Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini keliakia on pilannut ilon juhlatarjoiluista

Vierailija
20.12.2024 |

Ruuat onnistuu ihan ok, jätän vain kaikki leivät ja viljaa sisältävät pois. Mutta kahvitarjottavat tuottaa päänvaivaa. Mulla oli muutama bravuurileipomus mitä ennen tein, mutta gluteenittomana en niissä onnistu =( Maistuvat pahvilta ja näyttävät lässähtäneiltä. Katsoin konditorian kakkuja. Glögijuustokakku 34e, ihan ok. Gluteenittomana +15e, ei enää ok..

Äitini on keliakiansa myötä muuttunut marttyyriksi, 'ei mua varten tarvi mitään' ja omat pari kuivaa keksiä mukana. Ärsyttää taas jo valmiiksi =(

Kommentit (263)

Vierailija
141/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä, melkein kaikki leivonnaiset voi tehdä gluteenittomana. Juustokakut, pikkuleivät, täytekakut, brita, pavlova, ja hienommatkin kakut kuten oopperakakku ja ellen-kakku ovat gluteenittomia. 

Niin voi, mutta itse en niissä onnistu. Meni vuosia, että onnistuin taviskakustakasm saamaan mieleiseni. Leivon muutenkin tosi vähän.

Ap

Leivot vähän mutta sinulla on bravuurita. Olet typerä ääliö, toivon, että saat tappavan syövän, jospa sitten opit viime hetkinösi kunnioittamaan ihmisiä. 

Vierailija
142/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä, melkein kaikki leivonnaiset voi tehdä gluteenittomana. Juustokakut, pikkuleivät, täytekakut, brita, pavlova, ja hienommatkin kakut kuten oopperakakku ja ellen-kakku ovat gluteenittomia. 

Niin voi, mutta itse en niissä onnistu. Meni vuosia, että onnistuin taviskakustakasm saamaan mieleiseni. Leivon muutenkin tosi vähän.

Ap

Leivot vähän mutta sinulla on bravuurita. Olet typerä ääliö, toivon, että saat tappavan syövän, jospa sitten opit viime hetkinösi kunnioittamaan ihmisiä. 

Täh?? Luehan uudelleen miten puhut ihmisille. Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Taatelikakku: taateleita, kahvia, munia, mantelijauhoa, leivinjauhetta, mausteita ja tummaa suklaata. Tein eilen ja tuli oikein maukasta. 

Vierailija
144/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kaiken tarvitse olla keliaakikolle sopivaa? Eivätkö muut voi syödä normaalia ruokaa ja Ap varaa äidille jotain, mikä sopii tälle. Minkä ikäinen äiti mahtaa olla? Jops äiti on hyvässä kunnossa, hän voi itse tuoda vähän eväitä mukana. En ymmärrä miksi kaikkien muiden pitäisi syödä gluteenitonta ruokaa. Olen kyllä kuullut, että gluteenittomat tuotteet pitää valmistaa erikseen, ei samaan aikaan muun syötävän kanssa.

Vierailija
145/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juustokakku on todella helppo tehdä gluteenittomana. Vaihtaa vaan pohjan keksit glut.

Ja eihän kaiken tarjottavan tarvitse olla gluteenitonta. Osta vaikka ihan pieni irtopohjavuoka ja tee hänelle siihen eri makuisia juustokakkuja. Marenkeja voi myös tehdä helposti.

Siis yhtä ihmistä varten oma vuoka ja monen kakun teko? Mitä jos ap on vaikka työelämässä ja hänellä on vapaa-ajan menoja? Ei mulla ainakaan olisi aikaa tuollaiseen

Kannattaa jättää sitten se erikoisruokavaliolla oleva kutsumatta. Aikaa ei ole kuin leipoa terveille?

Siis sullako on oikeasti oletus että sinua varten tehdään useampi oma kakku? Meillä ei ole yhtää

Varmaan ärsyttää just ton kiukkuilun takia jota sinäkin minulle osoitat. Olen kiltti, kohtelias ja ymmärrän että erikoisruokavaliot tuottaa haasteita enkä voi olettaa että minua varten järjestetään mitään ihmeemmin vaikka se kuinka kiva ajatus olisikin. Tarjoan aina itse emännälle vaihtoehtoa että tuon omat evään jo ihan siitäkin syystä ettei ole riskiä saada gluteenia muista tarjoiluista.

Vierailija
146/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka kertoisi ap:lle että kauppojen hyllyiltä löytyy gluteenittomia tuotteita jos on noin vaikeaa...

Vähän ihmetytää, kun Ap tuntuu ajattelevan, että äiti on ihan ilkeytään sairastunut ikävään tautiin.

Vierailija
147/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään taas näitä ketjuja lukiessa tulee mieleen, että eikö olisi parempi, että jokainen viettäisi joulun ihan vain omissa oloissaan? Tuntuu nämä toisten syömiset ja syömättömyydet aiheuttavan niin paljon mielipahaa perheissä. Onneksi meillä ei ole näin, ja kukin emännöijä vuorollaan ottaa kaikki huomioon. 

Vierailija
148/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö keliaakikkoa varten pidä olla ihan omat välineet? Saako edes leipoa keittiössä, jossa on jauhot pöllynneet aiemmin?

Pitää. Gluteenikeittiössä on aina iso riski vilja-allergikolle. Aina valmiit tuotteet jotka pakattu ja säilytetty erikseen muista.

Vierailija
149/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme numero pitää tehdä erityiseväistä. Meilläkin on lähipiirissä keliaakikko ja muuten pahasti allerginen. Kukaan ei tee kitinää kun kyläillään puolin ja toisin. Joko kaupasta tai heillä itsetehty turvallisesti. En minä itsekään voi syödä kaikkea ja sillä mennään. 

Vierailija
150/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkoko sille keliaakikolle on sitten LEIPOA. Kahvin kanssa sitten vaikka lasi likööriä, suklaakonvehti, toffeepala? Oliko nyt niin vaikeaa.

Mieti omalle kohdallesi edes joskus. Olet keliaakikko tai ruoka-allerginen ja aina se ihminen joka v*tuttaa muita juhlissa. Te puhutte murheenkryynistä mutta ihminen ei voi allergioilleen mitään. Kohteliaampaa on jopa jättää kutsumatta kun rutista tarjoiluongelmista, joka ei tänä päivänä ole todellakaan ongelma. Minä itse ostaisin valmiita tuotteita ettei vahingossakaan leipoessa tulisi riskiä saada gluteenia tuotteisiin ja aiheuttaa jopa hengenvaarallisen tilan.

Vieraiden erikoisruokavaliot ei ärsytä, vaan se että väen vängällä pitää fiksatoitua siihen yhteen ainoaan ruoka-aineeseen jota ei saisi syödä. Keliakia ei ole edes hirveän hankala ruokarajoite, kun olemassa on niin paljon luontaisesti gluteenitonta syötävää. 

Vierailija
151/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitisi voi ottaa omat leivät ja jälkiruuat mukaan. Miksi ihmeessä sinun pitäisi leipoa kaikki valmiiksi hänelle. Meillä ainakin tehdään niin, että perusljutut ja sitten allergiajutut vielä erikseen. Itsellä on allergioita, enkä kuvittele että kaikki muut joustavat sen mukaan. 

Ap:n arvostrlijoille. Hän ja moni muu varmaan haluaa niitä heidän perinnejuttuja. Äiti voi myös tuoda omia leipomuksiaan. Ei yhden takia kaikkea tarvitse passata hänelle tai muuttaa.

Ja kun ap saasta menee äitinsä luo, niin äiti tietysti tekee vain itselleen, ap vätylä tuo itselleen ovat tarjottavat, kuka hullu tuommoiselle paskatyttärelle viitsii mitään leipoa, kummallinen marttyyri on ap, joutaa kuolla koko paskiainen. 

Vierailija
152/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka kertoisi ap:lle että kauppojen hyllyiltä löytyy gluteenittomia tuotteita jos on noin vaikeaa...

Vähän ihmetytää, kun Ap tuntuu ajattelevan, että äiti on ihan ilkeytään sairastunut ikävään tautiin.

No ymmärrettävää että stressaa ap:ta. Ei kai se äiti stressaa, vaan sairaus. Kai sitä nyt ap:kin saa olla ihminen

Vierailija
153/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kaiken tarvitse olla keliaakikolle sopivaa? Eivätkö muut voi syödä normaalia ruokaa ja Ap varaa äidille jotain, mikä sopii tälle. Minkä ikäinen äiti mahtaa olla? Jops äiti on hyvässä kunnossa, hän voi itse tuoda vähän eväitä mukana. En ymmärrä miksi kaikkien muiden pitäisi syödä gluteenitonta ruokaa. Olen kyllä kuullut, että gluteenittomat tuotteet pitää valmistaa erikseen, ei samaan aikaan muun syötävän kanssa.

Miksi muut ei voisi syödä, kun ei sitä edes mausta erota? Kai tiedät, ettet sinulle ole haitallista syödä gluteenitonta? 

Vierailija
154/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muut ei voisi syödä, kun ei sitä edes mausta erota? Kai tiedät, ettet sinulle ole haitallista syödä gluteenitonta? 

Onko sulla jotenkin huono makuaisti?

Vierailija
155/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Täh?? Luehan uudelleen miten puhut ihmisille. Eri

Ihan aiheellinen toive, kuka kaipaa noita apn kaltaisia ikuisia paskanpuhujia ja kaikesta valittajia? Ei kukaan, saastaa ovat, ihmis saastaa. 

Vierailija
156/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta opittua:

- Gluteeiniton ja gluteiinillen maistuvat täsmälleen samalta

- Jos joku on tästä eri mieltä, hän on väärässä ja asennevammainen

- Jos joku stressaa keliaakikon ruista hän on saastaa jolle voi toivoa kuolemaa

Vauva piste fi hyvät naiset ja herrat

Vierailija
157/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytekakku on helppo tehdä gluteenittomana. Sokerikakun ohjeella, mutta vehnäjauhojen sijasta käyttää Maizenaa eli maissijauhoja ja laittaa niitä vähän enemmän kuin laittaisi vehnäjauhoja. Tulee todella hieno kakkupohja ja gluteenittomana. 

Vierailija
158/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella piirakka syntyy valmiista gluteenittomasta piirakkataikinasta (pakasteesta) ja valion paistonkestävästä vaniljakreemistä (2 purkkia). Siihen joukkoon joko marjoja, tai vaikka omenan tai raparperin paloja. Tuo kreemi on sen verran makeaa, ettei tarvitse edes sokeria lisätä. Tässä ei voi epäonnistua. 

Vierailija
159/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti diagnosoi itse itselleen keliakian, sen lisäksi on alkanut ihme ituhipiksi ja syö tyyliin kaikkea mitä omasta pihasta sattuu löytymään... Oon tosi iloinen että haluaa elää terveellisesti ja pysyä terveenä, mutta 3 vuotta tätä pahenevaa pelleilyä katsoneena oon luovuttanut tarjoilujen suhteen. Alkuun yritin tehdä jotain mitä hän voisi syödä, mutta kun aina tuli uusia "rajoituksia", niin en pysynyt perässä ja lopetin leipomisen hänelle. 

Nykyään tuo aina omat eväät mukanaan, kahvia myöten. Aina se vähän ärsyttää, mutta se on hänen valintansa. 

Vierailija
160/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi