Miten tässä nyt näin kävi, pörssiin sijoittaminen
Valmistuin maisteriksi huhtikuussa 2015 ja onnekseni sain heti alaani vastaavan työpaikan. Olin tuolloin 23 vuotias ja ajatuksenani oli heti aloittaa säästäminen, kun vanhemmat ja viisaammat olivat niin neuvoneet. Tavoitteena oli päästä rakentamaan omakotitaloa viimeistään kun olen 35 vuotias. Ruusunpunainen unelma oli, että olisin säästänyt tuohon mennessä noin 100.000 euroa ja ne olisivat tuottaneet sen verran, ettei lainaa olisi tarvinnut ottaa juuri lainkaan. Sanottakoon jo tässä vaiheessa, että tontti minulla on sukutilasta lohkaistuna, joten siihen ei kulu rahaa.
Aloitin säästämisen 400 euron kuukausittaisella summalla tarkoituksena kasvattaa säästösummaa palkan kohentuessa ja olen koko ajan ostanut puolen vuoden välein Helsingin pörssin osakkeita. Ajan saatossa olen siis ostanut säännöllisesti 2.500 - 4.300 eurolla osakkeita. Ostot ovat jakautuneet 3 - 5 eri osakkeeseen per ostokerta.
Nyt on tilanne sellainen, että olen säästöillä ostanut osakkeita yhteensä noin 81.000 eurolla. Osinkoja olen saanut näiden vuosien aikana vajaa 9.000 euroa nettona ja niilläkin olen ostanut lisää osakkeita. Osakesalkkuni arvo on tänään 20.12.2024 kaikkien ostopalkkioiden ja kulujen jälkeen 68.933 euroa.
Miten helvetissä tässä on käynyt näin. Aikaa tuohon tavoitteeseen on vielä vajaa kaksi vuotta ja en todellakaan lähde tuollaisella pesämunalla rakentamaan. On kyllä petetty ja huijattu olo.
Kommentit (156)
Lisäksi kannattaa muistaa että tappiot tulee vasta kun myy tappiolla. Osinkoja sentään maksavat hyvin, ehkä kannattaa pitää vaan kiinni niistä jotka sitä edes tekee.
Kannattaa ymmärtää omaa sijoitussuunnitelmaa tehdessä että Suomen pörssi on erilainen kuin minkään muun länsimaan pörssi. Meillä ei ole raketoivia kasvuosakkeita ja valtio suurimpana kotimaisena omistajana pyrkii strategiseen omistajuuteen ja tasaiseen osinkotuottoon. Siksi ulkomaiset pörssit hakkaavat kasvussa Suomen mennen tullen. Toisaalta osinkotuotto on tasainen.
Helsingin pörssi indeksi vuonna 2015 8000 pisteen paikkeilla, toki heiluen sinne sun tänne. Nyt tänään reilu 9000 pistettä.
Eli teoriassa sulla on käynyt hieman huono tuuri kun sijoitusten arvo onkin laskenut. No se "huono tuuri" johtuu toki huonoista osakevalinnoista. Kuten itse mainitset sulla on onnistunut valinta ja sitten muutamia huonoja valintoja. Varmaan molempia jonkun verran, kuten oikeastaan kaikilla muillakin sijoittajilla. Eli niitä huonoja sijoituksia on hankala välttää, niitä kun sattuu melkein jokaiselle sijoittajalle.
Sulla on siis noin kaksi vuotta aikaa. Jos salkun koko on nyt se mainitsemasi noin 69000 euroa ja jatkat sijoittamista, niin voihan sulla ollakin parin vuoden päästä se tavoittelemasi 100000 euroa. Luulen että se vaatii jonkinlaista nousukautta taloudessa jotta pääsisit tavoitteeseen.
Nii ehkä rahastoihin sijoittaminen olisi parempi juttu. Yritysten osakkeisiin sijoittaminen vaatii todella paljon perehtymistä kyseisiin yrityksiin. Tai näin mä oon ainakin funtsinut 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakkeilla pelaamisen sijaan olisit voinut suoraan ostaa sen asunnon ja maksella lainaa takaisin. Itse valmistuin pari vuotta sinua myöhemmin, ostin 2 vuoden työnteon jälkeen ensiasunnon. Parin vuoden asumisen jälkeen myin 50.000 voitolla ja ostin nykyisen taloni jonka arvo on myöskin nyt jo noussut joku 20.000 naapureiden hinnoista päätellen. Laina lyhenee kuukausittain ennen kuin loppuu kokonaan. Ei tarvitse miettiä vuokranmaksua, asuntosäästämistä tai osakekursseja vaan voi keskittyä asumaan kivassa omassa kodissa.
Miksi kikkailet osakkeilla, jos tavoitteenasi on talo?
En mielestäni ole kikkaillut vaan säännöllisesti säästänyt, saadakseni pesämunan. Pelkästään lainan saamiseksi tarvitsee tuolla tontin sijainnilla olla 30 - 40% omarahoitusosuutta. Itse ajattelin, että 10 vuoden ja 100.000 säästöillä olisi niiden arvo ollut välillä 150.000 - 180.000, jolloin en juur
Näen että sulla oli hyvä ajatus, mutta toteutus hiukan ontui ja lopputulos oli paljon suurempiriskinen kuin oli tarkoitus. Joidenkin mielestä kaikki sijoittaminen on uhkapeliä ja kikkailua ja sen huomaa joskus kommenteissa täällä.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin pörssi indeksi vuonna 2015 8000 pisteen paikkeilla, toki heiluen sinne sun tänne. Nyt tänään reilu 9000 pistettä.
Eli teoriassa sulla on käynyt hieman huono tuuri kun sijoitusten arvo onkin laskenut. No se "huono tuuri" johtuu toki huonoista osakevalinnoista. Kuten itse mainitset sulla on onnistunut valinta ja sitten muutamia huonoja valintoja. Varmaan molempia jonkun verran, kuten oikeastaan kaikilla muillakin sijoittajilla. Eli niitä huonoja sijoituksia on hankala välttää, niitä kun sattuu melkein jokaiselle sijoittajalle.
Sulla on siis noin kaksi vuotta aikaa. Jos salkun koko on nyt se mainitsemasi noin 69000 euroa ja jatkat sijoittamista, niin voihan sulla ollakin parin vuoden päästä se tavoittelemasi 100000 euroa. Luulen että se vaatii jonkinlaista nousukautta taloudessa jotta pääsisit tavoitteeseen.
En kyllä 0 tulosta lähtenyt hakemaan. Oletin, että 150.000 olisi nyt ainakin kasassa. Tarkoitukseni on siis säästää se 100.000 ja siihen tuotot päälle.
Nyt kyllä tuntuu, että tuo mainitsemasi nollatuloskin olisi ihan hyvä.
N33
Ajallinen hajautus ok. Maantieteellinen hajautus puuttuu ja osakepoiminta on vaikeaa jopa ammattilaisille. Itse aloitin 2019 indeksirahastoihin ja mulla on jopa helsingin pörssin indeksi plussalla yli 20 % tuotoissa, hesa tällä hetkellä heikoiten pärjännyt. Isoin osuus maailman pörssissä ja tuotto lähes 100 % yhteensä salkussa.
Pörssi on eliitille sama kun veikkaus on rahvaalle.
Nordea ollut tänään 10,10€. Ostaisin loputtomiin, mutta rahat loppui jo. Pistin 15 tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti olen tehnyt huonoja valintoja osakkeita ostaessani. Huonoimpia ovat olleet
Nokian Renkaat
Neste
Finnair
Ylivoimaisesti paras ja edes jotain tuottanut, kun laskee myös osingot
Nordea
Riippuu ihan ajankohdasta, tuottavatko jonkin yrityksen osakkeet vai eivät. Minä tein lyhyellä aikavälillä hyvät voitot Nokian Renkaiden osakkeilla, kun ostin juuri oikeaan aikaan ja myin sopivaan aikaan.
Lisättäköön kuitenkin, että tuo onkin niitä harvoja tapauksia, joissa olen jäänyt voitolle. On tuuripeliä, ostaako oikeaan vai väärään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Nii ehkä rahastoihin sijoittaminen olisi parempi juttu. Yritysten osakkeisiin sijoittaminen vaatii todella paljon perehtymistä kyseisiin yrityksiin. Tai näin mä oon ainakin funtsinut 🤔
Mulla taas rahastot tuottivat vain tappiota. Niistä kun ei saa osinkoja, niin kaikki on kiinni osto- ja myyntihetkien hinnasta. Jos heti oston jälkeen kurssit lähtevät laskuun, ei voi tehdä oikein mitään. Jos myisi heti, jäisi väistämättä tappiolle. Jos taas odottaa, voi jäädä vielä enemmän tappiolle. Minulla oli rahaa kiinni parissa eri rahastossa 12 vuotta ja heti ostettuani IT-kupla puhkesi. Vielä 12 vuoden päästäkin nuo rahastot olivat tappiolla.
Siksi sijoitan mieluummin osakkeisiin, koska niistä saa sentään osingot. Vaikka firma menisi kokonaan nurin, olen saanut sentään osingot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas rahastot tuottivat vain tappiota. Niistä kun ei saa osinkoja, niin kaikki on kiinni osto- ja myyntihetkien hinnasta. Jos heti oston jälkeen kurssit lähtevät laskuun, ei voi tehdä oikein mitään. Jos myisi heti, jäisi väistämättä tappiolle. Jos taas odottaa, voi jäädä vielä enemmän tappiolle. Minulla oli rahaa kiinni parissa eri rahastossa 12 vuotta ja heti ostettuani IT-kupla puhkesi. Vielä 12 vuoden päästäkin nuo rahastot olivat tappiolla.
Siksi sijoitan mieluummin osakkeisiin, koska niistä saa sentään osingot. Vaikka firma menisi kokonaan nurin, olen saanut sentään osingot.
Jenkkipörssi tuotti salkkuuni viime vuonna +20%. Kotimaasta on tullut kaksi vuotta turpiin. Saksasta myös puolustusteollisuuden imusta päässyt hyville voitoille, noin +30%. Ruotsin ja Norjan pv-teollisuudesta myös voitolla.
Aiheesta lisää
https://vaurastuviisaasti.webnode.fi/sijoitusvinkkeja/
Sijoitatteko te kaikki johonkin aseisiin, tupakkaan ja lääkeyhtiöihin? Jos yrittäisi pienillä pennosillaan maailmaa parantaa, eikä tuhota (karsii ei-toivitut alat valinnoista pois: eläinkokeet, torjunta-aineet, fossiiliset, jne), jäljelle jää pari hassua vaihtoehtoa? En siis ole vielä sijoittamista edes aloittanut.
Vierailija kirjoitti:
Olet tehnyt muuten kaiken oikein, mutta Helsingin pörssi ollut se ainoa virhe. Samat rahat melkein mihin tahansa muuhun pörssiin olisivat tuottaneet kymmeniä prosentteja, Yhdysvaltojen pörssissä tuolla pesämunalla miljoonakin mahdollisuuksien rajoissa.
Helsingin indeksin on kehittynyt 2015-2025 välillä yhteensä n. 20%. Jos siihen olisi sijoittanut X10 johdannaisten kautta, niin tuotto olisi 200%. Virhe ei taida olla sijoittaminen Helsingin pörssiin vaan oma osakepoiminta indeksin sijaan..
Vierailija kirjoitti:
Onko jollain nyt parempaa neuvoa, mitä teen tuolle vajaan 70.000 euron salkulle ja jatkosijoituksille. Kannattaako tuonne USA:n markkinoille nyt mennä suurempien tuottojen perässä?
N33
Siis olet laittanut melkein kaikki munat yhteen koriin ja nyt ajattelit siirtää ne kaikki samaan koriin? Etkö oppinut oikeasti yhtään mitään?
Sinulla on pääomaa, joten saat lainaa. Osta se asunto! Nyt on hinnat matalalla, ja tarjoat 30% alleyyntihinnan asunnosta joka pitkään ollut myynnissä ja johon haluat muuttaa. Siinä säästät jo sen 600e/kk, kun et maksa muille vuokraa vaan itsellesi. Kahden vuoden päästä laitat vuokralle tai myyty arvon noustua.
Jos jäät odottamaan osakkeiden nousua, jotta voit ostaa asunnon, haaveilet vielä eläkkeellä kun. Ja ilman mitään asuntoa!
Vierailija kirjoitti:
Olet tehnyt muuten kaiken oikein, mutta Helsingin pörssi ollut se ainoa virhe. Samat rahat melkein mihin tahansa muuhun pörssiin olisivat tuottaneet kymmeniä prosentteja, Yhdysvaltojen pörssissä tuolla pesämunalla miljoonakin mahdollisuuksien rajoissa.
Joo, sinne minä sijoitan ja luovuin Helsingin Pörssistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat, ettei saa osinkoja? Ihan yhtä lailla ne saa osinkoja, jotka uudelleen sijoitetaan ilman, että maksetaan verot välissä.
Osakesijoittaja:
Nordea -> osinko 8% -> maksaa verot --> ostaa lopuilla lisää Nordean
Rahastosijoittaja:
Rahastossa Nordean -> osinko 8% suoraan rahaston arvoon -> rahasto jatkosijoittaa
Ennenkuin Suomi tekee merkittäviä rakenteellisia uudistuksia tai tänne syntyy tuurilla uusi Nokia, niin tänne ei kannattane sijoittaa. Itse olen pistänyt Op:n maailma-indeksiin ja hyvin on tuottoa tullut.
Muutenkin Suomi on alueena niin pieni ja syrjäinen ettei pelkästään tänne sijoittamalla saa mielestäni tarpeeksi hajautettua riskiä.