyttämällä tyrkytettiin ottamaan ja näytti siltä että suuttuvat kun en ottanut enempää kuin tarve oli. Älytöntä minusta rakentaa tai ostaa kallis talo velaksi, pelkät korot ja muut kulut vievät ison osan palkasta joka kuukausi ja talon ylläpitokuluja tulee koko ajan eikä kiinteistön hinta nousee useinkaan. Kai se on sitä näyttämisen halua monella. Tehdään iso talo jossa joka lapsella pitää olla se oma huone ja sitten parin vuosikymmenen jälkeen jää kahdelle ihmiselle iso talo tyhjinä huoneineen, jonka myyminen voi olla vaikeaa ja on usein jo remontti kunnossa, joten myyntihinta on todella alhainen siihen verrattuna mitä on rahaa siihen taloon poltettu.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan osta sitä 400 000:n asuntoa ensiasunnokseen. Ensin ostetaan se opiskelijayksiö, sitten kaksiota ja päivitetään muutoissa asuinaluetta paremmaksi. Nykyisin ihmisillä alkaa olemaan perintöjäkin. t: sellaisessa 400 000:n asunnossa asuva
Tämmöistä tapahtui joskus 15v sitten. Tätä nykyä ensiasunnot on pääasiassa niitä edullisia perhe-asuntoja. Yksiöiden ja kansioiden hinnat on niin suuria ettei niitä kannata ostaa. Jos asuntoja ostetaan velaksi sekä omilla rahoilla eikä isin tai perintörahojen avulla.