Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini keliakia on pilannut ilon juhlatarjoiluista

Vierailija
20.12.2024 |

Ruuat onnistuu ihan ok, jätän vain kaikki leivät ja viljaa sisältävät pois. Mutta kahvitarjottavat tuottaa päänvaivaa. Mulla oli muutama bravuurileipomus mitä ennen tein, mutta gluteenittomana en niissä onnistu =( Maistuvat pahvilta ja näyttävät lässähtäneiltä. Katsoin konditorian kakkuja. Glögijuustokakku 34e, ihan ok. Gluteenittomana +15e, ei enää ok..

Äitini on keliakiansa myötä muuttunut marttyyriksi, 'ei mua varten tarvi mitään' ja omat pari kuivaa keksiä mukana. Ärsyttää taas jo valmiiksi =(

Kommentit (263)

Vierailija
101/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juustokakku on todella helppo tehdä gluteenittomana. Vaihtaa vaan pohjan keksit glut.

Ja eihän kaiken tarjottavan tarvitse olla gluteenitonta. Osta vaikka ihan pieni irtopohjavuoka ja tee hänelle siihen eri makuisia juustokakkuja. Marenkeja voi myös tehdä helposti.

Siis yhtä ihmistä varten oma vuoka ja monen kakun teko? Mitä jos ap on vaikka työelämässä ja hänellä on vapaa-ajan menoja? Ei mulla ainakaan olisi aikaa tuollaiseen

Kannattaa jättää sitten se erikoisruokavaliolla oleva kutsumatta. Aikaa ei ole kuin leipoa terveille?

Vierailija
102/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on keliakia mutta saan niistä valmispullista aina vatsavaivoja. Ei ne valmiit jutut niin sopivia ole.

Niinpä herkuttelen vain gluteenittomalla suklaalla kun jotain tekee mieli. Ja pysynpähän hoikkana.

Voiko äitisi syödä jäätelöä? Jos ostat jonkun palajäätelön, eikö niistä löydy gluteenittomia?

Nykyään käytetään usein vehnäjauhoa paksuntamassa maitojauheesta ja vedestä tehtyä sekoitusta rasvan kanssa muka kermaksi. Siksi syön Kolmen kaverin gluteenittomia tuutteja kesällä.

Niin mä epäilinkin, että tokko jäätelötkään on enää pelkkää kermaa, vaniljaa ja sokeria. En itse ole syönyt pitkään aikaan ja jos ostaisin niin tarkkaan pitäisi katsoa ensin, että mitä otan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ruuat onnistuu ihan ok, jätän vain kaikki leivät ja viljaa sisältävät pois. "

Tämän kommentin myötä en uskaltaisi syödä mitään tarjottavia. On niin paljon sudenkuoppia, jossa gluteenia voi olla. Olen joutunut jopa mausteita antamaan eteenpäin, kun olen vasta kotona lukaissut tuoteselosteen.

Ja tämä "marttyyriyys" on vaan valitettavasti meidän keino pysyä hengissä, vaikka siitä kuinka juhlien järjestäjä mieltään pahottaisi.

Vierailija
104/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juustokakku on todella helppo tehdä gluteenittomana. Vaihtaa vaan pohjan keksit glut.

Ja eihän kaiken tarjottavan tarvitse olla gluteenitonta. Osta vaikka ihan pieni irtopohjavuoka ja tee hänelle siihen eri makuisia juustokakkuja. Marenkeja voi myös tehdä helposti.

Siis yhtä ihmistä varten oma vuoka ja monen kakun teko? Mitä jos ap on vaikka työelämässä ja hänellä on vapaa-ajan menoja? Ei mulla ainakaan olisi aikaa tuollaiseen

Kannattaa jättää sitten se erikoisruokavaliolla oleva kutsumatta. Aikaa ei ole kuin leipoa terveille?

..no ainakin mun pitäisi käytännössä leipoa yöllä jos alkaisin jotain erikoisempaa erikseen väsäilemään yhtä ihmistä varten. Erikoisruokavaliot tulee meillä kaupan hyllyltä, arvostan untani. :)

Vierailija
105/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä, melkein kaikki leivonnaiset voi tehdä gluteenittomana. Juustokakut, pikkuleivät, täytekakut, brita, pavlova, ja hienommatkin kakut kuten oopperakakku ja ellen-kakku ovat gluteenittomia. 

Niin voi, mutta itse en niissä onnistu. Meni vuosia, että onnistuin taviskakustakasm saamaan mieleiseni. Leivon muutenkin tosi vähän.

Ap

Onko se äitsi syy, että olet niin huono leipomaan? Tee vaikka glögijuustokakku. Siinähän ainoa viljaa sisältävä aines on piparipohja ja gluteenittomat piparit ovat ihan hyviä, eivät erotu mitenkään. Helppo tehdä ja maistuu kaikille. 

Kapan pakasteessa on gluteenitonta piparitaikinaa. Leipoo siitä levyn uunissa ja murskaa piirakkapohjaksi. Helppoa!

Vierailija
106/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakauppojen pakastealtaisiin tullut maukkaat Fazerin gluteenittomat Fazerina ja Pätkis kakut, maistuvat myös ei vilja-allergisille. Hyllyiltä löytyy paljon hyviä gluteenittomia vaihtoehtoja ja joulusuklaissa ja makeisissa ainakin Pandalla ja Brunbergilla hyviä vaihtoehtoja.

Vierailija
107/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt perunajauhoversiota, lätsähtänyt tulee. Pitopalvelustakin ostettu perunajauhokakku rippijuhliin oli lätsähtänyt. Juustokakkupohjaan sopivaa hyvänmakuista keksipohjaa en ole vielä löytänyt. Leipominen ei ole mulla mitään mielipuuhaa, joten tämä extravaiva vie sen vähänkin innon =(

Ap

Ajatteleekohan minun äitini samoin kuin sinä, että on mennyt ilo tarjottavien tekemisestä mun keliakian takia?

Oli, miten oli, Lidlissä on hyviä gluteenittomia Digestive-tyylisiä keksejä, joita itse käytän juustokakkupohjaan. Ei ole mitään eroa tavalliseen keksipohjaan verrattuna. 

Suolaisiin piirakoihin onnistuu gluteeniton pohja hyvin kauraa sisältävää gluteenitonta jauhoseosta ja tattarijauhoa yhdistämällä. Tattarijauho toimii myös täytekakkupohjassa perunajauhon kaverina. 

Hiivaleivonnaiset ei oikein gluteenittomina onnistu, eikä voitaikina, mutta kakut, piirakat ja keksit onnistuu ihan hyvin. Nesteenä kannattaa käyttää joko jugurttia tai piimää maidon/veden sijaan ja kohotusaineena soodaa leivinjauheen lisäksi, vaikkei sitä reseptissä mainittaisikaan. Pieni ripaus suolaa myös makeisiin taikinoihin tuo niihin enemmän makua.

Vierailija
108/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sullako on oikeasti oletus että sinua varten tehdään useampi oma kakku? Meillä ei ole yhtään erikoisruokavalion ihmistä juhlissa ja silti ei tehdä kakkua itse, vaan tilataan kahvilasta koska ei ole aikaa väsätä edes sitä yhtä kakkua. Jos tulisi gluteiiniton, hänelle napattaisiin kaupasta joku hyvän näköinen leivos tai kakkupala, jos sellaisia on.

Vierailija
109/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeiset 30 vuotta minulla on ollut omat leipomukset joka paikassa, jopa koulun juhlissa. Kukaan ei ole huomannut tai ainakaan eivät ole mitään sanoneet. Aikuiset lapseni tietävät että mulla omat eväät mutta jo ovella  huutelevat että tehtiin sulle hytskyä (jotain makeeta hyytelöä) joten ei tuon niin vaikeeta pitäis olla.

Vierailija
110/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoko sille keliaakikolle on sitten LEIPOA. Kahvin kanssa sitten vaikka lasi likööriä, suklaakonvehti, toffeepala? Oliko nyt niin vaikeaa.

Mieti omalle kohdallesi edes joskus. Olet keliaakikko tai ruoka-allerginen ja aina se ihminen joka v*tuttaa muita juhlissa. Te puhutte murheenkryynistä mutta ihminen ei voi allergioilleen mitään. Kohteliaampaa on jopa jättää kutsumatta kun rutista tarjoiluongelmista, joka ei tänä päivänä ole todellakaan ongelma. Minä itse ostaisin valmiita tuotteita ettei vahingossakaan leipoessa tulisi riskiä saada gluteenia tuotteisiin ja aiheuttaa jopa hengenvaarallisen tilan.

Vierailija
111/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitisi voi ottaa omat leivät ja jälkiruuat mukaan. Miksi ihmeessä sinun pitäisi leipoa kaikki valmiiksi hänelle. Meillä ainakin tehdään niin, että perusljutut ja sitten allergiajutut vielä erikseen. Itsellä on allergioita, enkä kuvittele että kaikki muut joustavat sen mukaan. 

Ap:n arvostrlijoille. Hän ja moni muu varmaan haluaa niitä heidän perinnejuttuja. Äiti voi myös tuoda omia leipomuksiaan. Ei yhden takia kaikkea tarvitse passata hänelle tai muuttaa.

Onko tullut mieleen, että juuri diagnoosin saanut voi itsekin kokea mielipahaa siitä, ettei voi enää koskaan, ikinä, ikinä koskaan loppuelämänsä aikana viettää samanlaista ruokahetkeä perinneherkkuineen, vaan on tästä lähtien aina "se hankala"?

Kun perheestä kyse, niin luulisi haluavan tukea sitä sairastunutta, eikä järjestää aiheesta omaa draamaansa.

Vierailija
112/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä on ongelmana. Kaikki tarjoulut normitarjoiluna ja gleteenittomalle oma pieni valmiskakku tms.

Ongelma ratkaistu. Paitsi jos se ongelma on äipän korvien välissä mutta sillepä et mittään mahda.

Vierailija
113/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän kommentin myötä en uskaltaisi syödä mitään tarjottavia. On niin paljon sudenkuoppia, jossa gluteenia voi olla. Olen joutunut jopa mausteita antamaan eteenpäin, kun olen vasta kotona lukaissut tuoteselosteen.

Ja tämä "marttyyriyys" on vaan valitettavasti meidän keino pysyä hengissä, vaikka siitä kuinka juhlien järjestäjä mieltään pahottaisi.

Gluteenia on jopa pahvisissa tarjoilulautasissa ja mukeissa, jotenkin ihan järkyttävää. 

Vierailija
114/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gluteenia on jopa pahvisissa tarjoilulautasissa ja mukeissa, jotenkin ihan järkyttävää. 

Luin itsekin näistä, silloin niitä ei tainnut vielä olla Suomessa, mutta liekö jo on.

Vierailija
115/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olen ihan työelämässä, monta lasta ja monta koiraa ja silti olen gluteenittomille saanut juhliin omat tarjottavat väännettyä. Etenkin jos oma äiti olisi kyseessä, niin kyllä. Ja pieni irtopohjavuokakaan maksa edes kymppiä. Ihme kitisijöitä täällä :D

Aika sankarilllista muttei mitenkään tuo

No jos ei voi olettaa, että on aikaa tehdä gluteenitonta, niin mitä ap täällä sitten edes kyselee. Ostaa sitten ne valmiit keksit kaupasta ja on hiljaa. Juustokakun tekemisessä menee max 20min aikaa, että on ihme jos ihmisellä ei ole sellaiseen aikaa. Etenkin kun sen voi tehdä vaikka pari päivääkin etukäteen. Mutta jos ei ole aikaa tai halua tehdä, niin on sitten tekemättä. Tässä vaan yritettiin neuvoja antaa, että mitä on helppo tehdä.

Vierailija
116/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sullako on oikeasti oletus että sinua varten tehdään useampi oma kakku? Meillä ei ole yhtään erikoisruokavalion ihmistä juhlissa ja silti ei tehdä kakkua itse, vaan tilataan kahvilasta koska ei

Ei ole oletus mutta itse keliaakikkona en halua tuppautua vaivaksi juhliin vaikka itse osaisin ymmärtää tuoda omatkin eväät.

Vierailija
117/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se näkyy tunnelmassa jos venyy enemmän kuin haluaa. Juhlien järjestäminen on parhaillaan kivaa. Ap, et selvästikään jaksa leipoa gluteiinitonta. Voit ihan hyvin ostaa kaupasta valmista. Juhlissa on kiva nähdä rento ja iloinen emäntä.

Vierailija
118/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sullako on oikeasti oletus että sinua varten tehdään useampi oma kakku? Meillä ei ole yhtään erikoisruokavalion ihmistä juhlissa ja silti ei t

Ei ole oletus mutta itse keliaakikkona en halua tuppautua vaivaksi juhliin vaikka itse osaisin ymmärtää tuoda omatkin eväät.

Ja miksi helvetissä se on ongelma, että sinua varten olisi ostettu kaupasta joku valmis gluteeiniton herkku?

Vierailija
119/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut jälkiruoaksi tehtyä herkkua juomalasissa. Pohjalla oli perunajauhosta leivottua piparkakkumausteella maustettua kakkupohjaa muruina, sitten makeutusta ja vaniljasokeria sisältävää kermavaahtoa ja päällimmäisenä puolukoita. Tuon voi tehdä gluteenillisille vehnäjauhosta jos on niin pakottava tarve saada gluteenia. Tuon jälkiruoan hienous on siinä, että kun vaahto antaa kosteutta kakkupohjanmuruihin ja lasi on kylmässä niin päälle on helppoa laittaa marjat kun viimeistelee annoksen nopeasti ennen tarjoilua. Jos marjat laittaa jo ennen kuin jälkkäri laitetaan jäähtymään, ne värjäävät kermavaahdon.

Vierailija
120/263 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esim. Kaupan pakastealtaasta löytyy gluteenittomia karjalanpiirakoita, niihin munavoita.

Salaatit yms on muutenkin gluteenittomia (jos teet sellaista missä pastaa, niin gluteeniton pasta on ihan hyvän makuista salaatissa). Moni kakku onnistuu hyvin gluteenittomalla sunnuntai- jauhoseoksella kun korvaat vaan vehnäjauhot sillä. Ei tarvitse erikseen miettiä, kun teet muutenkin osan ruuista vaan gluteenittomana.

Konvehdeista ainakin wiener nougat ja after eight ovat gluteenittomia joten mikä ongelma?

Pandan Juhlapöydän konvehdit ja suurin osa (jolleivat jopa kaikki) suklaalevyistä ovat palmuöljyttömiä ja gluteenittomia.