Äitini keliakia on pilannut ilon juhlatarjoiluista
Ruuat onnistuu ihan ok, jätän vain kaikki leivät ja viljaa sisältävät pois. Mutta kahvitarjottavat tuottaa päänvaivaa. Mulla oli muutama bravuurileipomus mitä ennen tein, mutta gluteenittomana en niissä onnistu =( Maistuvat pahvilta ja näyttävät lässähtäneiltä. Katsoin konditorian kakkuja. Glögijuustokakku 34e, ihan ok. Gluteenittomana +15e, ei enää ok..
Äitini on keliakiansa myötä muuttunut marttyyriksi, 'ei mua varten tarvi mitään' ja omat pari kuivaa keksiä mukana. Ärsyttää taas jo valmiiksi =(
Kommentit (263)
Alkaako keliaakikot syödä tavallisia ruokia, jos ruuasta tulee puute? Aika hankalaa esim sota-aikana.
(Puhumattakaan muista sairauksista, kun lääkkeet voi loppua.)
Tuttu keliaakikko on hankaluuksissa matkoilla. Monessa maassa ei keliakiasta välitetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä, melkein kaikki leivonnaiset voi tehdä gluteenittomana. Juustokakut, pikkuleivät, täytekakut, brita, pavlova, ja hienommatkin kakut kuten oopperakakku ja ellen-kakku ovat gluteenittomia.
Niin voi, mutta itse en niissä onnistu. Meni vuosia, että onnistuin taviskakustakasm saamaan mieleiseni. Leivon muutenkin tosi vähän.
Ap
Pavlova valmiista marenkipohjista. vispaa kerman, joka toinen kerros kermaa joka toinen marenkia ja esim iso kasa tuoreita marjoja päälle kukkuraksi. Ei voi helpompaa makeaa tarjottavaa olla ja on todella kauniskin!
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua lukiessa tulee väistämättä mieleen, että keliakia on iso onnettomuus ja ikävä sairaus.
En ole aiemmin ajatellutkaan kuinka vaikeaksi se elämän tekee ja kuinka vähän jää jäljelle ruokia mitä voi syödä. Ja huolettomuus on ikuisesti ohi.
Masentavaa :(
Ei se nyt niin vaikeaa ole, kun tottuu siihen ettei aina voi syödä kaikkea tai kaikkialla.
Ostat kaupasta jonkun valmiin herkun. Ei oo vaikeeta.
Vierailija kirjoitti:
Alkaako keliaakikot syödä tavallisia ruokia, jos ruuasta tulee puute? Aika hankalaa esim sota-aikana.
Tuttu keliaakikko on hankaluuksissa matkoilla. Monessa maassa ei keliakiasta välitetä.
Niin meinaat, että huvin vuoksi näin tarkkaa ruokavaliota noudatetaan?
Jos ruoasta olisi pulaa, niin siinähän olisi tehtävä valinta sairastumisen ja nälän välillä. En tiedä, mitä tällä itsestäänselvällä tiedolla teet? Se keliakia ei katoa mihinkään vaikka olisi kuinka ruoasta pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi äiti ei leivo itse omia leipomuksiaan?
Varmasti leipoo, mutta pitääkö hän leipoa omat jälkiruokansa myös juhliin joihin hänet on kutsuttu?
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua lukiessa tulee väistämättä mieleen, että keliakia on iso onnettomuus ja ikävä sairaus.
En ole aiemmin ajatellutkaan kuinka vaikeaksi se elämän tekee ja kuinka vähän jää jäljelle ruokia mitä voi syödä. Ja huolettomuus on ikuisesti ohi.
Masentavaa :(
Näin se vähän on, ja päälle saat vielä vattuiluja hankaluudestasi.
Tässä ketjussakin ap:n äitiä haukuttu, vaikka ap:nhan mielestä tässä se suurin ongelma on, kun ei pääse tekemään elokuva-idyllistä joulua, jossa kaikki aterioivat samoja herkullisia ja näyttäviä ruokia iloisen puheensorinan täyttämänä. Kun siihen ei kertakaikkiaan sovi se, että keliaakikko syö kakkujen ja torttujen sijaan itse mukanaan tuomia keksejä.
