Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tässä nyt näin kävi, pörssiin sijoittaminen

Vierailija
20.12.2024 |

Valmistuin maisteriksi huhtikuussa 2015 ja onnekseni sain heti alaani vastaavan työpaikan. Olin tuolloin 23 vuotias ja ajatuksenani oli heti aloittaa säästäminen, kun vanhemmat ja viisaammat olivat niin neuvoneet. Tavoitteena oli päästä rakentamaan omakotitaloa viimeistään kun olen 35 vuotias. Ruusunpunainen unelma oli, että olisin säästänyt tuohon mennessä noin 100.000 euroa ja ne olisivat tuottaneet sen verran, ettei lainaa olisi tarvinnut ottaa juuri lainkaan. Sanottakoon jo tässä vaiheessa, että tontti minulla on sukutilasta lohkaistuna, joten siihen ei kulu rahaa.

Aloitin säästämisen 400 euron kuukausittaisella summalla tarkoituksena kasvattaa säästösummaa palkan kohentuessa ja olen koko ajan ostanut puolen vuoden välein Helsingin pörssin osakkeita. Ajan saatossa olen siis ostanut säännöllisesti 2.500 - 4.300 eurolla osakkeita. Ostot ovat jakautuneet 3 - 5 eri osakkeeseen per ostokerta.

Nyt on tilanne sellainen, että olen säästöillä ostanut osakkeita yhteensä noin 81.000 eurolla. Osinkoja olen saanut näiden vuosien aikana vajaa 9.000 euroa nettona ja niilläkin olen ostanut lisää osakkeita. Osakesalkkuni arvo on tänään 20.12.2024 kaikkien ostopalkkioiden ja kulujen jälkeen 68.933 euroa.

Miten helvetissä tässä on käynyt näin. Aikaa tuohon tavoitteeseen on vielä vajaa kaksi vuotta ja en todellakaan lähde tuollaisella pesämunalla rakentamaan. On kyllä petetty ja huijattu olo.

Kommentit (156)

Vierailija
121/156 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nordea ollut tänään 10,10€. Ostaisin loputtomiin, mutta rahat loppui jo. Pistin 15 tonnia.

Oli kyllä loistava päivä tuo 20.12. Ostin 1500 osaketta yhteishintaan 15 150€

Nyt kurssi käynyt jo 10,99€ tasolla. Eli arvo jo nyt 16 485€

Ennen osinkopäivää taidetaan mennä yli 11,50€? Pelkkä 11,50€ tarkoittaisi  17 250€.

Viime vuonna tosin käytiin 11,79€ tasolla, se taas tekisi 17 685€.

Eli hyvä tuotto, eikä vaadi kuin yhden oston ja myynnin vuodessa.

Vierailija
122/156 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö näihin uskaltaa hypätä kelkkaan?

- Palantir

- Tesla

- Nvidia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/156 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa sijoittajista häviää.

Vierailija
124/156 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä noi pisteet lukujen välissä meinaa? Tosi sekavaa

Vierailija
125/156 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihin tarvit omakotitaloa kun ei edes perhettä

ja nyt oot vanha pieru

Vierailija
126/156 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti olen tehnyt huonoja valintoja osakkeita ostaessani. Huonoimpia ovat olleet

Nokian Renkaat

Neste

Finnair

Ylivoimaisesti paras ja edes jotain tuottanut, kun laskee myös osingot

Nordea

Huonoja valintoja. Penan nakkikioskikin tuottaa enemmän voittoa.

Niin tässähän oli lueteltuna kotimaisia huonoja valintoja kolme kappaletta sekä yksi kotimainen hyvä (Nordea). Penan nakkikioski tuskin tuottaa enemmän voittoa kun Nordea ja tämän tiedän kokemuksesta. Penan nakkikioskin osakkeita en ole kyllä löytänyt mistään. Missä niitä myydään?

Vierailija
127/156 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

iShares S&P 500 Information Technology Sector UCITS ETF USD (Acc)

(ISIN IE00B3WJKG14)

tuotti viime vuonna 54,55%

Tuohon jos olisi sijoittanut 90 tonnia...

Että siitä toivomaan, että lento jatkuu.

Jonkun arvion näin, että 10-15% tuotto tälle vuodelle on edelleen suht mahdollinen. Ja ainahan USA yllättää.

Vierailija
128/156 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikan Etf siis paras vaihtoehto?

Vierailija
129/156 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattele jos olisit ulkoistanut tuon osakepelin ja sijoittanut vaikka indeksirahastoihin. Olisit tässä ajassa tuplannut pääomasi.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaus on, että et vai osaa. Tuurista ei tuollainen tappio ole enää kiinni, vaan ihan puhtaasta osaamisen puutteesta.

