Aasian tsunamista 20 vuotta. Maailma ei unohda aaltoa, joka vei 200 000 ihmistĂ€ haudoilleen. đąđđ Muistatko tsunamin? đ
Suomalaisia kuoli 179. Joistakin perheistÀ kuolivat kaikki tai jÀi lapsi tai toinen vanhemmista eloon. Saattoipa perhe olla Thaimaassa juuri silloin vain siksi, ettÀ oli saanut matkan joltakin lahjaksi.
Lentokoneet toivat viikosta toiseen ruumisarkkuja Helsinki-Vantaalle. Torvi soitti surusÀvelmÀn ja ruumisautojen letka lÀhti hiljaa liikkeelle...
Ainoa eloonjÀÀnyt sai Suomeen postia Thaimaan viranomaisilta: Sormus, lompakko, passi... Joskus kadonneesta ei löytynyt jÀlkeÀkÀÀn.
Siis tuo talvi 2004 - 2005 oli aivan kamala! Onko av:lla ihmisiÀ, jotka muistavat nuo kauheat ajat?
Kommentit (420)
Muistan ja unissa yhÀ. Kaikki muut meni paitsi minÀ.
Vierailija kirjoitti:
đ
Muistan . Olen jutellut ihmise kanssa , joka menetti pienet lapsensa ja puolisonsa. HÀdintuskin itse selvisi. Ja siitÀ sitten elÀmÀÀ piti jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
MissÀ olitte? Me oltiin Khao Lakissa.
Vierailija kirjoitti:
Muistan. Minulla on lÀmmin muisto Aki Sirkesalosta. HÀn kysyi minkÀ biisin hÀn seuraavaksi esittÀisi ja minÀ sieltÀ kommentoin yleisöstÀ ja Aki tarttui minun pikkurilliin kun me siinÀ jotain höpöteltiin hetki ja koko baari hiljeni kuuntelemaan. VielÀ on Akin CD tallessa.
đđ„
Kaveri menetti vanhempansa siellÀ. En ole ihan varma kuoliko molemmat vanhemmat vai vaan toinen. Koulussa sai erityiskohtelua sen takia.
Hurja katsella noita videoita, jotka on kuvattu aivan rannan tuntumassa ennen aallon saapumista. Moni niissÀ nÀkyvistÀ ihmisistÀ todennÀköisesti menetti henkensÀ.
Moni pyrki varmasti myös hotellin huoneisiin turvaan ja kuoli sitten romahduksen alle.
Onko mahdollista ettÀ ulkomaalaisia olisi jÀÀnyt joukkohautoihin thaimaahan?
Vierailija kirjoitti:
SiellÀhÀn on ainakin yksi hautausmaa, johon on haudattu tunnistamattomat uhrit.
Varmasti on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
ErittÀin
Muistan hyvin, koska olin silloin itsekin Thaimaassa. En kuitenkaan onneksi ollut tsunamialueella.
Kotimatkalla oli koneenvaihto Bangkokissa. Oli silloin harvinaisen vaitelista porukkaa Finnairin lennolla. Ei tehnyt mieli kysellÀ vierustovereilta oliko mukava lomareissu. Finnairin koneen etuosaan oli sisustettu tilapÀissairaala, jossa loukkaantuneita kuljetettiin takaisin Suomeen. HeidÀt oli otettu kyytiin ensimmÀisinÀ ja me muut matkustajat kÀvelimme etuosan lÀpi omille paikoillemme. Vaikka oli luminen ja kylmÀ talvi, osa matkustajista saapui perille shortseissa, kun lÀmpimÀmmÀt vaatteet ja muut matkatavarat olivat sattuneesta syystÀ kadonneet.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri menetti vanhempansa siellÀ. En ole ihan varma kuoliko molemmat vanhemmat vai vaan toinen. Koulussa sai erityiskohtelua sen takia.
Niin just sitten. Saavatko muutkin vanhempansa menettÀneet erityiskohtelua koulussa? Vai vain tsunamissa olleet?
IhmisiÀ kohdellaan Suomessa eriarvoisesti.
Siirryimme Khao Lakista Pattayalle juhlimaan. Oltiin aika kÀnnissÀ koko matka. Olihan Pattayallakin vÀhÀn alakuloinen tunnelma, mutta se ei haitannut kun halpaa olutta riitti edelleen. :D
Vierailija kirjoitti:
Kauanko luulet maailman muistavan tsunamin? EntÀ edesmennyttÀ isoisÀÀsi? Miespolvet vaipuvat unholaan. Koita pÀÀstÀÀ irti siitÀ niin voit paremmin.
Olen samaa mieltÀ. Miksi pitÀÀ kaivella ja muistella. Ei sieltÀ kukaan takaisin tule. MeiltÀ on menehtynyt lapsi, mikÀli emme olisi opetelleet elÀmÀÀn asian kanssa, olisimme tuhoon tuomittuja. MeillÀ on muitakin lapsia ja oma elÀmÀ elettÀvÀnÀ.
muistelemme menetystÀ lÀmmöllÀ, eli lasta, joka tuotti paljon iloa.
Vierailija kirjoitti:
PitÀÀ olla todella nuori tai pahasti dementoitunut, jos ei muista 10v takaista isosti uutisoitua asiaa. Siltikin, vaikka ei olisi koskettanut henkilökohtaisesti. KyllÀ tÀllaiset Estoniat, tsunamit, kouluampumiset jne. muistetaan.
Onkait siitÀ 20 vuotta?!
Montako suomalaista sodat vei? Muuan diktaattori sai sen aikaan!
Vierailija kirjoitti:
Mun poika syntyi just samana pÀivÀnÀ (21.12.2004) joten jÀÀnyt kyllÀ mieleen kristallinkirkkaana.
Joo mut tsunami 26.12.2004.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun poika syntyi just samana pÀivÀnÀ (21.12.2004) joten jÀÀnyt kyllÀ mieleen kristallinkirkkaana.
"Intian valtameren maanjÀristys oli merenalainen maanjÀristys, joka tapahtui Intian valtameressÀ 26. joulukuuta 2004"
Miten meni noin niin kuin omasta mielestÀ sen kristallinkirkkauden suhteen?
Muistaa poikansa syntymÀn kristallinkirkkaana.
Aki olisi nyt 62v, vaimonsa 58v ja lapset 28v ja 24v :(
https://www.is.fi/viihde/art-2000010907981.html