Prismoista ja Citymarketeista saa nykyään hyviä gluteenittomia leivonnaisia ynnä muuta. Ap:n tapauksessa helpointa on siis ostaa äidille kakkupala tms kaupasta suoraan ja leipoa muille. Ei keliaakikolle tarvitse olla sama jälkiruoka kuin muille.
Ja kuten todettua, niin se juustokakku onnistuu hyvin esim. gluteenittomista digestiveistä. Makueroa ei kyllä ole näissä, eli on ihan asenneongelmaa jos ei tällainen juustokakku kelpaa. Keksipohja on muutenkin niin ohut verrattuna kakun muuhun osaan, että ei se keksi määräänsä enempää maistukaan kaiken muun ohella.
Gluteeniton tarjoilu on siis vielä verrattain helppoa, kun valmiinakin saa niin paljon. Gluteeniton + maidoton aiheuttaa jo vähän haasteita välillä, mutta tuonkin yhdistelmän saa kyllä onnistumaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanokaapa nyt sitten oikeasti hyvänmakuinen ja rakenteeltaan hyvä gluteeniton keksi juustokakun pohjaan. Ettei muu perhe sitten taas valita.
Ap
Jos porukka on tuota tasoa, osta gluteenittomia keksejä ja tee kaksi kakkua, joihin molempiin käytät samaa pohjaa. Pieni kakku äidille, muille isompi ja annat olettaa, että vain se pieni on gluteeniton. Satavarmasti kaikki ennakkoluuloiset vinkuiitat syövät hyvällä halulla sitä "tavallista" kakkua. Sitten jälkeen päin paljastat, että molemmat oli täsmälleen samaa tavaraa.
Jaa. Meillä päin on sen sijaan tapana laittaa mies ja lapset leipomaan itse, jos kehtaavat vinkua ja valittaa. :)
Oikein hyvä keino sekin. Itse en vain siedä ihmisiä, jotka kitisevät noinkin turhasta asiasta, kun joku muu laittaa heitä varten ruokaa/leipoo, joten näpäyttäisin moisia kyllä vähän muutenkin kuin käskyttämällä keittiöön kokkaamaan omat pöperönsä.
Isäni oli hyvä esimerkki tuollaisesta ennakkoluuloisesta nirsoilijasta. Itse ei koskaan kokannut, mutta äidin laittamana ei kelvannut mikään, missä oli "liikaa" milloin mitäkin, mausteita, sipulia tai mitä tahansa, täysin mielivaltaista mikä milloinkin oli pahaa. Ei ollut allerginen millekään.
Minä tein hänelle ruuat ja leipomukset kuten itselleni, eli maustoin reilusti, laitoin sipulia huokella jne. ja aina kelpasi kaikki ja santsasikin. Eli ihan vain äitiä kiusatakseen väitti, ettei pidä asioista x, y, z jne.
Voisiko jälkiruoka ja makea osasto olla muuta kuin leivonnaisia? Ei niitä kuitenkaan määrättömästi jaksa syödä jouluaterian päälle. Joku mousse tai hyydyke, suklaata.
Kaupasta saa myös gluteenittomia leivonnaisia. Joku pieni kakku.
Selviät tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi äiti ei leivo itse omia leipomuksiaan?
Varmasti leipoo, mutta pitääkö hän leipoa omat jälkiruokansa myös juhliin joihin hänet on kutsuttu?
Ei pidä, mutta jos olisin itse ruokarajoitteinen tarjoutuisin valmistamaan kaikille vaikka juuri jälkiruuan tai jonkun muun isäntäperheelle päänvaivaa tuottavan osuuden.
Marjajäädyke on gluteeniton ja myös raikas jälkiruoka tuhdille aterialle. Ja sen pystyy tekemään hyvissä ajoin etukäteen, vaikkapa nyt viikonloppuna.
Vierailija kirjoitti:
Prismoista ja Citymarketeista saa nykyään hyviä gluteenittomia leivonnaisia ynnä muuta. Ap:n tapauksessa helpointa on siis ostaa äidille kakkupala tms kaupasta suoraan ja leipoa muille. Ei keliaakikolle tarvitse olla sama jälkiruoka kuin muille.
