Äitini keliakia on pilannut ilon juhlatarjoiluista
Ruuat onnistuu ihan ok, jätän vain kaikki leivät ja viljaa sisältävät pois. Mutta kahvitarjottavat tuottaa päänvaivaa. Mulla oli muutama bravuurileipomus mitä ennen tein, mutta gluteenittomana en niissä onnistu =( Maistuvat pahvilta ja näyttävät lässähtäneiltä. Katsoin konditorian kakkuja. Glögijuustokakku 34e, ihan ok. Gluteenittomana +15e, ei enää ok..
Äitini on keliakiansa myötä muuttunut marttyyriksi, 'ei mua varten tarvi mitään' ja omat pari kuivaa keksiä mukana. Ärsyttää taas jo valmiiksi =(
Kommentit (263)
Gluteeniton leivonta voi vaatia vähän harjoittelua. Itse olen jotain tehnyt. Nytjo alkaa sämpylät onkistua. Mutta juustokakku on ainakin helppo, pohja gluteenittomista kekseistä. Valmiita suolaisen piirakan pohjia saa kaupan pakkasesta.
Itse en ole leipoja ja en myöskään osaa arvostaa kovin korkealle muiden "bravuureita". Sori, mutta en erota juurikaan täytekakkupohjista, onko ne valmistuotteita vai itse leivottuja. Joten ehkä kannattaa vähän relata. Ja jospa se äiti oikeesti ei halua olla vaivaksi. Itse söin aina kotona ennen juhlia. Kärsin silloin IBS. En halunnut, että emännän tarvii miettiä sitä laajaa kiellettyjen aineiden listaa.
Se voi muuten ap tulla myös omalle kohdallesi, keliakia on melko helposti periytyvä. Jos äidilläsi se on, sinuna kävisin itsekin testeissä. Saattaa olla, että kohta joudut kaiken tekemään myös itsellesi gluteenittomana. Onneksi se ei ole vaikeaa.
Marengit ja perunajauhot. Kääretorttulevy syntyy ilman vehnäjauhoja. Marsipaani toimii, pikkuleivät onnistuu perunajauholla ja kaakaojauheella. Jauhota vuoka kookoslastuilla.
Oot yhtä tyhmä kuin äitisi. Kumpikin uhriutuu. Leipokoon itse gluteenitonta. Muutenkin jouluhommat voi jakaa.
Korvapuustit onnistuvat pirkan gluteenittomalla pullataikinalla, samoin munkit, kunhan keittää ne ensin puhtaassa öljyssä.
"Onko sulla jotenkin huono makuaisti?"
Ei ole. Mutta elän 2020-lukua, en 'ysäriä', kun gluteenittomat tuotteet ehkä vielä maistui pahvilta.
Tai sitten olen vain erityisen hyvä leipuri, kuten myös lähipiirini ihmisetkin?
Leivonnaisissa nyt muutenkin kuuluu maistua se, mitä niihin laitetaan ns. mausteeksi, ei vehnäjauho. Jos leivonnaiset maistuu vehnäjauholle, en pitäisi erityisen hyvänä lepurina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka kertoisi ap:lle että kauppojen hyllyiltä löytyy gluteenittomia tuotteita jos on noin vaikeaa...
Vähän ihmetytää, kun Ap tuntuu ajattelevan, että äiti on ihan ilkeytään sairastunut ikävään tautiin.
No ymmärrettävää että stressaa ap:ta. Ei kai se äiti stressaa, vaan sairaus. Kai sitä nyt ap:kin saa olla ihminen
Ai ihminenkö voi olla vain valittamalla julkisesti ja ilkeästi äidistään, joka ei sairaudelleen mitään voi? Ja jos niin on, niin eikö äitikin saa olla vain ihminen ja olla marttyyri kun on saanut keliakian vaivoikseen? Miksi vain inhottava tytär saa olla ihminen?
Teet ihan normaalisti leipomukset mitä oot aatellutkin. Gluteenitonta sitten kaupasta jotain pientä ja osa leipomoista myy esim kakkuviipaleita, ei äitisi tarvi kokonaista kakkua.
Vierailija kirjoitti:
Mene marketin leipäosastolle, siellä on erikseen hyllyt täynnä gluteenittomia tuotteita.
Oletko kenties katsonut niiden hintoja? Monta kertaa kalliimpia kuin muut.
Miksi ihmeessä äiti ei ole fiksu ja ota omia eväitä mukaan? Kun oman allergisen lapsen kanssa lähdettiin reissuun, oli aina omat eväät, ostettua tai itse tehtyä. Miksi ihmeessä pitää kuormittaa kyläpaikan isäntäväkeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä, melkein kaikki leivonnaiset voi tehdä gluteenittomana. Juustokakut, pikkuleivät, täytekakut, brita, pavlova, ja hienommatkin kakut kuten oopperakakku ja ellen-kakku ovat gluteenittomia.
Niin voi, mutta itse en niissä onnistu. Meni vuosia, että onnistuin taviskakustakasm saamaan mieleiseni. Leivon muutenkin tosi vähän.
Ap
Leivot vähän mutta sinulla on bravuurita. Olet typerä ääliö, toivon, että saat tappavan syövän, jospa sitten opit viime hetkinösi kunnioittamaan ihmisiä.
Samaa mieltä, ap on itsekäs paskiainen, toivottavasti joulunsa on yhtä paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne sinun leipomuksesi taida muutenkaan niin kummoisia olla, jos ei noin yksinkertaiset asiat, kuin täytekakunteko perunajauhoon, onnistu.
Äitisi varmaan voi tuoda mukana omat syötävänsä, jos leipominen on sinulle noin ylivoimaista. Tai jätä se äiti kutsumatta, näytä aloituksesi hänelle, että hän ymmärtää millainen riesa on.
Olet todella inhottava ihminen AP.
Ja sinä olet varsinainen jouluilkeilijä. Ryömi takaisin sinne pimeään ilkiökoloosi, josta olet kömpinyt ulos äläkä pilaa muiden asiallisia keskusteluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne sinun leipomuksesi taida muutenkaan niin kummoisia olla, jos ei noin yksinkertaiset asiat, kuin täytekakunteko perunajauhoon, onnistu.
Äitisi varmaan voi tuoda mukana omat syötävänsä, jos leipominen on sinulle noin ylivoimaista. Tai jätä se äiti kutsumatta, näytä aloituksesi hänelle, että hän ymmärtää millainen riesa on.
Ja sinä olet varsinainen jouluilkeilijä. Ryömi takaisin sinne pimeään ilkiökoloosi, josta olet kömpinyt ulos äläkä pilaa muiden asiallisia keskusteluja.
Ja sinä ap olet pelkkä paskakasa.
Vierailija kirjoitti:
"Onko sulla jotenkin huono makuaisti?"
Ei ole. Mutta elän 2020-lukua, en 'ysäriä', kun gluteenittomat tuotteet ehkä vielä maistui pahvilta.
Tai sitten olen vain erityisen hyvä leipuri, kuten myös lähipiirini ihmisetkin?
Leivonnaisissa nyt muutenkin kuuluu maistua se, mitä niihin laitetaan ns. mausteeksi, ei vehnäjauho. Jos leivonnaiset maistuu vehnäjauholle, en pitäisi erityisen hyvänä lepurina.
En minä ainakaan aio alkaa leivonnan harrastajaksi yhden sukulaisen takia, kaupasta haetaan mitä haetaan. Parhaat leipomukset on vehnästä vaikka uskonkin että teette hyviä leipomuksia siellä päin. Saa mun päätä yrittää kääntää, jos haluaa tuoda maistiaisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene marketin leipäosastolle, siellä on erikseen hyllyt täynnä gluteenittomia tuotteita.
Oletko kenties katsonut niiden hintoja? Monta kertaa kalliimpia kuin muut.
Miksi ihmeessä äiti ei ole fiksu ja ota omia eväitä mukaan? Kun oman allergisen lapsen kanssa lähdettiin reissuun, oli aina omat eväät, ostettua tai itse tehtyä. Miksi ihmeessä pitää kuormittaa kyläpaikan isäntäväkeä?
Aika pihiä jos ei omalle äidilleen jouluksi raaski ostaa yhtä leivosta :DDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mikä tässä on nyt ongelma? Itse en saa syödä ilman allergiaoireita juuri mitään leipomuksia, joten ruokavalioni on oikeasti rajattu. Jos pärjäisin pelkästään gluteenittomana, olisi sopivien leivonnaisten tekeminen helppoa ja ostaminen vielä helpompaa.
Miten et voi ymmärtää että hän sanoi ettei saa omia gluteenittomia leipomuksia onnistumaan. Antakaa nyt joku jotain leipomisvinkkejä eikä mitään ihmettelyä!
Gluteenittoman juustokakun teko on ihan samanlaista kuin gluteenillisenkin. Mitä vinkkejä siihen tarvitsee, muuta kuin että ostaa ne keksit gluteenittomina. Lähes kaikkia keksityyppejä löytyy gluteenittomana. Itse olen käyttänyt Semperin keksejä.
Toinen normaalistikin gluteeniton on unelmatorttu (pelkillä perunajauhoilla). Kääretortussa ei ap:n pelkäämä latsähtäminekään haittaa. Täytteessä voi varioida ja sen voi myös tehdä leivostyyppisiksi.
Ja sen lisäksi kaupoissa on tosiaan suuri valikoima valmiita kakkuja esim jo mainittu mutakakku ja dajm-kakku. Ne eivät edes maksa hirveästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitisi voi ottaa omat leivät ja jälkiruuat mukaan. Miksi ihmeessä sinun pitäisi leipoa kaikki valmiiksi hänelle. Meillä ainakin tehdään niin, että perusljutut ja sitten allergiajutut vielä erikseen. Itsellä on allergioita, enkä kuvittele että kaikki muut joustavat sen mukaan.
Ap:n arvostrlijoille. Hän ja moni muu varmaan haluaa niitä heidän perinnejuttuja. Äiti voi myös tuoda omia leipomuksiaan. Ei yhden takia kaikkea tarvitse passata hänelle tai muuttaa.
Onko tullut mieleen, että juuri diagnoosin saanut voi itsekin kokea mielipahaa siitä, ettei voi enää koskaan, ikinä, ikinä koskaan loppuelämänsä aikana viettää samanlaista ruokahetkeä perinneherkkuineen, vaan on tästä lähtien aina "se hankala"?
Kun perheestä kyse, niin luulisi haluavan tukea sitä sairastunutta, eikä järjestää aiheesta omaa draamaansa.
Voi hellan lettas, kyllä nyt on maansuru! Ihmisillä on vaikka mitä karmeita sairauksia ja täällä itketään siksi, ettei joku voi enää ikinä syödä pullaa! Nykyään kaupasta löytyy niitä perinneherkkuja vaikka miten paljon, sen kun popsii vaikka joka päivä.
Ihmisillä on todellakin vaikka mitä pahoja sairauksia, joiden kanssa vaan pitää tulla toimeen. Moni ottaisi sen keliakian sen oman kroonisen ja tappavan syöpänsä sijaan. Vähän nyt jotain suhteellisuutta näihin ulinoihin.
Näyttää olevan parempi, ettet leivo yhtään mitään äidillesi. Ethän näytä käsittävän, kuinka tarkka keliakiadieetti on. Jos käsittelet tavallisia gluteenia sisältäviä raaka-aineita samassa tilassa, niin vaarana on gluteenittomien leipomusten saastuminen. Osta kaupasta keksejä ja suklaata ja gluteenittomia pipareita, hyvällistä, mihin sinulla on varaa. Älä laita tarjolle, vaan säilytä gluteenittomat tuotteet omissa pakkauksissaan. Äitisi voi itse ottaa ja avata paketit. Äidin ruuat kannattaa sijoittaa omalle pöydällä, näin on parempi, sillä kuukauden kestävä vesiripuli on melkoisen rankka...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka kertoisi ap:lle että kauppojen hyllyiltä löytyy gluteenittomia tuotteita jos on noin vaikeaa...
Ostan äidille jotain kuivia keksejä ja muille täytekakku?
Täytekakkupohja nyt on maailman helpoin tehdä perunajauhoilla.
Ja parempikin, kuin vehnäjauhoilla tehty.
Vierailija kirjoitti:
Höh, kaikki onnistuu gluteenittomina paitsi korvapuustit. Ongelma on sinussa ap.
Ei tule yhtä hyvän makuisia. Tulee pahvin makuisia.
En ole ap, mutta tutullani on keliakia. Sanoi, että söi big Mac-hampurilaiden ja kerrankin se maistui hyvältä. Jälkeenpäin oireista osoittautui, että ei ollutkaan tilattu gluteeniton versio.
Tää mun tuttu leipoo ja kokkaa paljon itse. Sai keliakia-diagnoosin yli kolmekymppisenä. Kaipaa paljon monia ruokia. Esim ruisleipää.
Psyllium antaa sitkoa keliakia- leipomuksiin.
Jos/kun keliakia on vaikea, niin henkilö
ei halua syödä normieväitä,
koska vatsa on pari kuukautta
sekaisin juhlien jälkeen.