Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini keliakia on pilannut ilon juhlatarjoiluista

Vierailija
20.12.2024 |

Ruuat onnistuu ihan ok, jätän vain kaikki leivät ja viljaa sisältävät pois. Mutta kahvitarjottavat tuottaa päänvaivaa. Mulla oli muutama bravuurileipomus mitä ennen tein, mutta gluteenittomana en niissä onnistu =( Maistuvat pahvilta ja näyttävät lässähtäneiltä. Katsoin konditorian kakkuja. Glögijuustokakku 34e, ihan ok. Gluteenittomana +15e, ei enää ok..

Äitini on keliakiansa myötä muuttunut marttyyriksi, 'ei mua varten tarvi mitään' ja omat pari kuivaa keksiä mukana. Ärsyttää taas jo valmiiksi =(

Kommentit (263)

Vierailija
181/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ettei joku voi enää ikinä syödä pullaa!" Keliakiasta ei selviä pelkällä pullapaastolla. Monissa gluteenittomiksikin väitetyissä tuotteissa saattaa olla gluteenia.

Vierailija
182/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene marketin leipäosastolle, siellä on erikseen hyllyt täynnä  gluteenittomia tuotteita.

Oletko kenties katsonut niiden hintoja? Monta kertaa kalliimpia kuin muut.

Miksi ihmeessä äiti ei ole fiksu ja ota omia eväitä mukaan? Kun oman allergisen lapsen kanssa lähdettiin reissuun, oli aina omat eväät, ostettua tai itse tehtyä. Miksi ihmeessä pitää kuormittaa kyläpaikan isäntäväkeä?

Aika pihiä jos ei omalle äidilleen jouluksi raaski ostaa yhtä leivosta :DDDD

Mitä sinä kenenkään rahatilanteesta tiedät? Ja kirjoittaja totesi tuotteiden olevan kalliita eikä ollut puhetta siitä, ettei niitä raaski ostaa. Ja joku muka laittaa äidille yhden leivoksen, kun muilla on herkkuja runsain määrin. Tosi noloa, jos kohtelet omaa äitiäsi noin. "Katso, äiti, tuossa on sun leivos. No niin, muut ottaakaapa pullaa, täytekakkua, torttuja ja muita herkkuja. Äiti järsii sillä aikaa tätä leivostaan." Sinä varmaan toimitkin näin.

Sitä paitsi aika pihi äiti, jos ei raaski eväitä ottaa mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia on muuten vahvasti perinnöllinen, saattaa puhjeta ap:lla itselläänkin jonain päivänä. Meillä äidillä todettiin keliakia, ja muutaman vuoden sisällä myös meiltä molemmilta lapsilta. Ap:n kannattaisi testauttaa itsensä.

Vierailija
184/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että se äiti on ihan tyytyväinen yhteen varmasti turvalliseen ja hyvänmakuiseen leivokseen. Sen sijaan iso kasa itsetehtyjä gluteiiniarvoituksia saattaisi aiheuttaa kiusaantuneisuutta.

Ei kai kukaan erityisruokavalioinen oleta että on täsmälleen sama määrä kaikkea varattu heitä varten? Kohteliasta että on jotain suolaista, jotain makeaa. Yksi leivos on aivan ok.

Mutta taisi olla trolli kun perään ehdotti omien eväiden tuomista :DD

Vierailija
185/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kakkupohja/kääretorttu pelkälle perunajauholla tai kaakoajauheella perunajauhon kera. Tässä muutama ohje.

https://kotiliesi.fi/resepti/kaaretorttu/

https://www.valio.fi/reseptit/unelmatorttu/

https://www.kodinkuvalehti.fi/reseptit/gluteeniton-juhli-ja-nauti-makea…

Ne voi täyttää millä haluaa, kunhan se on gluteenitonta.

Vierailija
186/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Juustokakun nyt osaa tehdä gluteenittomana koulutettu simpanssikin, käyttää vaan pohjaan valmiita gluteenittomia keksejä tavallisten sijaan. Eikä ole edes törkyhintaista. Suolaisista piirakat onnistunevat helpoiten kokemattomalta gluteenittomalta leipurilta. 

Vierailija
187/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ostat hänelle jotain valmista? Jotain mistä hän pitää?

Multakin meni ilo vieraiden kutsumisesta ja kyläilystä kun sain keliakian. Ei huvita kutsua kotiin enää ketään enkä itsekään lähde minnekään kun en voi enää syödä huolettomasti kuten ennen. Ja gluteenittomat keksitkin jo pelkästään on niin kalliita, ettei niitä raaski juurikaan ostaa.

Vaikea sairaus on.

Täh? Ei ole. Sulla on outo meno.

Vierailija
188/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hittooko tommonen kitisijä pitää ees mihinkään kutsua, martyyrit jääkööt kotiinsa. 

Vierailija
189/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Onko sulla jotenkin huono makuaisti?"

Ei ole. Mutta elän 2020-lukua, en 'ysäriä', kun gluteenittomat tuotteet ehkä vielä maistui pahvilta.

Tai sitten olen vain erityisen hyvä leipuri, kuten myös lähipiirini ihmisetkin?

Leivonnaisissa nyt muutenkin kuuluu maistua se, mitä niihin laitetaan ns. mausteeksi, ei vehnäjauho. Jos leivonnaiset maistuu vehnäjauholle, en pitäisi erityisen hyvänä lepurina. 

En minä ainakaan aio alkaa leivonnan harrastajaksi yhden sukulaisen takia, kaupasta haetaan mitä haetaan. Parhaat leipomukset on vehnästä vaikka uskonkin että teette hyviä leipomuksia siellä päin. Saa mun päätä yrittää kääntää, jos haluaa tuoda maistiaisia

Jos sulle laitettais naaman eteen vaikka pala suklaakakkua, etkä osaisi epäillä gluteenittomuutta, niin täydestä menisi. Kaikki leivonnainen mihin ei tarvitse sitkoa, niin onnistuu. Pulla onkin jo hankalampi ja siinä käytetyt jauhot paljastuu. 

Mutta siis valmiin osto kaupasta on aivan käypä juttu! Oikeasti ihan paras silloin, kun perheessä ei ole keliakiaa, vaan tehdään vieraalle. On liian suuri riski töpätä, vaikka hyvää tarkoittaakin. 

Vierailija
190/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään leipomisesta - taikinaterapiaa = ) ja kaupan

valmistuotteista.

Joku kerta olen tietoisesti vähän extra-siivonnut

pölyjä pois tarkoituksenani leipoa gluteenitonta.

Kyllä tiskien käsipesu, pöytäpintojen käsipyyhintä,

hyllyjen pyhintä, lattian pyyhintä

ja muut käsintehtävät puhdistukset

keittiössä saavat aikaan puhtaan kotikeittiö-tilan.

Luottaisin omaan kädenjälkeeni:

esivalmistelutyöt tehty parhaansa mukaan.

On totta, että gluteeniton leipomo leipoo vain

näitä gluteenittomia tarjottavia.

Vierailija
191/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitisi voi ottaa omat leivät ja jälkiruuat mukaan. Miksi ihmeessä sinun pitäisi leipoa kaikki valmiiksi hänelle. Meillä ainakin tehdään niin, että perusljutut ja sitten allergiajutut vielä erikseen. Itsellä on allergioita, enkä kuvittele että kaikki muut joustavat sen mukaan. 

Ap:n arvostrlijoille. Hän ja moni muu varmaan haluaa niitä heidän perinnejuttuja. Äiti voi myös tuoda omia leipomuksiaan. Ei yhden takia kaikkea tarvitse passata hänelle tai muuttaa.

Onko tullut mieleen, että juuri diagnoosin saanut voi itsekin kokea mielipahaa siitä, ettei voi enää koskaan, ikinä, ikinä koskaan loppuelämänsä aikana viettää samanlaista ruokahetkeä perinneherkkuineen, vaan on tästä lähtien aina "se hankala"?

Kun perheestä kyse, niin luulisi haluavan tukea sitä sairastunutta, eikä järjestää aiheesta omaa

Tajuatko sinä että gluteeni saa suoliston vuotamaan verta? Aiheuttaa pahoja kipuja ja voi olla jopa kohtalokas? Suoliston verenvuodon tyrehdyttäminen ei ole mikään nopea pikkuhoito vaan vaatii osastohoitoa ja suonensisäisiä lääkkeitä. Gluteeni ei ole sille terveellekään hyväksi, ihan yhtä lailla se turvottaa ja aiheuttaa sinullekin oireita ja vahingoittaa suoliston limakalvoa. Keliaakikolla on suuri riski suolistosyöpään joten mistään pienestä asiasta ei ole kyse.

Vierailija
192/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
193/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hittooko tommonen kitisijä pitää ees mihinkään kutsua, martyyrit jääkööt kotiinsa. 

Näytätkö kohdan, jonka mukaan ap:n äiti kitisee mistään?

Ap itse martyrisoi sitä, ettei saa hienoa jouluidylliä rakennetua, jutun mukaan ap:n äiti on sanonut voivansa ottaa keksejä itselleen mukaan.

Vierailija
194/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitisi voi ottaa omat leivät ja jälkiruuat mukaan. Miksi ihmeessä sinun pitäisi leipoa kaikki valmiiksi hänelle. Meillä ainakin tehdään niin, että perusljutut ja sitten allergiajutut vielä erikseen. Itsellä on allergioita, enkä kuvittele että kaikki muut joustavat sen mukaan. 

Ap:n arvostrlijoille. Hän ja moni muu varmaan haluaa niitä heidän perinnejuttuja. Äiti voi myös tuoda omia leipomuksiaan. Ei yhden takia kaikkea tarvitse passata hänelle tai muuttaa.

Onko tullut mieleen, että juuri diagnoosin saanut voi itsekin kokea mielipahaa siitä, ettei voi enää koskaan, ikinä, ikinä koskaan loppuelämänsä aikana viettää samanlaista ruokahetkeä perinneherkkuineen, vaan on tästä lähtien aina "se hankala"?

Kun perheestä kyse, niin luulisi haluavan tukea sitä sairastunutta, eikä järjestää aiheesta omaa draamaansa.

Voi hellanlettas sentään. Itselläkin on keliakia ja allergioita. Maailmassa on pahempiakin asioita. En odota, että muu maailma minua aikuista lohduttaa näin pienestä, kun ympärilllä käydään sotaan ja joillain on se parantumaton syöpä. Ei ole yhtään hankalaa tuoda omia tarjottavia myös. Turha pahoittaa mieltään jostain syömisistä, kun kaikilla ei edes ruokaa ole

Vierailija
195/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä, melkein kaikki leivonnaiset voi tehdä gluteenittomana. Juustokakut, pikkuleivät, täytekakut, brita, pavlova, ja hienommatkin kakut kuten oopperakakku ja ellen-kakku ovat gluteenittomia. 

Niin voi, mutta itse en niissä onnistu. Meni vuosia, että onnistuin taviskakustakasm saamaan mieleiseni. Leivon muutenkin tosi vähän.

Ap

Onko se äitsi syy, että olet niin huono leipomaan? Tee vaikka glögijuustokakku. Siinähän ainoa viljaa sisältävä aines on piparipohja ja gluteenittomat piparit ovat ihan hyviä, eivät erotu mitenkään. Helppo tehdä ja maistuu kaikille. 

Tai sitten muille juustokakku tavallisista pipareista, äidille oma pieni annos. Jälkiruokakulhoon pohjalle murskattuja gluteenittomia pipareita, niiden päälle sitä samaa juustokakkumassaa kuin kakkuunkin. Saman syötävän ei tarvitse sopia kaikille, kunhan keliaakikolle on jotain vastaavaa. Täytekakunkin voi korvata laittamalla eri kulhoon kerroksittain keksimuruja ja täytettä. Joulutorttujahan saa gluteenittomana valmiina ja myös voitaikinaa löytyy.

Vierailija
196/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis perusongelma on se että haluaisin laittaa tarjolle jotain hyvää mikä käy kaikille. Gluteeniton versio ei vaan sitten muille oikein maistu jos maku ja rakenne ei ole hyvä. Marenkikakku taitaa olla tämän vuoden yritelmä. Luumurahkaa päälle, mitäs muuta siihen vois laittaa?

Ap

Miksi sen pitäisi käydä kaikille? Olen keliaakikko, enkä ole ikinä pahastunut jos minulle tarjotaan jotain vähän sovellettua versiota.

Vierailija
197/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunkekaa nyt jo se juustokakku sinne minne päivä ei paista!

Jos menen kylään, kahvilaan tai minne tahansa, niin juustokakku on viimeinen mitä syön jos en halua vatsavaivoja.

Vierailija
198/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä.oöen kokannut koko elämäni gluteenitonta, koska lapsuudenperheessä on useampi keliaakikko, ystävissä ollut aina ja nyt oma lapseni on. Helpoimmasta päästä näitä kaikista ruokavaliorajoitteista ja allergioista, koska valmiita tuotteita on nykyään todella paljon kaupoissa. Rahalla selviää, toisissa allergioista ei rahakaan auta.

Itse leivon tänä jouluna gluteenittoman juustokakun (gluteenittomat pipari pohjana), trifflen, jossa kaupasta marenkejä ja gluteenittomia vohvelikeksejä ja lisäksi kaupan valmiista gluteenittomista mutakakuista täytekakun. Lisäksi teen yhdeksi jälkiruuaksi kylmiä karpaloita kuuman kinuskin kanssa. Kaikki on gluteenitonta, käy kaikille.

Vierailija
199/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua lukiessa tulee väistämättä mieleen, että keliakia on iso onnettomuus ja ikävä sairaus.

En ole aiemmin ajatellutkaan kuinka vaikeaksi se elämän tekee ja kuinka vähän jää jäljelle ruokia mitä voi syödä. Ja huolettomuus on ikuisesti ohi.

Masentavaa :(

Vierailija
200/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellinen äiti on keksinyt tuon keliakian viedäkseen ilon joulupöydästä ja aplta sen yhden mahdollisuuden vuodessa esitellä noita bravuureitaan. Itsekäs minä-minä-äiti!