Äitini keliakia on pilannut ilon juhlatarjoiluista
Ruuat onnistuu ihan ok, jätän vain kaikki leivät ja viljaa sisältävät pois. Mutta kahvitarjottavat tuottaa päänvaivaa. Mulla oli muutama bravuurileipomus mitä ennen tein, mutta gluteenittomana en niissä onnistu =( Maistuvat pahvilta ja näyttävät lässähtäneiltä. Katsoin konditorian kakkuja. Glögijuustokakku 34e, ihan ok. Gluteenittomana +15e, ei enää ok..
Äitini on keliakiansa myötä muuttunut marttyyriksi, 'ei mua varten tarvi mitään' ja omat pari kuivaa keksiä mukana. Ärsyttää taas jo valmiiksi =(
Kommentit (263)
Vierailija kirjoitti:
"Ruuat onnistuu ihan ok, jätän vain kaikki leivät ja viljaa sisältävät pois. "
Tämän kommentin myötä en uskaltaisi syödä mitään tarjottavia. On niin paljon sudenkuoppia, jossa gluteenia voi olla. Olen joutunut jopa mausteita antamaan eteenpäin, kun olen vasta kotona lukaissut tuoteselosteen.
Ja tämä "marttyyriyys" on vaan valitettavasti meidän keino pysyä hengissä, vaikka siitä kuinka juhlien järjestäjä mieltään pahottaisi.
Kinkku, lohi, rosolli, laatikot, juustot ym perinteiset jouluruuat. Mitä sudenkuoppia näissä näet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se näkyy tunnelmassa jos venyy enemmän kuin haluaa. Juhlien järjestäminen on parhaillaan kivaa. Ap, et selvästikään jaksa leipoa gluteiinitonta. Voit ihan hyvin ostaa kaupasta valmista. Juhlissa on kiva nähdä rento ja iloinen emäntä.
"Parhain" tilanne vielä, jos kovaan ääneen kailotetaan, että tehtiin isolla vaivalla, tuskalla ja hiellä tämä gluteeniton kakku juuri Sinulle.
Sitten kun kyselet varovasti muutamia tarkentavia kysymyksiä valmistusprosessista, niin selviää ettet uskalla syödä sitä. Sitten on kiva tunnelma kertakaikkiaan.
Helpoin olisi pyytää tuomaan jotain itselleen sopivaa mukanaan, ja tarjota kahvit. En lähde hyvää hyvyyttäni syömään jotain mistä en ole varma, sitä manaajaoksentelua on sitten koko yön niin kovissa vatsakivuissa, että pyörryttää. Plus se, että suolistovaurion korjaantumiseen menee se puolisen vuotta.
Voin kuvitella että on kiusallinen mutta valitettavan tuttu tilanne, voimia keliaakikoille <3
Vierailija kirjoitti:
Äitisi voi ottaa omat leivät ja jälkiruuat mukaan. Miksi ihmeessä sinun pitäisi leipoa kaikki valmiiksi hänelle. Meillä ainakin tehdään niin, että perusljutut ja sitten allergiajutut vielä erikseen. Itsellä on allergioita, enkä kuvittele että kaikki muut joustavat sen mukaan.
Ap:n arvostrlijoille. Hän ja moni muu varmaan haluaa niitä heidän perinnejuttuja. Äiti voi myös tuoda omia leipomuksiaan. Ei yhden takia kaikkea tarvitse passata hänelle tai muuttaa.
Jos haluaa perinnejuttuja, kuten tähtitorttuja, kannattaa tehdä gluteenittoman kampanisun taikinasta tähtitortut. Ne eivät ole lehteviä. Ne ovat kuin kampanisuun tehdyt tähtitortut. Olen Lapista ja pidän lehteviä tähtitorttuja epälappilaisina enkä tee valmistaikinasta lehteviä tähtitorttuja.
Eikö keliaakikkoa varten pidä olla ihan omat välineet? Saako edes leipoa keittiössä, jossa on jauhot pöllynneet aiemmin?
Vierailija kirjoitti:
Sanokaapa nyt sitten oikeasti hyvänmakuinen ja rakenteeltaan hyvä gluteeniton keksi juustokakun pohjaan. Ettei muu perhe sitten taas valita.
Ap
Jos porukka on tuota tasoa, osta gluteenittomia keksejä ja tee kaksi kakkua, joihin molempiin käytät samaa pohjaa. Pieni kakku äidille, muille isompi ja annat olettaa, että vain se pieni on gluteeniton. Satavarmasti kaikki ennakkoluuloiset vinkuiitat syövät hyvällä halulla sitä "tavallista" kakkua. Sitten jälkeen päin paljastat, että molemmat oli täsmälleen samaa tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juustokakku on todella helppo tehdä gluteenittomana. Vaihtaa vaan pohjan keksit glut.
Ja eihän kaiken tarjottavan tarvitse olla gluteenitonta. Osta vaikka ihan pieni irtopohjavuoka ja tee hänelle siihen eri makuisia juustokakkuja. Marenkeja voi myös tehdä helposti.
Siis yhtä ihmistä varten oma vuoka ja monen kakun teko? Mitä jos ap on vaikka työelämässä ja hänellä on vapaa-ajan menoja? Ei mulla ainakaan olisi aikaa tuollaiseen
Kannattaa jättää sitten se erikoisruokavaliolla oleva kutsumatta. Aikaa ei ole kuin leipoa terveille?
Siis sullako on oikeasti oletus että sinua varten tehdään useampi oma kakku? Meillä ei ole yhtää
Olen eri mutta mulle se olisi ongelma siksi, että en pysty syömään kaikkia valmistuotteita.
Ja sitten kaikki haukkuis ja kitisis, että mikset sä syö, se on sua varten varta vasten ostettu ja gluteeniton ja maksoikin niin paljon.
Kiva fiilis joo. Mä otan omat eväät jos ylipäätään käyn missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanokaapa nyt sitten oikeasti hyvänmakuinen ja rakenteeltaan hyvä gluteeniton keksi juustokakun pohjaan. Ettei muu perhe sitten taas valita.
Ap
Jos porukka on tuota tasoa, osta gluteenittomia keksejä ja tee kaksi kakkua, joihin molempiin käytät samaa pohjaa. Pieni kakku äidille, muille isompi ja annat olettaa, että vain se pieni on gluteeniton. Satavarmasti kaikki ennakkoluuloiset vinkuiitat syövät hyvällä halulla sitä "tavallista" kakkua. Sitten jälkeen päin paljastat, että molemmat oli täsmälleen samaa tavaraa.
Jaa. Meillä päin on sen sijaan tapana laittaa mies ja lapset leipomaan itse, jos kehtaavat vinkua ja valittaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän kommentin myötä en uskaltaisi syödä mitään tarjottavia. On niin paljon sudenkuoppia, jossa gluteenia voi olla. Olen joutunut jopa mausteita antamaan eteenpäin, kun olen vasta kotona lukaissut tuoteselosteen.
Ja tämä "marttyyriyys" on vaan valitettavasti meidän keino pysyä hengissä, vaikka siitä kuinka juhlien järjestäjä mieltään pahottaisi.
Kinkku, lohi, rosolli, laatikot, juustot ym perinteiset jouluruuat. Mitä sudenkuoppia näissä näet?
Kontaminaatiot valmistusvaiheessa, jos teet samassa tilassa gluteeniruokia. Viimeisimmän altistuksen sain salaatista, jota oli pilkottu leivänmuruisella leikkuulaudalla.
Tuo pelkkä lista ei sano yhtään mitään siitä, onko ne minulle syömäkelpoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kerkeä nyt lukemaan kaikkea mutta en ymmärrä mikä tässä on ongelma. Äiti leipoo/ostaa omat herkkunsa. Mulla on keliakia enkä tee siitä mitään numeroa. Ei mun takia tartte muiden syödä gluteenitonta.
Mun äiti ei leivo itse enää mitään. Lopetti sen juurikin keliakiaan. Ei halunnut alkaa opettelemaan alusta 70 vuotiaana. Pihinä ei osta miään herkkuja kaupasta, koska ovat laatuunsa nähden liian kalliita.
Ap
Kalliimmaksi se gluteeniton leipominen joka vieraalle tulee kuin ostaen yhdelle omat tuotteet valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juustokakku on todella helppo tehdä gluteenittomana. Vaihtaa vaan pohjan keksit glut.
Ja eihän kaiken tarjottavan tarvitse olla gluteenitonta. Osta vaikka ihan pieni irtopohjavuoka ja tee hänelle siihen eri makuisia juustokakkuja. Marenkeja voi myös tehdä helposti.
Siis yhtä ihmistä varten oma vuoka ja monen kakun teko? Mitä jos ap on vaikka työelämässä ja hänellä on vapaa-ajan menoja? Ei mulla ainakaan olisi aikaa tuollaiseen
Kannattaa jättää sitten se erikoisruokavaliolla oleva kutsumatta. Aikaa ei ole kuin leipoa terveille?
Siis sullako on oikeasti oletus että sinua varten
Olen eri mutta mulle se olisi ongelma siksi, että en pysty syömään kaikkia valmistuotteita.
Ja sitten kaikki haukkuis ja kitisis, että mikset sä syö, se on sua varten varta vasten ostettu ja gluteeniton ja maksoikin niin paljon.
Kiva fiilis joo. Mä otan omat eväät jos ylipäätään käyn missään.
No sitten varmaan kohteliasta ilmoittaa etukäteen että ruokavaliosi on niin tarkka, että tuot omat ruoat mukana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korppujauho nyt ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se näkyy tunnelmassa jos venyy enemmän kuin haluaa. Juhlien järjestäminen on parhaillaan kivaa. Ap, et selvästikään jaksa leipoa gluteiinitonta. Voit ihan hyvin ostaa kaupasta valmista. Juhlissa on kiva nähdä rento ja iloinen emäntä.
"Parhain" tilanne vielä, jos kovaan ääneen kailotetaan, että tehtiin isolla vaivalla, tuskalla ja hiellä tämä gluteeniton kakku juuri Sinulle.
Sitten kun kyselet varovasti muutamia tarkentavia kysymyksiä valmistusprosessista, niin selviää ettet uskalla syödä sitä. Sitten on kiva tunnelma kertakaikkiaan.
Helpoin olisi pyytää tuomaan jotain itselleen sopivaa mukanaan, ja tarjota kahvit. En lähde hyvää hyvyyttäni syömään jotain mistä en ole varma, sitä manaajaoksentelua on sitten koko yön niin kovissa vatsakivuissa, että pyörryttää. Plus se, että suolistovaurion korjaan
Voin kuvitella että on kiusallinen mutta valitettavan tuttu tilanne, voimia keliaakikoille <3
Kiitos :) se hankalana oleminen valitettavasti on keino pysyä hengissä, vaikka kuinka muita ärsyttäisi.
Yksissä juhlissa minulle tuputettiin leivoksia, jotka "aivan satavarmasti on gluteenittomia, syö nyt äläkä nirsoille!".
No, en syönyt, kun epäilytti. Ja pianhan luokseni jo tultiin sopertaen, että sori hei ei noi olekaan gluteenittomia, et kai ehtinyt syömään.
Ehkä oppivat, että miksi olen näin "nirso" :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sullako on oikeasti oletus että sinua varten tehdään useampi oma kakku? Meillä ei ole yhtään erikoisruokavalion ihmistä juhlissa ja silti ei t
Minua keliaakikkona ärsyttää se, että ihmiset alkavat kysellä keliakiasta ja ulosteista. Menee ruokahalu. Keliakiassa ei ole kyse pelkistä ulosteista. Keliaakikko saa herkästi suolistosyövän jos syö tietäen tai tietämättään gluteenia jossain muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korppujauho nyt ainakin.
Niin ja osa laatikoista on tehty vehnäjauhoja käyttäen. Valmiina kun ostaa, niin saa olla tarkkana. Eli eipä voi sitäkään automaattisesti gluteenittomana pitää.
Mutta tosiaan, kontaminaatio käy todella herkästi, vaikka olisi kuinka gluteenittomat ainesosat.
Vierailija kirjoitti:
Eikö keliaakikkoa varten pidä olla ihan omat välineet? Saako edes leipoa keittiössä, jossa on jauhot pöllynneet aiemmin?
Gluteenittomat leivotaan ensin puhtaassa keittiössä puhtailla välineillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sullako on oikeasti oletus että sinua varten tehdään useampi oma kakku? Meillä ei ole yhtää
Minua keliaakikkona ärsyttää se, että ihmiset alkavat kysellä keliakiasta ja ulosteista. Menee ruokahalu. Keliakiassa ei ole kyse pelkistä ulosteista. Keliaakikko saa herkästi suolistosyövän jos syö tietäen tai tietämättään gluteenia jossain muodossa
Olen se jonka kommenttiin vastasit ja en ymmärrä miten tämä liittyi kommenttiini. Mutta kuulostaa ällöttävältä, kuka kyselee ulosteista etenkään kahvipöydässä hyi saakeli?
No voi voi. Jos äiti on tyytyväinen niihin kekseihinsä niin anna olla! Miks sun pitää tuputtaa aikuiselle ihmiselle jotain mitä hän ei halua?
Ja jos sun on ihan pakko kuitenkin saada leivottua jotain myös äidillesi, niin tee joku ihan tavallinen kahvikakku: tiikeri, mauste, viikuna, taateli, piimä... Et voi epäonnistua! Onnistuu multakin, joka ei leivo kuin joskus ja jouluna. Ja muille sitten sitä jotain muuta, jota olit ajatellut. Mutta ole tarkka, ettei kontaminaatiota pääse tapahtumaan. Keliaakikko ei saa saada edes vehnäjauhon pölyä syömisiinsä. Varminta olisikin ostaa kaupasta valmista. Esimerkiksi Riitan Herkun suklaamuffinsit on herkullisia. Pakasteesta daimkakku tai mutakakku. Mutakakkuun kirpeitä marjoja, kuten pakastevadelmia päälle, ja nokare vaniljajäätelöä, niin onpahan hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kerkeä nyt lukemaan kaikkea mutta en ymmärrä mikä tässä on ongelma. Äiti leipoo/ostaa omat herkkunsa. Mulla on keliakia enkä tee siitä mitään numeroa. Ei mun takia tartte muiden syödä gluteenitonta.
Mun äiti ei leivo itse enää mitään. Lopetti sen juurikin keliakiaan. Ei halunnut alkaa opettelemaan alusta 70 vuotiaana. Pihinä ei osta miään herkkuja kaupasta, koska ovat laatuunsa nähden liian kalliita.
Ap
Eihän niitä edes erota ulkonäöllisesti hyllyssä mikä on gluteenitonta ja mikä ei. Söin gluteenittoman beben kaupan hyllystä, ei ole sanottavasti kalliimpi ja ihan syötävää verrattuna tavalliseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittomat leivotaan ensin puhtaassa keittiössä puhtailla välineillä.
Meillä astiat tiskataan käsin, en usko että ovat tarpeeksi puhtaita
Helpoin olisi pyytää tuomaan jotain itselleen sopivaa mukanaan, ja tarjota kahvit. En lähde hyvää hyvyyttäni syömään jotain mistä en ole varma, sitä manaajaoksentelua on sitten koko yön niin kovissa vatsakivuissa, että pyörryttää. Plus se, että suolistovaurion korjaantumiseen menee se puolisen vuotta.