Ja kuten todettua, niin se juustokakku onnistuu hyvin esim. gluteenittomista digestiveistä. Makueroa ei kyllä ole näissä, eli on ihan asenneongelmaa jos ei tällainen juustokakku kelpaa. Keksipohja on muutenkin niin ohut verrattuna kakun muuhun osaan, että ei se keksi määräänsä enempää maistukaan kaiken muun ohella.
Gluteeniton tarjoilu on siis vielä verrattain helppoa, kun valmiinakin saa niin paljon. Gluteeniton + maidoton aiheuttaa jo vähän haasteita välillä, mutta tuonkin yhdistelmän saa kyllä onnistumaan :)
Minä en ole gluteeniton, mutta en tykkää juustokakuista. 😝 Tuskin sullekaan kaikki maistuu, ihan varmaan on jotain, mistä et niin pidä, onko se sullakin asenneongelma?
Paista äidillesi lettua. Eiköhän onnistu? Teff-jauhoista saa hyvänmakuisia lettuja, joita voi syödä mansikkahillon ja kerman kera tai lettujen päälle voi lastata sylttyä ja juustoa. Pese ja rassaa ensin paistinpannu putipuhtaaksi.
Marjaa ja mascarbonevaahtoa, asettelee mukiin kerroksittain, murskaa vaikka marenkia päälle.
Juustokakutkin voi helposti tehdä gluteenittomana, oli kyse sitten paistetusta tai hyydytettävästä.
Minä joudun välillä tekemään tarjottavia veganaisena sekä myös gluteenittomana.
Teff-letut voi tehdä maidosta ja teff-jauhoista, muutama tunti kannattaa pitää taikinaa jääkaapissa. Psyllium-jauhoilla saa letuista kuohkeita, pieni lusikallinen riittää.
Vuosia sitten kaupoissa oli gluteenittomia leivontapaketteja, joista pystyi leipomaan suklaakakkua, muffinsseja ja jotain muuta. Ostin joskus sellaisia tuliaisiksi kaverilleni, jolla on keliakia. En tiedä olivatko ne hyviä, koska hän ei itse maistanut niitä, vaan syötti leipomukset siskonsa lapsille, jotka eivät tarvinneet gluteenitonta tarjoilua.
En voi itse syödä gluteenia. Aion tehdä tapanin kahvipöyrään jouluhalon gluteenittomaan unelmatorttupohjaan, jotta voidaan kaikki, niin minä kuin vieraat syödä samaa.
Joulujutuista kaipaan tähtitorttuja. En niinkään makua, vaan sitä ihanaa rapeaa lehtevyyttä. Gluteenittomista ei sellaisia saa mitenkään.
Muuten jouluruuat ja moni leipomuskin on suht' helppo tehdä gluteenittomana. Pulla, limppu ja vastaavat ei tule hyviä, mutta kuivakakutkin on ihan syötäviä. Ja juustokakku tietysti aivan samanlainen kuin tavallinen.
Vierailija kirjoitti:
Hedelmät, vihannekset, liha, kala, maitotuotteet. Onhan tuossakin jo paljon mitä voi syödä.
Ei, keliaakikko ei voi ryhtyä syömään mitään perusleipiä pula-aikanakaan. Suolinukan tuhoutuminen tarkoittaa sitä, ettei mikään lopulta enää imeydy. Suolinukka ei kasva takaisin, kun se on tuhoutunut. Ennen vanhaan pikkulapsia saattoi kuolla joistain perheistä tolkuton määrä, kun ei tiedetty tätä sairautta ja annettiin viljapitoista imeskeltäväksi. Minun suvussa yhdestä perheestä kuoli 8 pikkulasta. Aina vaan, kerta toisensa jälkeen.
Keliakiasta ei ole vaikea tai vähemmän vaikea -versioita. Se on aina vaikea ja vakavasti otettava. Vaikka gluteeni ei aiheuttaisikaan mitään oireita, se tuhoaa silti suolinukkaa ihan yhtä paljon kuin oireilevaltakin.