Vierailija
130/156 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nii ehkä rahastoihin sijoittaminen olisi parempi juttu. Yritysten osakkeisiin sijoittaminen vaatii todella paljon perehtymistä kyseisiin yrityksiin. Tai näin mä oon ainakin funtsinut 🤔

Mulla taas rahastot tuottivat vain tappiota. Niistä kun ei saa osinkoja, niin kaikki on kiinni osto- ja myyntihetkien hinnasta. Jos heti oston jälkeen kurssit lähtevät laskuun, ei voi tehdä oikein mitään. Jos myisi heti, jäisi väistämättä tappiolle. Jos taas odottaa, voi jäädä vielä enemmän tappiolle. Minulla oli rahaa kiinni parissa eri rahastossa 12 vuotta ja heti ostettuani IT-kupla puhkesi. Vielä 12 vuoden päästäkin nuo rahastot olivat tappiolla.

Siksi sijoitan mieluummin osakkeisiin, koska niistä saa sentään osingot. Vaikka firma menisi kokonaan nurin, olen saanut sentään osin

Mitä tarkoitat, ettei saa osinkoja? Ihan yhtä lailla ne saa osinkoja, jotka uudelleen sijoitetaan ilman, että maksetaan verot välissä.

Osakesijoittaja:

Nordea -> osinko 8% -> maksaa verot --> ostaa lopuilla lisää Nordean

Rahastosijoittaja:

Rahastossa Nordean -> osinko 8% suoraan rahaston arvoon -> rahasto jatkosijoittaa

Tai ostat nordeaa osakesäästötilille ja sijoitat osingot uudestaan ilman veroseuraamuksia.

Vierailija
131/156 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2200 kpl Nordeaa OST:llä. Hyvät tuotot tulossa ja veroja ei makseta vielä vuosiin.

Vierailija
132/156 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaakohan Nestettä alkaa ostaa taas?

Myin viime vuonna kaikki pois 6000€ tappiolla.

Vierailija
133/156 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet tehnyt muuten kaiken oikein, mutta Helsingin pörssi ollut se ainoa virhe. Samat rahat melkein mihin tahansa muuhun pörssiin olisivat tuottaneet kymmeniä prosentteja, Yhdysvaltojen pörssissä tuolla pesämunalla miljoonakin mahdollisuuksien rajoissa.

Mikä on helpoin tapa sijoittaa muiden maiden pörsseihin?

Vierailija
134/156 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet tehnyt muuten kaiken oikein, mutta Helsingin pörssi ollut se ainoa virhe. Samat rahat melkein mihin tahansa muuhun pörssiin olisivat tuottaneet kymmeniä prosentteja, Yhdysvaltojen pörssissä tuolla pesämunalla miljoonakin mahdollisuuksien rajoissa.

Mikä on helpoin tapa sijoittaa muiden maiden pörsseihin?

Mä ostan osakkeita suoraan Dansken verkkopankissa. Ihan pienimpiä amerikkalaisfirmoja sieltä ei löydy. Helppoa hommaa. Valuutavanvaihdosta syntyy hiukan kuluja.

Sit voi tehdä rahastosopimuksen esim. USA-indeksiin. Oman pankin sivulla löytyy esitteitä. Kannattaa kiinnittää huomiota kuluihin, paras pankkien tarjoamista on aina passiivinen indeksirahasto.

Helpoin ja halvin on ostaa rahasto-osuuksia osakemuodossa, ETF.

Esim. ishares. Valuutta on euro, joten ei valuutanvaihtokuluja.

Suosituimpia ja hyvin pärjääviä ishares-ETFiä ohessa. ISIN-tunnus auttaa löytämään varmasti oikean.

iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Acc)      - USA, viimeisin kurssi 609,58 EUR

ISIN: IE00B5BMR087

iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) - maailma, mutta USA-painotus yli 70%, viimeisin kurssi 105,330 EUR

ISIN: IE00B4L5Y983

iShares S&P 500 Information Technology Sector UCITS ETF USD (Acc) - USAn tekoälybuumi, viimeisin kurssi 33,065 EUR

ISIN: IE00B3WJKG14

Vierailija
135/156 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ETF-rahastoissa siis pienimmät kulut. Em. kolmessa ne ovat 0,07%, 0,20% ja 0,15%.

Aktiivirahasto, jota pankki varmaankin markkinoi sinulle mielellään, on kuluiltaan usein 1-2%.

Vierailija
136/156 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maisteri ja tajusin aloittaa sijoittamisen vasta 56-vuotiaana. Miten tässä näin kävi? Eka vuoden tuotto oli 4%.

Vierailija
137/156 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko olette myyneet USA-osakkeenne? Aika vaimeata on ollut monen USA:n pikkufirman kaupankäynti. Rahastot jääneet odottavalle kannalle?

Vierailija
138/156 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla viimeisen kuukauden usa-sijoitukset -8%. Vaikea poimia oikeita osakkeita.

Vierailija
139/156 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata jötkyillä, kyllä kurssit taas korjaantuvat, kun Siomen taloustilanne paranee. Tappiolla ei kannata myydä.

On oltava tarkkana, mitä osakkeita ostaa, seurattava kursseja ennen ostoa, samoin yritysten tiedotuksia tilanteestaan, vasta sitten päätöksiä voi tehdä. Aina kuitenkaan ei onnistu näistä huolimatta, sijoittaminen on herrankädessä aina.

Vierailija
140/156 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoit sitten vanhempia jolloin taloustilanne ja maaliman tilanne  aivan eri. Sinne meni rahasi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi